În Marea Neagră
se află masate importante forțe navale, cuprinzând nave de suprafață, submarine,
elicoptere și avioane. În cea mai mare proporție, aceste forțe navale aparțin
Federației Ruse. Ca să vă dați seama de dimenisunile acestei forțe rusești, să menționăm
aici anunțul Ministerului Apărării de la Moscova, din în luna februarie a acestui
an, prin care aflăm că Rusia a alarmat nu mai puțin de 88 de nave de luptă,
8.500 militari, 900 de piese de echipament major și 200 de avioane și
elicoptere, cu care a efectuat cel mai mare exercițiu militar naval, pe un
scenariu de apărare cu succes a noului teritoriu rusesc, Peninsula Crimeea.
Foto: eng.mil.ru |
Flota Mării
Negre, cum este numită marea unitate aparținând Marinei Militare rusești,
cuprinde o brigadă de nave de suprafață, cu un crucișător, un distrugător și
patru fregate, toate purtătoare de rachete ghidate, alături de o divizie de
submarine de atac independente, constând din cinci asemenea nave, o brigadă de
nave de asalt cu șapte unități de debarcare, o brigadă de apărare de coastă cu
două divizioane și nouă nave de luptă, o brigadă de purtătoare de rachete cu
două divizioane și 12 nave, o altă brigadă de coastă cu șapte nave, precum și
alte unități de coastă și infanterie marină. Aviația Flotei constă din
elicoptere și avioane care decolează de pe uscat în serviciul navelor de luptă,
fie pentru misiuni antisubmarin, fie pentru misiuni de atac asupra coastelor
maritime ale eventualului inamic al Rusiei, din bazinul Mării Negre.
România, ca stat riveran la Marea Neagră, privește cu legitimă îngrijorare
această forță maritimă rusească, în primul rând pentru că ea există și, în al
doilea rând, pentru că are asemenea dimensiuni impresionante, cu mult peste
capacitățile de ripostă posibilă națională, românească și chiar aliată, în
eventualitatea că Rusia ar considera România ca pe un inamic atacabil.
Îngrijorarea noastră sporește justificabil în momentul în care însuși
președintele Rusiei, care este și comandantul suprem al forțelor armate rusești,
amenință transparent și internațional România cu lovirea cu rachetele sale,
inclusiv cu cele nucleare, doar pentru că România și-a permis, independent și suveran,
să găzduiască instalații americane militare pe teritoriul său.
În plus, prezența unora dintre aceste nave de luptă rusești în Marea Neagră
este îngrijorătoare și pentru simplul fapt că au montate pe ele instalații și
echipamente învechite, de mai bine de un sfert de secol, unele chiar mai vechi
de o jumătate de secol, instalații și echipamente care pot, oricând, să reprezinte
un hazard, o sursă de accidente sau de incidente majore, în care să fie
implicate elemente deosebit de distructive, cum sunt încărcăturile de luptă ale
rachetelor.
Dar la fel de preocupantă este și reînoirea acestei flote. Patru submarine,
două fregate și două nave purtătoare de rachete sunt de dată recentă, respectiv
de anul trecut sau de anul acesta, ca o indicație clară a predispoziției
conducerii politice moscovite de a întări capacitățile ofensive, agresive, ale
forței navale rusești în bazinul Mării Negre.
Nici nivelul de pregătire a personalului care deservește aceste nave de
luptă nu este de natură să ne liniștească temerile unui posibil incident
militar major, neprovocat. Dacă exercițiul amintit mai sus a fost declarat de
președintele Putin ca fiind unul de succes, exerciții similare, care au avut
loc în anii precedenți, au primit calificative mult mai slabe și au fost
presărate cu incidente care indicau pregătirea precară a echipajelor pentru
operarea tehnicii maritime pe care o aveau în responsabilitate.
În prezent, nu există niciun instrument internațional de securitate prin
care Federația Rusă să fie, dacă nu constrânsă, măcar convinsă să își reducă această
flotă din Marea Neagră, ca răspuns la îngrijorările statelor riverane, cum este
România. Dar cum este și Georgia, care a fost deja victima atacului de pe mare
al navelor de luptă rusești, în 2008, pe când Georgia nici nu avea marină
militară. Sau Ucraina, căreia Rusia, odată cu ocuparea Crimeei, în 2014, i-a
confiscat o bună parte din ceea ce îi revenise din flota militară a fostei
Uniuni Sovietice.
Dacă luăm în considerație și faptul că, în ultimii patru ani, Moscova a
demonstrat o predilecție pentru folosirea cu ușurință a puterii militare în
promovarea intereselor sale și pentru atingerea obiectivelor politice și
geo-politice pe care și le-a propus, putem deduce că tot puterea militară va fi
întotdeauna argumentul cel mai convingător de care Rusia ar putea asculta.
De la aceste premise și până la soluția unei noi forțe navale în Marea
Neagră, suficient de puternică, prin care ceilalți co-riverani ar reuși să
descurajeze o eventuală agresiune rusească, nu a mai rămas niciun pas. De unde
și inițiativa românească de constituire a unei forțe permanente navale în Marea
Neagră, sub comandament NATO.
În funcție de dimensiuni și de compoziție, o asemenea forță navală NATO ar
putea avea rolul sau misiunea de a descuraja orice atitudine agresivă, ofensivă
a Rusiei, împotriva oricăruia dintre co-riveranii săi la Marea Neagră. Dar, la
fel de bine, ar putea avea rolul de amenințare cu forța. Situație în care Rusia
ar fi obligată să ia ea măsuri de descurajare a unei atitudini agresive a
aliaților. Ceea ce ar duce la o spirală a înarmării în regiune. Adică, la o
situație de securitate și mai complicată, dar și mai periculoasă decât este în
prezent.
De aceea calibrarea corectă a dimenisunii și a compoziției unei eventuale
forțe permanente navale aliate în Marea Neagră este la fel de importantă ca și
constituirea forței propriuzise.
Astfel, cele două demersuri, cel de obținere a acordului politic al riveranilor
aliați, respectiv al Bulgariei, României și Turciei, pentru o nouă forță și,
imediat după aceea, al întregului NATO, precum și cel de calibrare a unei
asemenea forțe trebuie neapărat făcute simultan.
Adică, nu are cum să se discute la Summit-ul NATO de luna viitoare
înființarea unei forțe permanente navale NATO la Marea Neagră fără ca riveranii
aliați să fie de acord cu această inițiativă, dar nici fără ca experții în
planificarea și constituirea forțelor să vină cu cea mai potrivită dimenisonare
și cea mai dorită compoziție a acestei forțe.
Demersurile de promovare a unei inițiative NATO de asemenea natură
trebuie să fie întotdeauna confidențiale.
Nu secrete, ca să nu ridice suspiciuni și temeri din partea celor ținuți
deoparte, ci rezervate doar celor implicați în găsirea soluțiilor politice și
tehnice. Abia după găsirea soluțiilor și după obținerea acordului formal al
părților implicate în proces (în cazul nostru, cele trei state membre NATO din
Marea Neagră, la care se adaugă planificatorii naționali și aliați) și după primirea unor asigurări credibile din partea tuturor celorlalți aliați că sunt
favorabili ideii, se pot face publice rezultatele și se poate pune inițiativa
pe agenda Summit-ului NATO de la Varșovia.
Dacă nu sunt îndeplinite aceste condiții, orice demers de informare a
publicului național și internațional este automat unul contraproductiv.
Pe de o parte, informarea inoportună va transmite mesajul nedorit că
aliații sunt divizați și chiar contradictorii unul cu altul, deoarece nu au
ajuns la o decizie comună. Pe de altă parte, se lasă impresia că cei ce recurg
la public într-o problemă asupra căreia nu s-a ajuns la o soluție general
acceptabilă nu fac altceva decât să folosească presiunea opiniei publice pentru
impunerea opțiunii pe care o favorizează ei în negocieri.
Aceste considerații ar fi trebuit să fie cunoscute de toți demnitarii și
oficialii români, angajați în ultimile zile într-o cursă epuizantă de includere
a inițiativei de constituire a unei forțe permanente navale aliate în Marea
Neagră pe agenda Summit-ului NATO din Polonia, de peste trei săptămâni. Așa cum
ar fi trebuit să le fie cunoscute metodele și instrumentarul diplomatic cu care
se lucrază pentru un asemenea obiectiv strategic.
S-ar fi evitat astfel penibilul zilei de ieri, când, în Bulgaria, oficialii
locali l-au găzduit pe președintele României doar ca să își bată joc de el, în
public. Adică, să își bată joc de noi toți, românii, vecinii și aliații lor. Și
să își arate preferința pentru acceptarea atitudinii ofensive, agresive, a flotei
militare rusești din Marea Neagră.
Ceea ce ne duce pe toți din regiune într-o postură de securitate mai
precară decât era cea căreia i se caută soluții, inclusiv prin configurarea
unei forțe de contrapunere sau de descurajare.
RAZBOIUL A INCEPUT DOMNU HARY, IAR MATA VAD CA TE ASEZI IN TRANSEE. ITI DORESC SUCCES SI, MAI ALES, SA AI VICTORII. IN REST, SA AUZIM NUMAI DE BINE!
RăspundețiȘtergereMai greu, cu transeele, pe apa. Si nici cu inamicul nu stam mai bine, ca nu stim inca cine e. Deocamdata, ramanem la capitolul ingrijorari legitime.
Ștergere