Dacă un om onest,
civilizat și responsabil ar fi un procuror făcut prin decret semnat de o anumită
persoană, iar acea persoană își exprimă public opinia că altei persoane, fie ea
fizică sau juridică, ar trebui să i se închidă gura, să nu mai poată spune nimic,
nici măcar ceea ce spune în prezent, acel om onest, civilizat și responsabil
nu ar putea „instrumenta” un caz penal împotriva acelei persoane vorbărețe,
chiar dacă, în intimitatea sa ar fi convins că respectiva persoană fizică sau
juridică este vinovată, pentru simplul motiv că și-ar pierde credibilitatea ca
procuror.
Ceea ce, pentru un om
onest, civilizat și responsabil este foarte important, deoarece el știe că,
fără credibilitate, nu poate înfăptui niciun act de justiție în numele
publicului. Și mai știe că, deși este numit prin decret al președintelui Țării,
procurorul este un angajat al Ministerului Public, deci este în serviciul
exclusiv al publicului.
Din punct de vedere instituțional, procurorii nu au în mandat să
investigheze și să propună sancționarea nici unui delict de presă sau de
opinie. Și asta, pentru simplul fapt că, în materie de informare și opinie,
publicul are mijloace directe de sancționare a oricărui delict sau abatere de
la normele scrise sau nescrise ale comunicării publice. Concret, publicul din
România nu are nevoie de procurorii angajați în Ministerul Public să îl
protejeze de presă sau internet sau alte mijloace de comunicare în masă, pentru
că el poate sancționa direct și nemjilocit oricare asemenea delict sau abatere,
prin calitatea sa evidentă de consumator de informații și opinii.
Așa că, oridecâteori vom vedea un procuror sau o procuroare, fie el mandatat
să „instrumenteze” un caz oarecare sau fie ea președintele Consiliului Superior
al Magistraturii, că se ia de oamenii din presă sau, și mai grav, de o entitate
de presă, cum este televiziunea Antena 3, vom ști că acel procuror sau acea
procuroare servește interesele altcuiva decât cele ale publicului. În cazul
concret al „anchetării” sau „urmăririi penale” a întreprinderii private numită
Antena 3, știm fără niciun dubiu că acel procuror sau acea procuroare servește
interesele exclusive și personale ale domnului Băsescu Traian, președintele
României, care este un domn notoriu în a îndemna oamenii să combată, să
distrugă și să închidă gura postui de televiziune Antena 3.
Și, făcând acest serviciu privat, respectivii procurori își pierd, automat,
credibilitatea. Pentru că este imposibil să servești, în același timp, și
publicul și o persoană privată, chiar dacă respectiva persoană privată își
zice, în mod abuziv și anti-constituțional, „șeful statului”. Am menționat aici
titulatura ilegală pe care domnul Băsescu Traian și-o atribuie în mod tupeist
pentru a sublinia faptul că, dacă procurorii ar fi vrut să îl servească pe
acest domn nu ca persoană particulară ci ca șef al statului, ar fi trebuit nu
numai să revină la Constituția Republicii Socialiste România, care stipula că
președintele Țării este șeful statului, dar ar trebui să schimbe și titulatura
instituției care i-a angajat și îi plătește din Ministerul Public în Ministerul
Statului.
Există totuși o situație în care procurorul sau procuroarea este obligat
sau obligată să îl servească pe domnul Băsescu Traian, chiar și cu prețul
pierderii atât a credibilității proprii cât și a angajatorului, adică a
Ministerului Public. Ne referim la situația în care procurorul sau procuroarea
de care vorbim este ofițer sub acoperire al unuia din multele servicii secrete
din România. Într-o asemenea situație, indiferent care ar fi acel serviciu, atâta
vreme cât domnul Băsescu Traian este președintele României va comanda și serviciul
respectiv, care face parte din Forțele Armate ale României. Așa că, implicit,
domnul Băsescu Traian este nu numai cel care îl numește în funcție pe procuror,
dar este chiar și șeful lui din vârful ierarhiei militare, dacă procurorul este
și ofițer sub acoperire. Iar ordinul primit de la șef nu se discută, nici măcar pe
subiectul credibilității acoperirii, ci se execută întocmai și la timp.
Desigur, nu generalizăm aici sub niciun chip. Am vorbit exclusiv de cazuri
punctuale și nu de toți procurorii sau procuroarele din România. Ar fi și
dificil de realizat o emulație între toți angajații Ministerului Public astfel
încăt să se ajungă la situația că niciunul dintre ei nu va mai fi onest,
civilizat și responsabil. Așa cum nu este posibil ca toți și toate să fie și
angajați ai vreunui serviciu secret român, ca ofițeri sub acoperire. Chiar dacă
aceste servicii sunt nenumărate, tot nu i-ar putea angaja pe toți cei din
Ministerul Public.
Totuși, ca membri ai publicului, avem o problemă, aici. Niciodată nu vom
putea ști, cu certitudine, care dintre procurori și procuroare sunt onești,
civilizați și responsabili și care nu. Tot așa cum nu vom putea ști sub niciun
chip care dintre procurori și procuroare sunt ofițeri sub acoperire, deci
subordonați ierarhic militar comandantului Forțelor Armate ale României și care
nu. Fără a arunca oprobiul public asupra tuturor anajaților Ministerului
Public, ar trebui totuși să soluționăm această problemă, dacă vrem ca „actul de
justiție” să funcționeze, cât de cât, în Țara noastră.
Nu știu însă cum s-ar putea face așa ceva. Doar ca un exercițiu de
brainstorming, mă gândesc la o soluție de tipul declarației pe proprie
răspundere. Adică, oridecâteori avem de interacționat cu un procuror sau o
procuroare, indiferent de contextul în care are loc acea interacție, primul pas
să fie solicitarea unei declarații pe proprie răspundere, dată de respectivul procuror
sau respectiva procuroare că este onest sau onestă, civilizat sau civilizată,
responsabil sau responsabilă și că nu este ofițer sub acoperire al nici unui
serviciu secret român sau din străinătate.
Poate aveți și alte soluții, deoarece problema este gravă și presantă. Nu
numai pentru Antena 3, ci pentru fiecare persoană fizică sau juridică din
România, indiferent dacă lucrează în spațiul public sau în cel privat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu