Sistemul de
învățământ de stat ar trebui să fie organizat, finanțat și condus pentru
realizarea unui singur obiectiv strategic: producerea bunului public numit
educație națională. Ca să fie producător de bun public, învățământul de stat,
de toate gradele, de la grădiniță și până la studii post-doctorale, trebuie să
îndeplinească două condiții definitorii: să fie accesibil tuturor și fiecărui
membru al publicului în parte, și să „producă” educație națională într-o „cantitate”
suficientă, astfel încât să nu existe competiție între membrii publicului privind
„consumul” educației naționale și nici să nu trebuiască suplimentarea
„cantității” cu o unitate, dacă publicul beneficiar și consumator se mărește cu
o unitate.
Foto: teachertech.rice.edu |
Poate părea
abstract și teoretic enunțul de mai sus. El este însă foarte exact și trebuie înțeles
ca atare, înainte de a avea orice discuție despre învățământul românesc. Sau
despre educația națională.
Mai concret, statul colectează bani de la cetățeni și îi redistribuie în
vederea finanțării unor domenii publice, cum este și învățământul de stat.
Finanțare ce trebuie să ducă la producerea și distribuirea unor bunuri publice,
cum sunt educația națională, sănătatea publică, apărarea națională, ordinea
publică, protejarea mediului, ori cultura națională.
Cetățenii de aceea au constituit statul. Știți expresia aceea din cea mai
faimoasă constituție a Omenirii „We the
People”. Adică, noi, poporul... Pentru că, doar organizați într-un stat,
cetățenii ajung să fie în măsură să colecteze bani individuali și să îi
transforme în bănet public, pe care bănet să îl redistribuie după colectare
tuturor membrilor societății, prin oferirea de bunuri publice. Așa cum nici
publicul beneficiar sau consumator de bunuri publice nu ar putea să aibă acces
la și să se bucure de aceste bunuri publice, dacă n-ar fi statul care să
faciliteze aceste lucruri.
Asta, în orice societate rațională. Societate în care membrii săi sunt
educați ca beneficiari și consumatori de bunuri publice. Așa cum oricărei
persoane îi trebuie o anumită educație, ca să fie în măsură să achiziționeze și
să folosească un bun privat, cum este un autoturism. Între altele, să fie în
măsură să măsoare calitatea și să înțeleagă caracteristicile generale, tehnice
și estetice ale autoturismului, să poată determina dacă prețul plătit
corespunde acestei calități, să poată aprecia nivelul propriu de satisfacție în
deținerea și în folosirea autoturimului achiziționat. Și altele asemenea.
Nu ar trebui să fie nicio diferență între nivelul de educație necesar
pentru achiziționarea și operarea unui bun privat și cel pentru accesul la și
consumul unui bun public, oricare ar fi acela. Orice consumator de bunuri
publice ar trebui să știe să aprecieze valoarea și să măsoare calitatea
fiecărui bun public oferit de stat spre consum, să îi poată aprecia calitățile,
să poată determina dacă prețul plătit de el și de ceilalți membri ai publicului
este corespunzător calității bunurilor publice primite în schimb și, foarte
important, să poată ști care este nivelul său de satisfacție în consumul
oricăruia dintre bunurile publice „produse” de statul său.
Și totuși, sunt diferențe epocale între aceste două categorii de bunuri. Diferențe provenind exclusiv din lipsa de educație și de interes a publicului
pentru bunurile publice ce îi sunt oferite de guvernanții săi. Ceea ce nu mai
ține de rațional. Nu numai la noi, ci peste tot în lume se pot observa fenomene
de iraționalitate maximă, în raporturile cetățenilor cu statul lor.
De exemplu, vorbind despre bunul public numit guvernare federală,
președintele Statelor Unite ale Americii, domnul Barack Obama, făcea de curând
observația că publicul american acceptă cu ușurință ca un individ complet
nepregătit, atât teoretic, cât și ca experiență, care nu are calitățile
personale minime pentru funcția de comandant suprem al celor mai puternice
forțe armate de pe Planeta Pământ, să ridice pretenții la această funcție, bazându-se
exclusiv pe criteriul popularității, în condițiile în care același public n-ar
accepta vreodată ca avioanele de linie să fie conduse de piloți nepregătiți și
nepricepuți, dar aleși pe criterii emoționale de majoritatea publicului. Care
public nici nu se urcă întotdeauna în avion, am completa noi.
Asta, într-o societate ce, până cu o generație în urmă, se auto-definea ca
„societate de consum”. Adică, o societate în care principalul motor al
dezvoltării economico-sociale este consumul de bunuri private și publice. Ceea
ce presupunea ca statul, ca suprastructură a acelei societăți, să organizeze și
să producă bunul public numit educație națională astfel încât membrii
societății să fie consumatori perfecți. Încă de mici. Adică, pe baza educației
primite, să fie în măsură să emită cereri de consum, să obțină maxim de
satisfacție din bunurile dobândite spre consum și să aibă spirit critic privind
calitatea bunurilor consumate.
Faptul că președintele american face aceste observații nu înseamnă că se
plânge. Ori că își critică propriii cetățeni, pentru că gândesc cu alte părți
ale corpului decât cu cea în care rezidă rațiunea. Nu. Înseamnă doar că
societatea, prin cea mai autorizată voce, a identificat o problemă majoră. Dacă
societatea este articulată, imediat după această identificare, va găsi și va
lua și măsurile de rezolvare a ei. Unele dintre aceste măsuri se vor regăsi și în
sistemul de învățământ public. Cel în care se „produce” bunul public numit
educația națională.
Aceeași educație națională trebuie să formeze și alte calități personale
ale cetățenilor, în afara celei de consumator. Între aceste alte calități, cea
de producător de bunuri este extrem de semnificativă pentru o societate.
Societățile dezvoltate economic pun un accent deosebit pe educația ca
producători a propriilor cetățeni, mai ales prin educația continuă. Educație
care oferă cadrul de maximizare a productivității personale, până la nivelul de
inovație. Dar și corolarul producției, creația, nu este neglijat. Câtuși de
puțin.
Asta, la ei. La noi, cum bine știm, nu numai că cetățenii nu sunt educați
prin sistemul de învățământ public să fie consumatori responsabili și critici
de bunuri publice sau private, dar acești cetățeni sunt chiar împiedicați de
sistemul public să se formeze ca atare. Ca o consecință colaterală, educația
națională nu le oferă nici prea multe șanse cetățenilor noștri de a deveni
producători eficienți de bunuri private sau publice. Iar de perfecționarea
continuă, până la nivel de inovație, nici măcar teoretic, doctrinar, nu poate
fi vorba. Cât despre creație, ea este, practic, sugrumată de statul nostru,
oriunde ar încerca să răsară.
În aceste condiții, se întâmplă ceea ce este foarte previzibil. Cetățeanul
român nu știe și nu poate emite cereri de bunuri publice sau private cât de cât
funcționale. Nu e în măsură să aprecieze calitatea bunurilor primite și nu le
recepționează niciodată critic. Principala formă de manipulare a publicului
consumator este că, atâta vreme cât statul „îi dă”, adică cetățeanul primește
de la stat ceva aparent pe gratis, el nu mai poate ridica pretenții asupra
calității bunului primit de la stat.
Deoarece educația națională este un bun public produs de statul român
pentru consumul cetățenilor săi, iar această educație națională ar trebui ea
însăși să îi formeze pe cetățeni ca buni consumatori de bunuri publice, dar nu
o face, rezultă că cetățenii, în imensa lor majoritate, nu știu și nu pot să
impună o anumită calitate educației naționale.
Situația aceasta inacceptabilă este perfect vizibilă în învățământul de
stat preșcolar, în cel gimnazial, în cel liceal și în cel universitar. Dar ea,
situația, conferă o caracteristică distinctă învățământului post-universitar,
mai ales în cel doctoral.
Deși acest învățământ doctoral este și el producător al bunului public
numit educație națională, adică este accesibil tuturor membrilor publicului
care îndeplinesc condiția de absolvent de studii masterale și este oferit în
cantitate suficientă, el a fost confiscat de anumite persoane, în folos privat.
Iar confiscarea respectivă a rezultat în două probleme generale. Prima este
că sistemul doctoral de stat nu își mai îndeplinește menirea. El a fost menit
să formeze producători de știință, de inteligență, de expertiză, de inovație
teoretică și de înaltă performanță aplicativă. Adică, să formeze doctori în
diferitele științe sau teorii general recunoscute în lume. Ceea ce nu face.
Aproape deloc. Doctorii proveniți din acest sistem de învățământ de stat sunt
doctori doar pentru că au titlul și privilegiile conexe acestui titlu. Atât. Ei
nu sunt în stare să producă nimic din ceea ce se așteaptă de la ei. Iar asta,
trebuie să recunoaștem, este o problemă.
A doua problemă este că, pentru a deveni doctori incompetenți, analfabeți
în știința în care au primit titlul, subinteligenți și incapabili de cel mai
modest efort intelectual, beneficiarii direcți ai sistemului de învățământ de
stat, confiscat prin școli doctorale oculte, conducătorii sistemului, ai
activității doctorale și candidații ei înșiși au fost obligați să fure. Să
mintă și să înșele.
Pe timpul programului doctoral, în loc de activitate de cercetare
științifică, ei au copiat din alte cărți, scrise pe baza unei cercetări
adevărate și originale. În loc de gândire novatoare, independentă, au folosit
școli anonime de gândire, ori au copiat de pe internet, fără discriminare sau
preluare critică. În loc de alcătuirea unei disertații prin care să își
demonstreze calitățile formate pe timpul programului doctoral, doctoranzii
români din învățământul de stat au folosit textele altora, pe care nici măcar
nu le-au citit. Nici înainte de includerea lor în lucrări, nici după aceea.
Toate aceste lucruri s-au întâmplat la lumina zilei.
Rezultatele „muncii” lor sunt consemnate în biblioteci și chiar publicate
în cărți accesibile oricui. Absența oricărui simulacru de cercetare științifică
a putut fi notificată de oricare dintre membrii catederelor în care s-au
prezentat referatele de etapă ale doctoranzilor. Membrii comisiilor de doctorat
au putut să constate furtul intelectual și flagrantele derapaje raționale în
disertațiile asupra cărora s-au pronunțat prin referate scrise.
Toți aceștia, inclusiv conducătorii științifici ai doctoranzilor și membrii
comisiilor naționale de acordare a titlului de doctor au primit alocații din
bănetul public pentru activitatea lor. Din care nu a rezultat, niciodată, că ar
exista problema aceasta a furtului, a înșelăciunii și a minciunii vizibile. Și
au acordat titlul național de doctor oricui și-a scris numele pe o copertă
purtând mențiunea „teză de doctorat”.
Ceea ce descalifică întregul sistem național de învățământ superior și
post-universitar de stat.
Asta nu înseamnă că se va îmbunătăți ceva, odată ce problema a fost
identificată și formulată în felul de mai sus. Deocamdată, nu se întrevede nicio schimbare în bine, în afara câtorva cazuri
particulare, ce poartă pecetea răzbunărilor personale într-o mult mai mare proporție decât semnul
că s-ar fi luat măsuri instituționale și organizaționale la nivel național, pentru
remedierea situației.
Ca să se vadă așa ceva, ar fi necesar ca publicul consumator al bunului public
numit educație națională, cât și al altor bunuri publice sau private ce ar fi
trebuit produse de doctorii analfabeți și fără știință de carte, să emită
critici privind calitatea inacceptabilă a acestui bun și pretenții ca el să
revină la o calitate acceptabilă.
Ceea ce, practic, este imposibil, deoarece publicul românesc nici măcar nu
știe că este consumator de bunuri publice, d-apoi să știe cum să fie un
consumator responsabil și pretențios.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu