La sfârșitul
lunii iulie 2015, a intrat în vigoare Legea
217/2015 pentru modificarea şi completarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea
organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a
promovării cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra
păcii şi omenirii. Aceasta nu este o
știre. Știrea este că, odată cu intrarea în vigoare a legii, s-a declanșat o
frenezie mediatică demnă de o cauză mai bună.
Foto: snookerbacker.com |
La frenezia despre care vorbim noi aici au contribuit si un consilier
prezidențial, un șef la un institut de studiere a ceva, precum și un alt șef de
la un alt institut ce poartă numele unui cunoscut activist internațional pentru
pedepsirea criminalilor de război, responsabili de uciderea multor milioane de
evrei, în cel de-al doilea război mondial.
Nouă, observatorilor detașați emoțional ai
fenomenului mediatic, ce s-a transformat el însuși într-o știre, ne-a fost greu
să înțelegem ce comentează formatorii de opinie clasici și, mai ales, cei
online. Se referă ei la lege, sau la ce zic contributorii de mai sus despre
lege?
De fapt, ar fi trebuit să vedem ce s-a modificat și
ce s-a completat față de legea inițială.
Ce s-a modificat? S-a modificat titlul ordonanței
de urgență din 2002. Noul titlu este „Ordonanța
de urgență privind interzicerea organizațiilor, simbolurilor și faptelor cu
caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob și a promovării cultului
persoanelor vinovate de săvârșirea unor infracțiuni de genocid contra
umanității și de crime de război”. Deci, apare „interzicerea faptelor”. Se completează caracterul acestor fapte cu
cel legionar. Persoanele al căror cult
este interzis de a fi promovat sunt acum cele vinovate de săvârșirea unor infracțiuni de genocid contra umanității și
de crime de război și nu cele vinovate de săvârșirea unor infracțiuni
contra păcii și umanității. Exact aceleași adăugiri și modificări apar și în
textul ordonanței, ori de câte ori apare înșiruirea respectivă sau menționarea
faptelor săvârșite.
Despre interzicerea faptelor nu se mai spune nimic
în conținutul legii, deși eu sunt tare curios să văd cum se vor interzice
faptele cu caracter fascist, legionar etc. Logica primitivă mă îndeamnă să cred
că cei ce sunt bănuiți că se pregătesc de asemenea fapte vor fi depistați și
încarcerați înainte să le înfăptuiască. Altfel, nu ar putea fi decât pedepsiți
pentru faptele acestea, odată săvârșite.
Se mai modifică timpii de închisoare pentru unele
dintre infracțiunile reglementate prin această lege. Astfel, răspândirea sau vânzarea, prin orice mijloace, ori confecţionarea de
simboluri fasciste, rasiste sau xenofobe, precum şi deţinerea, în vederea
răspândirii sau vânzării, a unor astfel de simboluri nu se mai pedepsesc cu
închisoare de la 6 luni la 5 ani, ci de la 3 luni la 3 ani. De aceeași reducere
beneficiază și infracțiunea de negare, contestare, aprobare sau justificare,
prin orice mijloace, în public, a holocaustului, genocidului sau a crimelor de
război.
Ce se completează? În
primul rând, apare prevederea nouă că infracțiunile acestea de negare,
contestare, aprobare sau justificare a holocaustului, genocidului sau a
crimelor de război, dacă sunt înfăptuire prin „intermediul unui sistem informatic”, constituie infracțiune și se
pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 5 ani. Rămâne să vedem ce înțelege
legiuitorul prin sistem informatic, având în vedere că, în înțelesul popular,
și un calculator legat la o imprimantă este un sistem informatic. Cu alte
cuvinte, omul de rând ar înțelege că, dacă vrea să aibă o pedeapsă mai mică, va
trebui să nege holocaustul numai prin intermediul unei mașini de scris. Sau,
deoarece și telefoanele „smart” sunt tot sisteme informatice, dacă este
interesat de timpul de pușcărie la care este expus, infractorul de negare a
genocidului va prefera telefonul cu disc.
Apoi, se completează legea
cu definiții. Aflăm ce este aceea o „persoană
vinovată de săvârșirea unor infracțiuni de genocid contra umanității și de
crime de război”, ce este acela „holocaust
pe teritoriul României” și ce este aceea „Mișcarea Legionară”.
Ar mai trebui să vedem și ce este cu cei ce au
ieșit în fața opiniei publice, cu propriile lor interpretări ale legii
acesteia.
De la început, înțelegem că avem de a face cu niște
activiști, fie prin formație, fie prin locul de muncă. Aceasta nu este o remacă
peiorativă. Din contră, subliniază un merit esențial al celor ce au citit ei
legea și ne-au spus și nouă ce ar fi vrut ei să înțeleagă din ea, în lumina
activității lor de credință. Cu alte cuvinte, oamenilor ăstora chiar le pasă că
există o lege ca aceasta și sunt personal interesați de modul în care este ea
aplicată.
În același timp, ieșirea lor în public, mai ales
propunând subiecte controversate, cum sunt Antonescu, Ceaușescu sau Țuțea,
arată că este ceva neclar, dacă nu chiar nefiresc, cu această lege.
Dacă ne uităm mai atent, observăm că legea, emisă
sub formă de ordonanță de urgență, datează de acum 13 ani și că a fost
modificată substanțial patru ani mai târziu, prin Legea nr. 107/2006 de
aprobare a ordonanței de urgență. Cu toate astea, până acum, ea nu a fost
subiect de dezbatere publică și nici nu am auzit de vreun caz de acuzare și
condamnare pentru niciuna dintre infracțiunile stabilite în ea. Mai mult, în
noul Cod penal, publicat la mult timp după apariția și modificarea acestei
legi, nu se regăsesc niciunele dintre aceste infracțiuni, ca și când n-ar fi
fost.
Să mai remarcăm, foarte repede, că, din punctul de
vedere al Constituției României, atât cea în vigoare în 2002, cât și cea modificată
în 2003, un asemenea subiect nu putea fi tratat, legislativ, prin nicio ordonanță
de urgență. Deoarece, prin Constituție, este interzis să se emită ordonanțe de
urgență despre infracțiuni și pedepse, acestea fiind exclusiv de domeniul
legilor organice, legi ce nu pot fi trecute prin ordonanțe ale Guvernului,
chiar dacă sunt, ulterior, dezbătute și aprobate de Parlament și promulgate de
Președintele României.
Observațiile de mai sus ne lasă să bănuim că
intenția legiuitorilor a fost, la vremea respectivă, ca prevederile acestei
legi să nu fie aplicate niciodată. Acesta ar putea fi și motivul pentru care
s-a dat acum o nouă lege, pe aceeași temă, la scurt timp după intrarea în
vigoare a noului Cod penal, care, cum spuneam, ignoră asemenea
infracțiuni.
Și așa putem explica și irascibilitatea activiștilor
aflați în luptă permanentă și profesională fie cu anti-semiții, fie cu
pro-legionarii români, fie cu proto- sau neo-comuniștii. Adică, ei și-ar fi
dorit o lege care să le ușureze viața și, mai ales, munca, în sensul în care
toată lumea să știe ce e bine și ce e rău, ce este legal și ce este ilegal, pe
subiectele acestea ale holocaustului, crimelor de război sau ale propagandei și
prozelitismului unor mișcări de factura celor care au dus la holocaust și crime
de război.
Nu la fel de ușor putem explica atitudinea unor
formatori de opinie, care au sărit în sus, numai la auzul ideii că Țuțea ar
putea fi interzis ca nume de stradă, ori că, dacă legionarii au fost răi,
înseamnă că au fost buni comuniștii.
Iar explicațiile nu sunt simple, deoarece nu pot crede
că acești formatori de opinie nu știu că legea nu poate reglementa istoria.
Care rămâne așa cum a fost. Adică, nu poți porni de la publicarea modificărilor și
adăugirilor la o lege în vigoare de mai bine de un deceniu, pentru a comenta
favorabil sau defavorabil fapte petrecute în istoria mai recentă sau mai
îndepărtată a neamului.
Vreau să fac câteva precizări.
RăspundețiȘtergerePrimo, svastica nu este un simbol inventat de germani, ei l-au preluat din religia jainistă, unde acesta datează de foarte multă vreme, fiind considerat un simbol sacru. Dar dacă îl foloseşti astăzi, chiar fără să-i ai în minte pe nazişti, rişti să intri sub incidenţa acestei legi. Pe undeva de înţeles, în ideea că folosirea lui ar putea contribui la reactivarea eventualelor elemente naziste ce încă mai subzistă pe ici pe colo.
Secundo, interzicerea negării holocaustului vine pe ici pe colo, şi anume în punctele esenţiale, în dezacord cu libertatea de expresie şi de conştiinţă a fiecărui individ. Adică, dacă eu mi-am format cumva o opinie, indiferent cât de reală sau fantezistă, că istoria a fost falsificată şi holocaustul exagerat, exprimarea acestei opinii în public mă poate costa libertatea. Aşadar, legea în formatul acesta este neconstituţională, cel puţin în opinia mea. Asta dacă am dreptul la o opinie, desigur.
În fine, nici eu nu văd cum se va aplica concret acesastă lege. Trebuie totuşi să menţionez că acum câţiva ani, o cântăreaţă româncă a scos un videoclip în care apărea la un moment dat simbolul svasticii (tema piesei era despre un iubit care pleacă în război sau ceva pe acolo) şi a fost nevoită ulterior să refacă videoclipul, eliminând acel simbol. Şi ca urmare, lumea este probabil mult mai bună acum.
În concluzie, legea îmi pare mai mult de natură să limiteze prin forţă anumite libertăţi individuale decât să condamne fapte aducătoare de neajunsuri societăţii. Iar subiectele vizate sunt la rândul lor controversate. Dacă istoria este aşa cum am învăţat-o la şcoală, atunci explicarea ei tinerei generaţii ar fi o abordare mult mai înţeleaptă şi mai în acord cu societatea actuală decât interzicerea posibilităţii de a te exprima sau pronunţa într-un anumit mod pe aceste teme.
Simbolurile nu sunt nominalizate in legea asta. Ca urmare, este posibil orice, cu conditia ca statul sa se simta amenintat, ori ca procurorii sa aiba ceva cu cel luat in vizor. Daca nu se intrunesc conditiile astea, putem sta linistiti. Iar, daca chiar vrem sa confectionam si sa comercializam vreun simbol fascist, o putem face fara probleme, conform acestei legi. Numai sa fie in scop artistic, de creatie. Cum a facut cretinelul ala, promovat de Patapievici, cu "arta" lui vizuala, la New York.
Ștergere