O rețetă de succes a
proastei guvernări a României a fost și este sublinierea amenințării externe la
adresa poporului român și a teritoriilor pe care acesta le locuiește. Țara
fiind destul de mare și populația suficient de numeroasă, în multe cazuri, un
singur inamic probabil s-a dovedit a nu fi destul, așa apărând, simultan,
pericolul maghiar și pericolul rusesc, de fapt sovietic, în regimul comunist, de
tot mai palidă amintire.
Actualul regim Băsescu reia
și amplifică această rețetă de succes, inclusiv dualismul maghiaro-rusesc. Problema
serioasă este că, atins de microbul propagandei deșănțate, subiectul
amenințării externe, în special al identificării inamicului probabil, devine
unul fantezist, dintr-unul extrem de real și preocupant. Adică, nu mai știm cât
adevăr și câtă manipulare rezidă în spusele guvernamentale despre acest
subiect.
Constatăm cu neplăcere cum teza amenințării budapestane și a amenințării
simultane moscovite este băgată cu forța pe agenda de discuții publice nu
atunci când aceste amenințări sunt mai acute sau mai îngrijorătoare, ci când
proasta guvernare trebuie să își cosmetizeze prostia cu justificări de tipul
sacrificiului popular pentru contracararea unor asemenea amenințări. Cum
spuneam, în aceste condiții, pentru expert, este practic imposibil de a preciza
cât este realitate și cât este născocire în aserțiunile sau aluziile guvernului
României, în care îl includem și pe domnul președinte Băsescu Traian. Simpla
preluare a unor declarații oficiale sau a unor comentarii ostile la adresa
României emise în cele două capitale, în loc să fie elemente de analiză de risc
sau amenințare, nu ar face decât serviciul de întărire cu argumente a tezei
propagandiste a pericolului extern, care trage Țara înapoi și le leagă guvernanților
mâinile la spate, de nu mai pot aceștia să guverneze cum ar trebui.
Când avem de-a face cu exacerbarea caracterului subiectiv, inerent oricărei situații de securitate națională, pentru scopuri propagandistice sau
de alt fel, o cale de obiectivare relativă a observației interesate este
ieșirea din cercul devenit vicios al declarațiilor emise fie de oficialitățile
tuturor părților implicate, fie de propagandiștii de profesie sau de cei acoperiți.
Dacă ne imaginăm că acest cerc vicios face parte dintr-un sistem de cercuri
concentrice în jurul subiectului atacării și dezmembrării României, putem ieși
din el fie trecând într-un palier mai larg, mai îndepărtat, fie trecând în unul
mai strâns, mai apropiat de respectivul subiect. Desigur, mai există și alte
căi de evitare a capcanei subiectivismului exacerbat, cum ar fi analiza
conținutului mesajului de propagandă și a formelor de transmitere și
recepționare a lui, dar calea detașării complete de nivelul vorbelor este mai
evidentă și chiar mai la îndemână.
Dacă am face un pas înapoi, așa cum am admira un tablou, încercând să
surprindem cadrul general, fără să ne poticnim în detaliile acestuia, am vedea
în ce măsură Moscova sau Budapesta ar fi interesate sau nu să fie inamicii
Bucureștilor. Și am mai vedea și unde se potrivește eventuala lor inamiciție
față de noi în arhitectura lor de securitate.
În ceea ce privește Ungaria, arhitectura sa de securitate este bine
conturată. Ungurii își văd viitorul lor într-o Europă a prosperității fără
violență, care nu mai necesită posesiunea sau controlul teritorial și
administrația unei populații ce ar fi surse ale acestei prosperități. Ca
urmare, ei și-au edificat o arhitectură de securitate în care puterea reală și
necesară este dată de apartenența lor la Lumea Occidentală.
Desigur, nimeni nu are pretenția că această lume ar fi una filantropică, în
care sacrificiul personal al unui popor se justifică pentru realizarea binelui
altui popor. Din contră, relațiile care domină între națiunile aparținând zonei
euro-atlantice, precum și între colectivitatea de state care formează această
zonă și terți sunt relații de putere, în care cel mai puternic își impune
voința în fața celui mai slab. Numai că puterea nu este exclusiv militară iar
manifestarea ei este, de cele mai multe ori, non-violentă. Occidentul a
demonstrat în ultimele decenii că prețuiește mai mult relațiile de putere de
tip soft, cum ar fi puterea civilă, cea diplomatică, sau puterea economică. Am
mai văzut că, pentru scopuri limitate, așa cum ar fi o schimbare de regim
politic sau doar o schimbare de orientare politică, Occidentul este în
continuare dispus să apeleze și la violență miliară, în relațiile dintre state.
