Habar nu am pentru cine scrie domnul Plesu.
Dacă e să ne luăm după unele dintre textele publicate în gazeta Dilema veche, domnia sa pare că scrie doar pentru proști. Adică, își jignește cititorii,
făcându-i de-a valma subinteligeți. Lasă impresia asta de fiecare dată când se
referă la întâmplări, la locuri sau la persoane despre care scrie ca și când,
în afara dumnealui, nimeni nu a mai pățit așa ceva, nu a mai fost pe acolo sau
nu a mai întâlnit asemenea oameni.
Foto: pinterest.com |
Ca să îi fac o
concesie distinctului domn, trebuie să menționez că sunt numeroși cititorii și,
mai ales, cititoarele acestuia care, în comentariile lor la scrierile sale, parcă
îl îndeamnă: mai minte-ne încă o oară, Maestre, că așa frumos ne minți! Este
deci posibil ca domnul Pleșu să scrie doar pentru ăștia, toți ceilalți fiind
doar niște cititori colaterali.
Concret, iată citatul care mi-a prilejuit întrebarea din titlu: „Stupoarea
pe care o provoca înfăţişarea mea m-a însoţit şi printre turiştii asiatici de
la Borobudur. O tînără coreeancă m-a rugat să mă las fotografiat alături de
fetiţa ei, aşa cum se fotografiază vilegiaturiştii cu urşi împăiaţi, cămile sau
crocodili. Am acceptat, fireşte. Am şi acum poza cu fetiţa lîngă mine plîngînd
în hohote, cutremurată de groază…”
Sunt convins că domnul Andrei Pleșu
minte când povestește asta, ca și când așa ar fi fost. Nu are poza! Pur și
simplu, nu ar putea să o aibă. Întâmplarea datează din anul 1978. Singura poză pe
care ar fi putut-o primi tânărul pe atunci domn Pleșu de la o necunoscută, în
mod spontan, pe coclaurile indoneziene, ar fi fost o poză „polaroid”. Numai că
probabilitatea ca o turistă „coreeancă” să facă poze polaroid și, mai mult, să
duplice poza, dând o copie arătării cu care voia să își pozeze odrasla
plângăcioasă este infimă.
Dacă, totuși, domnul Pleșu are și ne
arată și nouă că are o poză cu domnia sa în chip de împăiat, cu o fată asiatică
plângând alături de el, iar poza nu este polaroid, ci una obținută într-un
laborator fotografic, atunci minciuna dumnealui este și mai groasă. Pentru
motive evidente.
Este foarte posibil, însă, ca domnul
Pleșu să folosească aici o șiretenie stilistică. S-o fi gândit domnia sa că
nici nu contează dacă va fi prins cu minciuna, pentru că ceea ce contează este doar
sublinerea autoironică a cumplitei sale înfățișări din tinerețe, înfățișare care
capta atenția turiștilor și provoca groaza copiilor. Astfel, cititorul pleșist
va rămâne doar cu simpatia pentru povestitorul care a fost nevoit să își aducă
în poveste urâțenia.
De ce ar fi vrut domnul Andrei Pleșu să
capteze, cu șiretenie, această simpatie? Doar domnia sa este simpatizat de
admiratorii săi orice ar face, orice ar zice și oricum ar arăta! Simplu, am
răspunde noi, amintind faptul că citatul de mai sus provine din capitolul „III”
al unui ciclu de patru expozeuri, legate de „Aventura în Indonezia”, aventură ce i s-a petrecut domnului Pleșu
în 1978, așa cum spuneam mai sus, și pe care a povestit-o în 2015, ca replică
la ce scrisese academicianul Mircea Malița într-o carte de memorii, publicată
ceva mai devreme, în același an.
Academicianul Malița scrisese că, pe
vremea când era domnia sa ministrul învățământului, îi încredințase tovarășului
Andrei Pleșu misiunea de a-l reprezenta pe el, personal, ca membru al
colectivului științific internațional privind studiul viitorului, dar și
România, la o reuniune științifică ce se desfășura în Indonezia, iar tânărul
Pleșu s-a dus până acolo, a stat o săptămână, fără să participe la activități,
nu a luat nici măcar contactul cu organizatorii, dar le-a cheltuit banii pentru
deplasare, bani pe care a trebuit să îi dea înapoi ministrul Malița,
din drepturile de autor primite de la o editură din
străinătate, pentru că era vorba de dolari americani.
În cele patru episoade, publicate în
gazeta proprie, domnul Pleșu confirmă că este așa cum a scris academicianul.
Adică, da, tovarășul Pleșu s-a dus până în Indonezia. Și, da, nu a participat
nici măcar la o activitate dintre cele pentru care s-a dus până acolo. Da, a
cheltuit pentru deplasare banii organizatorilor. Și, da, nu i-a returnat din
buzunarul propriu.
Dar! De vină pentru treaba asta a fost
ministrul de atunci, Mircea Malița, pentru că era ministru comunist și i-a
amintit, în drum spre liftul ministerului, că va trebui să pomenească și de
tovarășul Nicolae Ceaușescu, în contribuția sa la reuniune. Tot de vină a fost
și un șef mare de pe linia ierarhică a tovarășului Pleșu, care i-a încercuit, cu
culoarea roșie, pasajul din documentul de partid pe care urma să îl folosească
în aceeași contribuție. A mai fost de vină ambasadorul de atunci al României la
Jakarta, care nu l-a lăsat să meargă la conferință, dar l-a ținut o săptămână
cu cazare în hotel, cu diurnă, cu șofer privat, cu însoțitor și excursii pe
insula Java, la distanțe de peste 1200 km, dus-întors, ca să vadă și tovarășul
Pleșu „cel mai mare templu budist din lume”.
Și nu numai că au fost toți aceștia de
vină, dar tovarășul de atunci Pleșu a fost și umilit. I s-au dat doar 10 dolari
pentru drum, i s-au dat indicații de partid pentru redactarea din țară a unei
comunicări despre estetică, a fost pus să umble după bani pe la autoritățile indoneziene,
din minister în minister și din organizație neguvernamentală în organizație
neguvernamentală, fără niciun rezultat, desigur, a fost trimis în excursie la
templu cu întoarcere în aceeași zi, în condițiile în care drumul ar fi trebuit
să dureze mai mult de 16 ore dus-întors, a fost pus să aducă acasă, în România,
o nepoțică de general, a trebuit să stea pe datorie o noapte la hotel, să
meargă cu taxiul pe datorie și să mănânce pe datorie în camera de hotel, în
drum spre casă. Ca, în final, să fie luat la rost că de ce nu s-a dus la
conferință!
În ipoteza că umilințele acestea nu au
reușit să capteze simpatia cititorului, domnul Pleșu introduce mai multe
elemente circumstanțiale, favorabile domniei sale. Era tânăr! Era urât, ca
înfățișare! Nu avea bani! Era înconjurat de „activiști duplicitari” și de
securiști simpatici, dar ineficienți!
Cea mai penibilă subtilitate stilistică,
pentru domnul Pleșu, este, însă, folosirea limbii de lemn. În loc să ne spună
domnia sa cine i-a facilitat pregătirea deplasării, inclusiv eludarea unei
cerințe privind vaccinul, cine i-a dat voie să plece, cine i-a obținut viza de
Indonezia, cine i-a aranjat itinerarul, inclusiv petrecerea unei zile în Atena,
Grecia, cine l-a primit înapoi și cui i-a „înaintat” raportul de deplasare în
străintătate, domnul Pleșu folosește, cu șiretenie, impersonalul. „Mi s-a
spus”, „mi s-a făcut”, „s-au dat telefoane” și așa mai departe.
Asta, spre deosebire de domnul
academician Malița, care este nominalizat în „replica” pleșiană doar cu numele
și prenumele, fără titlu sau deferență. Așa, lipsit de cel mai elementar
respect, domnul Andrei Pleșu ne spune despre academicianul Mircea Malița că are
„memoria șubrezită”, că dă dovadă de „rea-credință”, că are „străvechi deprinderi
de activist duplicitar”, că este un „fost matematician și futurolog” și că este
lipsit de „caracter”.
Și toate astea doar pentru că domnul
academician Malița, una dintre cele mai strălucite minți românești din toate
timpurile și, cu singuranță, cea mai prestigioasă personalitate intelectuală
românească în viață, a îndrăznit să își aducă aminte de tânărul tovarăș Pleșu,
pe vremea când era un cadru de nădejde pentru partidul și statul nostru
comunist, dar, altfel, un „om pe care nu
te poți baza”. Așa cum a rezultat din povestea asta, indiferent de
cosmetizările estetice la care a apelat forțat domnul Andrei Pleșu. Ca să nu
rezulte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu