Președintele României,
domnul Klaus Iohannis, a inclus pe lista celor invitați la consultări, pentru
formarea unui nou guvern, în locul celui demisionat, și „societatea civilă”.
Desigur, ne așteptăm ca domnia sa să și știe ce e aia „societate civilă”, atât
în general, cât și în cazul foarte particular al României.
Foto: theguardian.com |
Bănuim totuși că
se referă la organizații ale societății civile, când vorbește de
„reprezentanții” respectivei societăți civile. Adică, la cei care au înființat
asociații și fundații cu scop nepatrimonial și non-profit, prin care vor să
satisfacă acele nevoi ale societății pe care statul ori nu e în stare să le
satisfacă, ori le satisface prea încet și prea prost, astfel încât oamenii
trebuie ajutați altfel, prin asemenea organizații.
Dacă este așa cum bănuim, atunci nu prea înțelegem de ce „reprezentanții
societății civile” trebuie consultați în probleme de stat? Doar nu ar vrea
președintele Iohannis ca organizațiile societății civile să suplinească și
funcția de guvernare a statului?
Este adevărat că, așa cum am spus aici, aceste organizații, prin definiție,
se ocupă cu suplinirea funcțiilor civile ale statului, de fiecare dată când
statul nu poate, nu știe sau nu vrea să le îndeplinească. Dar această ocupație
sau preocupare nu este același lucru cu guvernarea propriuzisă, în locul
statului incapabil și corupt.
Sunt unii teoreticieni mai superficiali care cred și spun că organizațiile
societății civile ar putea juca și rolul de supraveghere a guvernării, în
numele publicului. Numai că, aici apare o contradicție în termeni, respectiv în
natura sau substanța însăși a organizațiilor de acest tip. Adică, prin natura
lor, ele suplinesc ori completează unele dintre funcțiile statului, cum este
cea de asistență socială, de exemplu. Dar asta le împiedică să poată să
suplinească ori să completeze și unele dintre funcțiile publicului, cum ar fi
cea de control democratic, pentru că niciun public adevărat, natural și nu
artificial, nu ar fi în stare să delege vreodată o asemenea funcție vitală
pentru el.
Dacă se ignoră acest aspect de esență, se poate ajunge foarte repede la
crearea unor monștri ucigători pentru societate și pentru stat, deopotrivă. Cel
mai recent exemplu este cel al legii electorale după care s-au ales parlamentarii
astăzi în funcție, cu un sfert mai mulți decât în legislatura precedentă,
deoarece „reprezentanții societății civile” consultați în întocmirea legii au
venit cu ideea stranie și chiar idioată că să fie reprezentați în Parlament și
cei care au votat perdanții votului uninominal, în detrimentul celor care au
ieșit primii în alegeri.
În asemenea condiții, ar fi fost mai potrivit ca președintele să se
consulte cu „reprezentanții societății civile” pe o agendă total separată de
cea a stabilirii guvernului care va guverna Țara.
Ar fi fost de așteptat ca președintele să fie interesat să afle care dintre
funcțiile statului nu funcționează bine în folosul publicului, căruia i se mai
spune și societate civilă. Pentru că organizațiile societății civile ar trebui
să știe asta.
În rest, publicul ar trebui să aibă suficientă putere directă, încât să nu
aibă nevoie să își trimită „reprezentanții” la consultările pentru formarea
unui nou guvern, alții decât cei pe care i-a ales prin vot democratic, chiar
dacă sistemul electoral este unul idiot.
... OH(oceni haraşo) !
RăspundețiȘtergereя понял! I got it! Am inteles!
Ștergere