Edilul Capitalei, domnul
doctor, le are cu statuile. Un domn comentator ceva mai intelectual, deși originar
de la țară, chiar s-a aventurat sa psihanalizeze fenomenul, speculând că i se
trage domnului primar general doctor din copilăria sa, petrecută între cărți și
tablouri pe pereți. Din păcate, domnul respectiv nu s-a aventurat până acolo
încât să speculeze și ai ori ale cui erau, sau fuseseră pereții, cărțile și
tablourile între care a crescut de mic domnul doctor.
În tot cazul, una dintre
statui, ce este cam de mărime naturală și așezată pe treptele unui palat
bucureștean, fără soclu și, deci, la înățimea privitorului, a trezit interesul
cucoanelor de pe trotuar. Fără să știe la ce servește palatul, cuconetul au
observat imediat că statuia este în puța goală.
Dacă nu era așa, ci statuia ar fi avut și chiloței ori un alt acoperământ,
probabil că aceste cucoane s-ar fi plimbat mai departe pe trotuar, fără să o
remarce. Precum și, dacă statuia ar fi fost cu penisul în erecție, poate nici
nu s-ar mai fi dat duse de acolo. Iar, dacă tot rămâneau încremenite suficient
de multă vreme, ar fi aflat că palatul bucureștean adăpostește Muzeul Național
de Istorie a României, chit că nici această informație nu le-ar fi spus mai nimic.
Câțiva trecători au reușit să își ridice privirea mai sus
de testiculele de bronz și au descoperit că statuia reprezintă un bărbat ce
ține pe palme o cățea ori lupoaică, ca și când ar fi vrut să o dea cuiva în
dar. Cum în jurul gâtului animalului flutură un șal, au început speculațiile
privind simbolistica statuii.
Că este vorba despre Traian, împăratul roman de origine
iberică de acum două mii de ani, scrie pe placa de sub statuie. Că animalul din
genul canis integrat în aceiași statuie este unul din specia lupus scrie tot
acolo, titulatura statuii fiind „Traian și lupoaica”.
S-a speculat însă că ar fi vorba despre Lupa Capitolina, adică statuia cu o
lupoaică de pe Capitoliu, din Roma, înfiptă la Km 0. Imposibil să fie așa,
pentru că lupoaica capitolină nu este importantă deoarece este o statuie
amplasată în colțul primăriei Romei, ci pentru că, împreună cu ea sunt
reprezentați și părinții Romei, Romulus și Remus, pe când erau prunci,
alăptându-se de la țâțele lupoaicei. Fără ei, orice reprezentare de mamifer
feminin din genul canis, indiferent de specie, rămâne exact atât, o cățea.
Nici urmă de simbolistică aici. Este ca si când ai sculpta o mârțoagă și te-ai
aștepta ca toată lumea să înțeleagă că este vorba despre faimosul Don Quichotte
de la Mancha, călare pe Rosinante, dar fără să sculptezi și călărețul.
S-a mai speculat că fularul din jurul gâtului animalului din statuie ar fi
un șarpe cu cap de lup, ceea ce ar reprezenta faimosul steag de luptă dacic,
așa cum ne-a rămas el imortalizat de romani în istoria lor vizuală, inclusiv în
basoreliefurile Columnei lui Traian. Și că lupoaica plus steagul cu șarpe,
avânt capul comun, ar însemna formarea poporului român. Ceea ce ar fi cam la
fel cu a sculpta doi inamici pe câmpul de luptă împreunându-se și devenind doar
unul, așa, ca în vorba lui Shakespeare cu animalul cu două spinări, din Romeo
și Julieta.
Dacă ar fi după mine, singura speculație simbolistică pe care aș face-o ar
fi să mă gândesc la faptul că artistul plastic în cauză este un comunist
convins, care continuă să promoveze propaganda comunistă la mai bine de
douăzeci de ani de la câderea acelui regim politic, în România. Speculație
întărită de faptul că omul a reușit să vândă aceiași statuie de trei ori, în
decurs de 20 de ani, dintre care de două ori statului nostru, ceea ce este,
trebuie să recunoaștem, o performanță pentru un român din România, unde arta
plastică este ca și inexistentă.
De când vă citesc, eu v-am perceput ca fiind un tip sobru. Chiar foarte.
RăspundețiȘtergereDe data asta, nu vă recunosc, deși faceți un lucru foarte serios- radiografia unei achiziții artistice, pe care edilul capitalei, de meserie doctor, stimulat de către un cunoscut academician, a achiziționat-o, pentru eternitate, cu nici mai mult , nici mai puțin de 200000 de lei , plasând-o, ca pe un trofeu, la intrarea într-un lăcaș național, spre nemulțumirea lesne de înțeles a directorului Muzeului..
Comedie , nu alta!
Păcat că autorul, Dumnezeu să-l ierte, n-a apucat să guste umorul ardelenesc.
Aș spune și eu o vorbă- două, fără pretenția de a vă contrazice:
- fiind o creație simbolică, ne-am putea imagina, cu un minor efort de imaginație, că toga imperială există, dar este transparentă.
-sau că, anticipând criza, defunctul artist a mai redus din cost, făcând din imperator un egal cu semenii, când vine vorba despre șanse..
-cățeaua nu este nici măcar leșinată, și pare , mai degrabă, mascul, deși are patru protuberanțe .
Însă, cu tot respectul , nu pot să nu observ că sunteți răutăcios- insinuați că respectiva „operă „ atrage doar admiratoare.
Sunteți convins?
Trebuie sa recunosc ca m-ati prins, doamna profesoara! Intr-un mod intentionat malitios, am vrut sa spun ca nu comentez valentele "estetice" ale statuii, pentru ca ele pot merge in ambele sensuri, adica si spre elogiu, cum a facut domnul academician de critica plastica Teodorescu, si spre oprobiu, cum au facut multi altii, mai modesti ca titluri si decoratii. Apoi, dupa pasajul malitios, m-am ocupat de ceea ce ma pricep, adica de opinii de simbolistica.
ȘtergereSe intampla ca am vazut la televizor doua asemenea "cucoane" minunandu-se de genitaliile statuii, desi acestea nu erau de comentat mai mult decat cele ale calului lui Carol I, de pe aceiasi strada bucuresteana. Doamnele respective habar nu aveau de ce este acolo, in afara de obictul atentiei lor si m-au stimulat sa imi imaginez ca si alte doamne ce se plimba pe trotuarul acela ar avea aceleasi tresariri.
Cred ca ma cunoasteti deja ca nu scriu niciodata cu intentia de a impune parerea mea cuiva, oricine ar fi acela. Dar asta nu inseamna ca eu imi voi forma vrodata vreo parere doar insusindu-mi-o pe a altora. Asa ca aceasta postare a fost doar expresia unei opinii personale si atat. Cat despre sobrietea mea in scris, sa ma vedeti ce umor caustic am, de nu va vine sa credeti :)
Nu mă pricep la artă, dar, dacă mi s-ar cere,
RăspundețiȘtergereaş face cunoscută umila mea părere
şi-aş spune că primarul, să scape de frecuşuri,
statuii să îi facă, urgent, nişte retuşuri.
Chiar dacă-i mort artistul, să pună alt maestru,
în bronz să dăltuiască un Împărat ecvestru,
având, în loc de togă, pe umeri, o pufoaică
şi în dârlogi să ţină chiar şi acea lupoaică.
Nu trebuie să te pricepi la artă
ȘtergereCa să-nțelegi că și în șa
De vrea, Traian tot își arată
În ce constă puterea sa
Dacă-mi permiteți-
RăspundețiȘtergereNu prea gustarăm arta,și nicidecum mesajul.
Așa, cătând esența, distrugem ambalajul.
Și fiindcă-i mare graba,
Când se pornește treaba,
Dilemei, noi, de capăt,nu mai putem să-i dăm,
Că-n ițe și păreri, cu toții ne-ncurcăm.
Nu am, Doamne ferește!, nimic cu ambalajul,
ȘtergereChiar nu mă deranjează acesta, ca prezență,
Nu toată lumea, însă, avidă de esență,
Pricepe cum stă treaba, să zicem, cu... mesajul.
Dilemei ce ne-apasă eu i-am găsit răspuns:
Mesajul să rămână, doar dacă e... ascuns.
Dacă este democrație, pot să mai spun o vorbă doar?
ȘtergereCum primaru e chirurg de meserie,
Ce-o să facă, doar el știe.
Poate-i vine vreo idee-
Să-(și) „cioplească„ o femeie!
Primaru ăst-ar vrea să spuie
ȘtergereCă nici dacă îl bați cu biciu
N-o să renunțe la statuie...
Dar să vedem ce spune Pliciu
@Biliuta - Dom'le, chiar vrei sa i-o taie?
RăspundețiȘtergereN-am zis, nene, să i-o taie, că nu-s eu doctoru Ciomu,
ȘtergereAm venit cu o părere de novice, ca tot omu,
C-am văzut că-n presa noastră astfel de păreri abundă.
După mine, cel mai bine cred că e să i-o ascundă,
De-asta, dacă Împăratul va fi cocoțat călare,
Nimeni n-o să-și dee seama dac-o are sau n-o are.
N-ascultati nici la nea Hari si nici la nea Biliuta
ȘtergereEgoisti pe nea Oprescu ce arata ca mai are
C-an povesti arama pura pe putica si biluta
Dar nu sunt la purtator ci la .. altu-ntre picioare.
Eu nu m-am exprimat în rimă
ȘtergereCi, mai prozaic, am zis că, iată
Statuia lui Traian nu e o crimă
Ci doar o glumă deochiată
Dilema lui Traian.. Oprescu
RăspundețiȘtergereO privești puțin perplex
și nu știi ce vrea să spună
Că Traian avea și sex
sau că lumea e nebună.
Ne invită nea Oprescu
În această lume dură
Să resuscităm cățeaua
Procedând gură la gură?
Sau știind că este greu
Fără joburi, fără ban,
Ne invită fariseu:
Luați toți …de la Traian…!
Zgârcit ca și un scoțian
ȘtergereNe sugerezi c-acea Lenuță
Ce se trăgea tot din Traian
De fapt, îl cam trăgea de ...