Vineri, 17 iulie
2015, președintele României, domnul Klaus Iohannis, a cerut președintelui
Senatului României ca Parlamentul să reexamineze Legea privind Codul fiscal,
document aflat până în acel moment în mapa sa prezidențială, pentru promulgare.
Foto: radu-tudor.ro |
Concret, prin
scrisoarea în care președintele României formulează această cerere, domnul Klaus
Iohannis dorește ca, după reexaminare, Codul fiscal să nu mai promoveze „politici care generează fiscalități
excesive, dar nici relaxări accentuate”. Și mai concret, ceea ce reproșază
președintele României este că „Legea
privind Codul fiscal consacră dispoziții care introduc un efect contrar actului
normativ sus-menționat (adică Tratatul
privind stabilitatea, coordonarea şi guvernanţa în cadrul Uniunii Economice şi
Monetare, ratificat prin Legea nr. 83/2012 – n.a.). Prin introducerea unui deficit bugetar semnificativ mai mare se ignoră
angajamentele bugetare asumate de România la nivel european”.
În afara acestor cerințe concrete de reexaminare, scrisoarea prezidențială
conține doar multe observații privind „consecințele” defavorabile pe care intrarea
în vigoare a acestui nou Cod fiscal le-ar provoca economiei și oamenilor din
România. Pe scurt, președintele scrie că acest cod fiscal nu trebuie aplicat.
Deloc!
Nu cred că este cineva în Lumea asta, vorbitor de limba română, care să fi
citit toate cele 439 de pagini ale Legii privind Codul fiscal. Nici măcar cei
ce au scris-o. Cel mai probabil, fiecare a citit ce îl interesa din acest text,
sau, în cazul redactorilor, fiecare a citit ce a scris el sau ea, plus ceva
prin preajmă. Așa că nici eu nu am citit tot codul. Am căutat însă sintagma
„deficit bugetar”, ca să văd cum este acesta „semnificativ mai mare”, dar nu am
găstit-o deloc. De fapt, cuvântul „deficit” se regăsește o singură dată, ca
traducere a cuvântului francez dette,
care înseamnă, de fapt, datorie.
În ideea că noi, publicul, nu am înțeles mare lucru din textul scrisorii
prezidențiale cu cererea de revizuire, consilierul prezidențial responsabil de
gândirea economică a domnului Iohannis a comis o „declarație de presă”, pe
aceeași temă. Numai că, din păcate, textul acestei declarații de presă este de
aceeași factură cu scrisoarea amintită aici, de parcă ar fi fost amândouă
scrise de aceeași persoană.
Ne aflăm astfel în situația să consatăm că președintele Iohannis nu este de
acord cu noul Cod fiscal, așa cum a fost el aprobat de Parlamentul României, omul
fiind îngrijorat de concescințele defavorabile pentru oameni și economie, pe
care aplicarea acestui cod le-ar produce. Și, dacă nu e de acord, îl trimite
înapoi, pentru reexaminare. Ca și când reexaminarea lui în Parlament i-ar
risipi președintelui îngrijorările.
Acest gest i-a dat prilejul premierului Ponta Victor să comunice cu
electoratul prin intermediul facebook și să emită ipoteza că demersul prezidențial
de a cere reexaminarea legii este fie unul politicianist, prin care domnul
Iohannis dorește să se situeze în opoziție cu partidul de guvernământ și
acoliții lui din Parlament, fie unul de trădare națională, prin care domnul
Iohannis ne arată că este subordonat intereselor străine, opuse celor
românești.
În aceeași manieră ca și Președinția, spusele internaute ale premierului au
fost explicate de ministrul de finanțe, care a ținut, și domnia sa, o
declarație de presă, pe tema refuzului prezidențial de a promulga legea Codului
fiscal. La fel ca și premierul său, acest ministru a ținut să spună că nu
există motive legitime de emitere a unei cereri de reexaminare a Codului
fiscal, care este foarte bun așa cum este. Și, în oglindă cu îngrijorările
președintelui Iohannis că ne-ar merge rău, dacă aplicăm codul, domnul ministru
ne-a asigurat că ne va merge rău, dacă nu îl aplicăm.
Cei doi, premierul și ministrul de resort, au subliniat și faptul că
partidul de opoziție, care l-a promovat pe domnul Iohannis în funcția de
președinte al României, a fost de acord cu acest cod fiscal, atunci când legea
lui a fost votată în Parlament. În Senat, de la tribună, pe timpul
dezbaterilor, opoziția a caraterizat proiectul ca fiind „fără viziune,
nelegitim, mincinos și pervers”. În Camera Deputaților, aceeași opoziție a
apreciat că avem și lucruri bune, și lucruri rele în Codul fiscal.
În ceea ce mă privește, ca cetățean român cu drepturi depline, resping cu
fermitate acest mod de guvernare legislativă.
În plus, sunt revoltat de modul în care toți înalții demnitari români
implicați în povestea asta înțeleg să comunice cu mine.
Din cele ce mi s-au spus, nu am niciun motiv să cred că președintele
Iohannis a luat cu deplină bună credință decizia să amâne aplicarea Codului fiscal prin
tertipul cererii de reexaminare a legii ce îl promovează. Pentru că despre asta
vorbim noi aici. Despre o amânare. Și nu despre o rezolvare corectă și
definitivă a eventualei probleme că acest Cod fiscal ar produce efecte negative
în economia și viața românilor.
Mai ales că, exceptând ipoteza că codul ar duce la încălcarea unei cerițe
europene, cerință ce nu s-a dovedit niciodată că ne-ar fi favorabilă în vreun
fel, nouă, cetățenilor români, nici domnul președinte, nici consilierul său nu
ne-au spus care ar fi celelalte grave efecte ale aplicării codului.
Pe de cealaltă parte, nu mi s-a dat nicio garanție că același nou cod
fiscal nu este altceva decât încă o altă făcătură fiscalo-legislativă,
specifică corupției instituționalizate, care domnește nestingherit în România.
Zic asta, în condițiile în care codul fiscal în funcțiune în momentul de față
permite o evaziune fiscală nesancționabilă de cu mult peste o treime din totalul
taxelor și impozitelor pe care actorii economici individuali sau corporatiști
ar trebui să le dea statului. În plus, acest cod fiscal în funcțiune permite și
multe alte măgării guvernamentale, cum sunt suprataxarea bun-platnicilor și
iertarea rău-platnicilor, precum și taxarea exagerată a unor activități vitale,
cum sunt hrănirea populației urbane, sănătatea și educația, singura activitate
socială netaxabilă fiind cea a bisericilor.
Nici premierul, nici ministrul lui de finanțe nu mi-au spus nimic privind
eventualele măsuri luate în noul cod fiscal de curmare a acestei stări de
lucruri, total inacceptabile. Dar nici președintele României nu s-a referit
deloc la așa ceva.
Ca să nu mai vorbesc de faptul că premierul nu se poate prevala de faptul
că el „scrie pe facebook”, ca să-i aducă acuzații președintelui în funcție de o
asemenea gravitate, cum sunt cele legate de gestul prezidențial de a trimite
Codul fiscal înapoi Parlamentului, amintite de mine mai sus. Și legal, și moral,
comunicarea pe internet are aceeași valoare ca orice comunicare venită din
partea premierului, ca înalt demnitar și șef al Executivului. Adică, domnul
ăsta este responsabil să mă protejeze pe mine, cetățeanul român, de un
președinte ce este fie politicianist, fie trădător de țară, prin cu totul alte
mijloace decât să mi-l pârască pe internet.
Dacă nu aplică acele mijloace constituționale și legale la care mă refer
aici, înseamnă nu numai că domnul Ponta Victor dă o nouă dovadă de extremă
iresponsabilitate, dar și că nu are dreptate. Adică, omul ăsta continuă să
mintă la fel cum respiră.
Așa că sunt nevoit să protestez față de extrem de proasta guvernare pe care
o exercită președintele României, domnul Klaus Iohannis, dar, mai ales
premierul României, domnul Ponta Victor, proastă guvernare ce îmi creează
probleme serioase în a-mi planifica existența în România, ca să nu mai vorbesc
de lipsa totală de șanse că o voi duce vreodată mai bine în Țara mea.
Sau nu sti ca acel tratat implica doar tarile din zona "euro"? Sau ca, pana azi, purtatorul de vorbe al neamtului nu a iesit vreodata intr-o conferinta de presa, toate comunicarile fiind obiectul unor postari in FB? Iar daca Sasul apeleaza la aceasta retea de socializare si cum Ponta colaboreaza institutional cu el, nu-i normal ca FB sa reprezinte si pentru premier platforma de dialog a celor doi? Pana una-alta, Johannis doar consuma in exces resurse bugetare (13 vizite externe in 7 luni, reamenajari vile, innoirea luxoasa a flotilei auto, ulterior a celei aeriene cu 2 avioane si un elicopter, etc).
RăspundețiȘtergereTratatul este ratificat printr-o lege romana si este mentionat expres in ultimul articol din Codul fiscal. Asa ca eu nu am facut decat sa observ aceste fapte, cu atat mai mult cu cat la el s-a referit si presedintele, in argumentarea cererii de reexaminare. Oricum, aspectele negative in activitatea presedintelui Iohannis nu pot constitui, sub nicio forma, vreo scuza pentru proasta guvernare practicata de premierul Ponta.
Ștergere