Am primit următoarea
întrebare: care ar putea fi mărul discordiei dintre Federația Rusă și Statele Unite
ale Americii, de au ajuns să se contreze și să se amenințe reciproc pe tema
scutului antirachetă european?
Nu am un răspuns scurt la
această întrebare, altul decât că nu știu. Și cred că nu știu prea multe nici
cei care joacă efectiv acest joc al declarațiilor și amenințărilor.
Un răspuns nu chiar atât
de scurt este că asistăm la aspecte specifice ale luptei de putere, sau, mai
bine zis, la o clasică confruntare pe argumente de putere ale celor doi actori
internaționali, dintre care unul, America, chiar este puternic, din toate
punctele de vedere, iar celălalt și-ar dori să fie, dar nu poate și atunci
strigă mai tare.
În fine, dacă este să aplicăm
situației anumite filtre de analiză profesională, am ajunge la un răspuns mai
nuanțat, dar nu foarte scurt. Asta, dacă nu vrem să ne lansăm în persupuneri și
apoi să le validăm cu ce elemente concrete avem la îndemână.
Un asemenea filtru este
perspectiva istorică.
Totul a început cu
reunificarea Germaniei, care a dus la sfârșitul Războiului Rece, rămas fără
obiect, deoarece, prin reunificare, dispărea principalul teatru geografic de
confruntare între cele două blocuri reprezentate de alianțele militare NATO și
Tratatul de la Varșovia. Iar Războiul rece s-a încheiat cu victoria Vestului și
cu dispariția sistemului socialisto-comunist, din punct de vedere al
organizării politice a statelor și cu dispariția Uniunii Sovietice.
Federația Rusă, care a
rezultat din această schimbare istorică, a moștenit foarte puțin din puterea
fostei URSS, cu excepția armamentului nuclear, care, chiar dacă a fost împărțit
între mai multe state, era oricum excedentar față de scopul de distrugere a
lumii, pentru care fusese creat.
Câștigătorii Războiului Rece
au decis să menajeze pe cât se poate Rusia, pe considerentul că una dintre
lecțiile învățate în secolul XX a fost că învinsul în război nu trebuie niciodată
umilit și adus în pragul disperării, pentru că, altfel, acesta nu va avea alt
scop decât să își spele rușinea și să își reînvie puterea pierdută, cum a făcut
Germania după primul război mondial.
În acest pachet de
menajamente, euro-atlanticii au inclus și atitudinea lor rezervată față de noile state provenite din fostele teritorii ale
Uniunii Sovietice. Rusia, însă, s-a arătat nemulțumită de acest tratament, ea
voind să îi fie garantată autoritatea asupra tuturor teritoriilor și popoarelor
ce aparținuseră blocului comunist.
Un fenomen în care
această situație a fost foarte ușor evidențiată a fost Tratatul privind Forțele
Armate Convenționale în Europa, negociat în cadrul pachetului de măsuri pentru
sporirea încrederii și securității pe continent, semnat la Paris în noiembrie
1990 și implementat simultan cu dezmembrarea blocului socialist și a Uniunii
Sovietice. În cadrul acelui tratat, au fost acceptate, în anii următori, până
la sfârșitul mileniului, cifrele convenite pe timpul Războiului Rece, ca și
când, de pildă, forțele românești din 1999 ar fi fost contabilizate de partea
Rusiei.
În context, Rusia s-a
pronunțat foarte zgomotos împotriva lărgirii NATO cu state foste socialiste,
ceea ce a dus la o lărgire în trepte, reprezentând maximum de menajament pe
care Vestul l-a putut manifesta față de Rusia.
În cazul Statelor
Baltice, care au ajuns în NATO și în Uniunea Europeană din postura de foste
republici sovietice socialiste, Vestul a lăsat să se înțeleagă că nu vor fi
amplasate forțe aliate pe teritoriile acestora. O asemenea măsură satisfăcea
orgoliul rusesc și lăsa statele respective fără o garanție concretă, palpabilă, de apărare comună, chiar dacă articolul 5 din Tratatul de la Washington legiferează că, în NATO, un atac asupra unuia dintre membri este un atac asupra
tuturor.
Totul a mers bine-merci până în
vara lui 2008, când Federația Rusă a invadat Georgia și de pe mare și de pe uscat.
În acel moment, Statele
Baltice au considerat, pe bună dreptate, că simpla apartenență la NATO nu oferă
garanții de securitate suficiente, în eventualitatea că Rusia ar avea față de oricare
dintre ele o atitudine asemănătoare, pentru că și ele aveau similitudini cu
situația Georgiei, cel puțin în termeni de populație rusă, care ar fi putut
justifica o invazie militară rusească. Așa că ele au cerut un pachet
suplimentar de garanții, între care cele mai concrete sunt înființarea de baze aliate pe teritoriul lor.
La aceasta, Rusia a
retaliat cu suspendarea aplicării celui de-al doilea Tratat privind Forțele
Armate Convenționale în Europa, care rescria cifrele acelor forțe în funcție de
noile realități, pe care Rusia, până să se suspende, părea că, încet-încet,
le înțelesese și chiar le acceptase.
În plus, rușii au ridicat obiecții foarte dure la
alte amplasamente militare aliate sau americane în Polonia, Republica Cehă sau
România, pentru că, tradițional, un asemenea joc de putere necesită plusări peste
plusări, ca cel care joacă să spere că va obține, dacă nu cât cere, atunci măcar un minim acceptabil. Și, deoarece, în concret, plusările lor nu par a fi câștigătoare, rușii continuă să ridice miza cu amplasamente de noi instalații rusești în Europa și chiar cu alegerea de ținte europene pentru armele lor continentale, bineînțeles, cu condiția ca acestea să nu fie chiar atât de ruginite încât să nu pornească.
Deci, din perspectivă
istorică, suntem astăzi aici, într-o fază de manifestări de orgolii rusești și
de menajamente euro-atlantice.
Agravarea situației este
dată de precedentul invaziei militare a Georgiei, deosebit de periculos, din
punct de vedere strategic de securitate, la nivel european, precum și de
posibila amenințare cu rachete cu rază medie de acțiune a statelor europene,
din partea Iranului și a altor actori din aceiași regiune. Aceste două condiții
agravante justifică pe deplin amplasarea de forțe, inclusiv de instalații
militare pe teritoriile statelor aflate în trecut sub autoritate politică sau
chiar administrativă rusească. De aceea, între menajarea orgoliilor rusești și
protejarea efectivă a populațiilor și teritoriilor acestor state, europenii și,
mai ales, americanii, preferă să „supere” Rusia.
Bineînțeles că mai sunt
și alte filtre prin care se poate vedea aceiași realitate. Dar, am speranța că
am dat oricum un răspuns, chiar dacă mai lung, la întrebarea pusă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu