În România, calificativul
care se acordă cu cea mai mare ușurință este cel de prost. Am putea spune că,
la un moment dat, fiecare român l-a făcut pe oricare alt român prost cel puțin
odată în viață, chiar dacă nu s-au cunoscut personal. Mai ales cei care au
succes în viață, indiferent de natura succesului lor, sunt categorisiți drept
proști imediat ce dă opinia publică peste ei. În mintea multor români, orice
individ este un prost făcut grămadă, iar poporul este o grămadă de proști.
Dacă nu mă credeți,
faceți, vă rog, un exercițiu de verificare. Citiți orice opinie vă cade prima sub
ochi, fie ea într-un articol sau într-un comentariu la un articol, fie ea doar
on-line sau și în presa tipărită sau audio-vizuală și, vă asigur, veți găsi cel
puțin o observație despre cineva, de obicei o personalitate populară, că este
un prost sau o proastă și o altă observație că poporul este prost că înghite o
asemenea personalitate sau că, în general, înghite orice.
Desigur, asemenea observații nu mă fac pe mine mai deștept, cum nu vă fac
nici pe dumneavoastră mai deștept sau mai deșteaptă. O eventuală înțelepciune
ne crește însă în cap atunci când observăm o contradicție flagrantă în acest
caz. La modul general, prostia este asociată cu raționalitatea, în sensul că prostul nu
raționează sau raționează încet și, evident, prost. În contradicție, cine atribuie
cuiva calificativul de prost o face, de cele mai multe ori, dacă nu chiar
întotdeauna, în modul cel mai emoțional cu putință. Așa, ca o înjurătură. Ceea
ce este, trebuie să recunoaștem, irațional.
Dacă ar fi să rezolvăm această contradicție, ar trebui să verficăm dacă
cineva este prost exclusiv pe bază de raționament și, abia apoi, să concludem
că respectivul sau respectiva este sau nu este prost sau proastă, fără nicio
emoție atașată acestui exercițiu. Ceea ce este foarte greu de realizat în
practică, mai ales când subiectul exercițiului rațional este un demnitar al
statului român. Este dificil să te menții în zona rarefiată a raționamentului
pur, pe măsură ce îți dai seama că un asemenea demnitar nu are calitățile de
deșteptăciune necesare unei persoane pentru ca să poată trece singură strada,
dar respectivul ia decizii în numele și, mai ales, în defavoarea ta.
Și, odată enervându-ne, primul gând care ne vine în minte este cum dracului
a ajuns ăsta demnitar, cine l-a pus acolo?!? Iar enervarea crește în noi pe
măsură ce ne dăm seama că tocmai noi, publicul, suntem cei care l-am pus acolo.
Desigur, beneficiarii dintre noi ai sistemului de protecție psihică numit
negare își vor curma enervarea la gândul că, de fapt, nu noi l-am pus pe prost
acolo unde l-am găsit, ci sistemul mafiot, oculta internațională sau serviciile
secrete. Adică, negarea ne îndeamnă să concludem că nu noi suntem de vină, noi
fiind doar victimele unei conspirații pe scară largă împotriva noastră și a
poporului din care facem parte.
Eventual, dacă nu suntem adepții teoriei conspirației mondiale împotriva poporului
român, dar suntem totuși dotați cu sistemul de protecție psihică numit negare,
am putea da vina pe poporul acesta, în întregul său, că este atât de prost
încât permite unora ca demnitarul ce face subiectul analizei noastre de prostie
să ajungă și să fie acolo unde este. Adică, noi suntem singurii deștepți
într-un popor de proști. Numai că noi nu prea avem ce face, pentru că, zice o
vorbă din acest popor, cu prostul nu e bine să te pui.
O altă sursă de enervare, care ne poate strica raționamentul descoperirii
prostului, în cazul unui demnitar, este când ne dăm seama că respectivul ne ia
pe noi drept proști. Asta, deoarece, cu sinceră modestie, acceptăm să se creadă
orice despre noi, numai că am putea fi proști nu. Dacă ne răcorim puțin, în
sensul că respirăm adânc și ne gândim la lucruri frumoase pentru un minut sau
două, am putea diminua iritarea care ne cuprinde la descoperirea situației că
cineva ne ia drept proști, dându-ne seama că, de fapt, acel cineva a este
suficient de sub-inteligent încât să se lase developat că ia oamenii drept
proști, atunci când ei nu sunt.
În eventualitatea că vreți să verificați validitatea observațiilor de mai
sus, vă propun un studiu de caz. Rezolvându-l, veți putea verifica pe pielea
dumneavoastră dacă demnitarul din cazul nostru este sau nu este prost, dacă
respectivul vă ia sau nu pe dumneavoastră drept proști, dacă vă deranjează sau
nu concluziile la care ajungeți și, cel mai important, dacă vă puteți păstra
sau nu calmul pe durata exercițiului și după aceea.
Cazul este foarte simplu. Domnul Ponta Victor este premierul guvernului
care îi poartă numele. Domnia sa a ajuns în această demnitate publică în urma
alegerilor generale din decembrie 2012, fiind numit de președintele României,
domnul Băsescu Traian, după ce a fost propus de o majoritate de peste două
treimi din Parlamentul Țării și susținut ori acceptat de restul partidelor
parlamentare. În plus față de susținerea parlamentară masivă și, implicit, de
susținerea populară de largă respirație, în vederea numirii, domnul Ponta a
încheiat un pact scris și semnat cu domnul Băsescu, care cuprindea condițiile
de guvernare agreate de cei doi. Mai mult, după numire, domnul Ponta a colectat
alte condiții pe care ar trebui să le îndeplinească pentru a fi premierul
României de la unele organisme internaționale sau supra-statale, cum sunt
Fondul Monetar Internațional, Banca Mondială, Comisia Europeană, de la unele
cancelarii euro-atlantice, cum sunt cele din Washington D.C., Berlin, Paris,
precum și de la unele corporații mai mici sau mai mari, cum sunt Gabriel
Resources sau Chevron. Unele dintre aceste achiziții de condiții au fost
efectuate în secret și au fost apoi desconspirate, altele au fost transparente
de la început. S-ar putea să mai fie și alte condiții, de care noi nu am aflat
încă. În toate cazurile, domnul Ponta s-a angajat public să satisfacă
respectivele condiții, chiar dacă noi nu le știm concret și în amănunt, și, evident,
chiar dacă nu au făcut obiectul Programului de guvernare aprobat de Parlamentul
României, ca să nu mai vorbim de promisiunile electorale.
Desigur, pentru îndeplinirea acestor condiții, este nevoie de bani publici,
care să alimenteze bugetul de stat patronat de premierul Ponta. Numai că, aici,
domnul Ponta are o problemă. Nu sunt suficient de mulți bani pentru toate
promisiunile făcute tuturor celor care îl susțin pe domnia sa în scaunul de
premier. Dacă este să ne luăm după datele oficiale, aproape jumătate din
economia Țării este gri sau neagră, adică nu dă bani la stat pentru alimentarea
bugetelor de toate felurile, privându-l astfel pe domnul premier Ponta de vreo
15 – 20 miliarde de euro în fiecare an, bani care ar trebui să fie la buget, de
cheltuială, dar nu sunt. Numai din comerțul cu pâine domnul Ponta pierde un
miliard de euro anual, prin evaziune fiscală, a declarat recent ministrul său
pentru agricultură.
Soluția găsită și aplicată de domnul premier Ponta Victor este să introducă
noi taxe și impozite pe care să le plătească jumătatea rămasă albă a economiei
românești, concomitent cu reducerea unor cheltuieli pentru public sau categorii
defavorizate ale publicului, în vederea constituirii fondurilor pentru
finațarea promisiunilor domniei sale.
Acesta este cazul pe care îl propun de studiat. De aici încolo, gândiți și
dumneavoastră...
Victor Ponta: "Romanii nu au de ce sa isi faca griji! Guvernul nu introduce taxe care sa-i afecteze pe cei cu venituri mici si medii. Scopul incheierii unui nou acord cu FMI este realizarea unor reforme pentru continuarea cresterii economice" :)
RăspundețiȘtergereNu știu care este emoticonul pentru „mă prăpădesc de râs” :)
Ștergere"Romanii nu au de ce sa isi faca griji!"
ȘtergereNu-i vorbă că nici realizarea reformelor pentru continuitate, fie ea și de creștere economică, nu este de colea! Vă dați seama cine ne „conduce”?!? Un reformist conservator sadea!
Ștergere