În data de
miercuri, 24 iunie 2015, citând paginile electronice ale agențiilor de presă
rusești Interfax și TASS, agenția română de presă Mediafax.ro titrează o știre
sub forma „AVERTISMENTUL RUSIEI pentru
Polonia şi România: Dacă le place să fie ţinte, este alegerea lor”. În conținut, aflăm că fraza cu „dacă le
place...” aparține unuia dintre cei patru secretari adjuncți ai Consiliului de
Securitate al Federației Ruse, care s-ar fi referit la instalarea de
echipamente și armamente americane în Statele Baltice, dar și în Polonia și
România, pretinzând că, prin acceptarea prezenței permanente a unor astfel de
arme americane, în special a elementelor de scut anti-rachetă, statele
respective devin ținte ale armelor ofensive rusești.
Imaginea: http://www.bullyfreezone.co.uk/ |
Știrea Mediafax.ro nu ne spune contextul în care a fost făcută această
zicere rusească. Dacă este să ne luăm după dată, știrea asta apare a doua zi
după ce șeful Pentagonului (ministrul apărării american) Ash Carter, s-a
întâlnit, în capitala Estoinei, cu cei mai înalți demnitari locali, cărora le-a
dat, din nou, asigurări că Statele Unite sunt angajate ferm în asigurarea
securității Estoniei, sub incidența Articolului 5 din Tratatul NATO.
Să mai notăm că, în același comunicat de presă în
care ni se spunea despre vizita domnului Carter, Departamentul Apărării a ținut
să ne reamintească că acest „angajament include planurile de a menține o
prezență americană prin rotație în toate Statele Baltice și de a poziționa, cu
caracter temporar, blindate și echipamente militare în Estonia, precum și în
Bulgaria, Letonia, Lituania, Polonia și România, ca sprijin pentru pregătirea și
exercițiile militare din Europa Centrală și de Est”.
Tot de la Mediafax.ro mai aflăm că, de pe patul
de spital, ori de unde s-o fi aflat la acel moment exilat în Turcia, domnul Ponta
Victor, premierul român auto-suspendat din funcție, a „ciripit”, în rețeaua de
socializare online Twitter, că „România nu poate fi intimidată de amenințări”
și că „scutul antirachetă e fundamental pentru siguranța națională și
regională”.
Această întâmplare dă naștere la o observație și
un comentariu.
Observația, oarecum frivolă, se referă la nivelul
de purtare a discuției. Îl avem pe ministrul american al apărării, căruia îi dă
o „replică” indirectă unul dintre cei patru adjuncți ai secretarului
Consiliului de Securitate al Federației Ruse.
Este drept că și ministrului american i se spune,
în engleză, Secretary of Defense. Numai
că acesta este demnitarul cu cea mai înaltă responsabilitate executivă, după
președintele Statelor Unite, privind constituirea și exercitarea puterii
militare americane, pe când rusul este unul aflat în subordinea unui
prim-adjunct al secretarului respectivului consiliu, secretarul însuși neavând
niciun fel de autoritate executivă, omul fiind, de fapt, doar un sfătuitor al
președintelui Rusiei, cel care este și președintele Consiliului de Securitate, consiliu
ce are doar un rol consultativ în arhitectura de securitate și de putere
militară din Federația Rusă.
Adjunctului rus îi dă replica domnul Ponta, care,
dacă ar fi rămas în funcție, ar fi fost vicepreședintele Consiliului Suprem de
Apărare a Țării și șeful executiv al ministrului român al apărării. Numai că
domnul Ponta nu mai era nimic atunci când a „ciripit”. Asta nu înseamnă că nu
are dreptate în ceea ce „ciripește”. Doar că nu este riguros în afirmații.
Așa că suntem nevoiți să comentăm toată această gâlceavă.
Unul dintre adjuncții secretarului
colectivului consultativ de securitate al Federației Ruse a fost, practic,
nevoit să „iasă în față” cu declarații, în urma prezenței înaltului demnitar
american în Estonia. Rusia, ca atare, nu putea să păstreze tăcerea asupra
acestei vizite americane într-una dintre fostele republici unionale sovietice,
în condițiile în care toată lumea știe că Rusia se revendică drept
moștenitoarea respectivei Uniuni Sovietice, precum și că viziunea strategică a actualului
președinte al Rusiei este ca federația sa să reconstruiască cât se poate de
mult din fostul imperiu sovietic, dar, mai ales și mai urgent, că reconstituie zona
tampon pe care Statele Baltice, dar și statele comuniste de la granița de vest
a imperiului o reprezentau, ca interpunere între Europa și Uniunea Sovietică.
Nivelul scăzut al poziției în ierarhie a acestui
rus de la Consiliul de Securitate al Federației a fost deliberat ales, deoarece
spusele adjunctului de secretar nu se adresează americanului, ci balticilor,
precum și polonezilor și românilor, adică foștilor supuși ai sovieticilor, care
sunt acum apărați de americani. Iar această opțiune de nivel s-a dovedit cea
mai potrivită, deoarece zicerea rusului a fost preluată nu numai de agențiile
de presă, dar și de toate mijloacele de comunicare în masă clasice sau noi, cel
puțin din România. Stat care a și reacționat la aceste spuse, prin premierul
care nu mai era în funcție.
În România, această zicere a fost și pe larg
comentată, atât în articole, cât și în comentarii sau discuții online. Primele
reacții la știrea Mediafax.ro au fost de tipul „așa ne trebuie dacă îi supărăm
pe ruși!”, sau de tipul „vai de capul nostru, că suntem sub ocupație militară
americană!”, ori de tipul „ce ne facem, că am încurcat-o!”. Astfel de reacții
subliniază două aspecte definitorii pentru spațiul public românesc.
În condițiile în care existența și activitatea grupurilor
de comentatori pe bloguri aparținând serviciilor secrete rusești sunt tot mai
credibile și mai bine documentate, putem bănui că o bună parte a „opiniilor” de
tipurile prezentate aici nu sunt rodul propriei gândiri a autorilor, ci al
laboratorului de dezinformare și manipulare a opiniei publice, laborator aparținând agresorului
mediatic.
Dar există și două curente naturale, adică
sincere în exprimare, în opinia publică românească. Unul este
anti-americanismul, iar celălalt este defetismul.
Anti-americanismul este rezultatul propriei
gândiri contorsionate a unui segment de public românesc, prin care acesta își
exprimă dezamăgirea că „americanii” nu au făcut ceea ce se aștepta de la ei,
atunci când, în sfârșit, „au venit în România”, cu o întârziere de zeci de ani
de la momentul în care abandonaseră România în mâna sovieticilor.
Desigur, dezamăgirea nu este niciodată obiectivă,
deoarece ea se raportează la așteptările dezamăgitului, așteptări care nu sunt
nici obiective, nici cunoscute ca atare de cel ce dezamăgește. Cu alte cuvinte,
dezamăgirea se datorează, în bună măsură, celui dezamăgit și nu
dezamăgitorului. Dar nici americanii nu au făcut mare lucru pentru a curma
această dezamăgire. Atitudinea lor față de România merită o discuție de
securitate națională aparte, în condițiile în care această atitudine a fost
oscilantă și inconsistentă, de-a lungul ultimului sfert de veac.
Să menționăm aici că singura constantă reală și
vizibilă a fost că America și-a respectat întru totul angajamentul de a apăra
România, ca pe oricare alt stat european membru, odată ce România a intrat în
NATO, în 2004. Ceea ce face ca
anti-americanismul să nu se justifice defel, atunci când vine vorba de apărarea
și securitatea națională. Ba, din contră, orice român rezonabil ar trebui să
fie încântat de modul în care Statele Unite ale Americii au reacționat la
politica de securitate a Federației Ruse față de România, politică bazată pe
dictat, amenințare cu forța armată și chiar pe intervenția armată, în cazul
Ucrainei vecine și interpuse geografic între România și Rusia.
Nu este de fel justificată transpunerea în planul
securității naționale a unor dezamăgiri reale din zona economică, unde prezența
americană în România s-a realizat, într-adevăr, prin canale guvernamentale
românești corupte în sine, ori din zona diplomatică, unde reprezentanții
americani în România, sau aflați în relațiile cu România au dovedit dezinteres față de
problemele reale ale societății românești, au încurajat elementele politice
periferice, nereprezentative și s-au comportat, de cele mai multe ori, ca și
când ar fi avut de-a face doar cu interlocutori de mâna a doua din rândul
românilor.
Oricât de natural sau sincer ar fi el, defetismul
este expresia individuală a unei defecțiuni în gândirea colectivă a unei nații.
Și acest subiect merită o discuție aparte, purtată cu instrumente de psihologie
socială. Să menționăm aici doar că acest defetism provine din experiența unor
indivizi care au supraviețuit prin a se da înapoi din fața oricui i-a amenințat
vreodată. În cazul statelor, defetismul înseamnă renunțarea la orice formă de
putere militară, în speranța că nu vei fi supus vreunei agresiuni, deoarece nu
reprezinți o amenințare.
În epoca feudală, în care principala, dacă nu
singura amenințare era cotropirea teritorială, cum statele ce aleseseră
defetismul ca politică de securitate nu aveau unde să se dea înapoi din calea
cotropitorului, s-a practicat vasalitatea sau peșcheșul. Adică, statul
amenințat prefera să se subordoneze statului amenințător, cu speranța că, odată
supus, acesta nu îl va mai cotropi, în sensul că nu îi va lua din teritoru. În
epoca industrială, defetismul a presupus ca statul slab să accepte că aparține
sferei de influență a asupritorului, astfel încât prezența militară de ocupație
a aceluia pe teritorul asupritului să nu se mai justifice.
În epoca post-industrială, în care se mai află
încă România și alte state din regiune, defetismul vine cu consecința că statul
puternic imprimă un control strategic asupra statului dezarmat, control prin
care cel puternic impune anume celui slab acele politici ce îi
sunt favorabile sieși, fără să îi pese dacă aceleași politici i-ar fi
defavorabile celui slab.
Cazul de manual este cel al Republicii Moldova.
Pentru ca să nu îi supere pe puternicii ruși, dar nici să nu mai rămână în
subordinea lor administrativă, ca republică unională, moldovenii au ales
soluția defetismului, căruia i-au zis neutralitate și pe care au consfințit-o
în constituția lor. De fapt, vecinii noștri de peste Prut au ales să nu își
constituie nicio formă de putere militară care să fie cât de cât credibilă și
să îi zică neutralitate la o astfel de soluție. Asta, în condițiile în care statele cu
adevărat neutre sunt cele care își garantează independența și suveranitatea cu
puterea militară proprie, fără să aibă nevoie de alianțe sau subordonări pentru
aceasta, cum este exemplul Elveției sau cel al Suediei. Diferența de conținut
între ce înțeleg aceste două state prin neutralitate și ce înțelege Moldova
prin neutralitate se vede în diferența de nivel de dezvoltare economică și socială
între primele și ultima, sărăcia moldovenească fiind, în bună parte, consecința
consturilor pe care trebuie să le plătească Republica Moldova, pentru ca să nu
îi supere pe ruși.
Deci, revenind la comentarea gâlcevii provocate
de un adjunct de secretar de consiliu consultativ rus, acesta propune
publicului românesc o soluție defetistă, ca reacție la amenințările pe care tot
el le face la adresa acestui public. Numai că nici el, nici cei ce îi dau
dreptate, ori chiar îi promovează cu elan spusele, nu prezintă ambele fețe ale
medaliei. Respectiv că sunt consturi serioase asociate unei atitudini defetiste.
În cazul concret al României, acest rus și alții
ca el ne cer să renunțăm la alianța euro-atlantică, în care vectorul de putere
militară este, de departe, America, ca să nu mai fim amenințați de Federația
Rusă, în condițiile în care noi am apelat la americani tocmai ca să ne apere de
amenințarea rusească.
Ceea ce, trebuie să recunoașteți, nu prea are
sens, decât în propagandă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu