Nu este niciun
secret, cum nu este nicio stire că prea mulți „oameni de presă” din România se
ocupă cu insultarea inteligenței cititorilor, ascultătorilor sau privitorilor.
Adică, îi iau pe acești cititori, acultători sau privitori de proști de fiecare dată când le prezintă ceva
ce nu are sens ori chiar nu este adevărat și o fac cu atâta vizibilitate, încât
doar un idiot ar putea să creadă ce spun sau scriu ei, „oamenii de presă”.
Făcând asta,
acești „oameni de presă” fac, în același timp, și o selecție naturală a
propriului lor public, în sensul că cei ce îi mai bagă în seamă sunt
de-adevăratelea sub-inteligenți, ca să se mai uite la ce prostii scriu ori spun
ăștia, pe când cei ce îi ignoră sunt normali, din punct de vedere al
coeficientului de istețime.
Problema apare atunci când „oamenii de presă” săvârșesc un act de
propagandă, fie ea pro sau contra. Iar problema este că nu are rost să
cheltuiești bani, spațiu editorial și meserie ca să îi prostești pe proști.
Asta, deoarece unii dintre ei, proștii, sunt atât de ușor de convins, încât
cheltuiala asta nu se justifică, pe când alții dintre ei sunt atât de tari de
cap, încât oricât le-ai explica, tot nu ar pricepe ideea propagandistică pe
care o expui.
Rândurile de față sunt despre acel moment inefabil, când se produce
selecția naturală despre care am vorbit mai sus. Momentul când omul normal se
simte insultat că „omul de presă” îl ia de prost. În acel moment, omul normal
se simte și revoltat că este luat de prost și se mai simte și frustat că nu
poate să i-o întoarcă „omului de presă”. Măcar să fi putut să îi zică ceva de
tipul „ba, prost ești tu, cu cine te-a făcut să fii atât de prost!” Dar nu
poate, deoarece presa se face în sens unic, răspunsul la ea fiind doar un fel
de măsurare a reacției. Iar, când este vorba de propagandă, nici măcar nu se
așteaptă vreun răspuns, sub formă de replică, ci doar unul acțional, prin care
ținta propagandei să dovedească cât de bine și-a însușit ideea și cum o aplică
în viața de zi cu zi.
Ieri mi-a fost semnalat pe facebook un articol scris, semnat și publicat de
Ziua News, în ediția lor online, că alta oricum nu cred că au. Articolul se
intitulează „Părerea specialistului: Klaus Iohannis suferă de Sindromul Asperger,
o formă de autism” și este format din trei părți inegale. În prima parte,
autorul Ziua News ne spune că i-au atras atenția trei atitudini recente ale
președintelui României, domnul Klaus Iohannis, care, prin gesturi evidente, s-a
arătat deranjat de faptul că protocolul francez a făcut o gafă și că discursul
său în fața gazetarilor a fost întrerupt de o problemă tehnică din sală, precum
și de un telefon care a sunat în buzunarul unui jurnalist nepregătit. În a doua
parte, autorul ne scrie că, văzând asemenea atitudini și crezându-le cu totul
anormale, Ziua News a plătit un specialist ca să explice ce înseamnă astea.
Iar specialistul a conchis, sub protecția anonimatului, că președintele
Iohannis suferă de o dezvoltare medie a unei forme de autism. În partea a
treia, este preluat pe larg capitolul despre autism dintr-un manual de
psihologie sau dintr-o carte de popularizare a științei medicale, cu descrierea
simptomelor cu tot.
Personal, m-am considerat insultat în momentul în care Ziua News mi-a scris
că lui sau ei i s-a părut anormal ca cineva, oricine, să își întrerupă
discursul atunci când apare o sursă sonoră și vizuală de bruiaj și chiar să se
arate nemulțumit de episod, fie printr-o „grimasă”, fie printr-un zâmbet. Asta,
deoarece mie mi se pare extrem de normală o asemenea atitudine. Poate un pic
prea politicoasă, dar asta este o problemă de educație și nu una medicală.
M-am mai simțit insultat și când același autor sau aceeași autoare ce se
ascunde sub numele de Ziua News mi-a scris că și-a dat el sau ea seama, cu
mintea lui sau a ei, că avem de-a face aici cu un caz de autism, așa că l-a
consultat pe un „specialist în autism, care a studiat și discursurile, ca și
confruntările din campania electorală, precum și ieșirile scandaloase ale
președintelui Iohannis”. Specialist care nu a vrut să spună cum îl cheamă,
deoarece „nu a fost vorba de un control complet”. Adică, tare prost trebuie să
mă creadă Ziua News ca să îmi spună așa ceva.
Mi se pare atât de idioată toată relatarea cu specialistul, încât nici nu
îmi vine să o comentez, d-apoi să o demontez. Că nu prea am ce să demotez
aici. Nu pot să trec însă peste fractura logică a ideii că sindromul
„identificat” la domnul Iohannis s-ar instala, după „părerea specialistului”, în
„jurul vârstei de 3 ani” și s-ar referi la „copiii foarte inteligenți dar
retrași”. Câți copii retrași cunoașteți dumneavoastră să își aleagă, din
pasiune, o meserie de dascăl și să își facă o carieră politică, ambele
presupunând ieșire în public și interacțiune cu mulți semeni?
În fine, este o formă de propagandă ieftină, pentru proști, să citezi
dintr-un manual ca să îți argumentezi o idee, ca și când manualul s-ar referi
la cazul concret pe care îl combați prin propagandă.
Eu înțeleg că cei de la Ziua News au ales ca gazeta lor să fie o propagandistă anti-Iohannis. Este
obțiunea lor. Dar mai înțeleg și că este o prostie să mai aibă pretenția că propaganda lor ar atinge și alte ținte decât cele care deja știu și acceptă că
nu avem de-a face aici decât cu propagandă și nu cu jurnalism, știri sau
informații destinate publicului interesat.
Desigur, de când există facebook și alte rețele de socializare online, este
posibil ca cineva ce se intitulează „friend” să îmi propună să citesc un
articol din Ziua News. Iar eu chiar să îi urmez sugestia, pentru că nu știam ce
urmează să citesc. Dar, citind și fiindu-mi insultată inteligența prin această
lectură, a doua oară nu mi se mai întâmplă. Nici să citesc din Ziua News, nici
să mă iau după „friend”-ul care mi-a propus lectura.
Si chiar de ar suferi,care e problema? E ceva agresiv ce se conjuga cu furtul,mita,mitocania?
RăspundețiȘtergereDaca unii nu vorbesc fluvial ca altii,inseamna ca sunt mai prosti?
Alta natie,educatie,lume...noi romanii cu logoreea noastra latina nu ne vedem?
Stiti care este problema grava de tot zic eu...jurnalistii de astazi nu mai au nici un fel de cod deontologic!
Se joaca cu cuvintele cum vor,deseori scriu titluri anume mincinoase de scandal,pe care continutul le dezminte,doar ca fireste se impun niste ghilimele de rigoare in acest caz,si la cate altele nu se preteaza de odorul vanzarilor cu orice pret, sa fie citit articolul semnat de respectivul.
A innebunit lumea!
"Pentru fiecare cuvant in desart veti da socoteala...ci dupa cuvantul tau vei fi ales,,,iar cand cuvantul tau este da,da sa fie ,iar cand nu,nu sa fie,iar ceea ce este mai mult decat acestea de la cel rau este!"..pe graba am mentionat trei mesaje biblice.
Vedeti cat de actuala este Biblia?
Ar trebui sa faceti diferenta intre publicistica de tip "tabloid", care ar scrie orice pentru a dobandi audienta, respectiv bani din audienta, si propaganda, care este gata platita, deci scrii fara grija ca iti indepatezi audienta care s-ar supara ca ii iei de idioti, cand ei nu sunt.
ȘtergereCat despre etica publicistului, ea pur si simplu nu exista. Cineva imi spunea acum cativa ani ca la o scoala de jurnalism se preda doar Etica nicomahica a lui Aristotel, pentru ca doar asta stia sa preda profesorul lor de etica. Eu am replicat ca este bine si asa, decat deloc.