Nu se știe cum a ajuns la
Cluj-Napoca, în ziua de sâmbătă, 26 noiembrie 2011, domnul Gabriel Oprea, parlamentar,
co-președinte de partid și ministru al apărării României.
Sau, mai corect, se știe
dar nu se spune, probabil deoarece nu a folosit iarăși „tehnica militară”
pentru a ajunge acolo, la o „reuniune a UNPR” (inițiale ce desemnează partidul
domniei sale, format, ca o armată de strânsură, din dezertori de la alte partide
parlamentare). Sau, poate a folosit o asemenea tehnică, dar presa nu a mai găsit interesant de „raportat” publicului această folosire, deoarece același domn
Oprea a tranșat subiectul datului domniei sale cu elicopterul militar prin
afirmația televizată că el poate folosi orice „tehnică militară” vrea, pentru
că îi permite legea. Asta, după ce, cu două zile mai înainte, era arătat, tot
la televizor, cum coboară el majestuos dintr-un elicopter militar, pentru a merge
la o adunare de partid.
Observațiile de mai sus
ne introduc în două subiecte distincte, dar care pot fi tratate simultan,
respectiv tehnica militară de aviație și mijloacele de informare în masă.
S-a întâmplat că, la
Cluj-Napoca, înghesuit într-un cotlon al holului clădirii unde avea loc
întâlnirea de partid, domnul Oprea de la apărare să „declare” presei care
proceda la acea înghesuire, că „sperăm că vom putea, printr-un efort, cu banii
pe care îi avem, încet dar sigur, să putem să cumpărăm acele avioane pe care
întreaga zonă NATO le are, F-16”. Declarația a fost consemnată de Mediafax și o
puteți citi aici.
Avionul F-35, al cărui bunic este F-16
Această
declarație a fost preluată de mass media din România, iar subiectul „dotării”
Aviației Militare cu aceste „aparate de zbor” a fost revitalizat mediatic, cu argumente pro
sau contra, mai ales pe criteriile „cât ne costă”. Asta, în condițiile în care
domnul Oprea nu prea vorbea pentru „jurnaliști”, nici pentru publicul român, ci doar pentru avizați, încercând să le mențină speranțele, după părerea mea deșarte, bieților parteneri
strategici americani, că, deși bugetul de la anul al apărării se dovedește a fi
o caricatură de ființă lihnită, totuși s-ar putea să primească și ei ceva bani,
din cei promiși de președintele Băsescu omologului său Obama, de la Casa Albă,
pentru niște avioane de mâna a doua.
Deși mă aflu printre extrem
de puținii români calificați să purtăm o discuție serioasă și profesională
privind achiziția de tehnică militară de aviație de la americani sau din orice
altă parte, nu am de gând să folosesc știința sau priceperea mea pentru a intra
aici într-o asemenea dezbatere, ci doar să semnalez că ea este extrem de
necesară.
Această dezbatere este
necesară, nu atât pentru a ajunge la o concluzie dacă este bine sau nu să
„luăm” aceste avioane F-16, în prezent conservate într-un deșert american, ori
pentru a vedea care ar fi varianta cea mai bună, din punct de vedere al
costurilor, de „înzestrare a României”, ci pentru că, dacă această dezbatere nu
are loc în mod deschis și organizat, ea va fi, totuși, făcută, însă total
aiurea, cu participarea exclusivă a unor neaveniți și impostori, ori propagandiști
și manipulatori, cu agende secrete sau confidențiale și cu toții în total
dezinteres față de public și nevoia legitimă a acestuia de informare și
clarificare pe acest subiect.
Primii care doresc să
împiedice o asemenea dezbatere sunt guvernanții, în frunte cu domnii Băsescu,
Boc și Oprea. Pentru ei, o asemenea dezbatere serioasă este nepotrivită, din cel puțin două motive.
În primul rând, pentru că
o dezbatere între profesioniști independenți nu poate fi controlată și nu se
știe niciodată la ce conluzii poate duce, ceea ce face ca actul lor de
guvernare discreționară, fără nici un angajament politic și fără nici un
document programatic aprobat de Parlament, să fie pus într-o postură derizorie,
inacceptabilă pentru ei.
În al doilea rând,
intrenția lor transparentă este doar să îi „îmbrobodească” pe americani că le
vor da și lor ceva, în schimbul susținerii acestei guvernări, sau măcar în
schimbul închiderii ochilor la derapajele lor din ce în ce mai groase de la
guvernarea democratică pe care o promovează, declarativ, acești americani. Iar „îmbrobodeala” este necesară, pentru că, se pare, actualii guvernanți nu au de gând să facă vreodată o asemenea plată, adică să cumpere
respectivele avioane.
Așa încât o eventuala dezbatere trebuie să fie controlabilă din umbră de acești guvernanți români și va trebui să aibă loc mai încolo, când se vor simți ei „strânși cu ușa” să își îndeplinească angajamentele și vor trebui să arate că, uite, noi am vrea să finalizăm tranzacția, dar dezbaterea publică a dus la o concluzie negativă și nu ne putem pune
împotriva acestei concluzii, că este populară și, deci, democratică. Așa că,
pa-pa, avioane!
În ceea ce privește cel
de-al doilea subiect, cel al mass mediei românești, constat cu amărăciune că
aceasta se apropie, din ce în ce mai mult, de mijloacele de propagandă și se
distanțează, din ce în ce mai repede de ceea ce ar trebui să fie mijloacele de
informare în masă.
Subiectul avioanelor de
luptă absente din Aviația Militară a României poate fi folosit, ca hârtia de
turnesol, pentru a identifica ce gazetă sau post de televiziune sau de radio se
îndreaptă spre care dintre cele două extreme: propagandă și informare liberă.
Iar testul este dat nu de concluziile dezbaterii, adică dacă înzestrarea cu
avioane americane este sau nu benefică și în ce condiții, ci în modul în care
este organizată: cu profesioniști sau cu propagandiști, chiar dacă aceștia din urmă
sunt vopsiți în „analiști” ori „experți”, sau, măcar, sunt îmbrăcați în
uniformă.
Așa că, știrea introdusă
de descrierea prezenței domnului Oprea la ședința de partid de la Cluj-Napoca
nu este că, încet-încet, luptătorii aerieni militari români vor ajuge să zboare
F-16, ci că, cel mai probabil, cu această guvernare și cu publicul manipulat de
aceaste mijloace de dezinformare în masă, acești urmași ai lui Coandă, Vuia sau
Vlaicu vor ajunge să piloteze cozi de mătură, pe care să le călărască la
marginea aerodromului, așa, ca să nu își piardă îndemânarea, licența și mâncarea
gratuită.
Post Scriptum
Cineva mi-a atras atenția
că piloții militari români nu merită cuvintele din încheirea articolului de mai
sus. Ce vină au ei că nu primesc avioane de luptă trebuincioase meseriei lor?
Ca fiu de aviator și ca
ofițer de aviație eu însumi, chiar dacă nu am fost pilot, cred că mă
calific să fiu ceva mai colțuros cu cei care îmi sunt foarte apropiați și chiar
dragi. Acești oameni nu pun numai pasiune și pricepere în arta zborului, ei își
pun, deliberat, viața în joc în această meserie. Desigur, nu pentru masa
gratuită fac ei lucrul acesta, ci pentru că au acel nobil și rar sentiment al
sacrificiului personal pentru o realizare de excepție, care este zborul și,
corolarul acestuia, lupta aeriană.
Însă, atunci când nu mai
pot zbura, pentru că nu mai au cu ce, nu le mai rămâne ca simbolistică a
acestei nobile meserii a armelor decât brevetul și popota.
Spunând acestea, nu
încerc să mă scuz, ci doar să subliniez că principala vină pentru situația foarte
proastă în care se află aviația miliară românească se datorează, într-o măsură
semnificativă și aviatorilor militari.
Ce puteau face acești
aviatori militari, vă puteți întreba, în condițiile în care politicul este la
cârma apărării naționale? Puțini sunt în lumea asta cei care ar putea pretinde
că înțeleg mai bine decât mine principiile conducerii civile și politice ale
treburilor militare. Am scris despre aceste lucruri, iar ideile mele au fost
publicate în străinătate, în mai multe limbi. Dar conducerea și răspunderea
civililor aspura apărării nu neagă rolul fundamental al militarilor de a fi cea
mai credibilă sursă de cunoaștere profesională a nevoilor și cerințelor de
apărare, inclusiv privind capabilitățile de luptă.
Militarii trebuie să își
facă auzită vocea de experți, mai ales atunci când văd cum se degradează
continuu capacitatea de luptă a țării și de contribuție la apărarea comună în
cadrul Alianței Nord-Atlantice. Nu este o scuză acceptabilă ca militarii să răspundă
la observația de mai sus cum că noi le-am zis, dar ei, politicienii au spus că
nu au cum să facă, că nu sunt posibilități.
În termeni atlantiști,
acest procedeu se numește bottom-up
approach, adică abordarea de jos în sus a problemei puterii militare a
României. Iar politicienii au obligația să răspundă militarilor și țării la o
asemenea abordare.
Prin 1984, „conducerea de
partid și de stat” de atunci a „hotărât” diminuarea drastică a cheltuielilor de
pregătire în aviația militară. Cu tot sistemul comunist de atunci, Aviația
Militară nu a tăcut umilă și subordonată, ci a insistat vehement pe
consecințele dezastruoase pentru apărarea țării pe care le va produce o
asemenea decizie. Știu acest lucru pentru că am scris cu mâna mea documentul de
analiză cu acele concluzii, trimis lui Nicolae Ceaușescu și prezentat în public
personalului de conducere din Aviația Militară, în prezența ministrului
apărării și a responsabililor politici de la nivel central.
Ce au făcut, în zilele
noastre, aviatorii pentru a-și conserva capacitatea de luptă în și din aer?
Nici măcar nu au reușit să capteze atenția comandantului forțelor armate și președinte
de țară, ori recunoașterea faptului că luptătorii aerieni își pun viața în
tehnica de zbor pe cale de degradare rapidă și, din ce în ce mai des, își pierd
în zbor această viață.
Așa că, tăcuți și supuși, ei, aviatorii militari, rămân cu brevetele lor de zbor și masa gratuită la popotă. Să le fie de bine!
Hari
RăspundețiȘtergereSuta la suta de acord cu dumeata. O mica informatie e lipsa. Faptul ca Basescu , atunci cand s-a dus in vizita aceea de pomina la Osama , cand a milogit prin toate caile posibile o ochiada ci Osama, pentru a -i iesi fulul, nu a fost pentru acea intalnire de 10 minute , a fost exact pentru aceste avioane. Nu vreau sa cobesc , dar imi e teama ca actele au fost deja semnate. De fapt , la doua zile dupa vizita, presa a anuntat tangential, dar nu a insistat pe faptul ca la acea vizita au avut loc ... discutii cu privire la achizitionarea acestor epave. E adevarat fapotul ca acesta criza ne impiedica sa punem in practica contractul, dar eu am convingerea ca documentul a fost semnat si acesta este motivul pentru care a plecat Basescu acolo. Vizita la Obama a fost doar o ambtitie de matelot si poate si un praf in ochi .
Rectificare: Obama, nu Osama ... dar ... poate greseala nu e chiar asa mare ..
RăspundețiȘtergereSalut, Hari! Despre aviatori, numai de bine! Fii bland cu ei, pentru ca au o scuza. Fostul lor sef a devenit intre timp, seful SMG. Asa ca, presiunile asupra celor care ar incerca sa scoata o vorba, sunt foarte mari.
RăspundețiȘtergereMinunat si induiosator clipul cu motanul orb!
Marin, cred că ai dreptate, cu o mică observație, care este și în articol, dar într-o formă mai atenuată: sunt convins că domnul președinte român nu are deloc de gând să își îndeplinească vreodată obligațiile luate față de americani. El a rămas la capitolul sex oral cu licuriciul cel mare. Adică îi provoacă plăceri numai din gură. Deci praful este aruncat în ochii americanilor, nu al nostru.
RăspundețiȘtergereIcă, mulțumesc pentru că își place de pisoiul nostru. Trebuie să fac însă o corecție la comentariul tău: domnul Dănilă nu a fost niciodată șeful aviatorilor militari. Pentru o scurtă perioadă de timp, doar atât încât să nu încalce grosolan legea, a fost comandant la o bază și apoi la o unitate făcută flotilă pentru ca să fie el făcut general. Lipsa de experiență în comandă, mai ales la eșaloane de concepție și acțiune operativă și strategică se vede cu claritate în slaba lui performanță ca șef al militarilor români activi.
RăspundețiȘtergereHari, am sesizat aspectul, nu stiu cat de mult poate sa abureasca Basescu pe americani, pentru ca el nu a fost acolo ca sa promita ci ca sa semneze, iar in materie de documente semnate,liciriciul cel mare nu poate fi pacalit. In plus, semaforul de la Leu mai este urmarit si pentru .. alte aspecte cum ar fi oarece inchisori, si afaceri cu armament. Deci, este cam periculos sa joace baba oarba cu Liciuriciul. Daca el crede ca in caz de cacealma , Linuriciul il va lasa sa scape, isi face iluzii si nu cred sa fie chiar asa de prost sa nu isi dea seama ce ar insemna o condmanare pe taramul unchiului Sam. Deci mie imi e teama ca zaruruile au fost aruncate. Se asteapta momentul potrivit pentru a ne informa si pe noi. Nu ar fi exclus sa fim noi aburiti cum ca ar fi de poaman, ca le platim cand avem, ca sa treaca criza, si alte de astea.
RăspundețiȘtergereAi dreptate, Hari! M-am dus la CV-ul de pe mapn.ro
RăspundețiȘtergereNici nu-mi puteam imagina ca-l pot numi direct seful SMG fara sa fi fost sef al SMFA. Din cate stiu, in lege era prevazut ca seful SMG sa fie numit dintre sefii categoriilor de forte, alternativ.
Ică, legea îi permite și locțiitorului șefului SMG să fie promovat șef. De aceea, domnul Dănilă a fost adus, pentru câteva luni, pe acea funcție, de la Flotila de Aviație Transport, pentru că nu este nimic în lege cum poți să ajungi pe a doua funcție în ierarhia militară, ci doar în prima. Deh, ca la noi...
RăspundețiȘtergereDouă observații aici: deși nu îl cunosc pe acest domn Dănilă, sunt convins că nu ar fi putut ajunge niciodată comandantul Aviației Militare, de unde să fie apoi promovat șeful Statului Major al Forțelor Aeriene. A doua observație, avansarea domniei sale s-a datorat altor merite decât cele profesionale. S-a speculat că ar fi vorba de soția sa, însă s-a comunicat oficial că doamna nu face parte din familia prezidențială. Ce nu s-a spus în comunicatul oficial este dacă nu este totuși din același sat cu prima doamnă a țării, cum suna speculația.