Acum 37 de ani am devenit
comandantul unui pluton de soldați. Aceia și cei ce le-au urmat în satisfacerea
stagiului militar, cum i se zicea serviciului militar obligatoriu de atunci,
făceau nu numai instrucție armată, dar învățau și multe alte aspecte ale vieții
sociale.
Majoritatea dintre ei
experimentau, pentru prima dată, folosirea instalațiilor sanitare cu apă
curentă și situate în interiorul aceleiași clădiri în care dormeau. Unii dintre
ei aveau ocazia, pentru prima dată în viața lor, să își facă patul. Și asta nu
pentru că, până la armată, aveau pe altcineva care să le facă patul, ci pentru
că nu avuseseră un pat al lor până atunci. Și acestea sunt doar două exemple.
Mulți dintre soldați învățau în armată să mânânce cu tacâmuri, iar câțiva
învățau abia atunci rostul lenjeriei intime curate. Eu am avut doar un singur
soldat pe care a trebuit să îl învăț să scrie și să citească dar, înaintea mea,
alfabetizarea era o activitate curentă în armată.
Ideea este că soldații de acum aproape patru decenii reflectau nivelul de
civilizație a publicului din rândul căruia proveneau. Eu nu aveam nevoie de
statistici și studii sociologice ca să îmi dau seama, așa tânăr locotenent cum
eram pe atunci, că publicul român era, în mare parte, străin de civilizația
apei curente sau a instalației sanitare din casă. Era ca și când renașterea
românească nu ajunsese încă să redescopere peste tot civilizația latino-romană,
ce dăinuise și pe aceste meleaguri, cu termele și apeductele ei.
Această străinătate avea consecințe directe în faptul că, necunoscând și
nerecunoscând beneficiile apei curente, cei străini de asta nici nu dădeau
importanță unei asemenea facilități de viețuire în comun. Astfel, pentru ei nu
era nicio problemă dacă instalațiile sanitare se stricau, se înfundau, dădeau
pe afară, ori dacă țevile de apă sau de scurgere se spărgeau. Desigur, o
problemă era doar pentru cei ce erau deranjați de lipsa de igienă și de negarea
accesului la acele instalații. Dar nici aceștia nu făceau mare lucru pentru a
remedia situația sau pentru a face astfel încât să nu se mai tot întâmple
situația. Trebuia să vină comandantul de companie, care era și administatorul
șef al avuției imobile și mobile pe care soldații o foloseau pentru trăit și
instrucție, și să ia măsuri de remediere a înfundărilor și de educare a
înfundătorilor.
Dacă acea companie nu avea un comandant gospodar, adică un bun
administrator, atunci se întâmpla ca instalațiile sanitare ale soldaților să
stea defecte până când cineva, nu conta cine, nu mai suporta și chema
instalatorul, ori punea mâna și le repara. Că nu era, de fapt, mare lucru și
nicio inginerie spațială. Dacă acea companie avea un comandant gospodar, atunci
el era ca un conducător providențial pentru mica societate formată din compania
de infanterie, pentru că îi făcea viața mai bună acestei mici societăți.
Nu știu care mai este situația în zilele acestea cu publicul român
neștiutor și nepăsător de civilizația apei curente. Am văzut unele statistici
care spun că jumătate dintre cetățenii români viețuiesc și astăzi cu apă de la
fântână și cu latrina fără apă, din fundul curții. Dar eu nu mai am încredere
în statisticile românești de când sunt ele folosite pentru justificarea
cheltuirii banului public în scopuri personale sau de partid, stabilite de
demnitarii noștri.
De fapt, nu contează câți sunt întârziați cu renașterea românească, ci
contează că sunt. Aceștia nu vor face niciodată niciun efort pentru a avea apă
curentă și canalizare în casa lor. Dacă primăria le va aduce țevile la poartă,
poate vor accepta să își tragă apă în casă, mai ales dacă și vecinii fac același
lucru și nu e frumos să nu fii în rândul lumii. Adică, dacă au parte de un
primar providențial, încet-încet vor învăța să folosească apa curentă și vor
începe să aprecieze beneficiile ei. Dacă nu, merge și așa, cu găleata și
latrina.
Nu este câtuși de puțin greu să extrapolăm aceeași mentalitate la alte
beneficii ale civilizației occidentale, sau, mai corect spus, ale civilizației
renascentiste. Cei ce nu cunosc și nu recunosc aceste beneficii nu vor fi
deranjați deloc dacă nu au parte de ele, sau au parte de unele corupte sau
nefuncționale. Totul depinde de vreun conducător providențial să le aducă acasă
asemenea beneficii sau să îi ia cu arcanul și să îi ducă pe cetățeni acolo unde
le-ar fi mai bine. Dacă nu, merge viața socială în România și așa, fără
beneficiile civilizației renascentiste.
În ceea ce mă privește, sunt trei beneficii cu care m-am obișnuit cât am
viețuit prin alte țări și care îmi lipsesc foarte tare în România. Acestea sunt
buna guvernare, lipsa corupției și respectarea demnității mele.
Buna guvernare îmi este necesară nu numai pentru că presupune o mai bună
distribuire a avuției naționale și o producție mai profitabilă a bunurilor
publice pe care statul le generează în folosul cetățenilor săi. Buna guvernare
mai înseamnă și că eu am ocazia să mă implic în toate deciziile și în toate
actele guvernării. Și mai am și instrumente de control și de tragere de ureche
a guvernanților, nu numai a celor aleși de mine, dar și a celor numiți pe
funcții între ei.
Lipsa corupției îmi dă o mai mare predictibilitate
privind viitorul meu și al Țării mele. Corupția înseamnă, înainte de toate, că
agenda de guvernare este dictată de corupători, în mod ascuns, fără ca publicul
să știe care este asta ori să aibă vreun cuvânt de spus despre punctele
agendei. Ceea ce se promite publicului, chiar dacă se regăsește apoi în programul de
guvernare, nu va fi niciodată pe agenda de lucru a guvernului corupt, care va
avea cu totul alte preocupări și priorități.
Dar lipsa corupției îmi dă și o predictibilitate de zi cu zi. Când am o problemă
de administrație publică, știu de la început cum va fi ea rezolvată și în cât
timp, și nu trebuie să mă interesez pe cine cunosc eu în minister ori la primărie, sau cât mai costă o aprobare ori o rezolvare a problemei, la bursa
neagră a corupției. Când am o problemă de justiție, știu că, dacă am dreptate
mi se va da dreptate, și nu trebuie să îmi aleg avocatul în funcție de
contactele pe care le-ar avea cu judecătorii și nu trebuie să mă intereseze cât costă o
decizie favorabilă în curtea de justiție. Mai știu, cu anticipație, cum se vor comporta polițistul, procurorul, agentul fiscal și alți agenți publici cu care
aș putea intra în contact direct, precum și cum se vor comporta demnitarul,
parlamentarul, primarul sau alți membri ai administrației publice, pe care îi
văd la televizor sau la tribună.
Cât despre respectarea demnității mele, în România asta îmi lipsește zi de
zi. Nu numai că părerea mea nu contează pentru nimeni, ori că mi se schimbă
statutul social din condeiul unui contabil, fără să fiu protejat de nimeni, dar
sunt jignit și înjurat la fiecare pas. De la portarul unei instituții de stat
și până la premier sau la președintele de Țară, toată lumea mă tratează cu
dispreț, indiferent dacă eu mă manifestez favorabil ori defavorabil guvernării.
Desigur, mi-aș putea cumpăra această demnitate, fiecare dintre cei ce mă
disprețuiesc acum având propriul său tarif, cunoscut de toată lumea. Numai că,
indiferent cât de mare ar fi tariful lor, eu tot cred că astfel m-aș înjosi.
Se pare însă că eu fac parte dintr-o infimă minoritate românească, ce
cunoaște și prețuiește valoarea unor beneficii ca cele amintite mai sus.
Românii care nu cunosc această valoare ne privesc doar ca pe niște curiozități,
în cel mai bun caz, ori ca pe agenți perturbatori, aflați, cu siguranță, în
slujba unor dușmani ai poporului, care atentează la dreptul acestuia de a se
ușura unde vrea el, nu unde îi spun alții, care nu înțeleg particularitățile
civilizației românești și tradiția noastră ancestrală.
Dacă au trecut generații fără să ajungem să explicăm tuturor românilor și să îi convingem de beneficiile civilizației apei curente, cum aș putea spera că am avea
succes explicând și convingând acelorași români beneficiile civilizației bunei
guvernări? Ca să nu mai vorbesc de lipsa corupției, deoarece nimeni nu știe ce
e aia corupție în România. Ori, ce rost ar mai avea să deschidem discuția
despre respectarea demnității fiecăruia, când înjurătura și expedierea cu
superioritate a interlocutorului constituie forma majoritară de dialog românesc?
Și, totuși, ar trebui să lansăm îndemnul: haideți, odată, să tragem apa!
Ca de obicei profund si subtil clar si concis.
RăspundețiȘtergereDar și cititorul este de excepție!
ȘtergereSunt de acord să tragem apa, dar este prea puţin. Cred că este timpul să facem curăţenie generală.
RăspundețiȘtergereCred ca timpul este deja trecut...
ȘtergereDupă ce vezi lumea așa cum ESTE ea, te cam apucă plânsul, articolul fiind așa cum îl înțeleg eu, un fel de lovire metaforică,dar zdravănă, de toți pereții.
RăspundețiȘtergereÎn vară, la un interval de doar trei săptămâni, am văzut două locuri, situate foarte departe unul de altul, dar înrudite, cumva, ambele au cunoscut civilizația romană:„ Ulpia Traiana Augusta Dacica Sarmizegetuza„ și„ Valea templelor„, de la Agrigento, Sicilia, cu templele ei atât de bine conservate.
Nu vorbesc despre cum „au evoluat„,prin comparație, descoperirile în cele două locuri, altceva mi-a atras atenția: romanii au civilizat,deopotrivă, lumea pe care au cucerit-o, construind drumuri, viaducte, cetăți,piețe, amfiteatre, palate, basilici..
Construcțiile se încălzeau cu abur, pe câte trei niveluri,băile nu erau, cumva, vreo noutate, existau instalații speciale de purificare a reziduurilor.
Se întâmpla, la noi,după cucerirea Daciei de către romani..
Ce oameni! ce vremuri!
Și totuși,poate că nu ar trebui să disperăm, ar mai fi ceva de așteptat-voluntarii..
Realitatea este că, pentru o mie de ani, civilizația latino-romană a fost uitată în toată Europa, și în cea de Est, și în cea de Vest. Au fost uitate inclusiv beneficiile apei curente, inventate de romani.
ȘtergereDiferența dintre Vest și Est a apărut în renaștere, adică acum vreo cinci sute de ani, când occidentalii au început să redescopere elementele esențiale ale civilizației romane, fie ele culturale, sociale, politice sau chiar tehnologice. Această renaștere nu s-a întâmplată și în Est, din cauza prelungirii existenței Bizanțului, ca rămășiță târzie a imperiului roman, care a fost un fel de moartea minții. Astfel că, în loc de renaștere, în Est, inclusiv în România, ar trebui să vorbim, mai degrabă, de o trezire.
Nu sunt semne că această noapte a minții a trecut peste tot, în partea asta de lume. Foarte multe dintre apucăturile rele ale Bizanțului se regăsesc în comportamentul colectiv al multor națiuni din Est și Sud-Est. În articolul de mai sus am făcut aluzie doar la grandomania nejustificată și la desconsiderarea importanței rațiunii. Ca să nu mai vorbim de arătarea cu degetul spre Occident, pentru toate problemele pe care și le fac singuri esticii europeni.