În ultima parte a
săptămânii trecute, am văzut pe ecranul televizorului doi politicieni tineri
români, declarați de orientare socialistă, care au spus, în esență, același
lucru, și anume că ei sunt infailibili în gândire și acțiune pentru că se află
în funcțiile în care se află. Nu știu câtă cultură generală au domniile lor,
dar argumentația asta, că ei știu mai bine pentru că sunt pe funcția cutare are
un precedent în epoca imperială timpurie a Romei Antice, când tânărul împărat
Caligula și-a instalat calul în funcția de senator, animalul primind astfel,
instantaneu și automat, toate calitățile necesare îndeplinirii funcției,
inclusiv cele de gândire critică și de decizie rațională.
Sau, cine știe, poate că respectivul
armăsar a rămas și ca senator roman cu aceleași calități cabaline pe care le-a
avut și înainte de numire, inclusiv cele de inteligență modestă și lipsă de măiestrie
în luarea deciziilor, numai că împăratul, în imensa lui putere, a decis că un
cal poate dobândi calități umane superioare așa cum își dobândește numele.
Pentru că, nu întâmplător, cabalina primise numele Incitatus, care nici nu mai
trebuie tradus în românește, limba noastră de sorginte latină.
Unul dintre cei doi tineri politicieni amintiți mai sus este domnul
Dan-Coman Șova, contextul fiind dezbaterea nominalizării unor procurori
controvresați pentru funcții de conducere în parchete, sub impresia publică a
împărțirii controlului nedemocratic și inacceptabil al acestor procurori între
președintele României și premierul aceleiași țări. Domnul Șova a spus că domnia
sa știe orice mai bine decât oricine altcineva prezent la locul discuției,
pentru că este profesor universitar de drept, numai pentru ca să se arate, de
fapt, total incompetent în a emite judecăți de valoare legate de subiectul
numirii procurorilor, ba, mai mult, ca să facă și greșeli grosolane în
subiectul materiei dreptului, greșeli nepermise nici măcar unui licean pasionat
de acest subiect. Cu toate astea, domnul Șova a continuat să ridice glasul în
emisiune, vorbind peste oricine a îndrăznit să spună altceva, sperând,
probabil, că doar-doar ar putea suplimenta precaritatea intelectuală și
informativă a intervențiilor sale cu credibilitatea dată de decibelii propriei sale
voci.
Cum ați putut bănui din titlu, celălalt tânăr politician la care ne referim
aici este domnul Ponta Victor, premierul României. Domnia sa ne-a reamintit că
este prim-ministru, funcție în care nu poate să stea degeabă, ci trebuie să ia
decizii. „Când mi-am asumat calitatea de lider - al PSD întâi, după
aceea, de prim-ministru - mi-am asumat-o ca să iau decizii. Am mai luat şi
înainte, vă anunţ că o să iau şi de acum încolo decizii care nu vor fi pe
placul tuturor, care vor fi controversate, care vor fi criticate, dar nu m-am
făcut nici preşedinte la PSD, nici prim-ministru, ca să nu fac nimic sau,
eventual, ca să fac frumos, să mă lăudaţi tot timpul. Ci mi-am dorit aceste
două funcţii ca să iau decizii”, ne-a explicat domnul premier.
Fiind vorba de același context al nominalizării unor procurori pentru
funcții de șefi în Ministerul Public, domnul Ponta a ținut morțiș să aducă trei
argumente în favoarea deciziilor sale, între care se distinge cea a
nominalizării doamnei Kővesi Codruța în funcția de procuror-șef la Direcția
Națională Anticorupție – DNA. Primul argument a fost că, făcând nominalizările,
a „deblocat o situaţie de un an de zile nerezolvată”. Adică, este bine că a luat o decizie,
care, dacă nu ar fi fost luată, ar fi continuat să țină situația nerezolvată.
Al doilea argument a fost că l-a propus ca procuror general pe un domn Nițu, pe
care îl selecționase doamna Mona Pivniceru, fostul ministru al justiției, prin
procedura concursului. Astfel, a negat dorința domnului Băsescu Traian,
președintele României, care l-ar fi preferat ca procuror general pe domnul Daniel
Morar, fostul șef la DNA. Mai mult, făcând aceasta, domnul Ponta consideră „că monopolul pus de Monica Macovei, Daniel
Morar şi cei din jurul său asupra instituţiei Parchetului a încetat ieri, prin
acţiunea” sa.
În fine, cel de-al treilea argument a
fost că, prin nominalizarea doamnei Kővesi, a „răspuns unor aşteptări, care pentru [domnia sa] sunt importante, ale partenerilor noştri
europeni, aşteptări care, pe de o parte, spuneau să avem cât mai repede o
procedură încheiată, să avem şefi la Parchet; pe de altă parte, spuneau: la DNA
e foarte important ce persoană propuneţi, pentru că de un an de zile ni se tot
spune de către tot felul de oameni, adversari politici, că scopul USL-ului este
să pună mâna pe DNA, să oprească dosarele lui Voiculescu, lui Fenechiu, lui
Dragnea şi nu mai ştiu cui şi să oprească lupta anti-corupţie. Or, propunând-o pe doamna Kövesi, toate
aceste acuzaţii aduse un an de zile s-au dovedit simple minciuni şi am mai dat
un semnal, nu pentru partenerii europeni, ci pentru România, pentru cine e
corupt - nu doar de la PDL, ci şi de la PSD, şi de la PNL, şi de la PC -
trebuie să ajungă în închisoare”. Iar, ca un corolar al realizărilor
izvorâte din această decizie, „România nu
mai este în acest moment o problemă a Uniunii Europene”, ne lămurește
domnul premier Ponta.
Cu alte cuvinte, domnul Ponta ne spune
că orice decizie este mai bună decât nicio decizie, că a creat un nou pol de
justiție în România și că a răspuns unui deziderat european, care cerea ca la
noi să fie anchetați nu numai adversarii politici, ci și dintre prietenii
politici. Are, însă, domnul Ponta dreptate sau nu să creadă aceste lucruri și să
se străduiască să ne facă și pe noi să credem asemenea domniei sale?
Singurul semn vizibil că are dreptate este
dat de faptul că domnia sa e premierul României. De altfel, chiar așa a zis domnul Ponta, în
același paragraf cu citatele de mai sus: „eu ştiu ce
înseamnă – ca prim-ministru, vorbesc – să fii integrat în Uniunea Europeană, să
fii acceptat în Uniunea Europeană sau, dimpotrivă, să fii considerat o problemă
a Uniunii Europene”, ne-a asigurat domnia
sa. Adică, dacă n-ar fi fost prim-ministru, n-ar fi știut nimic din toate
astea.
Dacă am face însă abstracție de calitatea oficială dată de scaunul pe care
se așează domnia sa când merge la serviciu, argumentele aduse în discuție de domnul Ponta
nu ar mai fi atât de drepte.
Primului argument, cel cu decizia care
deblochează o situație ce trenează de un an de zile, i se pot aduce următoarele
critici. Deoarece nu a fost identificată și descrisă situația creată prin absența
nominalizărilor la funcțiile de procurori șefi, noi nu știm care este
situația propriuzisă și nici de ce ar trebui ea curmată. Nu am auzit de la
nimeni, nici de la cel care numește procurorii, respectiv de la domnul Băsescu
Traian, președintele României, nici de la cei care propun și supervizează
procurorii, respectiv de la Consiliul Superior al Magistraturii – CSM, nici de
la inspectorii europeni, cei care aplică Mecanismul de Cooperare și Verificare –
MCV „pe justiție” și nici de la alții din interiorul sau din afara sistemului
justițiar românesc vreo îngrijorare că Procuratura nu funcționază corect pentru
că nu are șefi numiți, ci doar șefi delegați ori interimari. Pentru că, altfel,
șefi are Procuratura, har Domnului!
Ce nu are și nu a avut niciodată
Procuratura sunt acei șefi care să curme cu deplină autoritate și competență corupția
instituționalizată din întregul sistem de justiție, care să fie liberi de
angajamente oculte cu politicieni și interlopi, și care să îi îndepărteze din
rândurile procurorilor pe cei cunoscuți ca fiind mână în mână cu infractorii,
uneori chiar făcând vacanțele împreună cu aceiștia din urmă, fără niciun fel de
jenă. Numai că o asemenea situație nu poate fi amintită de domnul Ponta în public,
deoarece, imediat după amintire, domnia sa ar trebui să justifice
nominalizările făcute exclusiv prin prisma acestor caracteristici negative ale situației,
ce ar fi trebuit rezolvate de cei nominalizați. Ori, domnia sa a mărturisit că
nu a făcut respectivele nominalizări pe criterii de probitate profesională și
morală incontestabile, ci pe faptul că speră că o parte dintre nominalizați nu
vor mai fi supușii necondiționați ai domnului Băsescu. Asta, deși o altă parte vor rămâne supuși aceluiași domn Băsescu și pe mai departe.
Tot pentru că nu a fost descrisă
situația ce trebuia rezolvată, nu ne este clar cum de crede domnul Ponta că o
serie de nominalizări ar rezolva, dintr-o dată, acea situație. Oare, doar nominalizările
lipseau, ori lipseau oamenii necesari pe funcțiile de șefi? Ce s-a rezolvat
prin nominalizări? În afară de certuri între procurori, de demisia domnului
Morar dintr-o funcție pe care oricum nu se mai afla și de protestul prin grevă
spontană al altor procurori legați ombilicalo-mafiotic de domnul Morar, ori de
perorațiile pe aceiași temă ale domnului Băsescu, nu am putut constata alte
„rezolvări” prin acțiunea domnului Ponta. Odată făcute, nominalizările au intrat într-o „procedură” de
avizare la CSM de multe zeci de zile, după care vor ajunge la președintele
Băsescu, pentru alte zile de așteptare a „deciziei” acestuia. Așa că, după
„rezolvare”, situația pe care doar domnul Ponta o știe intim va continua să
rămână aceiași încă un sfert de an sau mai mult.
Al doilea argument al deciziei
premierului, cel al nominalizării deja nominalizatului și respinsului domn procuror
Niță este la fel de subțire. Ca într-un fel de tango, cu pași înainte și înapoi
făcuți simultan de cei doi dansatori înlănțuiți unul în brațele celuilalt,
domnii Băsescu și Ponta spun ba că domnul Niță a fost respins acum o lună nu
pentru că nu era bun să fie procuror general, ci pentru că ajusese să fie
propus prin procedura „netransparentă” a concursului, ba că același domn Niță
este acum propus pentru aceiași funcție de procuror general nu pentru că ar fi
capabil și merituos, ci pentru că a fost găsit de doamna Pivniceru prin
procedura concursului. Domnul Băsescu ne spune că îl acceptă pe domnul Niță,
după ce l-a respins, doar pentru că îl propune domnul Ponta, iar domnul Ponta
îl propune din nou pe domnul Niță doar pentru că l-a respins domnul Băsescu.
Tot neclar rămâne și sub-argumentul că
această propunere ar avea meritul că, dintr-o dată, a curmat „monopolul pus de Monica Macovei, Daniel
Morar și cei din jurul lor său asupra inistituției Parchetului”. Nimeni nu știe de unde ar rezulta că domnul Niță nu face parte dintre cei din jurul doamnei Macovei. Doar
faptul că acestei nominalizări i se împotrivește domnul Morar nu este îndeajuns, acest domn fiind suficient de perfid pentru a promova pe cineva prin
aparentă împotrivire.
Aici ar fi trebuit domnul Ponta să ne
spună cât de grozav este nominalizatul domniei sale, cum cele făcute publice
despre incompetența sa profesională și incapacitatea sa managerială sunt doar
vorbe neacoperite de fapte, că, în realitate, domnul Niță este, prin simpla sa
prezență, o garanție a separării Ministerului Public de toate mafiile politice
sau infracționale care îl căpușează de atâta amar de vreme și că salvarea
instituției vine tocmai de la acest domn. Dar, probabil, domnul Ponta nu a
găsit asemenea motive de selecție. După cum a declarat, s-a bazat exclusiv pe
alegerea făcută de doamna Pivniceru, pe când aceasta era ministrul justiției,
neglijând domnul Ponta să rețină faptul că acea selecție s-a făcut printr-un
concurs la care se prezentaseră doar câțiva procurori, mai mult aventuroși ori
ambițioși decât merituoși.
Cel de-al treilea argument, cel al nominalizării doamnei Kővesi ca un fel de
soluție miraculoasă pentru ca România să înceteze să mai fie „o problemă a
Uniunii Europene” este la fel de neadevărat ca celelealte două. În primul rând, deși a zis că știe, se pare că domnul Ponta nu a înțeles cum funcționează Europa. După domnia sa,
aceasta ar funcționa pe bază de „semnale” sau „explicații”, ori de satisfacerea
unor cerințe exprese ale unora dintre indivizii care populează birocrația
centrală ori cancelariile europene. Nimic mai fals.
Sunt doar trei condiții pe care o țară ca România trebuie să le
îndeplinească în relațiile sale cu Europa, înțelegând prin această Europă atât
Uniunea Europeană cât și statele membre ale acesteia. Prima și cea mai
importantă este condiția de predictibilitate, atât instituțională cât și
executivă. A doua condiție este cea a minimizării oricărui pericol pe care țara
respectivă l-ar putea reprezenta pentru Europa, fie acel pericol unul economic,
demografic, de securitate, ecologic sau de oricare altă natură. Iar a treia condiție este cea a maximizării satisfacerii unor interese comunitare sau
naționale de către țara respectivă.
Condiția de supunere a guvernanților aborigeni față de birocrații sau
cancelarii europeni, pe care domnul Ponta o invocă drept o condiție fără de
care nu poate domnia sa guverna, se manifestă doar în măsura în care acea țară
nu este suficient de predictibilă. Adică, dacă legile se schimbă de la o zi la
alta, ori sunt ignorate fără nicio consecință, dacă relațiile de putere politică nu se
stabilesc în vederea îndeplinirii unor programe, a unor politici sau idealuri
naționale, care să ordoneze și să canalizeze eforturile în sferele puterii, ci
predomină bunul plac ori cheful conducătorilor de orice fel și dacă aceștia se
bazează pe relații oculte, netrasparente, iar puterea lor își trage seva din
aranjamente mafiote și corupte, atunci acea țară nu este predictibilă. Orice
evoluție, oricât de defavorabilă ar fi ea atât țării cât și Europei, este la
fel de posibilă, în timp ce îndeplinirea celorlalte două condiții devine foarte
problematică.
În contrapartidă, dacă o țară este predictibilă în actul de guvernare, care
se bazează pe legi și proceduri clare și respectate cu sfințenie, dacă există
programe de guvernare adevărate, care sunt transpuse în bugete și acțiuni
executive pe termen lung, dacă sunt sancționate de justiție orice abateri de la
norme și legi, indiferent de poziția în stat a făptașului, atunci celelalte două
condiții așteptate de europeni vor fi discutate deschis de toți cei interesați,
prin așa zisele negocieri, astfel încât toată lumea să aibă de câștigat de pe
urma îndeplinirii lor.
Doar într-o țară impredictibilă ajungem să vorbim de persoane, de indivizi
pe care „Europa” i-ar prefera în anumite funcții. Manifestarea preferinței
pentru domnul Băsescu sau pentru doamna Kővesi sunt justificabile doar în
măsura în care România este văzută în Europa ca fiind impredictibilă. Prin astfel de persoane,
atât birocrații de la Centru, cât și naționalii din cancelariile europene speră că vor
avea oarecare leviere de comandă pentru ca România să îndeplinească, la nivel
minim sau chiar ușor sub-acceptabil, celelalte două condiții, de a nu crea probleme
și de a satisface interesele europenilor. Numai că, de data asta, îndeplinirea acestor
două condiții nu mai ia în considerare și interesele românilor. Ba, din contră,
Europa ajunge foarte ușor să își satisfacă propriile interese pe seama
românilor, în loc să găsească soluții reciproc avantajoase.
Dacă domnul premier Ponta Victor ar fi știut de aceste lucruri estențiale,
și-ar fi dat seama că, ori de câte ori își apără deciziile cu explicația că așa
i-a cerut Europa, nu face altceva decât să confirme că Țara al cărei guvern îl
conduce este lipsită de predictibilitate în ochii europenilor, care încearcă să
profite cât mai mult de o asemenea situație, pe seama românilor, desigur. Dar
domnul Ponta nu știe, ci decide, că de aceea a dorit domnia sa să fie
președinte de partid și permier de guvern.
Îl regăsim în fiecare început al verdelui de Rășinari, cu toate „schimbările la față„, solitar, „pe culmile disperării„ îi deschidem „caietele„ și-i căutăm Vorbele.
RăspundețiȘtergere„Oamenii politici ai Antichității se înconjurau adesea de filozofi; cei de astăzi preferă anturajul ziariștilor„.
”După ce a stricat adevărata eternitate, omul a căzut în timp, unde a izbutit, dacă nu să prospere, cel puțin să trăiască, sigur e că s-a obișnuit cu noua lui condiție.
Procesul acestei căderi și al acestei deprinderi se numește ISTORIE.„
„Căderea în timp”, Emil Cioran
Ca sibian, eu nu pot să fiu decât mândru de Cioran. Și mai sunt convins că acest gânditor a fost mai influent în România lui Ceaușescu, decât este în România lui Băsescu. Păcat.
ȘtergereAdica dl.Ponta a rezolvat o problema veche de un an... Care rezolvare? Adica omului cu o mana lipsa i-a mai taiat si un picior. Halal rezolvare! Vai si-amar de noi. boc, asa cum a fost el, macar era consecvent dar dl. Ponta am impresia ca are probleme cu coloana vertebrala. (Acu' sa nu inteleaga nimeni ca il regret pe boc. Regret ca am inlocuit o haina gaurita cu una rupta. Si sunt tare dezamagit, mai ales ca-mi pusesem toata nadejdea in dl. Ponta.). Ce sa mai spun? Sa mearga la doctor. Care doctor?
RăspundețiȘtergereDupă opinia mea, formată din ceea ce face domnul Ponta, mai mult decât din ceea ce zice, acest domn nu este altceva decât un mic mafiot de clasa a treia, aflat sub controlul unora mai mari, cum este domnul Oprea Gabriel, care, la rândul său, are nevoie de un stăpân pentru a funcționa. Deci, de unde să am așteptări din partea domnului Ponta, ca să nu mai vorbest de speranțe sau nădejde?
Ștergere„De ani de zile, în fiecare zi, la sculare, iau calmante ca să-mi domolesc indignarea” (13 noiembrie 1971).Emil Cioran
RăspundețiȘtergereȘtiți că nu am fi avut Casa Poporului, convertită acum în Palatul Parlamentului, dacă nu ar fi fost Cioran să spună că niciun popor nu va fi mare decât atunci când va construi măreț?
ȘtergereMereu surprinzător
RăspundețiȘtergere„ Sunt obosit de cultură, chiar dacă sunt fiul unui popor lipsit de cultură„, același paradoxal Cioran
Prin lipsa de cultură, Cioran avea în vedere, în primul rând, sărăcia de valori naționale perene și necontestate.
Ștergere