Târziu în noapte
sau, mai precis, spre dimineață, cei care au avut răbdare să stea în fața
televizoarelor, ajutați de cafele tari, de bere ori de curiozitate, au aflat
cine a câștigat concursul Eurovizion 2014. Acest câștigător a fost Austria,
care a participat cu un interpret cu barbă și rochie, cântănd dealtfel bine o
melodie plăcută.
Adică, deși are
barbă și rochie, totuși cântă frumos, și-au spus cei care s-au mulțumit cu
rezultatul concursului, ca și când una are vreo legătură cu alta. Alții și-au
spus că nu se face să ai și barbă și rochie și să ieși în public, mai ales în
cel european, chiar dacă interpretezi bine o melodie. Că nu ăstea sunt valorile
europene, au mai zis ei, înainte să stingă dezgustați televizoarele. Foarte
puțin au fost cei care au sesizat ironia situației, ori umorul fin european ce se
degajă din această poveste.
Situația ca atare ar trebui descrisă, deoarece se poate confunda foarte
ușor cu altceva. Vorbim aici de o afacere, de așa-zisul șoubiz (show business,
în engleză), în care câștigul este dat de audiența la televiziune și de
încasările directe din vânzarea voturilor, un vot dat prin telefon ori sms
costând cam cât o contribuție voluntară la o cauză umanitară. Iar piața pe care
se desfășoară afacerea aceasta este toată Europa.
Nu este deloc vorba de o competiție în domeniul artei interpretative ușoare,
între statele europene, în care cel mai bun și mai valoros trebuie să câștige ca
să vadă Europa cine este el, statul câștigător. Așa că nici selecția națională
nu s-a făcut pe principiul identificării celui mai reprezentativ interpret
național, ci pe principiul găsirii celui mai vandabil produs național pe piața
aceasta de șoubiz european.
De data asta, cel mai vândut produs a fost cel austriac. Încă de anul
trecut se remarcase o tendință în piața aceasta europeană de ridicare a
prețului pentru produse masculine împachetate în rochii și care se înalță pe
scenă, ca să se întrebe publicul ce au ele, produsele, sub acele rochii de se
tot înalță pe măsură ce cântă. România chiar a făcut parte din testarea asta de
piață în 2013, prezentând un cântăreț masculin în rochie, cu o voce foarte
feminină dar declarat bărbat în toate celelalte.
Anul acesta, Austria l-a pus pe interpretul său în rochie să își lase și
barbă și plete, ca să nu fie niciun dubiu despre ce vorbim aici. Și a ieșit mai
bine decât Ouatu nostru de mai an. Ba, chiar a ieșit primul dintre toți. Orientarea
sa sexuală nici nu mai trezeste comentarii, atâta vreme cât omul se arată a fi
bărbat cu apucături femeiești. Cu toate acestea, austriacul și-a luat un nume
feminin, Conchita, deși el era cunoscut și apreciat de publicul austriac cu
numele său natural, Tom, înainte să își lase barbă și să se îmbrace în rochie.
Pentru cei care cred că această poveste este despre valorile europene,
trebuie subilinat că singurele valori ce se pot aduce în discuție aici sunt cele
comerciale. Chiar și în materie de orientare sexuală, tot marketingul contează.
În Europa au fost și sunt interpreți de mare succes care și-au declarat deschis
orientarea sexuală inversă, ori care sunt bănuiți de o asemenea inversare. Cel
mai prestigios exemplu este etern regretatul Freddie Mercury, solistul trupei
britanice Queen, decedat ca victimă a sexului neprotejat. Numai că Freddie Mercury
și ceilalți nu au fost și nu sunt apreciați pentru această orientare, ci pentru
calitatea interpretării lor.
Sexul face parte din spectacol, desigur. Doar că el este important atunci
când sugerează o simbioză între atractivitate și talent. El devine dizgrațios
atunci când sexualitatea încearcă să suplinească lipsa talentului. Evident
născute fără voce și fără să fie capabile de mișcări naturale, foarte multe
tinere românce își arată, în spectacole, diferite părți ale corupului lor,
contând pe atractivitatea provocată de aceste dezvăluiri ca o formă de nebăgare
de seamă a lipsei de voce și de mișcare naturală. Iar publicul lor crede că așa
trebuie să fie, să apreciezi pe cineva după cum arată, după ce pofte stârnește,
și nu după cât de bine interpretează o compoziție muzicală.
De aceea, un asemenea public se oripilează când află că se poate aprecia și
talentul, chiar dacă arăți ca dracul. Iar în cazul Austriei câștigătoare a
Eurovizionului, publicul perdant se oripilează când află că se poate aprecia
talentul mai ales atunci când arăți ca dracul. Cu barbă și în rochie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu