Guvernul Cioloș,
instalat ieri, umple vidul de guvernare executivă, instituit odată cu demisia
Guvernului Ponta. Așa că, dacă vrem să îi măsurăm acestui guvern dimensiunea sa
de securitate națională, o putem face comparativ cu guvernul precedent. Dar am
putea-o face și prin raportare la cerințele, nevoile, riscurile și amenințările
indentificate pentru securitatea națională a României.
Foto: mapn.ro |
Să le luăm pe
rând. Comparativ cu Guvernul Ponta, Guvernul Cioloș pare ceva mai rezervat, dar
și ceva mai ambiguu.
Guvernul Ponta alocase o atenție deosebită securității naționale. Instituțional
vorbind, a inventat funcția de „vicepremier pentru securitatea națională”, a
concentrat la acest nivel conducerea serviciilor secrete din structurile
ministeriale aflate în compunerea Guvernului și a avansat o legislație nouă,
prin care aceste structuri să capete o pondere și mai mare în Executiv. Tot
Guvernul Ponta a adus americanii în baza de la Deveselu, precum și două
comandamente NATO pe teritoriul României.
Din punct de vedere comportamental, Guvernul Ponta a demonstrat o grijă
deosebită față de serviciile secrete de informații, în detrimentul oricăror
elemente de putere militară sau de ordine publică. A rămas neclar, pe perioada
celor trei ani de guvernare, care au fost motivele ce au dus la un asemenea
comportament. Putem remarca doar faptul că, în ceea ce privește apărarea
națională, ca principala componentă a securității României, aceasta a fost
delegată în exclusivitate aliaților din NATO și, mai ales, partenerului
strategic american, România rezervându-și doar misiunea de a-și „îndeplini
angajamentele asumate” față de aceștia. În context, trebuie să remarcăm faptul
că finanțarea apărării naționale a fost menținută, pe toată durata guvernării
Ponta, la jumătate din cât se aprecia că ar fi necesar pentru aceste
angajamente.
O caracteristică nemaiîntâlnită până acum la niciun guvern post-decembrist
a fost concentrarea conducerii întregului consorțiu de structuri de securitate,
de informații și de ordine publică din subordinea Guvernului în mâna unui
singur individ, Oprea Gabriel, un domn fără nicio statură politică, dar umflat
cu pompa titlurilor și gradelor lipsite de justificare sau de substanță, și care
a demonstrat o apetență ieșită din comun pentru crearea unei anumite imagini
personale în opinia publică, imagine cu totul exagerată față de meritele și
calitățile dovedite.
Tot la nivel personal, să mai notăm incapacitatea Guvernului Ponta de a
menține un ministru politic la Intene, altul decât omnipotentul Oprea, precum
și impunerea și menținerea forțată a unui inadecvat ca ministru al apărării
naționale, în persoana domnului Dușa.
Guvernul Ponta s-a lipsit, în mod deliberat, de orice mecanism de
comunicare publică privind problemele de securitate națională sau de criză, de
orice fel. Premierul însuși s-a arătat în public, pe asemenea subiecte, în
ipostaze contradictorii, cu mesaje confuze și chiar cu încercări de deziformare
ori de manipulare a opiniei publice. Absolut toate crizele au fost ratate, din
punctul de vedere al informării publice. Dintr-o asemenea situație s-a ajuns
chiar la o criză politică, iscată tocmai de incapacitatea guvernamentală de
comunicare, pe subiectul unui accident de circulație, în care și-a pierdut viața
un polițist motociclist, ce avea misiunea să îl însoțească pe vicepremierul
pentru securitate națională și ministru de interne, pe timpul unei deplasări
private a acestuia.
Dacă vrem să facem o comparație între moștenirea Ponta și intențiile
Cioloș, nu putem decât să ne uităm la structura noului guvern, la programul său
și la oamenii săi. Adică, nu putem face, încă, niciun fel de comparație între
cele două guverne, la nivel comportamental.
Constatăm că Guvernul Cioloș nu mai are funcția de „vicepremier pentru
securitatea națională”. Ceea ce înseamnă că, în lipsa unor modificări de
structură, premierul însuși va deține controlul executiv asupra servicilor de
informații din subordinea ministerelor. El va numi șefii acestor servicii, le
va aloca resursele și le va aproba misiunile. Este încă un mare secret cum va
face toate astea și, mai ales, pe ce se va baza când le va face.
În ceea ce privește intențiile sale, din Programul de guvernare, așa cum a
fost el aprobat de Parlamentul României, rezultă că domnul premier Cioloș intenționează
să fie un bun european, un bun partener și un bun aliat. Adică, în probleme de
securitate națională, premierul Cioloș își propune ca România să facă ceea ce
așteaptă ceilalți membri ai Uniunii Europene, ai parteneriatelor strategice și
ai alianței nord-atlantice să facă. Cu accent pe „îndeplinirea tuturor
angajamentelor asumate”.
Mai multe nu putem spune din programul de guvernare. Asta, pentru că mai
mult nu scrie acolo. Este adevărat că premierul s-a prezentat în Parlament cu o
adăugire de șapte pagini la un program de guvernare de numai 13 pagini, deja
depus, adăugire în care se făcea referire și la bugetul alocat apărării
naționale, printre altele. Dar Parlamentul nu a vrut să audă de adăugiri de
ultim moment. Probabil, pe considerentul că nici nu contează.
Chiar și scris în fugă, pe genuchi, în timpul deplasărilor autorului de la
un sediu de partid la celălalt, pentru obținerea acordului de formare a
guvernului, Programul de guvernare ar fi trebuit să cuprindă măcar o aluzie la
Strategia națională de apărare, cea aprobată în vară de Parlament, având în
vedere că, după lege, acest Program de guvernare trebuie să stea la baza planificării
apărării naționale, alături de acea strategie. Ca să nu mai vorbim de o extrem
de necesară armonizare între aceste două documente.
În absența vreunei astfel de referințe în text, nu putem decât să bănuim
că, dacă va vrea și va putea, Guvernul Cioloș va aplica cel puțin unele dintre
prevederile strategiei prezidențiale, aprobate de Parlament. Nu știm însă pe
care și în ce fel. Aluziv, Programul de guvernare ne lasă impresia că autorul
nu a auzit vreodată că ar exista vreo asemenea strategie națională de apărare.
Asta, deoarece întâlnim în program o prevedere stranie, referitoare la „instabilitatea
continuă” generată de „politica promovată de Federația Rusă în vecinătatea
estică a Uniunii Europene și a României”, soluția din program fiind că „România
trebuie să găsescă răspunsuri și strategii adaptate”. Adică, dacă este să ne
luăm după autor, până la acest guvern, nu s-a scris, nu s-a planificat și nu
s-a făcut nimic în domeniu. Oare?
Rămânând la nivelul instituțional al reglementărilor, este puțin probabil
ca Guvernul Cioloș să adopte o nouă Carte albă a apărării naționale. Nu sunt
indicii nici măcar că ar modifica-o pe cea existentă, emisă înainte de
aprobarea actualei Strategii naționale de apărare. Ca urmare, în absența
oricărei raportări la această strategie, singurul element sigur privind
viitorul previzibil al funcționării domeniului securității naționale, în care
sectorul de apărare este, de departe, cel mai însemnat, este bunul plac al
premierului. Adică, contăm pe domnul Dacian Cioloș că va fi un bun român și ne
va apăra de inamici și de potrivnici.
Faptul că, la nivel uman, personal, în Guvernul Cioloș, securitatea
națională este lăsată în mâinile unor civili ar trebui să fie un lucru încurajator,
cu condiția ca respectivii civili să știe ce conduc. Îl includ între civili și
pe ministrul de interne, care are un grad superior de polițist, nu de militar,
deși noua lege a pensiilor militare de stat îi include și pe polițiști în
rândul militarilor, ca un imens pas înapoi față de recomandările europene în
domeniu.
În finalul acestei introspecții, ar trebui să scriu câteva vorbe despre intențiile
Guvernului Cioloș privind legislația în domeniul securității naționale. Nu prea cred că acest guvern își va propune și, mai ales, va încerca să
propună vreo modificare de legislație, deși aceasta s-ar impune cu deosebită
necesitate, având în vedere talmeș-balmeșul legislativ actual. Ar trebui să
aflăm, însă, care sunt intențiile acestui guvern în ceea ce privește punerea în
fapt a legislației existente, în special a noilor legi tocmai aprobate de
Parlament, privind rezerva armată și, legat strâns de aceasta, privind pensiile
militare de stat.
În rest, se pare că, în ceea ce privește securitatea României, Guvernul
Cioloș nu are nicio ambiție, dar nici vreo preocupare. Rămâne să vedem dacă așa
este.
Hari, ce se mai poate comenta sau spune? Poate doar trage concluziile, pentru ca tu doar ai prezentat -e adevarat foarte bland situatia fara a spune insa si in ce fel sau cum s-au desfasurat lucrurile pe timpul lui Ponta si ce va umra de acum incolo. Hai sa le luam pe rand :
RăspundețiȘtergere1. Si ce daca Ponta a avut un vicepremier pe probleme de securitate? Care a fost aportul lui la imbunatatirea sistemului si ce ar fi putut face -chiar daca ar fi vrut- Oprea in acest domeniu, in afara de a-l controla. NIMIC. DECI ORI CU EL ORI FARA EL, FUNCTIA A FOST INUTILA.
2. Da , Ponta a umblat la servicii le-a avut in permanenta in supraveghere, a luat in subordinea guvernului - sau doar a intentionat- serviciile secrete ale MI si armatei dar nu ca sa faca ceva bun ci doar ca sa aiba el controlul si in acest sens a umbla la salariile acestora pentru a se asigura ca nu vor fi revolte sau confruntari cu bastanii din sitem . Deci care e avantajul pentru Romania? ZERO!
3. Noul guvern aparent nu are nici un responsabil cu securitatea, dar .. Oprea nu murit, chiar nenumit, prin oamenii lui si nevoia pe care Iohannis o are Oprea va ramane la volan chiar si neoficial si asta este mai rau decat inainte pentru ca acuma va putea face orice fara sa dea cineva vina pe el.
4. Prezenta lui Motoc la Aparare nu va aduce nimic bun, in primul rand penrtru ca desi se da diplomat in fond este un procuror promovat de servicii, deci ceva intre turnator si calau. Cea mai proasta combinatie. Parca era mai bun carpaciul Dusa, e adevarat nu avea nici initiative, facea doar ce ii discta Oprea si semna ce ii dadea zisu si Otilia, dar macar Dusa nu facea singur prostii. Acuma ce ne facem ca asta are pretentii de procuror si apucaturi de turnator. BRRRRRRRRR.
5.Domnul Ciolos cand a spus ca Romania isi va respecta angajamentele de partener euroatlantic, nu a spus-o pentru Parlament sau pentru Romani ci pentru exterior, asa ca aceasta parte ar trebui sa nu ne intereseze, daca din pacate nu am plati cu sangele nostru toate politicile poltistilor. Oprea a omorat un motociclist datorita ingamfarii si ambitiilor lui de veselar ajuns master chef . Ceilalti conducatori mai sus decat el ne omoara soldatii acceptand orbeste sau chiar cerand misiuni pentru soldatii romani pentru ca Armata Romaniei oricum nu mai are nimic altceva de dat decat carne de tun.
Cam asta am avut eu nu de completat ci de tradus din ceea ce tu, ca un diplomat adevarat, nu ca Motoc, ai spus. Acuma cui nu ii place, sa nu ma mai invite ...
Multumesc pentru comentariu, traducere si precizari!
ȘtergereApropo, sa nu uit, Dusa s-a laudat ca a ridicat bugetul apararii la 1, 5 din PIB iar Motoc ca il va aduce la 1,7 dar nici unul din ei nu spun ce se intampla cu acesti bani si ca de fapt astia abia acopera necesarul de investitii in .. infrastructurile necesare bazelor milutare si aplicatiilor cu partenerii din NATO CARE SUNT MAI MULTE DECAT CELE NATIONALE. Multumesc, investitii Zero, echipare zero, instruire zero, invatamant zero, dotare zero asa ca cu ce ne laudam ? INDUSTRIA DE RAZBOI AUTOHTONA UNDE ESTE? A FOST FALIMENTATA SI VANDUTA FIRMELOR DE CARTIER ALE CELOR DIN UNPR care au primit contractele pe care le aveau firmele de stat primind bani buni desi firmele in sine nu faceau nici cozi de matura.
RăspundețiȘtergerePai chiar asa si este, Marine. Procentul din PIB nu are relevanta pentru constituirea puterii militare la romani. El este doar un indicator ca efortul romanesc de aparare este pe masura contributiei aliatilor la aceasta aparare. Fara el, suntem ca niste calatori clandestini, sau care am platit doar o parte a biletului de calatorie, restul fiind platit de nas.
ȘtergereOprea ar trebui judecat pentru subminarea capacitatii de aparare a patriei, spolierea rezervelor de stat, distrugerea industriei de aparare, tradare, dar cine sa o faca cine sa il traga la raspundere, ca Iohannis e mai mult plecat iar acuma cand are givernul lui nici nu mai da pe acasa, o lasa pe prima doamna sa il reprezinte iar el pleaca. Bine ca nu are cal, ca il facea si pe ala Primul Cal al tarii si il lasa sa semneze decretele cat era el plecat.
RăspundețiȘtergereEu credeam ca vrei sa spui ca nu are cine sa il judece pe Oprea deoarece toti cei ce ar trebui sa o faca i-au fost doctoranzi, ori sunt subordonati unor doctoranzi de-ai lui, plagiatorul de lucrari de doctorat.
Ștergere