Părinții Constituției
post-decembriste au decis, iar poporul român, căruia îi aparține suveranitatea
națională, a confirmat de două ori prin referendum că sistemul de justiție din
România este compus exclusiv din „Autoritatea judecătorească”, care cuprinde doar
trei entități: instanțele judecătorești, Ministerul Public și Consiliul
Superior al Magistraturii.
Astfel, controlul
democratic al poporului român suveran național asupra acestei puteri a statului
său nu se poate exercita decât asupra acestor trei entități stabilite prin
Constituția României. Iar acest control este destul de contorsionat și se
referă la foarte puține aspecte ale actelor autorității judecătorești.
Concret, poporul suveran își alege reprezentanții în Senatul României și pe
președintele României. Dupa care, Senatul îi validează în funcții pe 14 din cei
19 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, mai precis pe cei aleși de
judecători și procurori, în adunările lor, în timp ce președintele României
numește în funcții judecătorii și procurorii, la propunerea aceluiași CSM. În
plus, președintele României prezidează ședințele Cesemeului la care participă. Și,
cam atât.
La modul general, ar mai fi și controlul exercitat de Parlament prin
adoptarea legilor și, mai ales, a codurilor după care funcționează autoritatea
judecătorească. Numai că, în particularul din România, Parlamentul nu prea și-a
spus opinia asupra acestor legi și coduri. Ba, mai mult, în destule cazuri, forul legislativ al României nici
nu le-a votat propriuzis, ele fiind trecute prin diferite proceduri ce eludează
dezbaterea și decizia parlamentară, sub pretextul că cei ce au scris aceste
legi și coduri, respectiv cei din interiorul autorității judecătorești, știu ei
mai bine.
În afara acestui control subțire și contorsionat, judecătorii și procurorii
fac doar ceea ce vor ei, sau ce le trece prin cap, protejați fiind de un
eufemism constituțional, care se numește „independența justiției”, al cărui
„garant” este tocmai Cesemeul.
Cu alte cuvinte, tot ce fac acești judecători și procurori este
constituțional și este în afara oricărui control al poporului suveran, tocmai
pentru că așa a decis acest popor suveran național, atunci când a aprobat prin
referendum atât constituția inițială, de după decembrie 1989, cât și
modificările acesteia, aduse în anul 2003.
Cu ocazia aderării României la Uniunea Europeană, această autoritate
judecătorească românească a fost supusă unei introspecții comunitare, din care
a rezultat că ea, autoritatea judecătorească, funcționează prost. De aceea,
europenii au inventat un fel de control comunitar asupra autorității
judecătorești din România, căruia i-au zis „mecanism de cooperare și
verificare”, mecanism care este în vigoare și astăzi, după opt ani de la
intrarea țării noastre în Europa unită. Și care va fi în vigoare până când
europenii vor fi convinși de două lucruri. Unul, că autoritatea judecătorească
din România funcționează bine și al doilea, că poporul român suveran poate
controla democratic această autoritate, la fel de bine ca oricare alt popor
european.
Rezultă că orice discuție publică despre oricare aspect al
activității autorității judecătorești este inutilă și lipsită de consecințe,
altele decât cele de imagine a acestei autorități, imagine gravată pe scoarța
mentalului colectiv și cu care se luptă cei din justiție, în sensul că justiția ar trebui să fie independentă de orice imagine negativă, ori că o imagine negativă afectează substanțial „independența justiției”.
Și, totuși, la nivel constituțional, nu pot să nu discut faptul că
„independența justiției” este înțeleasă exclusiv ca fiind scoaterea autorității
judecătorești, cu cele trei componente ale sale, de sub orice formă de control
democratic. Interpretare ce este și falsă, dar și păguboasă, atât pentru
poporul suveran, cât și pentru actul de dreptate în sine.
Explicația inițială acestei situații rezidă în faptul că autoritatea
judecătorească din România este populată exclusiv cu minți totalitariste.
Aceste minți, formate fie în regimul comunist abolit acum un sfert de secol,
fie sub îndrumarea unor mentori formați în acel regim comunist, nu știu altceva
decât că singura formă de control asupra autorității judecătorești este
controlul de partid și de stat. Sau, mai precis, doar de partid, care era „în
toate, în cele ce sunt și-n cele ce mânine vor râde la soare”. Și, vrând să
zădărnicească un asemena control, s-au gândit mințile ăstea ca să instituie un
altfel de control totalitar asupra sistemului de justiție, cel exercitat
exclusiv de autoritatea judecătorească însăși.
Doar că un control de acest tip este unul mafiot prin definiție, specific
unui sistem închis, în care nu pătrunde niciun stimul din afară, așa cum nu
transpiră nicio informație din interiorul său. În sistem se crează ierarhii
piramidale, doar pe bază de putere. Nici vorbă de ierarhii profesionale, pe
bază de competențe, prestigiu, sau statură morală, deoarece asemenea competențe
trebuie să fie validate public, adică în afara sistemului închis. Așa că avem
de a face cu o permanentă luptă pentru a obține și păstra această putere, la
fel cum, într-o mafie, scaunul nașului este întotdeauna vânat de pretendenți și
apărat de acoliți. Și, tot ca într-o mafie, orice procedură este permisă, atâta
vreme cât duce la succes. Sau, orice procedură este condamnabilă, atâta vreme
cât a fost folosită de un învins.
De aceea asistăm la paradoxuri aparente, în care o persoană cu o moralitate
dovedit deficitară în afara sistemului ocupă și păstrează cea mai înaltă
funcție în prima componentă a autorității judecătorești, cea a instanțelor de
judecată. Sau, existența în cadrul celei de-a treia componente a aceleiași
autorități, respectiv în CSM, a unei abominații de judecător, care se comportă aberant
de caraghios și gândește extrem de strâmb în viața de zi cu zi, dar care are
pretenția că poate judeca drept orice cauză îi este adusă în instanță. Ca să nu
mai vorbim de componenta a doua, cea a procurorilor, acuzatori care nici nu ar
trebui să facă parte din autoritatea judecătorească, atâta timp cât apărătorii
nu fac parte din ea.
Dar, cea mai gravă problemă a unui sistem de tip mafiot este că acesta nu
are resurse interne pentru a putea funcționa și, mai ales, pentru a prospera.
Cu excepția cazurilor în care se fură unii pe alții, membri sistemului sunt
obligați să recurgă la resurse din afară. Autoritatea judecătorească, numită
așa deși îi cuprinde și pe procurorii ba chiar și pe ministrul justiției, contează pe
resursele celorlalte două puteri ale statului, respectiv pe Parlament și pe
Guvern, pentru a putea prospera. Numai că, fiind un astfel de sistem închis,
judecătorii și procurorii vor să primească resursele necesare fără ca cei ce le
dau asemenea resurse să poată penetra sistemul lor exclusivist.
Ca urmare, tot ce pot face judecătorii și procurorii este să exercite diferite
forme de presiune, de amenițare, de teroare, asupra parlamentarilor și
membrilor guvernului, după modelul în care mafioții colectează taxe de
protecție din zona în care își exercită autoritatea, fără a le permite
plătitorilor să aibă vreun cuvânt de spus în afacerile interne ale mafiei lor.
Și, la fel cum mafioții își folosesc arsenalul propriu pentru a institui
teroarea asupra celor din afara mafiei, tot așa și justițiarii își folosesc
intrumentarul specific pentru a capta resursele din afara propriului sistem de
justiție.
De aici derivă o imensă confuzie publică.
Nimeni nu ar putea spune cu certitudine când avem de a face cu un act de
justiție, în care sistemul prelucrează un infractor aparținând celorlalte două
puteri în stat pentru o faptă penală și când un politician este doar etichetat
ca infractor pentru că există motive interne, obscure sau chiar secrete ale
justiției să facă asta.
Și mai complicat de înțeles este că,
deoarece procurorii din autoritatea judecătorească sunt independenți (adică
lăsați de capul lor) să „încadreze” orice gest politic și administrativ ca
fiind o infracțiune, dacă așa o cer interesele lor, pot veni și niște parteneri
exteriori sistemului de justiție, cum sunt serviciile secrete, ca să
„colaboreze” cu justiția, folosind-o ca armă împotriva oricui intră în vizorul
lor, pentru motive întemeiate sau nu, dar, cu siguranță, secrete.
De aici și eticheta de justiție politică,
ca o parafrază a ideii de poliție politică, specifică regimurilor totalitare.
Și, tot de aici, o totală și explicabilă neîncredere în întregul sistem ce
poartă numele constituțional de autoritatea judecătorească.
Am dat un răspuns la un comentariu, intr-o rețea de socializare, unde am semnalat acest articol de-al meu, comentariu ce adusese în discuție conceptul de stat de drept, pe care eu l-am evitat în articol, pentru că necesită o discuție aparte și ar fi făcut articolul prea lung.
RăspundețiȘtergereStatul de drept este un concept neted, ce nu creează probleme teoretice sau de aplicare, în statele de unde originează, respectiv în Germania și Franța. Problema este că, la noi, în Romania, sintagma „stat de drept” este folosită ca traducere a englezescului „rule of law”, desi rule of law inseamnă, atat în românește, cât și în esență, DOMNIA LEGII, pe când, în germană și franceză, Rechtsstaat, respectiv etat du droit înseamna un stat capabil să administreze dreptatea.
Diferenta este esențiala, deoarece în gândirea și limba englezo-americană, domnia legii înseamnă ca aceeasi lege domnește și asupra statului și asupra cetateanului, care sunt egali in fata ei. În Romania, este evident că vorbim de prezumția nejustificată de imparțialitate a statului, care este și administratorul dreptății și subiect al dreptății, ca formă a controlului asupra actelor statului.
De aici și caracterul eufemistic al termenului de „independența justitiei”. In relație cu conceptul de stat de drept, independența justitiei nu înseamnă nimic, deoarece statul nu poate fi independent de sine însuși. In relație cu conceptul de domnie a legii, însă, independența nu a justiției, ci a actului de justiție, de dreptate, este obligatorie.
Cu alte cuvinte, procurorul sau judecatorul nu trebuie să fie independent, adică de capul său, ci doar actele sale trebuie sa fie ferite de orice influență.
Numai că procurorul nu poate fi independent în acțiunile sale, deoarece el depinde de cineva ca să îi dea de lucru, respectiv să reprezinte pe cineva în instanță. De aceea, el nici nu ar trebui să facă parte din „autoritatea judecatorească”, dacă am vorbi de domnia legii.
Dar, atâta vreme cât vorbim de „statul de drept”, procurorul, care este al statului, este semantic egalul judecatorului, care este tot al statului si nu al cetățeanului. Ceea ce nu este deloc bine pentru cetățean, care nici măcar nu poate exercita un control democratic asupra statului său.