Ziarul Financiar
publica prin aprilie anul acesta spusele domnului Øystein Hovdkinn, ambasadorul Norvegiei la București,
despre „nebunia” că, deși românii au un potential agricol de hrană pentru 80 de
milioane, totuși ei importă două treimi din alimentele pe care le consumă
populația României.
Avem aici încă un exemplu, din enorm de multele, în care
ne minunăm de ceea ce cred și zic străinii despre noi, românii. Și ne minunăm
atât de tare, încât ideile bieților străini ni se par extrem de bizare. Eu
fiind ceva mai umblat și mai citit, ba chiar și mai experimentat în a face câte
ceva, mă minunez mai degrabă de faptul că trebuie să vină străinii să ne spună
ceea ce ar fi trebuit să vedem, să știm și, mai ales, să facem chiar noi
înșine, ca popor european de secolul 21.
Acum, dacă este să ne gândim la rece, că tot vine iarna, nici cu spusa străinilor
nu este mare lucru. Ei vin, spun ce au de spus și pleacă, iar noi rămânem tot
așa, ancestrali pe aceste meleaguri.
Acum câțiva ani făcusem o clasificare a statelor, în state de prima mână,
de mâna a doua și state vai-de-capul-lor.
Un stat de mâna întâi are întotdeauna un popor conștient de puterea sa de
guvernare directă și de control asupra faptelor reprezentanților săi în legislativ,
juridic și executiv. Acest popor are o viziune privind locul și rolul pe care vrea
să îl ocupe în comunitatea de națiuni independente și în organizații și alianțe
multistatale. Ca urmare, el are și politici departamentale sau sectoriale pe
termen lung pentru canalizarea eforturilor naționale spre atingerea unei
asemenea viziuni strategice. Și, bineînțeles, are instituții care să sprijine
și să garanteze transpunerea în viață a unor asemenea politici. Mai pe scurt,
un stat de mâna întâi are un popor care știe cu precizie de ce există statul în
care viețuiește și care se comportă ca atare, adică foarte conștient de menirea
sa, atât în interior, cât și în exteriorul țării. În discursul public,
deciziile guvernaților sunt în mod obligatoriu argumentate exclusiv pe baza
năzuințelor, dorințelor și opțiunilor poporului, consemnate în documentele
strategice.
Un stat de mâna a doua are un popor în cadrul căruia nimeni nu știe de ce
există acel popor pe harta politică a lumii, în afara argumentului istoric, că
este aici de sute sau chiar de mii de ani. De fapt, populația acelui stat nu are
conștiința că este un popor și nu are nicio viziune strategică. De aceea, nu
are nici politici pe termen lung, în nici unul dintre sectoarele de guvernare a
domeniului public. Pentru a funcționa ca stat, populația respectivă primește
sfaturi și sprijin din afară. Instituțiile acelui stat sunt slabe și importă
norme și proceduri după care să funcționeze. Fără să pătrundă însă esența ori rațiunea de a fi a acelor importuri. Singura salvare ca stat, pe termen
lung, este ca nația respectivă să fie integrată în organizații internaționale,
unde guvernul statului de mâna a doua va aștepta să i se spună ce să facă, fie
sub forma de acquis, fie sub forma de directive sau rezoluții. În discursul
public, deciziile guvernanților vor fi susținute de argumente de tipul: „așa au
făcut și alții”, sau „așa ne-a cerut NATO sau Uniunea Europeană”.
Un stat vai-de-capul-lui nu este nici măcar un stat de mâna a doua. Este un
stat din care cetățenii săi nu mai vor să facă parte. Muți dintre ei îl
părăsesc și nu mai vor să audă de el, iar alții se opun direct statului, fie
prin evaziune fiscală, fie prin furt de la stat, fie prin ambele. Asta, ca să
nu mai vorbim de înmulțirea masivă a trădătorilor și vânzătorilor de țară de
toate felurile, dar mai ales a celor din rândurile guvernanților. Nu numai că
nu se poate vorbi de vreo viziune strategică de dezvoltare a colectivității umane
în interiorul granițelor unui asemenea stat și, în consecință, nu ar avea cum
să fie vorba și de vreo politică pe termen lung, dar nu mai funcționează nici
instituțiile de bază, nici măcar cele croite conform normelor și procedurilor
importate din afară. Singura regulă de guvernare este bunul plac al celor la
putere, atât în legislativ, cât și în juridic și executiv. În discursul public,
care, de fapt, se transformă într-un monolog al puterii, guvernații nu mai
explică deciziile luate, sau, dacă pretind că o fac, de fapt ei mint și
dezinformează cu seninătate.
Dacă ar fi să ne luăm după atitudinea și spusele domnului ambasador
norvegian, România ar fi un stat de mâna a doua, norvegianul nostru spunându-ne
ce avea domnia sa de spus în contextul în care tocmai anunțase un sprijin
financiar nerambursabil de peste 300 de milioane de euro, din partea Guvernului
Norvegiei, pentru România.
Numai că noi, românii, aflați pe aceste meleaguri de dinainte de
descoperirea Norvegiei de către vikingi, ne cunoaștem mai bine atât
realitățile, cât și specificul național. Nici nu se poate pune problema că am
fi un stat de mâna a doua! Nu știe domnul ambasador ce vorbește, altă
explicație nu poate fi.
Pentru oricine este familiarizat cu românii și modul lor de viețuire în
comun, între granițele statului ce le poartă numele, este evident că România
este cu totul alt fel de stat, decât unul de mâna a doua, conform clasificării de mai sus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu