Ideea că în
relațiile internaționale se întâmplă numai jocuri cu sumă nulă relevă o
mentalitate de slugă. Pentru cine nu este familiarizat cu termenul, jocul cu
sumă nulă este acel joc în care câștigul unuia dintre jucători devine automat
pierderea celuilalt, astfel încât suma câștigurilor celor doi, luate împreună,
va fi întotdeauna zero.
În relațiile
internaționale, acest joc cu sumă nulă descrie situația în care un stat nu
poate avea aceleași relații strânse cu doi actori diferiți, cel mai bun exemplu
de asemenea actori diferiți fiind Statele Unite ale Americii și Uniunea
Sovietică, până cum 22 de ani. Astfel, de câte ori un stat aflat în tabăra
sovieticilor a trecut în tabăra americanilor, sovieticii au pierdut acel stat.
Sau invers.
De ce zic eu că această realitate și interpretarea ei relevă o mentalitate
de slugă? Pentru că se referă la relațiile internaționale care se asemuiesc cu
cele dintre stăpâni și slugi, bazate pe principiul că un stăpân poate avea mai
multe slugi, dar o slugă nu poate sluji la doi stăpâni.
Una dintre interpretările teoretice foarte răspândite și general acceptate
este că relațiile internaționale sunt, în esență, relații de putere. De aici,
cei mai puțini familiarizați cu teoria ajung să creadă că relațiile de putere
înseamnă întotdeauna relații de forță, de dictat, în care cel mai puternic îl
supune pe cel mai slab. Ceea ce, evident, nu corespunde realității.
În primul rând, relațiile internaționale nu sunt numai relații de putere.
Mai sunt și relații de persuasiune, de apel la puterea argumentului, ca să zic
așa, la cântărirea avantajelor reciproce între state, la dialog și cooperare.
Rezultatul acestor relații de persuasiune se regăsește în tratate și convenții
internaționale, în alianțe și uniuni de state, făcând ca ele să fie tipul
dominant de relații în zilele noastre. Și mai sunt și relațiile de prietenie,
bazate pe sentimente, nu pe logica intereselor materiale sau pe putere.
În al doilea rând, puterea care caracterizează relațiile internaționale nu este
reprezentată doar de forța brută, cum este cea a armelor sau altor mijloace
distructive, amenințătoare. Tot de putere sunt considerate și relațiile
diplomatice sau politice, cele economice, culturale sau de alt fel asemănător.
Specificul tuturor acestor tipuri de relații, bazate pe persuasiune, pe
prietenie, ori caracterizate de puterea diplomatică, economică, culturală și
așa mai departe este că ele, relațiile, nu pot fi niciodată descrise ca un joc
cu sumă nulă. Imaginați-vă, de exemplu, cum ar arăta lumea dacă statele
aparținând francofoniei ar fi obligate să nu aibă niciun fel de relații
culturale cu oricare alt stat ce nu aparține acestui club.
Desigur, omenirea nu a ajuns încă în stadiul în care statele să nu mai aibă
nevoie deloc de putere militară. Această formă de putere rămâne în continuare
necesară pentru satisfacerea celor mai serioase interese naționale. Numai că
destinația și modul de întrebuințare ale puterii armate s-au schimbat major,
după sfârșitul războiului rece, de la care a trecut deja aproape un sfert de
secol.
Încă de la finele celui de-al doilea război mondial se ajunsese la un
consens general că armele ar trebui destinate numai apărării națiunilor, nu și
agresiunii. Astfel, peste tot au apărut ministerele apărării, în locul ministerelor
de război, cum fusese mai înainte, iar agresiunea a devenit delict de drept
internațional. Cât despre modul de întrebuințare, statele care au apelat la
puterea lor militară au făcut-o doar pentru scopuri limitate, de tipul schimbării
uneia dintre politicile statului supus intervenției militare, cum ar fi
politica sa umanitară inacceptabilă, sau pentru schimbarea unui anume regim
politic, de asemenea considerat inacceptabil.
Asta nu înseamnă că nu mai există în lume națiuni care să se comporte ca
stăpâni sau ca slugi la stăpân. Iar ele vor exista atâta vreme cât popoarele
acelor națiuni vor considera că le este mai bine dacă au un astfel de
comportament. Caracteristica acestor națiuni este că ele nu reușesc să își
dezvolte alte forme de putere decât cele de forță, de dictat, de șantaj ori amenințare, sau, după caz, alte forme de obediență, de renunțare la orice
ambiții de independență și nici relații alternative celor de putere, cum sunt
cele de persuasiune sau prietenie.
Statele aflate în poziția de subordonare față de un stat puternic militar
beneficiază totuși de dreptul la autodeterminare a popoarelor, consfințit de
legislația internațională și de practica relațiilor între state. Pe baza
acestui drept, fostele colonii din Africa și din Asia și-au câștigat
independența în anii 1950 – 1960. Tot pe baza acestui drept, statele foste republici
sovietice s-au putut desprinde de Rusia, așa cum statele din Balcanii de Vest,
cu excepția Albaniei, au rezultat din destrămarea Iugoslaviei.
Ar mai fi unele statele care, aparent, sunt independente, libere de orice
formă de dominație, dar care se situează benevol sub influența sau chiar
dictatul unui alt stat mai puternic. Foarte rar se întâmplă ca această plasare
în poziție de subordonare să fie rezultatul unei presiuni sau amenințări din
partea statului dominant. De cele mai multe ori, se petrece cu aceste state
subordonate un fenomen de persuasiune negativă, de tipul convingerii că le-ar
fi mai bine dacă ar rămâne în această poziție, deoarece alternativa ar fi să se
plaseze tot ca subordonați, dar față de un alt actor internațional puternic, ce
le-ar fi mai ostil decât actualul dominant. Adică, persuasiunea negativă se
folosește de formula unui joc cu sumă nulă.
Acceptarea acestor argumente duce la dezvoltarea mentalității de slugă în
statele dominate, prin mentalitate înțelegând un set de idei, concepții și
reprezentări foarte bine înrădăcinat în mintea unei persoane sau în mentalul
colectiv ca fiind un adevăr indubitabil, pe baza căruia acea persoană sau acel colectiv
își formulează năzuințele și își ia deciziile. Iar prin slugă înțeleg opusul
omului sau colectivului liber, și nu opusul stăpânului.
Concret, de câte ori auziți pe cineva că zice că este mai bine să ne vindem
resursele naturale neregenerabile americanilor, ca să nu ni le ia rușii, să
știți că acel cineva are o mentalitate de slugă, așa cum tot mentalitate de
slugă are și publicul care acceptă respectiva spusă, dilema slugii fiind doar
căruia dintre potențialii stăpâni să îi pupe mai degrabă mâna sau să îi lingă
pantoful.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu