Deși zice că nu este
cazul să se vorbească despre așa ceva, domnul Ponta Victor, actualul și fostul
premier recent al Guvernului României, pare măgulit, dacă nu chiar încântat de
ideea că trebuie marcat un an de când a fost domnia sa uns șef de guvern,
pentru prima dată în viața sa. Probabil, măgulirea sau încântarea își au
originea în faptul că acest moment se întâmplă, tot pentru prima dată, și în
istoria poporului român. Adică, se pare că, cel puțin în imaginația domniei
sale, am fi cu toții martorii sau chiar părtașii unui moment istoric.
Realitatea este că
aniversarea acestui an de guvernare Ponta nu are nimic aniversar în ea. În
primul rând, vorbim nu de un Guvern Ponta care să fi împlinit un an de
execuție, ci de două guverne Ponta care, împreună, administează executiv Țara
de un an încoace, pe când exercițiul fiecăruia dintre ele a durat doar câteva
luni. În al doilea rând, domnul premier a dedicat majoritatea timpului din
acest an cuceririi și consolidării puterii sale politice și de altă natură, în
dauna sau pe seama guvernării propriuzise. Și, în al treilea rând, de la
începutul primei guvernări Ponta și până acum, lipsesc aproape cu desăvârșire
orice obiective politice și administrative pe care aceste două guverne și le-ar
fi propus iar noi ne-am fi putut uita la cum au fost ele îndeplinite, în acest
an. Adică, oricare ar fi realizările acestei ori acestor două guvernări, ele
sunt realizări doar pentru că așa convenim noi să le spunem și nu pentru că ele
ar însemna îndeplinirea unor obiective, fie ele și parțiale sau de etapă.
Dacă ar fi să identificăm cea mai mare realizare a guvernării Ponta, ne-am
putea opri la faptul că a înlocuit guvernările Boc-Ungureanu, îndeplinind
astfel una dintre cele trei revendicări populare, „de piață”, formulate de
demonstranții spontani pe străzile României, începând cu luna ianuarie 2012,
respectiv cea de „jos guvernul!” Pentru împrospătarea memoriei recente,
celelalte două revendicări erau „jos Băsescu„”, adică demisia ori demiterea
președintelui în exercițiu al României și „alegeri anticipate!”, adică jos
Parlamentul de atunci.
Și, tot pentru împrospătarea memoriei, ar trebui să ne amintim că nici una
dintre aceste trei revendicări nu erau mofturi, ci mainfestarea unor îngrijorări
populare foarte serioase privind proasta guvernare, condimentată cu corupția
instituționalizată și cu confiscarea domeniului public de o parte a așa-zisei
clase politice. Acum un an, domnul Ponta Victor, proaspăt uns premier de
președintele Băsescu Traian, avea două opțiuni. Prima era să înlocuiască
proasta guvernare cu o mai bună guvernare, să reducă sau chiar să purceadă la
curmarea corupției de stat și să redea domeniul public înapoi publicului ce ar
fi trebuit să îl controleze prin formele democratice consacrate de administrare
a respectivului domeniu.
A doua opțiune era să înlocuiască de la cârma de atunci a guvernării Țării acea
parte a așa-zisei clase politice ce era promotoarea corupției, cu cealaltă
parte a aceleiași așa-zise clase politice, ce era, tot pe atunci, privată de
accesul la guvernare, la beneficiile corupției și la binele personal oferit de
domeniul public, fără să schimbe nimic din aranjamentele existente, cu excepția
oamenilor. Adică, vorbim de acea opțiune descrisă foarte plastic de marele și
prea-devreme-uitatul Constantin Tănase: pleacă-ai noștri, vin ai noștri...
Acum, minunându-ne cât de repede trece un an de zile în viața publică și
politică a României, ne este totuși greu să spunem care dintre cele două
opțiuni a fost preferată de domnul Ponta, premierul. Nedumerirea noastră este
alimentată de faptul că principalul efort de guvernare pontistă a fost
îndreptat spre obținerea bunăvoinței Occidentului, dacă nu chiar a oblăduirii
acestuia, revărsată peste premierul României.
Ori, în mod aparent paradoxal, acest Occident, materializat prin
„instituțiile” sale financiare, respectiv Fondul Monetar Internațional și Banca
Mondială, prin administrația americană, precum și prin guvernul supranațional
al Uniunii Europene, nu spune nimic despre problemele strategice românești ale
proastei guvernări, corupției instituțioalizate și confiscării în folos propriu
a domeniului public. Asta, în condițiile în care, în ceea ce privește România,
noi am identificat aceste probleme strategice folosind exclusiv gândirea
teoretică și metodologia promovate de aceste materializări instituționale ale
Occidentului.
Pentru a ajunge să fie acceptat, domnului Ponta i s-a cerut nu să treacă la
buna guvernare, nu să combată corupția și nici să redea publicului domeniul
public al Țării, ci să coabiteze cu domnul Băsescu Traian, să mențină Justiția
și, în special, procuratura în posesiunea privată a unor agreați, să promoveze
anumite proiecte economice punctuale controversate, proiecte în special
destinate înstrăinării sau distrugerii unor entități din economia autohtonă,
precum și „să țină sub control” cheltuielile publice prin privarea de resurse a
unor sectoare esențiale ale puterii de stat, cum sunt învățămânul, sănătatea,
ordinea publică și apărarea națională.
Am putea spune că, de fapt, Occidentul a fost mai supărat pe domnul Ponta pentru
că reușise, în primul său mandat, să colecteze ceva mai multe resurse din
economia gri sau neagră a României, care se ridică la aproape jumătate din
toată economia, decât pentru că a încercat, stângaci de altfel, să „îl dea jos”
pe domnul Băsescu Traian din fotoliul prezidențial. Ca urmare, în cel de-al
doilea mandat, odată cu îmbrățișarea coabitării cu același domn Băsescu, domnul
Ponta a abandonat complet orice tentativă de a spori veniturile guvernului său
prin colectarea banului public de la rău platnicii, evazioniștii și contrbandiștii
consacrați și cunoscuți ai Țării.
Una dintre cele mai mari nedumeriri ale guvernării Ponta este dată de
prezența domnului Oprea Gabriel în coasta premierului, fie prin acorduri
politice, cum sunt cele de pe picior de egalitate dintre cel mai mare partid
politic românesc, condus de domnul Ponta, și formațiunea minusculă, aproape
microscopică, a dezertorilor și trădătorilor politici, înrolați sub comanda
domnului Oprea, fie prin funcții administrative, unde același domn Oprea a fost
făcut vicepremier exact în momentul în care domnul Ponta a fost anunțat
premier.
Explicațiile date chiar de domnul Ponta, cum că îi este dator domnului
Oprea pentru că a ajuns premier când acesta a schimbat, acum un an, tabăra
politică, trădându-l pe domnul Băsescu și dezertând din Guvernul Ungureanu, nu
rezistă nici celei mai simpliste analize de putere politică. Pentru că, din
punct de vedere politic, domnul Ponta era, încă de pe atunci, foarte puternic,
iar domnul Oprea era și este, tot din punct de vedere politic, un nimeni, care
nu ar fi reușit să ajungă nici în Parlament dacă nu l-ar fi băgat acolo
primarul Sectorului 2 București, soldatul făcut general Onțanu. Cert este că, acum
un an, domnul Oprea ar fi susținut în Parlament, pentru a forma guvernul, pe
oricine ar fi împins alegerile până în toamnă, în contrapunere cu tendința
de atunci de a se face alegeri anticipate, răsplata acelei susțineri fiind
tocmai amânarea alegerilor și nu o funcție în noul guvern, rezultat din acele
alegeri.
Alte explicații ar fi că domnul Oprea a fost pus în coasta domnului Ponta
de altcineva, pe alte criterii decât cele ale relevanței politice, criterii ce
nu ne sunt la îndemână, sau că avem de-a face cu o încuscrire de tip mafiot
între cei doi. În lipsa unor elemente certe de investigare, asemenea explicații
pot fi luate în calcul doar pe baza principiului deducției din romanele cu Sherlock
Holmes, care spune că, în analiza unei situații misterioase, după ce dai la o
parte imposibilul, ceea ce rămâne, oricât de improbabil, este totuși adevărul.
Am putea spune că aniversarea unui an de guvernare Ponta este astfel
umbrită de câteva nedumeriri, dintre care am amintit aici două, una din
perspectivă internațională și cealaltă din bucătăria internă a politicii
românești, nedumeriri ce ridică semne serioase de întrebare asupra evoluției
ulterioare a acestei guvernări. Așa că, rămâne să vedem mai încolo cum vor sta
lucrurile. Pentru aceasta va trebui să avem răbdare. Nu prea multă, însă,
pentru că, uite cum mai trece anul în viața politică românească...
Astăzi am descoperit ”O istorie subiectivă..„.
RăspundețiȘtergereAm îndrăznit să-mi adun incertitudinile într-un punct de vedere, dar n-am reușit să public comentariul.
Nu mă descurc.Mi se cer niște cuvinte, pe care, oricât m-am străduit, nu le-am aflat.
Îmi place mult stilul de confesiune istorică,așa simt eu abordarea dumneavoastră!
Am schimbat setarile pentru comentariile la „O istorie subiectivă...” Vă rog frumos să reveniți. Comentariul dumneavoastră este important pentru mine.
Ștergere