Fiind săptămâna „școala
altfel”, m-am întâlnit cu câțiva școlari de 16 – 17 ani, de la Liceul Ioan Lupaș din Săliște,
Mărginimea Sibiului. Practic, m-am autoinvitat să le vorbesc despre cunoaștere, ca o condiție esențială a
succesului în viață. Domnul director și scoala au fost foarte amabili să mă
primească și au amânat drumeția programată la o cetate dacică din apropiere cu
ora necesară prezenței mele în fața copiilor.
Am avut parte de niște
copii deștepți și alterți la minte, cu simțul umorului și cu experiență de
muncă plătită, în marea lor majoritate. M-au ascultat cu atenție, au
interacționat cu mine foarte ușor și firesc, au fost sinceri și deschiși.
Singurele momente de încruntare au fost cele în care i-am întrebat despre
lucruri teoretice, pe care ar fi trebuit să le știe însă, evident, nu le știau.
Dar nu au fost decât două sau trei asemenea momente.
Bineînțeles, la
întrebarea de început ce caută ei acolo, în clasă și la întrebarea subsecventă
ce caută ei la școală, în general, au răspuns că sunt acolo pentru că așa li s-a
cerut sau că așa li s-a spus, să fie acolo, altfel ar fi fost pedepsiți. O singură fată a spus, mai mult de deșteaptă decât de sinceră ce era, că a venit la școală ca să învețe, dar nici măcar ea nu a știut să îmi spună la ce îi trebuie ceea ce învață acolo.
Eu le-am vorbit de cunoaștere prin dezvoltarea, împreună
cu ei, a unui model teoretic grafic.
Le-am spus că, deși cunoașterea este bazată pe cunoștințe, acestea singure nu
pot să fie suficiente pentru dobândirea cunoașterii.
Apoi, pe tablă, am
identificat nivelul de cunoștințe,
printr-o axă verticală, care avea la bază cunoștințele
non-verbale, pe care le dobândim înainte de a ști să vorbim, peste care se
așează cele verbale dar orale, pe care le dobândim înainte de
a ști să scriem și să citim, apoi cele verbale
scrise, deasupra lor punând cunoștințele dobândite prin experiență, deci acționale. Apoi am convenit că ceva mai sus pe acea axă trebuie să fie cunoștințe inovative și, în vârf, cele filosofice.
Apoi am identificat, tot
grafic, aria de cunoștințe, pe care
oricine le poate dobândi, la un moment dat. Pentru aceasta, am introdus a doua
axă, perpendiculară pe prima, aceea a nivelului de cunoștințe, iar pe această a doua axă
am identificat vârsta sau timpul la care se dobândesc anumite cunoștințe.
Am putut astfel să trasăm, în funcție de nivelul de cunoștințe, o curbă a
dobândirii respectivelor cunoștințe, numită și curba învățării, iar suprafața
cuprinsă între respectiva curbă și axa vârstei a devenit aria de cunoștințe. În acea suprafață putem identifica și trasa grafic
și golurile în cunoștințe, și uitarea. Dar nu am insistat asupra
modelului, pentru că scopul meu era să ajungem să înțelegem ce este aceea cunoaștere.
Cât despre volumul de cunoștințe, am mai trasat o
axă, cea a realizărilor sau rezultatelor practice, desenând astfel un sistem de
axe de coordonate tridimensional. Pe această a treia axă am putut identifica
progresul punerii cunoștințelor la lucru. Astfel, cu vârsta și performața atinsă la un moment dat, precum și cu nivelul de cunoștințe, avem posibilitatea de a
delimita un volum, căruia îi putem spune, fără să greșim, volum de cunoștințe.
Iar cunoașterea este orice punct din interiorul acestui volum. Am
aplicat modelul pe un exemplu simplu și toată lumea din clasă a fost de acord
că este clară și simplă definirea astfel a cunoașterii.
Odată desenat modelul pe
tablă, mi-a fost ușor să le arăt copiilor adevăratul motiv al prezenței mele
acolo: să le dau sfatul să își
stabilească obiective acționale de învățat, pentru ei, fiecare în parte,
indiferent de ce se întâmplă la școală. Iar aceste obiective se pot stabili
pentru vârste ulterioare, vizibile în model și, foarte important, pentru un
anumit reper de performanță ulterioară pe care copilul își propune să îl atingă
la acea vârstă ulterioară. Iar, pentru
atingerea lui, va ști, încă de la început, ce cunoștințe îi trebuie, din
fiecare categorie.
Le-am spus și ce înseamnă, teoretic, obiectivele acționale, fără să dezvolt, însă, teoria taxonomiei, care le definește. Pentru cine nu știe sau nu are răbdare să afle, obiectivele acționale sunt cele ce trebuie urmărite în procesul învățării și sunt caracterizate de capacitatea de a face ceva cu cunoștințele dobândite. Astfel, pentru aceste obiective se folosesc doar verbe acționale, cum sunt a face, a analiza, a construi și așa mai departe.
Le-am spus și ce înseamnă, teoretic, obiectivele acționale, fără să dezvolt, însă, teoria taxonomiei, care le definește. Pentru cine nu știe sau nu are răbdare să afle, obiectivele acționale sunt cele ce trebuie urmărite în procesul învățării și sunt caracterizate de capacitatea de a face ceva cu cunoștințele dobândite. Astfel, pentru aceste obiective se folosesc doar verbe acționale, cum sunt a face, a analiza, a construi și așa mai departe.
Nu le-am făcut critica sistemului de învățământ românesc,
doar le-am spus că îmi pare rău pentru ei că trebuie să fie elevi într-un
astfel de sistem. Și am făcut remarca aceasta numai pentru a sublinia importanța înțelegerii teoretice a
stabilirii unor obiective acționale de învățat, ca un fel de soluție individuală la lipsa de
speranță, de coerență și de valoare a acestui sistem.
După discuția noastră,
copiii au plecat în drumeție la cetatea dacică, iar eu am ajuns acasă, unde am
deschis televizorul și am dat peste o emisiune așa-zis culturală, la Televiziunea Română unde contribui cu bani grei.
Din respectiva emisiune, intitulată
„Omul și timpul” și dată în reluare, am putut urmări două subiecte legate de
arheologie și de perioada istorică în care a fost ridicată cetatea ale cărei ruine urmau să le viziteze cei ce tocmai
aflaseră de la mine că învățarea trebuie ordonată spre un obiectiv clar definit.
Subiectul de arheologie
s-a dovedit a fi doar o șmecherie
„intelectuală”, în care veneratul arheolog prezent în emisiune
să poată să îi injure public pe cei care
l-au criticat pentru faptul că a lăudat sau chiar a elogiat proiectul
arheologic Roșia Montană, finanțat
extraordinar de generos de compania care, de fapt, își propune distrugerea
regiunii și devalidarea aurului românesc de acolo, în complicitate cu
politicieni trădători de Țară, de la președintele României în jos. Și, bineînțeles, în complicitate cu Televiziunea Română.
Al doilea subiect a fost
cel ce a inspirat titlul scrierii de față. Un domn „realizator”, adică
încasator de banii mei de la televiziunea de stat, a tras un filmuleț în
care lansează „o ipoteză” cum că printre scenele de pe Columna lui Traian se află trei ce ar putea fi interpretate ca
reprezentând aspecte „proto-creștine”. Astfel, dacă s-ar confirma o asemenea
ipoteză, ar rezulta că, la anul 100,
dacii erau deja creștini.
De fapt, uitându-mă la
acest filmuleț, am asistat la o producție de folosire a culturii ca formă de îndobitocire. Adică, dobitoc să fii să nu vezi că
„realizatorul” nu avea nimic de spus, dar totuși s-a apucat să spună ceva, pe
bani, dar fără muncă. A luat imagini de pe unde a putut și a încropit un text
idiot dar frazat „elevat” și gata „producția
culturală” pe care să o plăteasc eu, din cotizația la televiziunea ce ar
trebui să informeze, dacă nu chiar să educe.
Ca să vedeți enormitatea
„ipotezei”, individul a „găsit” o
reprezentare pe Columnă în care unul dintre personajele ce populează scena
sfârșitului regelui dac își ridică palma dreaptă la nivelul feței și a zis că
„ar putea să fi făcut semnul crucii”?!?!
Asta, cu două sute de ani înainte ca acest semn să devină unul creștin, odată
cu scrierea lui pe cer, în fața ochilor lui Constantin cel Mare! Adică, dacă ar fi să fie „confirmată” ipoteza
„realizatorului”, ar trebui mai întâi confirmat, atât istoric cât și bisericesc, faptul că semnul crucii era unul creștin cu două sute de ani mai devreme decât
s-a întâmplat să devină. Așa, da, ipoteză!
În plus și în concordanță
cu învățătura ce tocmai le-o transmisesem copiilor, cu ocazia „școlii altfel”, la ce ar folosi cuiva o
asemena „cunoaștere nouă și
originală” a realității de acum două mii de ani?
Vedeți câtă dreptate am avut , când am spus că ați fi un profesor excelent pentru „școala altfel„?
RăspundețiȘtergereNici nu vă închipuiți cât mă bucur!
Eu vă rog să vă închipuiți cât sunt de încântat de aprecierea dumneavoastră, doamnă profesoară!
ȘtergereAdevărul este că am petrecut o dimineață excepțional de reconfortantă, cu acești copii.
Bineînțeles că am reținut cu întristare ceea ce intuiam că nu va scăpa ochiului dumneavoastră „lipsa de speranță, de coerență și de valoare a acestui sistem„ de învățământ, idee anunțată, de altfel, în titlu.
ȘtergereSunt enorm de multe lucruri de comentat despre acest subiect, al învățământului românesc!
ȘtergereCe le-am spus copiilor este că, pentru ca orice sistem de invatamant să funcționeze, trebuie realizată interacțiunea a patru mari categorii de „actori”: Studenții, Beneficiarii (angajatorii), Dascălii și Guvernanții. La modul ideal, toți ar trebui să fie de acord, prin consens, asupra fiecărui obiectiv de învățare.
Numai că nici una dintre aceste categorii nu formulează, de-adevăratelea, asemenea obiective, în învățământul românesc. De aceea, până când se va găsi cineva să pună ordine în lucruri, studenții trebuie să își formuleze propriile obiective și să le atingă, dobândind cunoștințele necesare de unde apucă, nu numai din școală.