miercuri, 17 iulie 2013

Antena 3 Gold

Un post de televiziune comercial este unul care face bani din transmisiile televizate. Ceea ce este foarte greu, în zilele noastre. De aceea, sunt puțini proprietarii de asemenea posturi. Există unele posturi ce nici nu au cum să facă bani din ceea ce transmit ele. Și, atunci, proprietarii deschid, simultan, mai multe posturi de televiziune, dintre care unele fac bani, cum sunt cele de divertisment sau de sport ori de manele, care atrag mulți telespectatori, iar altele cheltuiesc banii făcuți de suratele lor, cum sunt posturile culturale, educative sau de propagandă, care atrag mult mai puțini telespectatori.


Așa au făcut și proprietarii Antenei 1, un post de televiziune generalist, specializat în divertisment, acum opt ani, când au deschis Antena 3 și alte câteva televiziuni aparținând aceluiași trust de comunicare în masă. De la început și în mod evident, Antena 3 s-a dorit a fi un post de propagandă pro-familia Voiculescu și partidul său politic și anti-oricine este adversarul acelei familii și acelui partid. În special, după ce domnul Voiculescu tatăl s-a certat cu domnul Băsescu președintele, acesta din urmă făcându-l pe primul Felix și zicându-i soluție imorală, Antena 3 a devenit un post de propagandă anti-băsistă.
O primă depărtare de la regulă a făcut-o Antena 3 atunci când a ajuns să se autosusțină financiar. Până la ei, orice televiziune de propagandă era finanțată din fondurile celor care erau susținuți propagandistic. Mai ales televiziunile care preamăreau puterea politică primeau frumoase stipendii de la stat. Adică, stăpânii publicului finanțau cu banul public propria lor imagine favorabilă în televiziunile particulare. Cei din opoziție sau încă fără acces la banul public trebuiau să își bage mâna adânc în buzunare, pentru a beneficia de același tratament propagandistic favorabil. Nu-i vorbă că, pe acolo, prin acele buzunare, se găseau foarte mulți bani nemunciți, adică ușor de cheltuit pe vorbe și „imagine”.
Este puțin probabil că Antena 3 să fi ajuns să se susțină financiar deoarece cei de acolo ar fi știut cum să își facă ei bine meseria de propagandiști. Nicăieri în lume propaganda nu se autofinanțează. Ce au făcut ei bine a fost să descopere un subiect foarte popular de propagandă anti, respectiv să îl aleagă drept țintă pe odiosul domn Băsescu Traian. Nu numai că, prin caracterul său și, mai ales, prin gesturile sale publice, acest domn a colecționat milioane de opozanți, dintre care o parte se răcoresc uitându-se la Antena 3, dar domnia sa însuși a promovat deșănțat Antena 3, oridecâteori a avut ocazia. A ajuns până acolo încât și-a confecționat clipuri de campanie electorală cu vedetele de atunci ale postului de televiziune, fapt cu totul inedit în cultura propagandei politice din întreaga lume.
O altă depărtare de la regula de funcționare a unui post de propagandă a fost atunci când Antena 3 a început să promoveze două stiluri jurnalistice deosebit de performante, dar care absentau din peisajul mass mediei românești, respectiv jurnalismul de investigație și reportajul. Tot domnului Băsescu Traian i se datorează faptul că jurnaliști de investigație veritabili, cum sunt doamna Oana Stancu și domnul Adrian Ursu, au fost disponibilizați de la postul de televiziune unde lucraseră înainte, ceea ce a făcut posibilă recuperarea lor de Antena 3. Cât despre producțiile de reportaj ale acestui post de televiziune, ele i-au adus atât faima, cât și recunoașterea internațională, pe deplin meritate.
S-au creat astfel condițiile ca Antena 3 să treacă din categoria posturilor de televiziune de propagandă în cea a posturilor de televiziune de atitudine. Diferența dintre aceste două categorii fiind că televiziunile din prima categorie sunt plătite să zică și să arate ceea ce le zic să arate beneficiarii propagandei, pe când televiziunile din cea de-a doua categorie capacitează interesul publicului numeros, care rezonează la atitudinile promovate de respectivul canal televizistic și, astfel, nu mai au nevoie de finanțare din afară.
Pentru o vreme, ai fi zis că Antena 3 a ales să fie o televiziune de atitudine. Inițial mai modest, cu o emisiune pe săptămână, apoi mai apăsat și mai des, cei de la această Antenă au început să aibă o atitudine deschisă împotriva corupției și corupților, și să se pronunțe față de abuzurile de putere, oricare ar fi fost cei abuzanți. Din acel moment, audiența postului s-a dublat, practic, aproape o jumătate de milion de români uitâdu-se zilnic la cel puțin o emisiune a acestui post și intrând în rezonanță cu multe din ideile promovate de acesta.
Asta, până la împlinirea, acum câteva zile, a opt ani de existență a Antenei 3. După aniversările populare de masă prilejuite de respectiva vârstă, Antena 3 a  devenit Gold. Adică, a intrat în solda companiei Roșia Montană Gold Corporation, deținută de Gabriel.
Revendicându-se ca o televiziune de opinie și de atitudine, singura explicație logică a faptului că Antena 3 promovează, de câteva zile, proiectul de exploatare auriferă și de argint de la Roșia Montană este că cei de la această televiziune au adoptat, recent, o atitudine favorabilă distrugerii mediului, istoriei și chiar vieții oamenilor din zona respectivă, atitudine complet opusă celei de combatere a corupției instituționalizate, la nivel înalt și de promovare a dreptății sociale, de care făceau paradă până de curând.
Dacă nu este o pură și rară coincidență, producerea schimbării de macaz privind atitudinea Antenei 3 tocmai odată cu emiterea Planului Ponta de investiții strategice, care conține obiectivul explicit strategic al promovării exploatărilor miniere, între care, la loc de frunte, se află Roșia Montană Gold Corporation este un indiciu al reîntoarcerii acestui post la funcția de propagandă. De data aceasta, în favoarea domnului Ponta și a planului său strategic.
Asta este, până la urmă, treaba lor de propagandiști. Atâta știu, atâta fac. Cu excepțiile arătate mai sus.
Domnului Ponta Victor, însă, trebuie să îi spunem cât se poate de deschis că, dacă nu știe încă, exploatarea resurselor naturale nu este dezvoltare economică, nici în teorie, nici în practică. Iar resusele strategice sunt strategice doar atâta vreme cât le ai, ele pierzându-și această calitate în momentul în care le înstrăinezi sau le epuizezi. În plus, crearea de câteva mii de locuri de muncă în acțiuni de distrugere a mediului natural sau de schimbare ireversibilă a configurației geografice a Țării, în folosul unor străini care îți promit ție, premierul, că te vor lăsa să guvernezi și tu, așa, puțintel, la tine acasă, în România, nu poate fi deloc benefică nici pentru economie, nici pentru milioanele de români care vor suferi de pe urma ei, a acestei creări.
Desigur, Antena 3 Gold poate să aibă alte opinii decât acesta de mai sus. Ei pot să își prezinte acele proprii opinii pe postul propriu, după placul inimii. Doar că eu nu voi mai fi acolo, în fața televizorului, să aflu despre ele. Îmi ajunge să știu cât de Gold a devenit acest post de televiziune, ca să mă mai intereseze, câtuși de puțin.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu