Până la sfârșitul
anului 1989, pentru orice cetățean român, absolvirea unei universități era un
capăt de drum, în devenirea sa. Nu un început de drum, ci un sfârșit. Cu
diploma de universitate, de politehnică sau de conservator în buzunar, românul
nostru nu mai trebuia să facă altceva decât să se prezinte la un serviciu unde să
facă ce făceau și ceilalți de pe acolo. Până la ieșirea la pensie, grijile sale
profesionale erau altele decât cele de dobândire a vreunei priceperi
intelectuale. Omul se îngrijora de locul de muncă doar din punctul de vedere al
locației și nu al conținutului muncii.
Foto: blogforyouth.com |
În acele condiții, alegerea uneia dintre universitățile românești se făcea
exclusiv pe criteriul celei mai probabile și mai profitabile repartiții. Erau
universități care dădeau note mult mai mari decât altele și care erau mai
căutate, tocmai pentru că, la absolvire, se făcea repartiția pe țară, iar cei
cu note mai mari aveau șanse mai multe să prindă un post într-un oraș sau într-o
anumită locație râvnită de mai toți. Alt criteriu de alegere a universității
era costul vieții de student, care trebuia să fie cât mai mic și, în
consecință, suportabil. Și atât.
Erau și câteva, puține, facultăți cu o specializare înaltă, care erau unice
și foarte selective, cum era cea de aeronautică, ori de istoria și teoria
artei, sau de comeț exterior. Numărul celor care ajungeau acolo era
nesemnificativ, la nivel național, așa că aceste facultăți pot fi menționate aici
doar ca excepții.
Cei ce voiau să ajungă absolvenți de universitate în România trebuiau să
treacă prin examenul de admitere, examen care tria foarte bine candidații.
Desigur, și pe vremea aceea, existau piloșii, care știau subiectele dinainte,
sau care aveau o pilă la corectare, dar acestea erau rarități extreme. Cei
foarte piloși mergeau chiar și mai departe. De exemplu, pentru admiterea unuia dintre copiii cuplului Ceaușescu la universitate, s-a preferat schimbarea legii
special pentru promoția de liceeni din anul acela, în sensul că cei cu media perfectă
de 10,00 în liceu să fie admiși la facultate fără concurs.
Marea masă de tineri, însă, învățau în draci pentru admitere. Succesul era
asigurat fie de urmarea liceului în clase bune din România, fie de meditatori
de excepție, fie și de una și de cealaltă. Așa că, pe lângă bătălia pentru
admitere, mai avea loc și bătălia pentru locuri în clasele de renume, ori la
mediațiile celor renumiți. Dinu Patriciu, miliardarul de mai târziu, și-a făcut
primul milion dând meditații pentru admiterea la Institutul de Arhitectură din
București.
Expresia bătrânească „ai carte, ai parte” era tradusă în vremurile acelea
nu ca „dacă ai știință de carte, atunci ai parte de o slujbă bună”, ci ca „ai
carte (document, diplomă), ai parte de o slujbă bună”. Iar documentul care îți
conferea partea era același, indiferent de universitate, deoarece era emis la
nivel național, de ministerul de resort.
Un sfert de secol mai târziu, diferențele față de situația descrisă mai sus
sunt surprinzătoare.
Astăzi, nu se mai fac repartizări pe posturi la absolvirea niciunei
universități. Cei ce vor să lucreze la stat, în posturi prevăzute cu cerința
diplomei universitare, trebuie să treacă printr-un proces de selecție, proces
în care pilele și mita au un rol mult mai mare decât conținutul diplomei
respective. Adică, diploma mai este încă obligatorie, dar este și irelevantă,
în același timp. Iar pentru anumite posturi din sistemul public, așa cum sunt
cele din învățământul preuniversitar, nici măcar aceste diplome nu mai sunt
chiar așa de obligatorii, atâta vreme cât dascălii fără diplomă, care vor să
predea la țară, acceptă și posturi de suplinitori.
Cei ce vor să lucreze în sistemul privat trebuie să facă dovada unor
priceperi, deprinderi și cunoștințe specifice postului, indiferent de diploma
pe care o dețin. Asta, dacă nu sunt copiii patronului sau rude de-ale acestuia.
Așa că, și pentru ei, diploma este la fel de irelevantă ca și pentru cei ce
visează să lucreze la stat.
Ce este surprinzător aici este că, în tot acest sfert de secol, s-a
dezvoltat o industrie extinsă a diplomelor universitare. Anumiți investitori au
sesizat cerința de piață românească pentru diplome și au creat condițiile
pentru acordarea lor. Aceste condiții au fost de ordin legislativ, dar și
instituțional. Surprinderea apare atunci când constatăm că, pe măsură ce
diplomele devin tot mai insignifiante în obținerea vreunui loc de muncă, importanța
lor socială crește, în loc să scadă în mod similar.
Nu știu să se fi făcut măsurători sociologice ori să se fi adunat date
relevante privind acest comportament aberant de piață, în care cererea pentru
diplome excede cererea pentru competențe sau cunoaștere, atât din partea
angajatului, cât și din partea angajatorului, mai ales atunci când acest
angajator este statul. Cert este că asta se vede cu ochiul liber.
În tot cazul, tendința acestei piețe este de a se restrânge, ca urmare a diminuării
cererii. Din toate acestea, în situația cea mai neplăcută se vor afla
universitarii înșiși.
Sindromul cel mai tipic al oricărei industrii pe cale să își piardă piața este
acela în care industria respectivă produce bunuri sau servicii de o calitate
tot mai slabă, la prețuri tot mai mici, în speranța că, astfel, se va mai putea
menține un echilibru al pieții, între cerere și ofertă, pe un palier mai jos.
Foarte curând, sistemul academic românesc va arata ca o industrie decadentă,
cum a fost, de exemplu, cea a benzilor magnetice pentru casetofoane, dacă mai
ține minte cineva ce înseamnă astea. În ultimile două decenii, universitățile
românești au investit masiv în clădiri și în oameni, doar ca să se constate mâine
că aceștia stau degeaba și nu produc mai nimic. Nici măcar diplomele pentru
care au fost clădirile construite și oamenii angajați.
Bine că au existat, există și vor exista, probabil,(și) excepții.
RăspundețiȘtergereExceptiile sunt bune. Regula, insa...
ȘtergereCe voiam să spun este că atât regulile, cât și excepțiile sunt creații ale oamenilor. Unii inventează și impun reguli, pentru a le putea încălca, fără a fi pedepsiți: generațía mea a avut de luptat cu niște structuri foarte puternice- activiștii de partid/utc/pionieri, care se foloseau de niște portițe doar de ei știute. Beneficiarii erau niște privilegiați: soțíi, amante, fii și fiice, rude, prieteni, activiștii înșiși, care se puneau la adăpost pentru zile negre. Sau, pur și simplu, așa, ca să primească niște posturi rezervate.
RăspundețiȘtergereDoamne, cât m-a obosit sintagma asta „catedră rezervată„...
Repartițiile ministeriale? vai de cei care ”au beneficiat” de ele. mă refer la absolvenții lipsiți de pile, tineri care credeau în lege, în șanse, tineri cărora abia le creșteau aripile.
Cu timpul,au învățat și ei să se apere cu regulile, dar și cu excepțiile, care erau abateri de la norme și reguli.
Lupta cu categoria asta de slujbași, mereu mai mulți, n-a fost deloc ușoară, dar a demonstrat că se poate.
Nu spun ce spun din auzite.
După 89, generația fiilor mei a avut și încă are de luptat cu o nouă categorie de privilegiați: fiii foștilor noștri șefi.
Sunt o persoană optimistă.
Cred că te pot opri din drum doar limitele pe care ți le creezi. Și mai cred că nu există societate perfectă.
Tot timpul se va ivi ceva care să te pună la încercare.
Se zice că tigrul nu ar putea supraviețui fără junglă.
Dar nici jungla fără el.
Adevărat, din păcate...
Ștergere