În data de luni,
18 ianuarie 2016, site-ul președinției României a postat un „comunicat de
presă” în care se arată: „Din dispoziţia Preşedintelui României, domnul Klaus
Iohannis, în anul 2015, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a verificat, în
conformitate cu prevederile art. 7, alin. (3) din Legea nr. 303/2004 privind
statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, prin instituţiile
abilitate, la solicitările Consiliului Superior al Magistraturii şi ale
Ministrului Justiţiei, veridicitatea declaraţiilor judecătorilor, procurorilor,
magistraţilor-asistenţi, personalului de specialitate juridică asimilat
acestora şi personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti
şi parchetelor, în sensul că cei în cauză nu sunt lucrători operativi, inclusiv
acoperiţi, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii.”
Foto: csat.presidency.ro |
Rezultatul acestor verificări efectuate de „instituțiile abilitate” a fost
că „s-a constatat că judecătorii,
procurorii, magistraţii-asistenţi, personalul de specialitate juridică asimilat
acestora şi personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi
parchetelor nu sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau
colaboratori ai serviciilor de informaţii.”
Ca membri ai publicului general, cărora li se
adresează acest comunicat de presă, suntem nevoiți să facem două comentarii, pe marginea subiectului enunțat.
Primul comentariu este despre ce înțelegem din ceea
ce ni se comunică. Adică, înțelegem că, de-a lungul anului 2015, Consiliul
Superior al Magistraturii și Ministerul Justiției au solicitat Consiliului
Suprem de Apărare a Țării (CSAT) verificarea veridicității declarațiilor
tuturor celor numiți în comunicat, respectiv judecătorii și ceilalți, privind
faptul că fiecare dintre ei, în parte, a fost corect și în interiorul legii, în sensul că
nu este nici lucrător operativ, inclusiv sub acoperire, nici informator sau
colaborator al serviciilor de informații. Solicitările acestea au fost primite
de președintele României, care, în calitate de președinte al CSAT, a dispus verificările
solicitate.
Ce nu înțelegem din comunicat este ce s-a
verificat, de-adevăratelea. Oare, chiar așa să fie, cum ne lasă comunicatul
prezidențial să aflăm? Să fi existat doar o singură solicitare generică, pentru
toată lumea? Sau au fost solicitări individuale, așa cum sunt și declarațiile
respective?
Nuanța asta este esențială. Pentru că una este să îl
întrebi pe fiecare serviciu de informații în parte dacă a încălcat legea, așa,
la modul general, cum i-a întrebat și fostul președinte Băsescu Traian la
vremea sa, iar el, serviciul, să îți răspundă că nu, nu are cunoștință de așa
ceva, și alta este să iei caz cu caz de justițiabil, și să îi verifici la
sânge, începând cu judecătorii, procurorii, magistrații-asistenți și alții de
pe listă care, prin comportamentul lor la locul de muncă, au lăsat impresia că
nu dau soluții în funcție de lege, coduri și deontologia profesională, ci că doar
execută ordinele primite de la superiorii acoperiți.
Vorbim aici de o verificare cuprinzătoare, din care
să rezulte că nici măcar unul dintre cei verificați nu a primit vreun ban ca
plată pentru munca lui sub acoperire, ori pentru cea de informator sau
colaborator al vreunui serviciu de informații, că nu există nicio rețea
acoperită sau la vedere de transmitere a ordinelor dinspre serviciu spre
executantul acoperit, că nu s-a desconspirat el sau ea, de capul său, în familie sau între prieteni, ori
la serviciu, și altele asemenea.
Ce nu mai înțelegem din comunicat este cine sunt
„instituțiile abilitate” să facă asemenea verificări? Sunt ele serviciile de
informații care au dreptul să angajeze personal operativ, inclusiv sub
acoperire, să aibă informatori și colaboratori, doar că nu din rândul
magistraților? Sau sunt alte „instituții” care nu au dreptul să angajeze pe
nimeni sub acoperire, dar care veghează ca cei ce pot angaja să nu pună mâna pe
juriști?
Confruntați cu aceste nelămuriri, suntem tentați să
credem că, de fapt, în anul 2015, s-a repetat exercițiul făcut de Băsescu acum
câțiva ani, când, în calitate de președinte al CSAT, l-a întrebat pe fiecare
șef de serviciu de informații din compunerea consiliului dacă are vreun
acoperit printre judecători, procurori și ceilalți, iar respectivii șefi s-au
informat la subordonați și au raportat că, nu, nu au încălcat legea. Nici ei,
nici serviciile pe care le direcționează.
Și zicem asta, deoarece, dacă am fi avut cazuri
individuale de verificări, comunicatul ne-ar fi spus că, din niciuna dintre
aceste verificări nu a rezultat că cei verificați ar fi declarat fals că nu
sunt sub acoperire. Ori, nouă nu ni s-a spus așa ceva, ci doar că nu există
nici măcar un magistrat, ajutor de magistrat sau lucrător în magistratură care
să fi declarat așa ceva și să fi fost, în realitate, invers.
Al doilea comentariu este despre importanța socială
a verificării.
Faptul că legea interzice ca magistrații și
asociații lor să fie lucrători operativi ai serviciilor secrete este doar un
aspect particular. Intenția legiuitorului și interesul public sunt mult mai
cuprinzătoare. Toți suntem interesați ca fiecare judecător, procuror și
asistenții lor să muncească exclusiv în numele dreptății și să nu fie obligat
să execute vreun ordin, de niciun fel, fie venit din partea vreunui serviciu
de informații, sau din oricare altă parte, cum ar fi un partid, o mafie, un
grup infracțional și așa mai departe.
Ori, anul trecut am aflat că sunt foarte mulți
judecători și procurori, precum și ajutoare de-ale lor, care au primit mită și alte
foloase, în schimbul unor soluții justițiare altele decât cele ce ar fi decurs
din lege și coduri. În aceste condiții, suntem îndreptățiți să ne întrebăm ce
i-ar fi reținut pe ei sau pe colegii lor despre care încă nu se știe că sunt
corupți să se înroleze în serviciile secrete și să țină secret acest lucru?
Un simplu comunicat de presă, destul de ambiguu de
altfel, nu ne va putea elibera din această dilemă.
Problema este mult mai grava in cazul celor promovati politic, chiar daca nu sunt "acoperiti", si care continua sa ii apere pe cei de care au fost numiti. E de amintit faptul ca basescu a numit vreo 3000, iar infractorul continua sa fie in librtate
RăspundețiȘtergereDa, din pacate...
Ștergere