Nu aș fi scris
aceste rânduri, în ajunul alegerilor prezidențiale din 16 noiembrie 2014, dacă
nu aș fi dat peste o postare a domnului Adrian Năstase, fostul șef al
Partidului Social Demorat, fost premier, fost șef al Camerei Deputaților, fost
ministru de externe și fost candidat prezidențial în urmă cu zece ani, o figură
marcantă a acestui sfert de secol ce a trecut de la schimbarea de regim politic
comunist în România. Postând o poză recentă, ce îl arată însoțit de unul dintre
câinii săi de vânătoare, domnul Năstase scrie, „așteptând votul de duminică”: „Arthur și cu
mine așteptăm cu nerăbdare votul de duminica. Speram sa fie așa cum ni-l dorim.”
La aceasta, eu am
propus un comentariu, în care îi scriam că „eu credeam că vă doriți ca votul de duminică să fie
așa cum este mai bine pentru poporul român. Dar, probabil că nu sunt diferențe
prea mari între aceste două criterii.”
Apoi, m-am apucat să scriu rândurile de față, deoarece am simțit că aș avea mai
multe de spus.
Am toate motivele să cred că ziua de duminică, 16
noiembrie 2014, va fi o zi neagră pentru democrația din România, indiferent de
ce întâmplări se vor petrece și de rezultatul final al zilei. Această negreală
este dată de premisele în care se desfășoară turul al doilea al alegerilor
prezidențiale.
Desigur, atunci când mă refer la premise, am în
minte posibilitățile de fraudă semnificativă a votului, oferite de sistemul
electoral și consfințite prin lege, astfel încât, la sfârșitul zilei, să iasă
învingători cei ce au butoanele acestui sistem și nu alegătorii, oricare ar fi fost preferințele lor. La aceste posibilități de fraudă aș putea
adăuga toate manevrele legale sau la limita legii din campania electorală, prin
care competitorii au încercat să își maximizeze șansele, astfel încât votul să
fie așa cum și-l doresc ei, dacă este să folosim expresia năstasistă, și nu
neapărat cum i-ar prinde bine Țării și poporului ei. Sau, la extrem, să fie chiar
împotriva unei părți importante a acestui popor.
Însă, mi-aș dori tare mult să discut mai degrabă
esența democrației din România decât să mă plâng precum o babă că uite ce
periculos pentru cetățean este sistemul de vot de la noi. Asta, deoarece
sistemul de vot este o fatalitate, cel puțin pentru duminica în chestiune, iar
campania electorală s-a sfârșit, așa că nu avem cum să o mai îmbunătățim sau să
mai reparăm ce a stricat ea în mințile și sufletele noastre.
În esență, democrația din România nu există. Există
doar o poleială de democrație, în care se aplică cam strâmb doar o parte din
regulile de funcționare a unui stat democratic occidental, pe când alte reguli
sunt ignorate cu bună știință.
Când spun că, în esență, democrația din România nu există mă refer la faptul că esența democrației este dată de regula de aur,
cea care spune că nicio decizie a majorității nu poate fi luată pe seama ori
împotriva minorității. Cu alte cuvinte, într-o democrație adevărată, toate
deciziile se iau pentru binele comun și nimeni nu poate fi afectat negativ de
aceste decizii.
Dacă aveți răbdare, vă propun o parabolă pe această
temă.
Să presupunem că este vorba despre o insulă în care
locuitorii și-au dat seama că le-ar prinde bine să construiască un nou port.
Acesta ar duce la creșterea activității pescarilor de pe insulă, majoritari în
rândul populației, dar și la un influx mai mare de turiști, de care ar
beneficia practic toți localnicii, precum și la posibilitatea măririi volumului de
bunuri produse pe insulă și exportate în alte părți. Ca urmare, comunitatea are
de stabilit unde să fie amplasat portul și care să fie efortul comun de
ridicare a lui.
Cum spuneam, pescarii sunt majoritari, dar lor li
se alătură și olarii care fac o ceramică foarte căutată pe continent, precum și
proprietarii de pensiuni și hoteluri de pe insulă. Cu o asemenea majoritate
covârșitoare, ei pot stabili prețul la care să fie expropriat terenul necesar
portului cel nou, precum și costurile de construire a lui, respectiv materialele
și mâna de lucru. În absența oricăror aranjamente de protejare a minorității,
această majoritate poate decide, extrem de legal, că exproprierea terenului
necesar să se facă fără compensație, iar toți pietrarii, dulgherii și zidarii
de pe insulă să lucreze fără plată la ridicarea portului, adică minoritatea să își dedice
proprietatea și munca în folosul comunității, deoarece, oricum ar avea toată
lumea de câștigat de urma construcției portuare.
Sau, se poate ca un proprietar de teren la țărmul
mării să aibă suficientă influență în rândul pescarilor și să îi convingă de
faptul că terenul lui este cel mai potrivit pentru port, deși nu este, precum
și că, dacă va primi despăgubiri la un preț cât mai mare, ei, pescarii, vor avea
de câștigat câte un litru de țuică gratis. Iar pentru colectarea banilor
necesari pentru plata proprietarului, acesta propune, iar pescarii sunt de acord
să se instituie o taxă suplimentară pe livezi, vii și ogoare, astfel încât
agricultorii de pe insulă, minoritari, desigur, să fie cei ce plătesc aceste
sume.
Ei bine, dacă pe insula noastră ar exista orice
mecanism de protejare a minorității, oricare ar fi ea, nicio decizie luată de
majoritate, oricum s-ar forma aceea, nu ar putea să afecteze minoritatea. De
exemplu, dacă ar exista regula consensului, ce ar da drept de veto oricărui
locuitor, atunci nu s-ar putea lua decât decizii favorabile tuturor. Desigur,
este de așteptat ca unora să le fie unele decizii mai favorabile decât altora,
dar, în niciun caz, nu se va întâmpla ca cineva să fie afectat negativ,
deoarece ar folosi dreptul său de veto. Sau, tot de exemplu, dacă sistemul
democratic de pe insulă obligă ca minoritatea să fie ascultată, opinia ei
consemnată și luată în considerare, cu precizarea că această minoritate ar
putea oricând, pentru o altă decizie, să devină majoritară, atunci nu s-ar mai
putea face aranjamente pe seama ei, a minorității.
S-ar ajunge la situația în care, prin dezbateri
publice și transparente, s-ar identifica soluția cea mai bună pentru absolut
toți locuitorii insulei, atât în ceea ce privește costurile construirii unui
nou port, cât și în ceea ce privește efortul individual al fiecărui cetățean
pentru realizarea acestui proiect comun.
Pentru că aceasta este esența democrației, ca
întregul demos să conducă pentru binele comun, chiar dacă sunt păreri divergente
despre cum să fie obținut acel bine comun. De aceea spunea Platon că democrația
este de abia pe locul trei în ordinea descrescătoare a eficienței guvernării,
deoarece armonizarea tuturor opiniilor divergente, precum și lămurirea fiecăruia
privind obținerea binelui comun necesită timp, efort, dialog și creativitate
politică. Pentru că, deasupra democrației, în termeni de eficiență, se va situa
întotdeauna autocrația. Numai că aceasta nu mai garantează deloc principiul că
niciun membru al societății nu este exploatat pentru binele altui membru al
aceleiași societăți. Din contră.
Acuma, pe insula asta mai mare ce se cheamă
România, s-a pus eticheta de democrație unui sistem în care decide o anumită
autocrație, ce își promovează propriul interes. Iar acest interes este, de cele
mai multe ori, unul material, oligarhii noștri fiind încă în faza de acumulare
primitivă a capitalului, adică din banul public, prin furt și înșelăciune. Ori,
este o contradicție în termeni să zici că cei ce păgubesc publicul, luându-i
din banul comun, vor vrea vreodată să instituie un sistem democratic de
conducere politică în care fiecare membru al acestui public să fie protejat de
asemenea pagubă sau de oricare alta.
Ca urmare, am putut asista, cu ocazia campaniei
electorale ce tocmai s-a încheiat, la aranjamente deschise, transparente, de
tipul celui descris de mine mai devreme, în parabola cu insula. S-au constituit
sau s-a încercat constituirea unor majorități evident îndreptate împotriva unei
minorități, specific românesc fiind faptul că propaganda a subliniat că
minoritatea chiar așa trebuie să pățească, să fie asuprită, deoarece, atunci
când a fost ea majoritate, a făcut la fel. În acest caz, originalitatea constă
în faptul că acuzațiile sunt aduse prin mijloacele de propagandă și nu în fața
vreunui magistrat, care să stabilească vinovății reale și probate, ci în fața
opiniei publice, căreia i se dă impresia, prin manipulare grosolană, că ar
putea face vreo judecată cinstită în asemenea cazuri.
Așa că, în esență, indiferent de ce se va alege
duminică, deoarece aceste alegeri se petrec într-un sistem doar aparent
democratic, este de așteptat ca ele să nu aducă nimic bun pentru publicul larg.
Acei membri ai publicului românesc ce au fost exploatați și până acum de stat,
pe principiul că majoritatea din care ei nu fac parte decide cât să primească
salariu un profesor ori soldă un ofițer, vor fi exploatați la fel și de acum
înainte. Cei care au pierdut proprietăți din cauza statului ori nu au reușit să
și le revendice, deoarece fac parte dintr-o minoritate, vor păți același lucru
și de acum înainte. Cei taxați în plus, tot pentru că nu au un cuvânt de spus
asupra taxelor, precum și cei ce nu sunt taxați deloc pentru că au un cuvânt de
spus asupra taxelor vor face la fel și de duminică înainte.
Singura satisfacție pe care aceste alegeri o oferă
este aceea că unii vor fi declarați majoritari și se vor bucura de cum le-au
tras-o ei minoritarilor, uitând sau neștiind niciodată că, într-o democrație minimală,
majoritatea nu este niciodată împotriva minorității. După care vor trece cinci
ani și, în tot acest timp, unii se vor plânge de cât de rău au votat ceilalți,
pentru că, iată, ce porcărie a ieșit. Mulți majoritari vor deveni minoritari și
invers, până la următoarele alegeri și la o următoare duminică neagră pentru
democrația de la noi.
Bineînțeles, până la ora la care am publicat aceste
rânduri, comentariul meu la postarea pe blog a domnului Adrian Năstase nu
trecuse de moderator, deci nu îl văzuse nimeni de atâtea ore. Că așa este în
democrația românească, cea atât de originală.
multumesc,un comentariu simplu si la obiect,ar tre4bui multiplicat si citit de cei multi,usor manipulabili si care nu stiu nici macar regulile minime ale de mocratiei
RăspundețiȘtergereEu va multumesc pentru interes si aprecieri.
Ștergere