Un post de televiziune
comercial este unul care face bani din transmisiile televizate. Ceea ce este
foarte greu, în zilele noastre. De aceea, sunt puțini proprietarii de asemenea
posturi. Există unele posturi ce nici nu au cum să facă bani din ceea ce
transmit ele. Și, atunci, proprietarii deschid, simultan, mai multe posturi de
televiziune, dintre care unele fac bani, cum sunt cele de divertisment sau de
sport ori de manele, care atrag mulți telespectatori, iar altele cheltuiesc
banii făcuți de suratele lor, cum sunt posturile culturale, educative sau de
propagandă, care atrag mult mai puțini telespectatori.
Așa au făcut și
proprietarii Antenei 1, un post de televiziune generalist, specializat în
divertisment, acum opt ani, când au deschis Antena 3 și alte câteva televiziuni
aparținând aceluiași trust de comunicare în masă. De la început și în mod
evident, Antena 3 s-a dorit a fi un post de propagandă pro-familia Voiculescu
și partidul său politic și anti-oricine este adversarul acelei familii și acelui
partid. În special, după ce domnul Voiculescu tatăl s-a certat cu domnul
Băsescu președintele, acesta din urmă făcându-l pe primul Felix și zicându-i
soluție imorală, Antena 3 a devenit un post de propagandă anti-băsistă.
O primă depărtare de la regulă a făcut-o Antena 3 atunci când a ajuns să se
autosusțină financiar. Până la ei, orice televiziune de propagandă era
finanțată din fondurile celor care erau susținuți propagandistic. Mai ales
televiziunile care preamăreau puterea politică primeau frumoase stipendii de la
stat. Adică, stăpânii publicului finanțau cu banul public propria lor
imagine favorabilă în televiziunile particulare. Cei din opoziție sau încă fără
acces la banul public trebuiau să își bage mâna adânc în buzunare, pentru a
beneficia de același tratament propagandistic favorabil. Nu-i vorbă că, pe acolo,
prin acele buzunare, se găseau foarte mulți bani nemunciți, adică ușor de
cheltuit pe vorbe și „imagine”.
Este puțin probabil că Antena 3 să fi ajuns să se susțină financiar
deoarece cei de acolo ar fi știut cum să își facă ei bine meseria de
propagandiști. Nicăieri în lume propaganda nu se autofinanțează. Ce au făcut ei
bine a fost să descopere un subiect foarte popular de propagandă anti,
respectiv să îl aleagă drept țintă pe odiosul domn Băsescu Traian. Nu numai că,
prin caracterul său și, mai ales, prin gesturile sale publice, acest domn a
colecționat milioane de opozanți, dintre care o parte se răcoresc uitându-se la
Antena 3, dar domnia sa însuși a promovat deșănțat Antena 3, oridecâteori a
avut ocazia. A ajuns până acolo încât și-a confecționat clipuri de campanie
electorală cu vedetele de atunci ale postului de televiziune, fapt cu totul
inedit în cultura propagandei politice din întreaga lume.
O altă depărtare de la regula de funcționare a unui post de propagandă a
fost atunci când Antena 3 a început să promoveze două stiluri jurnalistice
deosebit de performante, dar care absentau din peisajul mass mediei românești,
respectiv jurnalismul de investigație și reportajul. Tot domnului Băsescu
Traian i se datorează faptul că jurnaliști de investigație veritabili, cum sunt
doamna Oana Stancu și domnul Adrian Ursu, au fost disponibilizați de la postul
de televiziune unde lucraseră înainte, ceea ce a făcut posibilă recuperarea lor
de Antena 3. Cât despre producțiile de reportaj ale acestui post de
televiziune, ele i-au adus atât faima, cât și recunoașterea internațională, pe
deplin meritate.
S-au creat astfel condițiile ca Antena 3 să treacă din categoria posturilor
de televiziune de propagandă în cea a posturilor de televiziune de atitudine.
Diferența dintre aceste două categorii fiind că televiziunile din prima
categorie sunt plătite să zică și să arate ceea ce le zic să arate beneficiarii
propagandei, pe când televiziunile din cea de-a doua categorie capacitează
interesul publicului numeros, care rezonează la atitudinile promovate de respectivul
canal televizistic și, astfel, nu mai au nevoie de finanțare din afară.
Pentru o vreme, ai fi zis că Antena 3 a ales să fie o televiziune de
atitudine. Inițial mai modest, cu o emisiune pe săptămână, apoi mai apăsat și
mai des, cei de la această Antenă au început să aibă o atitudine deschisă
împotriva corupției și corupților, și să se pronunțe față de abuzurile de
putere, oricare ar fi fost cei abuzanți. Din acel moment, audiența postului s-a
dublat, practic, aproape o jumătate de milion de români uitâdu-se zilnic la cel
puțin o emisiune a acestui post și intrând în rezonanță cu multe din ideile
promovate de acesta.
Asta, până la împlinirea, acum câteva zile, a opt ani de existență a
Antenei 3. După aniversările populare de masă prilejuite de respectiva vârstă,
Antena 3 a devenit Gold. Adică, a intrat
în solda companiei Roșia Montană Gold Corporation, deținută de Gabriel.
Revendicându-se ca o televiziune de opinie și de atitudine, singura
explicație logică a faptului că Antena 3 promovează, de câteva zile, proiectul
de exploatare auriferă și de argint de la Roșia Montană este că cei de la
această televiziune au adoptat, recent, o atitudine favorabilă distrugerii
mediului, istoriei și chiar vieții oamenilor din zona respectivă, atitudine
complet opusă celei de combatere a corupției instituționalizate, la nivel înalt
și de promovare a dreptății sociale, de care făceau paradă până de curând.
Dacă nu este o pură și rară coincidență, producerea schimbării de macaz
privind atitudinea Antenei 3 tocmai odată cu emiterea Planului Ponta de
investiții strategice, care conține obiectivul explicit strategic al promovării
exploatărilor miniere, între care, la loc de frunte, se află Roșia Montană Gold
Corporation este un indiciu al reîntoarcerii acestui post la funcția de
propagandă. De data aceasta, în favoarea domnului Ponta și a planului său
strategic.
Asta este, până la urmă, treaba lor de propagandiști. Atâta știu, atâta
fac. Cu excepțiile arătate mai sus.
Domnului Ponta Victor, însă, trebuie să îi spunem cât se poate de deschis că,
dacă nu știe încă, exploatarea resurselor naturale nu este dezvoltare
economică, nici în teorie, nici în practică. Iar resusele strategice sunt
strategice doar atâta vreme cât le ai, ele pierzându-și această calitate în
momentul în care le înstrăinezi sau le epuizezi. În plus, crearea de câteva mii
de locuri de muncă în acțiuni de distrugere a mediului natural sau de schimbare
ireversibilă a configurației geografice a Țării, în folosul unor străini care
îți promit ție, premierul, că te vor lăsa să guvernezi și tu, așa, puțintel, la
tine acasă, în România, nu poate fi deloc benefică nici pentru economie, nici
pentru milioanele de români care vor suferi de pe urma ei, a acestei creări.
Desigur, Antena 3 Gold poate să aibă alte opinii decât acesta de mai sus.
Ei pot să își prezinte acele proprii opinii pe postul propriu, după placul
inimii. Doar că eu nu voi mai fi acolo, în fața televizorului, să aflu despre
ele. Îmi ajunge să știu cât de Gold a devenit acest post de televiziune, ca să
mă mai intereseze, câtuși de puțin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu