Un analist
politic, eșuat de două ori, prima dată în propria sa incapacitate de a înțelege
mediul în care funcționa el ca demnitar român și, apoi, ca europarlamentar,
vede în situația actuală a României, generată de demisia Guvernului Ponta, sub
pretextul străzii, efectul unor jocuri ale sferelor de influență, jucate de
marile puteri europene, Rusia și Germania, în detrimentul americanilor.
Foto: nineoclock.ro |
Un alt eșuat,
fost premier, condamnat exemplar de două ori, pentru fapte ridicol de minore, vede,
în aceeași situație, un câmp fertil de manifestare a unor „agenți de influență
externi”, care pot genera și aplica „scenarii periculoase”.
Cum amândoi sunt foști șefi ai diplomației românești, adică foști miniștri de externe, am crede că știu ce vorbesc, respectiv ce scriu ei, ca blogger-i ce
sunt. Dar, oare chiar așa să fie?
Ca răspuns, am putea avea o discuție despre credibilitatea fiecăruia dintre
ei, în parte. Dar, la fel de bine, am putea să îi lăsăm în pace și să discutăm doar relația
adevărată a României cu străinii săi, nu cu toți, ci doar cu aceia de care
depinde ea pentru a funcționa, și să vedem dacă chiar așa este, cum zic cei doi
foști.
Concluziile unei asemenea discuții ar arăta cam așa.
În rândul românilor, există o stare de spirit specifică, atunci când vine
vorba despre străini. Sunt multe de spus despre psihologia relațiilor românilor cu
străinii. Pentru discuția de aici, să notăm numai că, fără argumente, indiferent
de gradul lor de pregătire și de cultură, românii se delimitează automat de
orice străin.
Principala explicație a acestei delimitări este reacția de protecție la
necunoscut, la neînțeles, prin delimitare. De cele mai multe ori, această
delimitare poate fi negativă, în sensul că străinul de care se ferește românul
este perceput că ar fi situat mai sus decât el. Mai ales din punct de vedere
material. Și, atunci, instinctiv, românul recurge la compensare. Fie consideră
că străinul a ajuns să fie mai bogat tocmai pentru că românul este sărac, în
sensul că sărăcirea românului este îmbogățirea străinului, fie consideră că
străinul este mai bine situat material, dar că este mai prost decât românul,
așa că, până la urmă, aceste două stări se compensează reciproc.
Cunoscând sau, măcar, intuind această caracteristică a psihicului național,
orice politician român care se respectă va încerca să își maximizeze sprijinul
popular prin accentuarea atitudinii naturale românești față de străini.
În discursul public, orice politician român va arăta răspicat, ori doar va
lăsa să se înțeleagă faptul că toate problemele Țării și, în special, proasta
guvernare sunt generate de străini sau au o legătură directă cu străinii. Așa a
fost de când s-a început construcția statului român, ca actor independent pe
arena internațională. Ce s-a schimbat în cei o sută și aproape patruzeci de ani
au fost doar unele nuanțe și numele străinilor.
În același timp, capitalizând pe aceeași atitudine de delimitare față de străini
a publicului românesc, politicianul nostru induce cu intenție ideea că România
este complet dependentă de străinătate și că, fără străini, nici românii n-ar
putea exista. Ceva de genul: este
adevărat că străinii se îmbogățesc pe spinarea românului sărăcit, este adevărat
că străinii sunt mai proști decât românii, dar ei sunt mai puternici și numai
de ei depinde dacă românului îi va fi mai rău decât îi este în prezent, sau îi
va fi ceva mai bine. Așa că, haideți, să ne purtăm frumos și să nu îi
supărăm pe străinii ăștia ai noștri! Chiar dacă îi înjurăm pe la spate.
Întrebarea este cât din această atitudine populară, exploatată de politicieni,
se regăsește și în relațiile instituționale și formale între România și
străintate?
