Principala
funcție statală a oricărui parlament este să legifereze. Funcția secundară a
aceluiași parlament este să exercite controlul și supravegherea democratice
asupra guvernării statului respectiv. Ambele aceste funcții sunt îndeplinite de
orice parlament în folosul exclusiv al publicului pe care îl reprezintă. Ce
poate fi mai simplu de înțeles decât asta?
Foto: Senatul Romaniei, internet |
Adică, cât de
greu i-ar fi oricărui public să constate dacă parlamentul ce îl reprezintă își
îndeplinește ori ba aceste două funcții esențiale? Și, mai ales, cum își
îndeplinește aceste funcții? In interesul exclusiv al publicului reprezentat,
desigur!
Nu este nicio dezvăluire, ori nicio noutate că oricare parlamentar ajuns pe
băncile oricărui parlament din Lumea asta largă se gândește la cu totul alte
lucruri decât la îndeplinirea acestor două funcții, dacă ar fi să fie lăsat de
capul lui.
Astfel, orice parlamentar se va gândi, în primul rând, cum să își
recupereze investiția personală făcută cu resurse de toate felurile, în
campania electorală, pentru a ajunge să fie ales. Imediat ce această investiție
va fi recuperată, parlamentarul se va gândi cum să profite cât mai mult de pe
urma faptului că a ajuns parlamentar. Concomitent cu acesta, se va preocupa de
strângerea de resurse investibile în următoarea campanie electorală, când va
vrea să fie reales.
În afara acestor precupări, rămâne la latitudinea parlamentarului să se
gândească ori nu și la cum să își
reprezinte electoratul, cum să facă legi și cum să controleze și să
supravegheze guvernul și autoritățile administrative în exercitarea actului de
guvernare. Iar, în funcție de timp, chef, energie și imbold, se întâmplă ca,
din când în când, parlamentarul chiar să pună mâna și să legifereze, să
controleze și să supravegheze. Cât poate și cât își permite. Nu mai mult.
De aceea, pentru publicul reprezentat de oricare parlament, este esențial
să își dezvolte și să își exercite unele forme de control și supraveghere a
parlamentarilor, astfel încât aceștia să își îndeplinească funcțiile
parlamentare cât mai bine și cât mai în folosul său, al publicului. Mergând pe
principiul că, dacă publicul nu o face pentru sine, nimeni din afara lui nu va
veni să îi impună parlamentului o conduită de loialitate și de hărnicie în
favoarea acelui public.
Putem să vedem cu ușurință cum parlamentele Lumii se situează într-un
clasament de performanță a îndeplinirii funcțiilor legislative și de control
democratic în raport exclusiv cu implicarea publicului în controlul și
supravegherea activității parlamentarilor. Cu cât aceste control și
supraveghere publice sunt mai articulate și mai apăsate, cu atât parlamentele
sunt mai performate. Și invers, cu cât publicul este mai indolent, sau mai
nepriceput în a impune parlamentelor un comportament favorabil sieși, cu atât
acele parlamente vor fi mai leneșe, mai corupte și mai dezinteresate de binele
public.
Avem astfel o funcție de permisivitate publică. Cu cât acestă permisivitate
este mai mare, cu atât parlamentarii cărora li se permite mai mult vor fi mai
lipsiți de responsabilitate față de public.
Pe graficul unei asemenea funcții, la extremitatea cea mai favorabilă
publicului, se află parlamentele care trebuie să dea seamă publicului pentru
orice. Nu numai că aceste parlamente fac publică întreaga lor activitate,
inclusiv agenda parlamentară, conținutul dezbaterilor și votul propriu-zis, dar
și reacționează instantaneu la opinia publică legată de acea activitate,
ajustându-și agenda, dezbaterile și votul în funcție de opinia respectivă.
La extremitatea păguboasă pentru public se află parlamentele cărora li se
permite orice. Nici nu mai contează dacă aceste parlamente își fac publică
activitatea ori nu, atâta vreme cât această activitate este amorfă la orice
influență venită dinspre public. De fapt, la extremitatea extremității se
situează parlamentele care își fac publică activitatea proprie, mai ales atunci
când este evident că această activitate se dovedește a fi extrem de
defavorabilă publicului. Deoarece, astfel, ele ne spun că nu le pasă în niciun
fel de ceea ce ar crede publicul despre ele. Opinia publică fiindu-le cu adevărat
irelevantă.
Cum poate deveni irelevantă pentru parlamentari opinia publică, atâta vreme
cât parlamentarii respectivi sunt aleși de acel public? Simplu. Această
irelevanță se instalează acolo unde publicul însuși a dovedit, alegeri după
alegeri, că activitatea anterioară a parlamentarilor nu se constituie într-un
criteriu de selecție a lor în alegerile viitoare.
Acesta este cazul în Parlamentul României. Activitatea parlamentară este
total disociată de activitatea de alegeri parlamentare. Una este una și
cealaltă este cu totul alta. După 26 de ani, în România, s-a instalat
confortabil cultura lipsei de interes a publicului pentru activitatea
parlamentară trecută. În niciuna dintre cele șapte alegeri parlamentare
consumate nu s-a discutat public care a fost performanța parlamentară a vreunui
parlamentar, sau a vreunui partid ori a vreunui grup parlamentar, în legislatura care se
încheia. Iar actuala stare informală a campaniei electorale nu face nicio
diferență, susținând aceeași cultură a non-valorii parlamentare. Astfel, avem legislaturi care se „bucură” de o „încredere” de sub 25 la sută (adică trei din
patru români nu au încredre în propriul lor parlament) și care sunt alese cu participarea a jumătate din populația cu drept de vot. Precum și cu
acceptul tacit al celeilalte jumătăți.
Deși, acum, în toamna anului 2016, ar fi o oportunitate unică și inefabilă
ca această cultură să fie ignorată de indolentul public românesc.
Pentru prima dată în istoria democratică a nației noastre, Parlamentul este
obligat să se situeze în centul atenției publice tocmai în aceste momente, înainte de
alegeri. Până acum, într-un an electoral, parlamentarii români aveau un singur fel
de comportament: să se facă remarcați ca ființe plăcute, amabile și populare, care
merită, doar pentru această remarcare, să fie realese în funcții despre care
publicul nu se interesează deloc, cu excepția cancanurilor. Dar și acelea
minore, iscate de imagini cu parlamentari dormind în ședințe sau consulând
site-uri pornografice pe laptop-urile plătite din banul public. Astăzi, însă,
presați fiind de controlul judiciar exercitat în forță de procurori, de când nu mai
este președinte Băsescu Traian, parlamentarii români și-au schimbat
comportamentul.
Au devenit vocali împotriva sistemului pe care îl legiferează și care pare
că nu le mai este atât de favorabil. Și încearcă să lupte împotriva acestei
agresiuni din partea sistemului cu mijloacele pe care le au. Între care votul
este cel mai la îndemână. Clamând supremația deciziei parlamentare, ei votează
protecții proprii împotriva oricărei amenințări. Protecții personale sau colective. De la evitarea pierderii libertății individuale și până la evitarea pierderii titlurilor de doctor, obținute prin
fraudă. Trecând prin votarea legislației electorale care le garantează
realegerea. Și, dacă tot a dat frenezia votului peste ei, voteză și orice
măsuri favorabile sponsorilor și surselor de resurse fianciare, mediatice și de
altă natură.
O altă premisă favorabilă este că, în Lume, se confruntă tot mai mult
forțele politice populiste cu cele tradiționale. Populismul fiind caracterizat
prin opoziția la rațiune, la realism. Și prin negarea valorilor perene, în
favoarea unor valori ezoterice, ireale și irelevante. În România, populismul
este totul. Este suprem. Iraționalul domnește în opțiunile politice încă de la
democratizarea instituțională de acum mai bine de o generație. Mai ales când
este vorba despre liste, popularitatea „locomotivelor” contează mult mai mult
decât orice alt criteriu de campanie electorală. Așa au ajuns, în trecut, în
Parlamentul României, maneliști și sportivi inculți și chiar idioți. Incapabili
să reprezinte publicul în cele mai modeste situații. Așa ajung, acum, pe liste
personaje cunoscute publicului de la televizor, pentru orice alte calități
decât cele de reprezentare parlamentară. Ar fi momentul ca și în România să se
declanșeze acastă confruntare între rațional și populism. Cu specificul
național al predominației populismului în defavoarea oricăror curente politice
tradiționale.
Mai este momentul istoric al nevoii acute de o nouă responsabilitate
națională. Care își are rădăcinile în trecut, în forme difuze și modeste,
atunci când publicul românesc a decis că statul pe care îl locuiește trebuie
integrat în comunitatea euro-atlantică. Acum nu mai este suficientă aprobarea
populară. Este imperios necesară acțiunea populară. Deoarece următorii patru
ani, când va funcționa viitorul Parlament, nu vor fi, sub nicio măsură, niște
ani obișnuiți. În care să ne facem că muncim și trăim, să așteptăm cu mâna
întinsă la străinii favorabili și să ne lăsăm guvernați oricum.
În acești ani ni se va cere cu insistență să ne declarăm occidentali în
valori și ni se va cere să facem sacrificii în numele acestor valori. Sau, să
le negăm, așa cum am mai făcut-o în secolul trecut, de fiecare dată când am
fost implicați în războaiele mondiale. Calde sau reci. Viața internațională ne
va cere cu necesitate să ne dovedim competitivi în guvernare, în diplomație, în
economie. Sau, dacă nu reușim să fim atât de competitivi pe cât ni se va cere,
să răbdăm în liniște condiția de stat de mâna a doua. Sau chiar de a treia. În
Uniunea Europeană. Sau fără ea, în condițiile în care există și alternativa ca Uniunea Europeană să se destrame, fără ca noi să avem vreun cuvânt de spus. Cum și NATO s-ar
putea destrăma, în același orizont de timp. Și tot fără ca noi să putem avea
vreun cuvânt de spus, privind propria noastră securitate națională.
Toate astea, în condițiile în care statul administrativ, prost legiferat,
complet necontrolat democratic și cronic nesupravegheat popular va continua să destrucureze
arhitectura națională de producere a bunurilor publice. Mai ales de producere a
educației, sănătății, ordinii publice și securității naționale. Destrămare care
nu se va opri decât atunci când aceste bunuri publice nu numai că vor fi de cea
mai proastă calitate, dar nu vor mai fi oferite deloc publicului. Lucru care se
poate întâmpla în următorii patru ani, cei ai noii legislaturi.
Ce e de făcut? Trei lucruri importante sunt de făcut.
Primul, în ordine logică și cronologică, ar fi ca publicul să afle că este
direct responsabil de soarta sa, iar această soartă are o componentă
parlamentară, indiferent de cât de nepopulară ar fi această instituție de putere
legislativă a statului. Este deosebit de important ca publicul să recunoască
faptul că nimeni altcineva nu poartă această responsabilitate. Că nu poate da
vina nici pe „condițiile istorice”, nici pe „situația geopolitică”, nici pe „soarta defavorabilă” cu noi, strămoșii daco-traco-geților, romanilor, cumanilor,
avarilor, slavilor și ai altor neamuri, nici pe „străinii cei răi și rapace”, care
ne fură aurul, lemnul și apele, nici pe „marile puteri”, nici pe „trădătorii de
neam și de țară”, nici pe „clasa politică”, nici pe „mogulii de presă”. Pe
nimeni nu poate da vina publicul românesc, atunci când vine vorba despre
exercitarea responsabilității sale de public.
Al doilea lucru care trebuie făcut este ca publicul să afle că stă în
puterea lui să își exercite această responsabilitate. Prin orice forme crede
el, publicul, de cuviință să își exercite această responsabilitate. Desigur,
sunt de preferat formele non-violente, dar asta este treaba publicului să le
aleagă ori nu. Este esențial ca publicul să afle că poate folosi chiar și
formatul actual, inventat de parlamentarii iresponsabili față de el, publicul,
cel al alegerilor generale pe liste. Doar că trebuie să înțeleagă și faptul că
nimeni nu îl poate obliga pe el, publicul, să aleagă doar dintre listele
oferite de cei pe care nu îi creditează cu încredere.
Al treilea lucru ar fi ca publicul să pună mâna și să își exercite această
responsabilitate, prin formele pe care le preferă și care îi pot asigura
succesul. Pentru aceasta, ar trebui să ignore cântecul de sirenă al celor care
îi spun lui, publicului, că nu trebuie să facă nimic. Pentru că sunt alții care
au grijă să facă ceea ce ar trebui publicul să facă. Cum ar fi străinii,
organizațiile non-guvernamentale, elitele, leaderii de opinie sau alții ca ei.
Publicul ar trebui să știe că acești alții nu au cum să aleagă în favoarea lui,
atâta vreme cât ei aleg întotdeauna în favoarea lor.
Cum să facă publicul românesc așa ceva? Când n-a făcut-o niciodată și nici
nu a învățat la școală cum se face? Răspunsul meu este că, dacă publicul
parcurge primii doi pași amintiți mai sus, cel de-al treilea va veni în mod
natural. De la sine. Așa cum au făcut-o făuritorii democrațiilor de pe tot
Globul Pămânesc, în trecut sau mai recent.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu