marți, 1 martie 2016

Unde isi tine banii Fiscul local din Sectorul 6

Astăzi, 1 martie 2016, am pățit o interacțiune cu Fiscul local, din București, Sectorul 6. În urma ei, m-am adresat în scris doamnei director general al Direcției de Impozite și Taxe Locale Sector 6, ca să știe și domnia sa ce am pățit. Și, poate, să facă ceva în sensul ăsta.


Fiind vorba de o poveste publică și având în vedere că compartimentul de „asistență”, prin care am corespondat cu doamna director general nu mi-a confirmat că ar fi primit și trimis mai departe corespondența dintre noi, fac aici public conținutul scrisorii.

Doamnă Director General Rus,
Subsemnatul vă adresez rugămintea de a dispune analizarea situației pe care v-o prezint mai jos, precum și măsurile care se impun pentru rezolvarea ei.
În data de 1 martie 2016, încercând eu să îmi plătesc impozitele ce îmi revin ca obligație pentru anul în curs, atât sistemul automat de plată cu cardul, cât și o casieră din Centrul Militari, str. Virtuții nr. 1 – 3, mi-au refuzat plata, pe considerentul că figurez în sistemul informatizat cu o amendă neplătită, în valoare de 600 lei, datând din anul 2009.
Deoarece eu plătisem acea amendă cu un an în urmă, prin impunere asupra pensiei mele, am obținut prin telefon de la Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Apărării Naționale detaliile acelei plăti, respectiv numărul Ordinului de plată, contul Trezoreriei în care s-a făcut plata celor 600 de lei, precum și un număr de indentificare a tranzacției.
Cu aceste date, am luat un număr de ordine pentru relații cu contribuabilii și, după o anumită așteptare, m-am prezentat în fața unei persoane de sex feminin care nu și-a declinat nici calitatea și nici identitatea, persoană care mi-a spus că, deoarece „doar 50 de bani din totalul taxelor locale pe care le plătesc” eu se regăsesc în salariul domniei sale, tot ce poate face pentru mine este să mă pună în legătură cu inspectorul ce are în arondare adresa mea. Asta, după ce și-a exprimat convingerea că eu eram oricum de vină pentru situația în care mă aflam.
În așteptarea inspectoarei pentru strada unde locuiesc, am fost abordat de paznicul locației Centrului Militari, purtător al unei uniforme și al semnelor de identificare a companiei angajate pentru asigurarea pazei respective, care m-a asigurat că, în absența unei chitanțe din care să rezulte că am făcut plata amenzii, voi fi obligat să o mai plătesc odată. Deoarece mi-am atătat îndoiala că respectivul are competența de a intra în vorbă cu mine pe subiectul acesta, domnul paznic mi-a făcut o demonstrație de competență, preluând o chitanță de plată a unei amenzi de la o contribuabilă, împreună cu cartea ei de identitate și predându-le unei lucrătoare din sectorul de relații cu contribuabilii, fără rând. În câteva minute, contribuabila în cauză a primit un înscris din care rezulta că s-a operat în sistem plata amenzii.
Ceva mai târziu, o persoană feminină, care mi-a spus că ar fi inspectoarea ce are în arondare strada pe care locuiesc, m-a abordat pe holul centrului, printre alți contribuabili, întrebându-mă de „dovada că aș fi plătit amenda”, după ce constatase, în zona interzisă publicului, că eu chiar figurez cu o amendă neplătită.
Explicația mea că nu am cum să fiu în posesia vreunei dovezi, atâta vreme cât plata s-a făcut prin ordin de plată de către Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Apărării Naționale nu a fost suficientă, inspectoarea respectivă îndrumându-mă pe mine „să mă adresez Trezoreriei și să aflu unde au ajuns banii pe care i-am plătit în contul amenzii”.
O asemenea soluție la problema expusă aici este inacceptabilă. Ca plătitor de taxe și impozite, ba chiar și de amenzi, inclusiv de cele primite nemeritat și abuziv, eu nu am nicio obligație legală, cetățenească sau morală să investighez traseul banilor plătiți de mine, de la plătitor și până la destinația finală, în cadrul aparatului de stat, local sau central. Și să fac așa ceva în folosul Direcției dumneavoastră! Numai că doamna inspector nu mi-a oferit altă alternativă, punând astfel punct interacțiunii dintre noi.
Din descrierea acestei situații rezultă următoarele concluzii.
Sistemul informatizat al Direcției de Impozite și Taxe a Sectorului 6 București nu este actualizabil decât manual, prin intervenția inspectorului local, inspector care ia în considerare doar ceea ce crede de cuviință ca fiind un indiciu că s-ar fi făcut o anumită plată.
Acest lucru este posibil deoarece existența efectivă a banilor în sistemul de impozite și taxe pare a fi complet irelevantă, actualizarea neavând nimic de a face cu intrarea banilor într-un anumit cont. Mă întreb dacă dumneavoastră, personal, ca director general, știți cam câți bani sunt astfel pierduți în sistemul pe care îl guvernați?
Personalul de specialitate, încadrat în funcții publice de execuție, în cadrul direcției pe care o conduceți, nu este pregătit pentru lucrul cu publicul și manifestă o asemenea ostilitate față de oricare membru al acestui public, încât se poate bănui cu ușurință că i se impune de sus o astfel de atitudine. Mai ales ideea că cetățeanul trebuie să facă treaba angajatului în funcția publică de execuție este cu totul ieșită din comun și este, evident, lipsită de bun simț.
În Centrul Militari al Direcției de Impozite și Taxe Locale a Sectorului 6 București, dacă ești contribuabil și ai o problemă, singurul care ți-o poate rezolva repede și complet este paznicul stabilimentului. Iar dacă nici el nu o poate rezolva, atunci va trebui să plătești de două ori. Sau de câte ori este nevoie, până când se înscrie plata în sistem.
În urma descrierii situației și a concluziilor rezultate din ea, îmi exprim așteptarea că veți dispune rezolvarea ei, în sensul că unul dintre lucrătorii dumneavoastră va fi, până la urmă, în măsură să găsească banii plătiți în contul meu, acum 12 luni, și să opereze în sistemul informatic efectuarea acelei plăți, în timp util, adică până la mijlocul acestei luni. Și vă mai rog să dispuneți să îmi spună și mie cineva când s-a întâmplat asta.
Sunt conștient că ar fi prea mult să vă cer să găsiți și unele măsuri de remediere a disfuncțiilor informatice și de lucru cu cetățeanul contribuabil, pe care le-am semnalat mai sus.
Hari Bucur-Marcu



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu