În lumea și
civilizația occidentală, în antichitate, cei care voiau să învețe ceva, orice,
mergeau la un magister, la un învățător. Acest magister stătea pe loc și aștepta să vină studenții la el. Un asemenea loc unde putea fi găsit un magister era Grădina
lui Akademos din Atena. Akademos nefiind proprietarul grădinii, ci eroul
mitologic după numele căruia fusese numită grădina publică. Iar grădina însăși
nu era doar o grădină publică, ci un loc similar celui din povestea lui
Akademos, care primise de la zeul solar Apollo dreptul de a critica zeii, atâta
vreme cât făcea asta în grădina sa. Astfel, s-a imprimat ideea că trebuie să existe
un loc anume în care se poate vorbi oricând liber, unde gândul poate fi
exprimat fără restricții. Ce loc mai potrivit pentru învățare decât ăsta, nu-i
așa?
Foto: historia.ro |
Desigur, știm că
primul magister din acea grădină ateniană a fost Platon. Elevul lui, Aristotel,
atunci când a devenit, la rândul său, magister, a ales să fie găsit într-un alt
loc din Atena, legat și acela de Apollo, edificând o clădire situată lângă templul
Lykeios Apollo. Astfel, s-a ajuns ca locul în care se afla un învățător căutat
de studenții săi să fie numit școală. În greaca veche σχολῇ (shole). Adică,
loc de plăcere a gândirii și a împărtășirii ei prin dialog.
Mileniului care a urmat dispariției Imperiului Roman i s-a spus în Occident
Era întunecată, tocmai pentru că,
de-a lungul lui, a dispărut cunoașterea în rândul oamenilor, indiferent de
poziția lor socială. Știința de carte și știința în general s-au mai păstrat în
mănăstiri ascunse de ochii migratorilor inculți, care au bântuit prin Europa,
până pe la anul 1200, ori în mănăstiri fortificate împotriva acestora. În rest,
rege sau rob, nimeni nu mai știa să scrie sau să citească. După ce migratorii
s-au oprit din migrație, a venit Renașterea. Vechile scrieri, ascunse și
copiate în mănăstiri au fost scoase la lumină, poeți și filosofi au început să
scrie. Au reapărut savanții care au reinventat matematica, astronomia, fizica,
chimia. Un public din ce în ce mai numeros a început să citească scrierile lor.
Erau și dascăli itineranți, care veneau la curțile domnești pentru a învăța
nobilimea să scrie, să socotească și să citească, dar apăruseră și locuri în
care oamenii puteau merge ca să învețe. Totul sub un control cât mai strâns al
bisericii romane, care voia să păstreze monopolul cunoașterii, ca pe o garanție
că puterea ei nu se va diminua, iar cuvântul ei va rămâne sfânt, ca să zicem
așa.
De cum s-a descoperit modul de producție industrial, pe la mijlocul
secolului al XVII-lea, s-a constatat că nevoia de carte, de cunoaștere, nevoie specifică
industriei, excede posibilitățile oferite de aranjamentele existente de
școlarizare, calibrate pentru educarea lucrătorilor din atelierele breslelor.
Așa că au apărut școlile locale, comunitare, mai ales în comunitățile cu
vocație industrială. Un secol și jumătate mai târziu, nu numai în Franța, ci
peste tot în arealul euro-atlantic, Revoluția franceză a impus regula ca
fiecare locuitor să știe să scrie și să citească, nu numai pentru a putea fi un
muncitor industrial performant, ci și pentru a putea participa la actul de
guvernare colectivă de masă în cunoștință de cauză. Pentru aceasta, s-a ajuns
ca magistrul, profesorul, să vină la elevi, la studenți. Fiind el unul iar ei
mulți, s-a considerat că e mai economic așa.
Diferența de mentalitate este considerabilă, între cele două forme de
organizare a școlii. Școala centrată pe profesor este locul divin (de la
Apollo) în care magistrul își așteaptă învățăceii. Iar aceștia vin acolo în
totală libertate de voință (cine nu vrea nu vine), cu scopul dublu de a învăța
de la profesor și de a putea gusta din plăcerea gândirii și exprimării libere.
Școala centrată pe mulțimea de elevi, în care profesorul intră la clasă, cum
este și acum în România, este locul în care elevul e trimis să învețe. El este obligat
să vină la școală, unde stă în bancă și oricine îi intră la ore, în clasa lui,
adică în încăperea lor, a elevilor, acela îl va învăța.
În prima ipostază, un elev care vrea să învețe ceva, să zicem geometrie, se
interesează ce profesor este cel mai bun pentru a face așa ceva și merge la el.
Sau la cel imediat bun sub cel mai bun, dacă acela nu este disponibil. În a
doua ipostază, elevul află din programa școlară ce trebuie să învețe, după care
vede în orar că, la un moment dat, ceea ce îi spune programa că trebuie să
învețe se va întâmpla cu oricare ar fi profesorul ce îi va intra pe ușa clasei.
Să menționăm aici că prima ipostază, ori primul mod de organizare a școlii, cel antic, este și cel natural. Cel de-al doilea mod, cel industrial,
fiind artificial prin definiție. Dovada cea mai directă constând în faptul că
elevul, studentul tot va învăța ceea ce îl interesază, ceea ce vrea el să
învețe și cu cine vrea el să învețe, doar că nu va face asta în școala de stat,
unde programa îi spune ce și cum. O va face doar în particular. Fie prin
meditații, fie prin auto-didacticism, fie prin corespondență.
Este evident că cei care au inventat sistemul artificial de școlarizare
știau ce fac. Doar că au sacrificat naturalul organizării învățării pe altarul
învățământului de masă. Adică, și-au zis ei, este drept că elevii vor învăța
mai puțin, mai greu, mai încet, mai prost, dar tot vor învăța ceva, decât în
ipoteza că, nefiind obligați, vor alege să nu învețe nimic. Și, cu siguranță, din
tot ceea ce li se va spune la școală, vor învăța ceea ce le trebuie ca să
ajungă lucrători destoinici, capabili să asigure productivitatea din care iese
profitul industriașului. Cât despre cunoașterea necesară participării
publicului larg la actul de guvernare, cu timpul, aceasta s-a canalizat spre
participarea de masă la serviciul militar obligatoriu și cam atât. Că doar nu
or să stea guvernanții să îi pună pe pălmași altăuri de ei, în întocmirea
politicilor și în luarea deciziilor.
De vreo jumătate de secol încoace, de când era industrială a apus, în
Occident, învățământul de masă are tendința să revină la forma sa naturală. În
care elevul își reia controlul asupra învățării a ceea ce consideră el necesar
sau plăcut să învețe. În sistemul școlar anglo-saxon, acest lucru se întâmplă
cu mai mare ușurință, deoarece școlile de acolo au deja clase în care profesorul
stă permanent, elevul fiind cel care intră la clasă. După o programă
individuală, convenită cu un consilier școlar și cu părinții. Prin alte părți,
se pune accent pe invățarea liberă de profesor, în sensul că profesorul nu îi
va impune nimic elevului. Sistem în care profesorul este apelat doar atunci
când elevul are nevoie de îndrumare, de explicații, de corecții, de dialog.
Noi, românii, împrăștiați în provincii, cum eram pe vremea aceea, am
început să facem școli de stat doar prin deceniul al treilea al secolului al
XIX-lea, după modelul francez, cel artificial, de eră industrială, însă fără să
avem vreo industrie, ori vreun stat în care publicul să fie participant la
guvernare. Până atunci, avuseserăm câțiva principi sau domnitori ce finanțaseră
un fel de cultură scrisă de sorginte greacă și slavonă, prin ctitoriile lor
mănăstirești. Dar care nu avea nimic de a face cu școala. Pentru că nu era
nevoie de educație națională, atâta
vreme cât nu aveam o națiune în deplinătatea înțelesului conceptual.
Nici după ce națiunea română s-a constituit și, apoi, după ce a creat un
stat în care să viețuiască ea, națiunea, educația națională nu a fost în pas cu
vremurile. Și a mai fost și modelată această educație după interesele
conducătorilor vremelnici, interese care nu au coincis niciodată cu cele
populare. Situație perpetuată în interbelic, în era comunistă și în
post-comunismul de tranziție. Nici acum, după un deceniu și mai mult de
integrare politică și economică în Lumea Occidentală, nu stăm mai bine. De
altfel, nu stăm mai bine, în ceea ce privește educația națională, nici când ne
situăm în Lumea Largă, planetară.
Dacă măsurăm timpul scurs de la momentul în care a apărut o nevoie de
educație de un anumit fel și până la momentul în care acea nevoie a primit un răspuns
instituțional, sub formă de învățământ organizat, în diferite epoci istorice,
vom constata o inerție de cel puțin o generație. Din antichitate și până
astăzi. De aceea, în multe culturi naționale, există această lege nescrisă a
dezvoltării, în care părinții tind să ofere copiilor o educație superioară
celei de care au beneficiat ei. Asta, cu condiția ca sistemul național de
educație să aibă o oarecare naturalețe în design-ul lui instituțional.
Dacă sistemul național de educație este unul complet artificial, în sensul
că nu răspunde unui comandament socio-economic, și, în plus, dacă este unul artificial
și ca ipostază de alcătuire didactică, în sensul arătat mai la început, atunci
trebuie să recunoaștem că, în absența vreunui geniu teribil, nemaiauzit și
nemaiîntâlnit, nu sunt șanse ca sistemul național de educație din România de
astăzi, sau din cea de mâine, să ajungă să fie cât de cât performant. El va fi
întotdeauna un fiasco. Iar căutarea sau așteptarea unui astfel de geniu, care
să gândească un sistem de educație națională funcțional, așa cum alte genii din
alte nații au gândit mașinării complexe, care să satisfacă o nevoie la nivel statal,
va fi întotdeauna o așteptare zadarnică.
Abia după ce înțelegem și cădem de acord asupra naturii educației naționale
românești am putea începe să dezbatem viitorul școlii românești, care să fie
edificată și instituționalizată exclusiv în interesul fiecărui elev sau student
în parte. În mod natural, desigur. Dar, oare, vom ajunge vreodată la o asemenea
înțelegere și la vreun asemenea acord național?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu