Astăzi, joi, 11
februarie 2016, am adresat Direcției pentru Relația cu Parlamentul și Asistență
Juridică, din subordinea Departamentului pentru Relația cu Parlamentul și
Informare Publică, din Ministerul Apărării Naționale, un document. Pentru
adresare, am folosit poșta electronică, conform legii și indicațiilor de pe
site-ul ministerului.
Deoarece
funcționarii de la acea direcție, din acel dempartament și din acel minister nu
au binevoit să îmi confirme primirea documentului și deoarece acest document
conține contribuția mea la proiectul de Ordin al ministrului apărării naționale
pentru aprobarea Instrucțiunilor privind activitatea de informare și relații
publice în Ministerul Apărării Naționale, adică se încadrează în prevederile
Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în adminitrația publică, mă
văd nevoit să public aici acel document, astfel încât stimabilii de la direcție
să nu poată spune că nu l-au primit în termen, pentru a fi luat în considerare,
având în vedere că actul normativ despre care vorbesc a fost afișat pe site-ul
ministerului în data de 2 februarie 2016, oficialii alocând 10 zile de
dezbateri publice, începând cu acea zi.
Le-am scris
stimaților domni de la direcția respectivă următoarele:
Considerații generale privind actul
normativ supus dezbaterii
Fără îndoială, Instrucțiunile privind activitatea de informare și relații
publice în Ministerul Apărării Naționale sunt necesare pentru ordonarea actului
de informare publică.
Îmi exprim însă îndoiala privind oportunitatea și
justificarea managerială a re-editării acestor instrucțiuni acum, în prima
jumătate a anului 2016, când nicio realitate nouă nu justifică schimbări sau
adăugiri la instrucțiunile emise doar cu patru ani în urmă. Mai mult, nu se
știe de niciun caz făcut public din care să rezulte că instrucțiunile în
vigoare nu și-au jucat rolul, că ar avea inadvertențe și că ar impiedica
desfărșuarea informării publice în mod corect și performant.
În plus, surprinde faptul că demersul de înlocuire
a instrucțiunilor existente este întreprins în perioada în care conducerea
politică a ministerului este una cu un mandat de timp limitat și fără un
program de guvernare din care să rezulte imperativul re-ordonării domeniului
informării publice în Armata României. Ca membri responsabili ai publicului,
avem toată legitimitatea să ne întrebăm ce agendă netransparentă a actualilor
decidenți de la vârful ministerului a impus un asemenea demers?
Recomand înscrierea în conținutul ordinului ministrului a
motivelor care l-au determinat pe acesta să emită noi instrucțiuni și să le
abroge pe cele vechi de doar patru ani.
Presa militară nu poate fi un element al
sistemului informării publice și să rămână presă!
Justificarea principală a contribuției mele este faptul că Instrucțiunile
puse în dezbatere publică indică „Trustul de Presă al MApN, redacţiile
mass-media militare ale categoriilor de forţe şi redacţiile mass-media militare
teritoriale” ca făcând parte din „sistemul de informare și relații publice
al Ministerului Apărării Naționale”, conform punctului f), Art. 4 din
Instrucțiunile în proiect. Ceea ce nu este de acceptat.
Argumentul meu este unul foarte simplu. Presa de
orice fel aparține consumatorului de știri, respectiv publicului, pe când
informarea publică aparține deținătorului de informații destinate publicului.
Orice schimbare de roluri, prin care publicul nu mai este consumator ci țintă,
este o schimbare inacceptabilă pentru acest public. La fel și presa militară, indicată în paragraful anterior prin Trustul de
Presă și redacții, nu poate face parte din sistemul de informare publică a
ministerului, pentru că ar presupune o schimbare de roluri.
Singurul mod în care mass-media ar face parte din
informarea publică, organizată și condusă de minister ar putea fi dacă ea nu ar
mai fi presă, ci doar un grup de unități de producție a informațiilor generate
de acel minister.
Cu alte cuvinte, prin includerea presei militare
în „sistemul de informare și relații publice”, aceasta se reduce la rolul de a
redacta, tipări, înregistra video și audio, precum și de a difuza buletine
informative, sau newsletters. Și
atât.
Iar această reducere de rol este imperativă,
deoarece, în momenul în care se face publică această opțiune de a pune
mijloacele de comunicare în masă militare în rolul de informare publică, ele
își pierd, automat și natural, rolul de presă. Adică, nimeni nu ar mai citi
vreo publicație sau ar urmări vreo emisiune radio sau de televiziune decât ca
pe un buletin informativ. Ori, pentru așa ceva nu este nevoie de jurnaliști
profesioniști, nu este nevoie de tehnicieni profesioniști și nu este nevoie de
redacții, ca atare.
Poate este nevoie să vi se reamintească faptul că
presa militară este militară doar pentru că proprietarul mijloacelor de
comunicare în masă din care este ea constituită este Armata României. Și pentru
faptul că profesioniștii de presă militară sunt și profesioniști militari.
Altfel, presa nu poate fi decât presă. Ea are rolul de a fi o voce a cititorului, a
publicului și nu o voce a proprietarului de presă care se adresează
publicului. Presa nu poate primi misiunea „de
a sprijini comandanţii/şefii prin comunicarea/transmiterea informaţiilor de
interes public, cu acurateţe, în timp util, personalului propriu, cetăţenilor,
instituţiilor şi organizaţiilor legal constituite, pentru a îmbunătăţi gradul
de conştientizare şi înţelegere a publicului faţă de problematica militară,
rolul, obiectivele, misiunile, operaţiile şi activităţile desfăşurate,
contribuind astfel la consolidarea credibilităţii instituţiei militare”,
așa cum se prevede în Art.2 din Instrucțiunile comentate aici, decât dacă nu
este presă, ci doar un mijloc de propagandă. Chiar și pozitivă, propaganda tot
propagandă rămâne. Inclusiv atunci când scrieți în Instrucțiuni că politica de
informare publică nu este propagandă.
Așa cum niciun proprietar privat de presă nu își
permite să transforme publicațiile pe care le deține în jucării personale sau
în case de producție a scrisorilor între membrii familiei, decât cu riscul de
a-și pierde complet publicul, nici statul, ca proprietar de presă nu poate să
îi schimbe rolul presei într-un alt rol, cum ar fi cel de informare publică. Pentru
că ar schimba astfel însăși natura informației vehiculate prin publicații.
Cele spuse de mine aici nu neagă nevoia reală a
oricărui sistem de informare publică de a avea diferite mijloace de diseminare
a informațiilor pe care le deține. Adică, Direcția de Informare și Relații
Publice are o nevoie legitimă de a produce diferite informații pe suport
tipărit, audio și video, așa cum produce aceleași informații și în mediul
electronic, virtual.
Numai că este inacceptabil, atât principial, cât
și practic, ca aceste mijloace de disemninare să fie cele deținute de presa
militară. Este ca și când ai avea de transportat un sac de cartofi și, în loc
să folosești o roabă, folosești o limuzină, pentru transportul ăsta.
Dacă instrucțiunile în vigoare în momentul de
față, privind activitatea de informare publică conțin aceeași prevedere că
presa militară face parte din sistemul de informare publică, atunci iată un
motiv pentru emiterea de urgență a unor noi instrucțiuni.
Acestea fiind zise, cu autoritatea de cetățean român avizat în subiectul
materiei, solicit imperativ scoaterea oricăror prevederi referitoare la
presa militară din conținutul instrucțiunilor privind informarea publică în
Ministerul Apărării Naționale.
Concret, mă refer la eliminarea completă a punctului
f) din Art. 4, precum și a articolelor Art. 14 – 21, inclusiv, Art. 57, precum
și a punctelor 5 și 6, din tabelul cu documentele care se elaborează, din Anexa
7 la instrucțiuni.
Recomand ca, în locul acestor prevederi, să fie trecute
altele, privind producția de buletine informative și de alte mijloace de
diseminare a informațiilor deținute de componentele sistemului de informații
publice din Ministerul Apărării Naționale. Total separat de presa militară.
Reglementarea prin instrucțiuni a
activității de presă în Ministerul Apărării Naționale
În condițiile în care nevoia de reglementare, specifică organismului
militar, se manifestă și în cazul Trustului de Presă al Armatei și al celorlalte
mijloace de comunicare în masă din Armata României, recomand elaborarea
unor instrucțiuni separate pentru presa militară.
Țin să precizez că este inacceptabil ca asemenea
instrucțiuni, dedicate special presei, să conțină prevederi de cenzură, ori de
control al conținutului de presă, exercitat de autoritățile ierarhic superioare
redacțiilor. Așa cum conțin acum prederile referitoare la presă, din proiectul
de instrucțiuni privind activitatea de informare publică.
Cu speranța că ați găsit utilă și oportună
contribuția mea la dezbaterea publică privind actul normativ intitulat Instrucțiuni privind activitatea de
informare şi relaţii publice în Ministerul Apărării Naţionale și că veți da
curs recomandărilor și solicitării mele, vă adresez cele mai bune gânduri și
cele mai sincere urări de succes în servirea Patriei.
Hari, nene, nu stiu ce om avea noi dar ... suntem pe aceeasi linie. Exact la asta se referea si articolul meu si culmea, tot fotografia asta o am si eu pe articol. Ciar acuma ma pregateam sa ii dau drumu. Daca inca mai ai parola de la Cuiul catarii poti verifica faptul ca e pusa in pagina de cateva ore . Dar faptul ca ai scris si tu pe acelasi subiect nu ma opreste sa ii dau drumul , dimpotriva, cu cat mai multi cu atat mai bine. Chiar faceam un apel in finalul articolului meu, la toti colegii care inca mai au pixul in mana si nu in buzunar, sa se mobilizeze. Stiu eu de ce te consider prieten.
RăspundețiȘtergereCu siguranta, asta nu este un subiect de exclusivitate. Iar faptul ca, independent unul de celalalt, am ales amandoi sa il abordam, nu arata altceva decat ca "great minds..."
Ștergere