Este foarte ușor
și destul de relevant să îl privim pe orice candidat la funcția de președinte
al României, funcție ce ar trebui să rămână vacantă în decembrie anul acesta, ca
răspuns la o cerere făcută de electoratul român. Altfel, dacă zicem că alegerea
viitorului președinte nu este nimic altceva decât o procedură constituțională
și legală de umplere a șezutului unui scaun ce urmează să rămână liber, nu ne
putem explica de ce se înghesuie atât de mulți să contribuie la această
umplere. Și, mai ales, de ce unii dintre candidați sunt băgați în seamă, pe
când alții nu.
În termeni simpli, partidele și persoanele ce oferă candidați la
președinția României pot avea doar una din două abordări. Fie oferă candidatul
ce îndeplinește cele mai multe dintre cerințele și așeptările electoratului,
fie oferă candiatul cel mai potrivit pentru post, în condițiile date.
Numai că determinarea tipului de candidat nu mai este deloc simplă. Dacă
mergem pe prima variantă, cea a candidatului cu cele mai multe caracteristici
așteptate de electorat, atunci va trebui să vedem nu numai care sunt acele caracteristici,
dar și cine este electoratul. Asta, deoarece electoratul nu înseamnă tot
publicul din România cu vârsta de peste 18 ani, ci doar cei ce merg efectiv la
vot și votează cu un candidat. Și mai precis decât atât, din numărul probabil de votanți, trebuie
să îi scădem pe cei ce își anulează votul, precum și pe cei fictivi. Mai ales aceștia
din urmă sunt importanți, pentru că, în anticiparea votului, nu avem cum să îi
putem întreba care le sunt preferințele, în termeni de caracteristici ale
candidatului. Putem însă deduce cu cine vor vota ei, fictivii, indiferent de
calitățile personale ale candidatului lor, doar că asta este o cu totul altă
poveste.
Pentru discuția noastră, nu contează dacă acest electorat efectiv este numeros
ori minoritar față de totalul populației adulte a României, nici dacă este
educat ori aproape analfabet, sau dacă este inteligent ori sub-inteligent. Tot
ce contează este că el, electoratul, se va duce la vot, în două tururi și,
alături de fictivi, va alege președintele României, în mod cât se poate de
democratic. Mai contează foarte mult cum își formează acest electorat efectiv
preferințele.
În general, sunt două modalități de formare a preferințelor colective. Una
este cea emoțională, afectivă, de tipul „cu ce echipă de fotbal ții?”, iar la
întrebarea „de ce?” răspunzi că îți plac tricourile și culorile clubului, că
tot cu echipa asta ținea și bunicul, că este echipa cu cele mai multe titluri
și victorii, că aici a jucat și celebrul Hagi și așa mai departe.
Cealaltă modalitate este cea rațională. Este ca atunci când vrem să angajăm
pe cineva pentru o treabă importantă, să zicem să ne construiască o casă unde
vrem noi, care să arate așa cum vrem noi și să coste cât vrem noi. Pentru o
asemenea treabă, nu o să ne pese nici cum arată antreprenorul, nici ce vârstă
are, nici dacă este căsătorit ori holtei, nici dacă a fost securist ori
comunist, ori ilegalist sau chiar dizident, nici dacă este creștin-ortodox ori
musulman practicant și așa mai departe. Sau, contează, doar că numai în măsura
în care asemenea caracteristici ne-ar da vreo indicație că omul este serios ori
neserios, cuminte ori bețiv, cinstit ori ticălos, loial sau curvă, adică, dacă
ne convinge sau nu că se va ține de treabă și ne va construi casa așa cum o
vrem noi, fără să ne fure sau să ne înșele. În schimb, în abordarea rațională,
contează enorm dacă alesul nostru este priceput la antreprenoriat, are
rezultate anterioare care să dovedească acest lucru, este onest și pasionat în
exercitarea meseriei, pune interesele clientului înaintea tuturor altor
interese, îl protejează pe clientul său de orice probleme ar apărea pe timpul
construcției casei și altele asemenea.
Din datele sociologice cinstite publicate până în prezent, precum și din
observarea comportamentului electoratului românesc efectiv în alegerile
anterioare, precum și în cele două referendumuri de demitere a actualului
președinte Băsescu Traian, putem concluziona, fără să aducem argumente
suplimentare, că majoritatea electoratului efectiv de la noi are o abordare
emoțională a fenomenului alegerii președintelui României.
Dar, în același timp, există și un proces rațional de desemnare a
candidatului cu cele mai mari șanse de a fi ales președinte. Numai că acest
proces nu are loc în rândul electoratului majoritar și emoțional, ci al diferitelor
grupuri de interese, care, de altfel, și finanțează din greu campaniile
electorale ale diverșilor candidați consacrați, cel mai potrivit dintre ei
fiind cel ales într-un mod foarte rațional. Nu contează dacă acel candidat este
tânăr sau bătrân, creștin ortodox sau penticostal ori ateu, înalt sau slab,
bărbat ori femeie, blond sau brunet, așa cum contează pentru publicul larg. Tot
ceea ce contează pentru aceste grupuri este ca el sau ea să ofere suficiente
garanții că, odată ajuns ori ajunsă în scaunul Cotrocenilor, le va servi cu
loialitate interesele lor.
Cea mai serioasă garanție, așa cum a rezultat din istoria recentă a
României, este ca omul să fie șantajabil. Dar nu șantajabil de oricine, ci doar
de cei ce îl pun în scaunul prezidențial. Pentru marea majoritate a
politicienilor români, asta înseamnă că dosarul compromițător se află în
mâinile celor ce i-au făcut politicieni. Natura dosarului nici nu este prea relevantă,
atâta vreme cât este într-un singur exemplar, deci există un singur controlor.
Poate fi vorba de dosarul de securist, de polițist politic, cu victimele lui cu
tot, dosar „dispărut la Revoluție”. Dar poate fi și dosarul de ofițer sub
acoperire al vreunui serviciu secret românesc. Ori dosarul de urmărire
contrainformativă, în cazul în care politicianul nostru s-a dat cu străinii,
chiar înainte de a fi politician. Poate fi un dosar medical, dar poate fi și un
dosar penal. Cum pot fi și mai multe dosare, cu condiția ca toate să se afle în
aceeași mapă și pe aceeași mână fermă. Apoi pot fi diverse dovezi
compromițătoare, de luare de mită, de trafic de influență, de preacurvie și,
foarte de succes, de deviații sexuale. Dovezile pot include conturi grase în
străinătate, averi pe numele unor membri obscuri ai familiei și altele
asemenea.
Tot la capitolul garanții putem include și existența unor încrengături din
care candidatul nostru nu poate scăpa. Aici am numi încrengăturile de tip
mafiot, de încuscrire între politician și sponsori, dar și crearea de
dependențe de lux pentru omul nostru și familia lui, costul pierderii acelor
condiții de care a devenit dependent fiind întotdeauna mult mai mare decât
costul de a îndeplini fără cârtire ordinul primit de la controlor.
Candidatul ce îndeplinește aceste condiții de subordonare garantată va fi
cel mai susținut în lupta electorală pentru Palatul Cotroceni. Lui i se vor
reliefa toate caracteristicile sale, ce sunt în concordanță cu cele pe care le
așteaptă publicul onest și votant de la un președinte, și i se vor ascunde
toate defectele ce l-ar descalifica în ochii aceluiași public. Dacă nu are
suficiente caracteristici din cele așteptate, atunci i se vor prezenta
defectele drept calități, dar nu mai înainte de a convinge publicul că acesta
își dorește un asemenea candidat, cu asemenea calități, deși publicul nu știa că
își dorește așa ceva până atunci. În plus, în momentul votării, cel mai
potrivit candidat al grupurilor de interse va primi și cea mai mare parte a
voturilor fictive, ceea ce nu este puțin lucru.
Dacă am întreba publicul larg nu care sunt caracteristicile pe care le-ar prefera
să îi aparțină unui candidat la președinția României, ci care sunt calitățile
ce l-ar face pe candidatul nostru cel mai potrivit pentru funcție, în următorii
cinci ani, publicul nu ar ști răspunsul. Adică, publicul este capabil să spună
cum ar trebui să arate, ce ar trebui să creadă, să zică ori să fie candidatul,
pentru a-i trezi publicului sentimente și emoții pozitive, care să îl îndemne
la vot, dar nu este capabil să spună ce trebuie să știe, să poată și să facă
același candidat, pentru a-i fi mai bine tocmai aceluiași publicul. Revenind la
parabola cu casa, de mai sus, publicul românesc votant nu știe cum ar trebui să
arate casa sa România și, ca urmare, nu are cum să îl aleagă rațional nici pe
cel ce ar trebui să antreprenorieze construcția, reconstrucția sau renovarea
acestei case.
Asta, deoarece lipsește din acest public exact segmentul care ar fi trebuit
să genereze, să stimuleze și să conducă un asemenea proces rațional. Este vorba
de segmentul format din intelectualii care au văzut suficiente lucruri în viața
lor și s-au format ca specialiști recunoscuți fie în industrie, fie în
educație, fie în medicină, în diplomație sau în domeniul apărării naționale și
ordinii publice, oameni care au ajuns cu înțelegerea intimă a vieții în faza în
care își dau seama că mai binele colectiv înseamnă mult mai binele individual
pentru ei și pentru fiecare membru al societății, cu excepția îmbogățiților
peste noapte, din banul public, desigur.
Din păcate, asemenea intelectuali în România nu sunt. Vor fi unii care sunt
de acord cu asemenea idei, care chiar stau și cugetă la binele neamului, dar care
nu fac nimic pentru a se manifesta în public ca atare. Deci, dacă există, astfel
de oameni nu contează, ca segment de public. Unii dintre ei ar putea să conteze
ca agenți de influență în solda marilor manipulatori ai opiniei publice în
favoarea grupurilor de interese, dar aceasta este o cu totul altă discuție.
Locul lor este luat de tot felul de „formatori de opinie”, de fapt de niște
propagandiști și agitatori formați după ureche la școlile de manipulare a
opiniei publice, răsărite din vâna ascunsă a Securității comuniste. Așa cum, pe
vremuri, eram îndemnați să „ținem” cu partidul comunist că e bun și să fim
împotriva occidentalilor, că sunt răi, pe bază de argumente exclusiv
emoționale, tot așa astăzi suntem îndemnați să „ținem” cu un candidat doar
pentru că el este stindardul luptei împotriva altui candidat. Total irațional,
de altfel.
Această stare de lucruri românească este foarte bine cunoscută de toți cei
care propun sau se propun candidați la președinția României, în această vară.
Ei știu că sunt voturi fictive în proporție de 15 – 20 la sută, în funcție de
câți votanți reali vor veni la vot. Ei mai știu că peste jumătate dintre cei ce
se vor prezenta efectiv la secțiile de votare vor alege emoțional, visceral
candidatul lor, pe principiul că „îmi place” de el. Ei contează pe cât mai
mulți cetățeni raționali că vor sta acasă, pentru că nu au cu cine să voteze,
ori că își vor anula votul, în semn de protest față de „clasa politică”
dezamăgitoare. Ei mai contează pe segmentul rațional al publicului că va râmâne
pasiv și tăcut, precum și pe segmentul activist și propagandist al aceluiași
public că va fi cât se poate de gălăgios, astfel încât problemele reale ale
Țării și poporului său să nu ajungă niciodată în dezbaterea publică, deoarece
nu vor să riște ca românii să înceapă să gândească rațional la cum ar trebui să
arate România lor și, în consecință, să gândească cine să fie președintele care
să conducă o asemenea refacere.
Pe măsură ce se va contura realitatea că speranțele activiștilor, amintite
mai sus, se îndeplinesc, ne va fi mult mai clar cine are succes în cursa
prezidențială, cu mult înainte ca aceasta să înceapă. Deocamdată, vedem doar
propuneri făcute de diferite partide sau persoane pentru candidaturi, propuneri
făcute nu atât publicului, ci sponsorilor, ca să aibă aceștia de unde alege.
Corecta analiza, insa, daca idealul este departe de realitatea romaneasca, romanul va vota cum ii spune preotul, cum ii este rasplatita introducerea buletinului in urna, cum isi aminteste el cine-i seful ("cu cine votezi maica?", "pai cu Iliescu, nu e el presedinte?"), cum ii place chipul candidatului, etc.
RăspundețiȘtergereAvand in vedere temerea mea privind inscaunarea lui Basescu in jiltul de la Palatul Victoria, voi stampila casuta unuia care si-a demonstrat adversitatea fata de matroz, respectiv, in ordine, Tariceanu, Oprescu, Ghise, functie de accederea in ultimul tur de scrutin.
E și asta o abordare rațională, Dane.
ȘtergereDe unde deducem că ideea conform căreia președintele ar avea sub controlul lui securitatea este amuzantă. Aici, ca și probabil în multe alte țări.
RăspundețiȘtergereDe cele mai multe, ori se pierde din vedere că organizatiile private de securitate pot ajunge la fel de puternice ca cele publice, mai ales intr-un stat slab, până în pragul prăbușirii și ros de coruptie. Doar că presedintele de tara este in varful ierarhiei pentru „structurile” de stat, fara să aibă vreun cuvânt de spus celor private.
Ștergere