Răspunsul este că, în cea mai mare măsură, România oficială se poartă cu
străintătea pe exact același principiu al delimitării negative, cu compensație
pshiologică pozitivă. Chiar dacă România este membru al aceleiași familii
euro-atlantice, cu drepturi depline în NATO și în Uniunea Europeană. Ceea ce,
dacă nu este rău, este cel puțin păgubos.
Ca român care mi-am petrecut ultimul sfert de veac în relații cu
străintatea, inclusiv ca reprezentant al unei autorități românești la NATO, vă
pot destăinui următoarele.
Nu există nici urmă de reciprocitate în atitudinea străinilor față de
români, ori a celorlalte state față de România. Adică, străinii nici nu știu că
românii se delimitează de ei negativ și habar nu au că ei ar fi într-o
competiție cu românii pe principiul cine este mai bogat sau mai deștept.
Tot ce constată străinii, oficial sau la nivelul opiniei publice, este că
românii din România se țin cât mai departe de ei, iar românii veniți permanent
în țările lor se integrează foarte repede, până la pierderea identității de
român. Cu excepția celor care au ajuns acolo doar ca să fure sau să cerșească,
desigur.
Pe vremea când
lucram pentru România, până acum mai bine de un deceniu, străinii erau extrem
de încântați când descopereau în mine un tip care nu se delimita de ei. Și când
zic străini, mă refer nu numai la occidentali, dar și la cei din estul sau din
sudul Europei. În faza inițială a contactelor cu străinii, mă preocupam de identificarea
punctelor comune din viața noastră sau a țărilor noastre, astfel încât să
începem colaborarea de pe poziții comune și egale. Ceea ce ei, străinii,
înțelegeau foarte bine, deoarece așa se comportau și între ei.
Astfel am putut avea succes în demersurile mele de promovare a intereselor
României. Singura problemă pe care am întâmpinat-o pe atunci a fost că, în
Capitală, nu găseam mai niciodată un corespondent de același calibru ca
străinul cu care interacționam. Cu câteva excepții, desigur. Dacă ajungeam
foarte repede la o comuniune de idei cu străinul, după ce ne asiguraserăm
reciproc de faptul că aveam aceleași valori și aceleași interese convergente,
acasă procesul era mult mai dificil.
Pe lângă faptul că trebuia să înlătur suspiciunea automată că, dacă mă
înțeleg bine cu străinii, atunci, cu siguranță, înseamnă că ăia m-au cumpărat
cu totul, traducerea mesajelor din mentalitatea străinătății în cea românească
se dovedea, de fiecare dată, deosebit de laborioasă și deschisă oricărui
rezultat. Așa că au fost nenumărate cazurile în care deciziile defavorabile
României nu au fost luate de străini, ci chiar de românii înșiși, care au
plătit astfel tributul delimitării lor negative față de străintate.
Mi-aș fi dorit ca, la o duzină de ani de la intrarea efectivă a României în
NATO și la nouă ani de la intrarea ei în Uniunea Europeană, românii și
conducătorii lor politici să aibă o cu totul altă atitudine față de străini și
străintate. Să înceapă să fie nu numai români, dar și europeni și atlantiști,
în același timp.
Dacă am fi fost europeni, n-ar mai fi fost valabil niciun argument de tipul
ei și noi. Ei europenii, sau ei
germanii, ori francezii, ori ungurii și noi
românii. Dacă am fi fost atlantiști, n-ar fi fost posibil curentul
anti-americanist din media cea nouă de pe la noi, curent ce se revarsă și în
politica românească. Prin anti-americanism înțelegând inclusiv supunerea
necritică la indicațiile câte unui funcționar de mâna a șaptea din
administrația americană.
Din păcate, mai avem mult până acolo. Asta, dacă vom ajunge vreodată să
pornim pe drumul acesta, al integrării euro-atlantice de-adevăratelea. Ca țară,
desigur. Altfel, la nivel individual, ne-am integrat de mult, mai ales cei
tineri și deștepți, care au plecat de la noi, să se integreze pe acolo, prin
străinătate. Și de care ne delimităm, cu înțelepciune românească tradițională.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu