Contrar
înțelesului pe care imensa majoritate a publicului românesc o dă termenului,
buna guvernare nu este o guvernare ce are loc în bune condiții, ori una care
are rezultate bune, sau cea care primește calificativul bine, ci guvernarea
care este bună cu publicul guvernat.
Foto: homeinteriordesignthemes.com |
În revers,
guvernarea care nu este bună cu publicul se numește reaua guvernare și nu slaba
guvernare, ori proasta guvernare.
Din păcate, singura sursă de cunoaștere științifică, teoretică, pentru
guvernanții noștri, fie ei politicieni sau tehnocrați, fie doctori în științe ori
numai masterați, este folclorul internaut, folclor care captează înțelesul
incorect al termenului de bună sau rea guvernare. Exemplul tipic este domnul
Ponta Victor, supranumit „Dottore”, care, pe vremea când era premier, nu
înțelegea și pace de ce lumea îi critica guvernarea lui ca fiind una rea, pe
când el se străduia să arate că are rezultate bune, cel puțin în sfera
macroeconomică. Sau că a „dat” ori a „mărit” multe salarii și pensii.
Buna guvernare nu se întâmplă de la sine. Ea este întotdeauna impusă de
publicul însuși, deoarece el este singulul ei beneficiar real. Dar și guvernul
care aplică buna guvernare trebuie să vrea asta. Ca urmare, acolo unde
guvernele trec la buna guvernare, ele includ publicul în afacerile de stat, se
consultă cu acesta în luarea deciziilor, sunt transparente față de public în
fiecare dintre actele de guvernare și, nu în ultimul rând, dau seama publicului
despre modul în care au aplicat deciziile luate împreună cu acesta.
Desigur, buna guvernare este instituționalizată, acolo unde are loc. Cu
alte cuvinte, există legi, reguli, procedee, cutume și mecanisme instituționale
prin care publicul poate lua parte la actul de guvernare. Cele mai multe dintre
mecanisme sunt cele parlamentare, prin care publicul se poate exprima constant
și coerent, prin dialogul între el și reprezentanții lui, pe de o parte, și
între reprezenți și guvernanții executivi, pe de altă parte. Dar sunt și
mecanisme directe, între Executiv și cetățean. Cum ar fi dezbaterile publice,
sistemul de informare publică, cel de transparență decizională sau mecanismele
de rezolvare executivă a petițiilor.
La noi, în România, buna guvernare nu s-a întâmplat niciodată, sub nicio
administrație. Adică, niciun guvern și niciun parlament din România ultimului
sfert de secol nu a exercitat o guvernare bună cu publicul de la noi.
Cu toate acestea, de vreo zece – cinsprezece ani încoace, au tot apărut
simulacre de instituții și mecanisme care seamănă, de departe și la suprafață,
cu cele consacrate bunei guvernări, în alte state europene și nu numai europene.
Avem legi și mecanisme de transparență decizională la nivel central și local,
avem legi de includere a publicului în actul de legiferare și de decizie
administrativă, prin așa-zisa „punere în dezbatere publică” a legilor și
hotărârilor de guvern, avem structuri de informare publică la toate nivelurile
administrative, care sunt pregătite și obligate să răspundă oricăror întrebări
ale publicului și așa mai departe.
Ce nu avem este o cultură a participării publicului la propria sa
guvernare. Nu avem instituite valorile ce țin de o astfel de cultură, cum sunt
omul cu viața și demnitatea lui, sau libertatea, și nimeni nu se străduiește să
le propună publicului, prin sistemul național de educație, prin comunicare
publică sau prin justiție. Nici măcar ordinea de precedență în importanță
dintre cetățeanul plătitor de taxe și administrație nu este transformată într-o
valoare recunoscută de toți locuitorii acestor pământuri.
Și nici nu vom avea vreodată așa ceva. Pentru simplul motiv că noi, cu
toții, așteptăm să vină Statul și să ne imprime aceste valori. Iar Statul nu va
face niciodată vreun efort în sensul ăsta.
În primul rând, asta ar însemna ca el, Statul, să se mute, de capul lui, de
pe poziția de cea mai importantă valoare națională pe poziția de subordonat sau
de servitor al publicului guvernat. În al doilea rând, asta ar însemna ca
birocrații și demnitarii care populează Statul să muncească mai mult și mai
bine, dar nu pentru ei, ci împotriva lor, instituindu-și un nou stăpân, care
este publicul.
Și, totuși, Statul nu poate sta cu mâinile în sân. Iată că vine, de
exemplu, un american care cere imperativ introducerea în România a bunei
guvernări.
La care, Statul face ceva. Mai întâi, schimbă guvernul și îi zice celui nou
„Tehnocrat”. Adică, vezi Doamne, avem acum un guvern care nu mai servește
politicul, ci doar Țara și publicul ei. Apoi, noul Guvern crează un nou
minister, pentru „Consultare Publică și Dialog Social”. O doamnă de la o
organizație neguvernamentală ce se ocupă de „politici publice” este numită
ministru. Și, cu asta, gata!
Într-un interviu recent, doamna ministru, cu o candoare exemplară, explică
cititorilor că nu știe menirea acestui minister, că el, ministerul, nu are o
misiune clară, că nimeni nu știe ce structură va avea, pentru că nimeni nu știe
ce va face concret și altele asemenea. Tot ce știe doamna ministru, acum,
înainte de a primi hotărârea de guvern de înființare a ministerului său, este
că va avea doi secretari de stat, pe care deja îi are în minte nominal, că va
avea un „birou de presă” și mai mulți directori, însă nu știe pentru ce
direcții. Mai știe doamna ministru că menirea ministerului său ar putea fi să
afle care sunt temele mari pe care publicul le vrea rezolvate de guvernul său.
Cum spuneam într-un comentariu pe facebook la semnalarea acestui interviu (interviul îl puteți citi aici), doamna ministru
are un background din care ar fi trebuit sa rețină că funcția de cunoaștere a
temelor mari, mici și minuscule ale publicului este o functie intrinseca
oricarei administrații centrale, din orice țară de pe Globul Pamântesc. Nimeni
nu constituie un minister pentru efectuarea acestei funcții.
Într-un alt comentariu, în același loc, arătam că
ar fi fost totuși nevoie de ceva nou, nemaiauzit în Romania.
Ar fi fost nevoie de o autoritate centrală care
să impună tuturor celorlalte ministere și agenții guvernamentale proceduri și
norme stricte de includere a publicului în actul de guvernare săvârșită pentru
binele lui, al acestui public. Mă gândeasc la o autoritate care să desfășoare
un control dedicat privind modul în care guvernanții aplică legile
transparenței, ale incluziunii cetățeanului în decizie și ale informării publice.
Aceeași autoritate ar putea să ofere și servicii de îndrumare și formare
profesională pentru toți cei plătiți din banul public pentru a servi acest
public.
Dacă vrea premierul actual să îi zică acestei
autorități minister, este treaba domniei sale. Dar trebuie să înțeleagă,
alături de ministrul deja numit pentru asta, că un minister este înființat
pentru a guverna producerea unui bun public, dacă acest bun public este produs
direct de către guvern, ori pentru a facilita și a finanța producerea lui de
alți agenți, externi ori subordonați ministerului, dacă nu guvernul produce
acel bun public.
Având în vedere că buna guvernare este,
într-adevăr, un bun public, doar că acesta este produs de întregul guvern, ba,
mai mult, producerea lui implică și Legislativul, și Justiția și Președinția,
nu poate lăsa ministerul nou creat în ceață, privind menirea lui în cadrul
administrației centrale.
Decât dacă înființarea lui este scop în sine.
Adică, dacă ne mai facem încă o dată că introducem buna guvernare pentru
public, așa cum ne-am făcut atunci când am emis legile bunei guvernări, pe care
nu le ia nimeni în seamă.
Dacă asta este situația, atunci, în spiritul
transparenței și al incluziunii publicului în actul de decizie guvernamental,
propun să i se zică Ministerul Hai să Ne Facem că Facem Ceva.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu