Sunt mulți cei care spun că domnul primar general
al Bucureștilor Oprescu face bine ce face zilele astea, când, în sfârșit, se „ocupă”
de problema câinilor neînsoțiți din Capitala României. Cu toate astea, eu
continui să spun că domnul Oprescu face prost ceea ce face în această privință.
Desigur, un asemenea calificativ trebuie
justificat. Din păcate, cea mai bună justificare pe care o pot oferi este una
rațională. Zic din păcate, deoarece problema maidanezilor este formulată de acest
primar general într-un registru emoțional, chiar însoțită de smiorcăieli, ceea
ce face ca rațiunea să nu aibă nimic de-a face cu planul domniei sale de
rezolvare a ei.
Să încercăm totuși să raționăm asupra planului
domnului Oprescu și a calificativului de prost pe care i l-am atribuit.
Desigur, calificativul a fost atribuit planului și nu plănuitorului, pentru că
acesta din urmă numai de prostie nu poate fi bănuit. De corupție și ticăloșie,
însă, da!
Iar cel mai bun raționament, în cazul de față,
este unul comparativ. Ia să comparăm noi planul Oprescu cu un alt plan,
rațional și întocmit exclusiv pentru dispariția câinilor neînsoțiți de pe
străzile Bucureștilor.
Planul rațional pornește de la premisa adevărată
că existența câinilor neînsoțiți pe aceste străzi este o problemă de poliția
animalelor și nu una de hingheri ori cetățeni revoltați de traiul alături de
animalele acestea. Adică, în cazul de față, avem de-a face cu o problemă de
ordine publică, în care o autoritate nu impune o lege și nu îi sancționază pe
cei ce o încalcă.
Iar autoritatea asta nu poate fi hingherii, nici
departamentul primăriei destinat administrării câinilor aflați în proprietatea
acesteia. Pentru că, dacă ei ar fi acea autoritate, nu s-ar putea sacționa pe
sine, ca cei mai flagranți încălcători ai legilor României cu referire la
câini.
Observați, vă rog, diferența față de abordarea
domnului primar general Oprescu. Domnia sa zice că este o problemă
administrativă, oarecum de ordine internă a primăriei generale, prin care
câinii aflați în stăpânirea administrației sale sunt strânși de pe străzi, unde
se aflau prin decizia proprietarului, înghesuiți în adăposturi și, ori să fie dați
altora decât primăria să aibă grijă de ei, ori să fie uciși. Și, deoarece sunt
mulți, să fie uciși în masă. Nici nu mai are rost să elaborăm asupra observației că aceiași primărie este cea ce spune care câini sunt în proprietatea ei și care nu, prin asta putând ridica și ucide, abuziv, câini ce aparțin cetățenilor, sau poate abandona pe străzi alți câini, pe care refuză să îi revendice.
În cazul concret al Bucureștilor, fie că vorbim de
65.000 de câini neînsoțiți pe străzi, cât se laudă domnul Oprescu că are, fie că vorbim de 6 – 8.000 cât ies la
orice numărătoare statistică ori chiar mai puțini, dacă îi numărăm bob cu bob,
numărul de străzi pe care se află aceștia este tot același, respectiv puțin
peste 5.000. Asta înseamnă că prima măsură a planului rațional ar fi să se
înființeze o diviziune distinctă a poliției animalelor din București, special
pentru câini, care să cuprindă 50 de polițiști și un șef, fiecare având
repartizată o zonă cuprinsă din 100 de străzi. Deoarece situația se poate
rezolva în maximum 15 săptămâni, acești 50 de polițiști de animale pot fi
angajați temorar sau relocați de la alte departamente, pe durata campaniei.
Misiunea acestor polițiști nu va fi să strângă
toți câinii de pe străzi, pentru că nici nu ar avea unde să îi ducă pe toți
deodată, ci să îi identifice ca fiind neînsoțiți și, apoi, să le stabilească
apartenența. După care să îi plaseze în grija celor ce își asumă răspunderea
pentru acești câini și care vor garanta că, de acum înainte, câinii nu vor mai
fi neînsoțiți în București.
Bineînțeles că, pe timpul identificării câinilor
și stăpânilor, polițiștii vor trebui să aplice legea, inclusiv cea penală,
pentru fiecare caz în care un câine este violent și fără control. Deja
procuratura a stabilit că există o responsabilitate pentru câinii de pe stradă,
în sensul că ei aparțin administrației locale. Deci, polițiștii vor putea vedea
cum își îndeplinește administrația locală obligațiile și responsabilitățile
față de câinii aflați în stăpânirea ei și să ia măsurile legale oridecâteori
vor constata abateri de la reguli și lege. De exemplu, polițiștii aceștia vor
fi abilitați să constate dacă sunt pe străzi câini ai primăriei ce nu sunt
vaccinați sau chiar nu sunt sterilizați și să oblige primăria să rezolve
această problemă prin alte metode decât uciderea în masă, pentru că legea nu
permite „eutanasierea” pentru că nu au fost serilizați ori vaccinați câinii.
Dacă se constată cazuri în care câinii primăriei
sunt abuzați ori tratați cu cruzime de proprietar sau chiar de unii cetățeni
mai „vigilenți”, aceiași polițiști ai animalelor ar trebui să îi identifice și
să îi sancționeze pe făptuitori, potrivit legii. Desigur, acei bolnavi mintali,
care mutilează sau omoară cu cruzime deosebită animalele neajutorate de pe
stradă, vor fi tratați ca atare, fie în ospicii, fie în pușcării.
O parte importantă a muncii acestor polițiști ai
animalelor, pentru primele 10 săptămâni, va fi să lucreze cu fiecare proprietar
de câine neînsoțit în parte, pentru a vedea dacă acesta are condiții de
întreținere a câinelui său în conformitate cu cerințele legii. Dacă nu are
asemenea condiții, polițistul va căuta soluții de relocare a câinelui la un alt
domiciliu, unde ar avea asemenea condiții. Această misiune este valabilă și în
cazul câinilor primăriei.
Chiar dacă, în forma actuală, legea le dă dreptul
primarilor să își ucidă proprii câini, dacă nu se găsește altcineva să îi
adopte, ca proprietar de animale, aceiași primărie este obligată să fie activă
în căutarea unui cămin adoptiv pentru câini, nu să stea cu mâinile în sân și să
aștepte să treacă două săptămâni, după care să scape de ei prin ucidere.
Ne așteptăm ca pe străzile bucureștene să fie
suficient de mulți câini pe care nu îi revendică nimeni și care nu pot fi
dovediți că aparțin primăriei, pentru că nu au fost procesați de aceasta până
acum, în sensul de marcare a lor. Pentru aceștia, poliția animalelor va trebui
să găsească stăpâni.
O soluție ar fi să încurajeze persoane fizice sau
chiar juridice să adopte câinii direct de pe stradă. De exemplu, s-ar putea ca o
asociație de proprietari de apartamente într-un bloc să dorească să adopte un
câine pe care să îl întrețină pe spațiul verde al blocului, cu împrejmuire și
adăpost, desigur. Personal, nu văd nicio diferență între o curte de casă din
București și un spațiu verde de la bloc, mai ales că multe dintre aceste spații
sunt oricum împrejmuite. Într-o asemenea soluție, câinele va fi marcat,
vaccinat, sterilizat din fonduri publice și plasat în proprietatea
respectivilor locatari ai blocului.
O altă soluție ar fi relocarea câinilor din
București la țară, primăria putând să plătească țăranului ce va accepta să
găzduiască un câine bucureștean un ajutor de întreținere, egal cu cât ar fi
costat să întrețină ea, primăria, acel câine în adăpostul său, inclusiv prețul
uciderii sale.
Asemenea soluții pot fi discutate de polițiștii
animalelor cu primăria și ceilalți proprietari, ca parte a atribuțiilor lor de
serviciu, ori ca misiuni primite special pentru campania de eradicare a
câinilor neînsoțiți de pe străzile Capitalei.
Singurul defect al acestui plan comparativ este că
e unul rațional, realist și realizabil, transparent și plasabil sub controlul
publicului, care ar vedea cu ochiul liber atât acțiunile din cadrul lui, cât și
efectele, care vor fi, inevitabil, de durată. Spun că acest lucru este un
defect, deoarece îl face inacceptabil pentru primarul general și subordonații
săi, croiți să facă altceva decît să rezolve problema.
Solutii au propus si altii din strainatate,se ofera chiar sa adopte caini ,sa construiasca aici adaposturi!
RăspundețiȘtergereIgnorantii ,mandri si orgoliosi conducatori avem !
E strigator la cer!!!!
Sunteți prea dur cu conducătorii noștri. Ei au soluții la orice problemă, deoarece principiul nr. unu de guvernare este „lasă, că știm noi mai bine!” Iar când nu le iese, aplică principiul nr. doi: „lasă, că merge și așa!”
ȘtergereÎn ceea ce mă privește, deși sunt în măsură să discut serios și aplicat orice plan real și fezabil de rezolvare a problemei câinilor neînsoțiți, nu mi-am propus să fac acest lucru prin intermediul blogului meu, pentru simplu motiv că am senzația acută că vorbesc/scriu de unul singur.
Tot ce mi-am dorit să zic în acest articol este că planul Oprescului este prost și ticălos. Un asemenea mesaj sunt dispus să îl transmit și pe calea vândului, ca să parafrazez expresia neaoșă românească „a vorbi în vânt”.
Asa este,,,mai zi ceva daca poti!
ȘtergereDar nici investitori straini cinstiti pe aici multa vreme nu prea vor mai calca !
Ni s-a dus buhul de barbari !!!!
Ma oripileaza insa cum v-am spus nivelul de gandire al romanilor...poate nu ati citit parerile pe diverse site-uri,,,,am ramas siderat sa stiti de atata rautate si prostie!
Vb lui Einstein"Universul si prostia sunt infinite...cat priveste universul mai am unele rezerve!"(am citat aproximativ)
Ori ma duc cu gandul la Creanga la acea memorabila poveste a prostiei,"daca o sa cada drobul de sare in capul copilului?!"..
Sincer să fiu, nu ignor comentarii ticăloase și agesive la adresa celor cărora le pasă de câini, ci doar le detest.
ȘtergereVa fi oare posibil?Fantastic ar fi!
RăspundețiȘtergerehttp://www.revista22.ro/mickey-rourke-face-adapost-pentru-maidanezi--sanctuarul-cainilor-salbatici-din-romania-31336.html
Orice demers de salvare chiar și a unui singur suflet de câine nevinovat este unul meritoriu.
Ștergere