Dar posesiunea teritorială nu se regăsește între aceste scopuri.
În asemenea condiții, ar fi foarte greu de catalogat Ungaria ca fiind un
potențial inamic al României, care ar urmări să cucerească Transilvania și să o
anexeze, revanșard, unei Ungarii Mari. Este evident că Ungaria nu are puterea
militară pentru o asemenea întreprindere. Dar Ungaria nu are nici alte puteri,
non-violente, pe care să le utilizeze pentru realizarea dezideratului Ungariei
Mari. Pentru Budapesta, este suficientă exercitarea unei anumite influențe, ca
formă mult mai modestă a puterii propriuzise. Modelul de securitate marghiar
este, mai degrabă, o derivată modernă a singurului model de succes din istoria
milenară a maghiarimii, care a fost asocierea cu puternicii vremii, mergând
până la momentul culminant al bicefalismului imperial. De aceea maghiarii
subliniază în vorbe și fapte adeziunea lor indiscutabilă la valorile
occidentale, precum și loialitatea lor față de ideea unei Europe unite.
Restul este retorică și propagandă. Dacă România ar fi deranjată de această
retorică și propagandă și ar încerca să le contreze cu elemente de putere, ar
face un efort nejusitificat, ca să nu spunem inutil. Ar fi ca și când îți
construiești o armată adevărată, ca să te bați cu morile de vânt, pentru că le
percepi ca pe niște balauri fioroși. Dacă România ar fi preocupată de influența
pe care o exercită Ungaria direct asupra sa sau prin intermediul marilor puteri
occidentale, atunci singurul mod e contracarare a acestei influențe ar fi să
realizeze, la rândul ei, o influență și mai mare. Numai că, pentru un asemenea
scop este nevoie de mijloace adecvate, pe care România nu vrea să și le
dobândească. Sau, mai corect spus, demnitarii români nu vor, nu pot și nu știu
cum s-ar putea dobândi și cum s-ar utiliza asemenea mijloace, preferând să se poziționeze
față de cancelariile occidentale ca reprezentanți ai unui stat de mâna a doua,
cum a precizat fără tăgadă domnul președinte Băsescu, sau cum a demonstrat prin
fapte domnul premier Ponta.
Cât despre Federația Rusă, o privire de ansamblu asupra arhitecturii sale
de securitate nu ar rezulta, neapărat, într-o imagine la fel de clară ca în
cazul Ungariei. În primul rând, nu este evidentă piatra de temelie a acestei
arhitecturi. Nimeni nu poate spune, cu certitudine, care este viziunea de
viitor a rușilor. Desigur, în discursul Kremlinului și al susținătorilor săi
moscoviți apar teme esențiale geo-strategice, cum este o Uniune Euroasiatică.
Numai că aceasta ar fi greu de categorisit ca viziune, pentru că este, de fapt,
doar o contrapunere la euro-atlantism. Adică, mai degrabă o soluție la o
problemă geo-strategică, decât o năzuință sau un deziderat izvorât dintr-o viziune
națională. Cum a fost și inițiativa Comunității Statelor Independente, ca
soluție la păstrarea aproape a republicilor sovietice desprinse din uniunea-mamă.
Cam toate inițiativele și planurile strategice rusești, care ar putea să
țină locul de o arhitectură de securitate reală, s-au dovedit a fi doar remedii
sau paleative la nostalgia dureroasă a fostului imperiu țarist și apoi
comunist. Ori, acest lucru înseamnă că viitorul Rusiei ar putea fi doar
trecutul ei. Asta însemnând și că eventuala dezvoltare economică și socială a
rușilor ar trebui sacrificată pentru edificarea unei arhitecturi de securitate
întoarsă spre trecut. Pentru că imperiul țarist a fost unul feudal, argar, atât
din punct de vedere economic cât și social, pe când imperiul sovietic a fost
unul industrial primitiv, din aceleași puncte de vedere.
Sunt câteva indicii că spre așa ceva se îndreaptă Rusia. Prosperitatea ei
economică se bazează preoponderent pe exploatarea resurselor naturale, la fel
ca în epoca industrială de început de secol douăzeci. Numai că industria care
prelucrează sau consumă astăzi aceste resurse nu mai este rusească, ci chineză.
Iar viitorul, la nivel global, nu arată deloc a fi unul industrial, chiar dacă
unele state responsabile acționează pentru revigorarea sectorului manufacturier
în economiile lor, cu scopul a le securiza în fața unui eventual monopol
asiatic. Vedem și încercări de reinventare sau recuperare a sistemului
militaro-industrial ca soluție de succes în revenirea Rusiei ca mare putere,
măcar regională sau continentală, dacă nu mondială.
O arhitectură de securitate bazată pe o economie industrială primară, în
care primează posesiunea și accesul la materii prime aflate în teritorii ce
aparțin federației sau au făcut parte din fostele imperii rusești, este o
arhitectură de securitate în care contează exclusiv puterea militară. Ori
constituirea unei asemenea puteri în Rusia secolului 21 este un demers aproape imposibil,
cum a aflat și președintele Putin cu ocazia unor manevre desfășurate în ultimul
timp în toate colțurile Federației Ruse. Sau, cum îi spun interlocutorii săi
occidentali, de câte ori au ocazia.
Asta, cu excepția puterii militare nucleare, desigur. Numai că nu poți să
cucerești o țară sau să îți menți controlul asupra unui teritoriu cu bomba cu
hidrogen. Tot ce ai putea face, la rigoare, este să distrugi complet acel
teritoriu, să nu îl mai poată avea nimeni, niciodată. Și asta, cu prețul
propriei tale dispariții de pe fața Pământului. Așa că îți mai rămâne doar să
dai din gură. Să ameninți cu bomba, să anunți că ai schimbat coordonatele
ogivelor nuclerare de care dispui în pământ, sub apă și în aer, doar-doar te va
lua cineva în serios și va face ce îi spui tu să facă, sau altfel îl ia mama
dracului. Dacă nu te crede nimeni, nici nu poți să demostrezi că ești serios,
pentru că nu există o formă demonstrativă a acestui tip de amenințare nucleară.
Doar dacă ești terorist, ceea ce, în cazul Rusiei, nu este cazul.
Sunt însă state și teritorii asupra cărora Rusia mai poate încă acționa cu
puterea sa militară clasică, așa modestă cu este ea astăzi. Cazul războiului
din Georgia, din 2008, este unul de manual. Am mai putea aminti și unele
intervenții militare rusești la scară mică, în regiuni proprii, cum este
Cecenia. Credibilitatea unor asemenea gesturi din partea Rusiei este suficient
de serioasă încât state membre NATO, cum sunt cele baltice, să ia în calcul o
asemenea eventualitate și să purceadă la planificarea militară de
eventualitate, în cadrul Alianței. Și președintele Băsescu s-a exprimat că
România ar avea nevoie de asemenea planuri de eventualitate, dar nu a mers până
acolo încât să nominalizeze Federația Rusă ca eventual inamic, deși, altfel, domnia
sa nu mai contenește să arate cu degetul spre amenințarea rusească. În scop
propagandistic, desigur.
Pentru că ce alt scop ar putea avea domnul președinte Băsescu Traian să
introducă în atenția publică o asemenea temă în condițiile în care nu a
întreprins niciun demers de creare a unei puteri militare românești capabile să
contracareze o eventuală acțiune violentă a Rusiei?!? Din contră, domnia sa a
fost artizanul distrugerii complete și sistemice a rezervei forțelor armate
românești, care ar fi trebuit să fie exact locul în care să crească acea putere
militară, cu timp mai lung de constituire, de care am avea nevoie sau care să
fie suficient de credibilă pentru a descuraja eventualele planuri de acțiune
violentă împotriva României. Tot domnia sa dă numele regimului politic în care
sectorul public al apărării naționale a fost deliberat subfinanțat,
subînzestrat și ținut într-o permanentă stare de incertitudine privind
misiunile pentru care ar trebui să se pregătească.
Cu alte cuvinte, atâta timp cât Ungaria este orientată spre viitorul comun
european, ea nu poate constitui o amenințare la adresa României, spre deosebire
de Federația Rusă, care, atâta timp cât este orientată spre trecut, ar putea
pune probleme de securitate României, cu condiția ca România să se lase. Iar
concluzia asta nu are nimic propagandistic în ea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu