După ce am lansat
pe blogul meu prima lecție din ciclul educării educatorilor, aflu, de la
Mediafax, că „șase experți din grupul Ministerului Educației” au „remis
miercuri MEDIAFAX” un „document” în care aduc critici „celor trei propuneri de
planuri cadru” ale ministerului.
Foto: arq.ro |
Citând probabil
documentul „remis” de cei șase către sine, agenția de știri Mediafax ne informează că „principalele critici” ar fi că „numărul
opţionalelor din planurile-cadru propuse de Ministerul Educaţiei este
inacceptabil de mic, în timp ce numărul disciplinelor obligatorii este prea
mare, nu există materii interdisciplinare, orele de sport sunt prea puţine şi
nu se pune accent pe Informatică”.
În bunul stil românesc, nu aflăm nici din știrea
citată mai sus, nici din alte surse, față de cine sau de ce ar fi prea multe ori prea puține ore sau discipline. Adică, habar nu avem comparativ cu
ce au făcut cei șase experți expertiza lor, de le-a ieșit că nu se potrivește,
fiind fie prea mică, fie prea mare cantitatea de învățătură, măsurată în ore și
discipline, de care ar urma să aibă parte copiii gimnaziali. Dar ni se
sugerează că ar fi vina noastră că nu știm asta. Adică, suntem noi proști că nu
știm față de ce sau de cine au măsurat ei ce au măsurat de le-a ieșit cum le-a
ieșit.
Este evident că, deși au studii pe la prestigioase
școli de guvernare americane sau britanice, deși au rezultate de excepție în
lucrul cu copii români de excepție, la olimpiade internaționale, deși li s-au
dat pe mână fonduri substanțiale pentru a crea performanță și chiar au obținut
performață de excepție, marginală, ce e drept, cei șase experți nu știu nimic
despre cea de-a doua lecție pe care orice educator ar fi trebuit să o învețe.
Ar fi vorba despre lecția care să răspundă la
întrebarea: La ce ne trebuie învățătura?
Înainte de a intra în lecție, hadeți să recapitulăm
foarte repede Lecția întâi. Să ne aducem aminte că, acolo, am definit educația
națională ca bun public, produs de stat în folosul consumatorului, care
consumator al bunului public nu este nici elevul, nici familia elevului, nici
măcar dascălii elevului, ci este angajatorul absolventului de studii.
Așa că, atunci când angajatorul are nevoie de o
mână de lucru super-educată, el va emite o cerere către stat, pentru ca acesta
să-i procure, din banul public, mâna aia de lucru foarte educată. Iar statul se
va conforma imediat, pentru că angajatorul este principala sa sursă de taxe și
impozite.
Numai că, atunci când angajatorul nu emite o
asemenea cerere, ori nu este interesat de o mână de lucru super-educată, ba
chiar ar fi doritor să angajeze proști și inculți, atunci statul va produce,
prin sistemul național de educație, absolvenți la nivelul cerut de angajator.
Și, am mai menționat noi, este important că statul este el însuși angajatorul a peste un
milion de cetățeni, ceea ce înseamnă că el însuși emite cereri către sine, privind cât de cult ori de incult să fie angajatul său, care
este și absolventul său, în același timp.
Lecția a
doua: La ce ne trebuie învățătura?
Este acum vremea să ne întoarcem și către subiectul
educației naționale, care este elevul sau studentul.
Cum am arătat mai sus, în România, nici elevul și
nici studentul nu au vreun cuvânt de spus privind politica de stat din domeniul
educației, deoarece, în realitate, ei nu determină nicio cerere de bunuri sau
servicii publice, produse de acest sistem.
Asta nu înseamnă că nu ar putea să emită astfel de
cereri. Doar că nu le emit, nu știu că ar putea să le emită și nu sunt
interesați să facă efortul de formulare și de adresare al unor asemenea cereri.
Că așa este elevul român. Incult în probleme de cetățenie.
Să începem cu două postulate.
Postulatul unu ne spune că nimeni, dar chiar nimeni
nu poate învăța în locul elevului. Oricine altcineva decât învățăcelul poate să
ia note în locul lui, să îi scrie tezele, să îi facă temele, să asiste la ore
în locul lui și așa mai departe, dar nu poate învăța în locul elevului.
Al doilea postulat este că învățarea în sine nu
există. Adică, nimeni pe Lumea asta nu învață doar de dragul de a învăța. Asta,
deși mulți merg la școala doar pentru a merge la școală. Sau, altfel spus,
elevul va învăța doar ce vrea el să învețe. Orice alte subiecte și materii
decât cele pentru care elevul are dorința și hotărârea de a le aprofunda sunt
întotdeauna lăsate pe dinafara învățării, elevul oprindu-se asupra lor doar
atât cât îi trebuie pentru a obține o performanță școlară și nu pentru a ști, a
cunoaște.
Parafrazând afirmativ aceste două postulate, am
putea spune că elevul este singurul care învață pentru sine. Orice altă
intervenție din partea statului, a școlii, a dascălilor, a părinților, a tutorilor
sau din partea altora implicați în procesul de educație națională este doar o
intervenție de facilitare, de ușurare sau de ordonare a procesului de învățare,
pe care elevul îl parcurge întotdeauna de unul singur. Iar, pentru a avea
hotărârea și motivația să învețe ceva, orice, elevul va trebui să știe, de la
început, la ce îi trebuie acea învățătură.
Din nefericire, în România, aceste două postulate
sunt complet ignorate, atât în faza de planificare a învățământului de stat,
cât și în faza de interacțiune a elevilor cu profesorii lor.
România este atât de departe de înțelegerea
importanței primului postulat, încât, în limba română, a învăța înseamnă și a
preda cunoștințe, dar și a asimila cunoștințe. Astfel, limba română imprimă
ideea falsă că cineva ar putea, dacă nu chiar să învețe în locul elevului,
măcar să îl învețe pe elev ceva. Cum ar fi o materie sau o lecție. Ori, așa ceva este imposibil de realizat, dacă luăm în considerație postulatul întâi.
Această realitate semantică și nu numai semantică
ne arată că, la noi, se confundă facilitarea, ordonarea sau sprijinirea
procesului individual de învățare cu învățarea însăși. Iar această confuzie
este una dintre principalele cauze ale organizării strâmbe a structurilor și
ale alocării defectuoase a resurselor din domeniul public al educației
naționale.
În ceea ce privește al doilea postulat, la noi
există impresia neargumentată că orice copil este gata doritor să învețe orice
i se predă la școală. Pentru că asta este obligația lui de elev. Să învețe! Ca
urmare, în România, nimeni nu se preocupă să îi spună elevului de ce trebuie să
știe o materie sau o lecție din materia respectivă, de ce trebuie să
dobândească o deprindere sau alta, la nivel teoretic. Dar și la nivelul
practic.
Singurul comportament care se apropie oarecum de
ideea învățării cu un scop, ca opusă învățării în sine, este cel prin care
legăm învățarea de o meserie. Așa că îi zicem copilului: „dacă vrei să te faci
medic, atunci trebuie să înveți biologie și chimie!” Ori, „dacă vrei să te faci
inginer, atunci pune mâna și învață matematică și fizică!”
Din păcate, acest comportament este mai degrabă
unul păgubos decât unul mobilizator. Pentru că nu îi mai poți spune copilului
de ce trebuie să învețe, de exemplu, istorie, decât dacă elevul ar vrea să se
facă istoric sau profesor de istorie.
Consecințele acestei interpretări greșite și ale
acestei ignorări sunt de proporții monumentale, pe toate palierele de
organizare și funcționare a educației naționale, ca serviciu public.
Jos, la nivelul copilului, nimeni nu îi spune
elevului, la fiecare materie, la fiecare temă, la fiecare idee nouă din cadrul
orei de clasă, la fiecare pas pe care ar trebui să îl parcurgă copilul de ce trebuie
să învețe acea materie, acea temă, acea idee sau noțiune. Adică, nimeni nu știe
și nici nu îi spune învățăcelului cum va arăta el, sau cum îi va fi lui după ce
va fi să învețe chestia aia.
Așa că, dacă tot nu știe la ce i-ar trebui să
învețe ceva, elevul nu va învăța nimic. Pur și simplu. Sau, dacă este
îndoctrinat de acasă ori din societate cu datoria pe care o are față de familie
și popor ca să învețe cât mai bine, el va „învăța mecanic”. Așa, ca un roboțel
condiționat.
Eventual, își va stabili el niște scopuri, niște
motivații care să îi răspundă la întrebarea de ce ar trebui să învețe ceva
anume. Numai că aceste scopuri nu vor fi niciodată unele profunde, sau măcar relevante.
Tot ce își poate propune un elev, de capul lui, este să obțină o notă mai mare,
ori să îi mulțumească pe părinți, sau să dobândească un prestigiu între egalii săi.
În afara unor genii extrem de rare, nu se cunosc cazuri în care copiii să fie în măsură
să își stabilească singuri, de capul lor, obiective cum sunt cele de a de a
cunoaște ce este aia lumea sau viața, ori cum sunt cele de a folosi, în viitor, învățătura, pentru a trăi mai bine și mai frumos.
Pe palierul imediat deasupra elevului se situează
dascălul. Când acest dascăl ignoră că elevul trebuie să îndeplinească condiția
de a ști pentru ce îi trebuie învățătura, astfel încât să învețe motivat și
conștient, atunci întregul exercițiu școlar se transformă într-un spectacol
complet lipsit de conținut.
La noi, dascălul se adresează clasei, adică masei
de elevi și nu fiecăruia în parte. El transmite informații, de cele mai multe
ori găsibile și în altă parte, după care verifică nivelul de recepție a acelor
informații, la nivelul elevilor. Dascălii buni vor insista asupra transmiterii
informațiilor până când vor fi satisfăcuți că majoritatea elevilor au
recepționat și chiar au reținut ce le-au transmis ei, dascălii buni. Pe când,
dascălii mai puțin buni se vor mulțumi cu faptul că le-au spus elevilor ce le
cerea programa să le spună. Și atât.
La nivelul macro-școlar, întregul sistem de
învățământ se organizează pentru alte rațiuni de a fi și pentru îndeplinirea
altor obiective decât cele ca elevii și studenții să cunoască ceva, adică să
știe, să înțeleagă și să aplice tot ce știu și au înțeles. Avem cazuri aparent
paradoxale, în care se propune eliminarea unor materii, pentru simplul argument
că planificatorii nu sunt în stare să răspundă la întrebarea de ce ar trebui
copiii să le învețe. Exemplele cele mai recente sunt limba latină și istoria.
Paradoxul este doar aparent, deoarece există răspunsuri la întrebarea de ce ar
trebui să știe copilul latină sau istorie. Doar că planificatorii și, mai ales,
decidenții din sistem nu știu aceste răspunsuri.
De aceea, în România, în cele mai favorabile
condiții, noi vom avea câțiva absolvenți capabili să ia note mari, vom avea
mulți absolvenți capabili să reproducă texte, să reproducă soluții la probleme
de matematică sau de fizică, capabili să imite sau să calchieze performața
profesională a altora, dar nu vom avea niciodată absolvenți care să știe, să
cunoască, să înțeleagă și, foarte important, să acționeze pe baza celor
cunoscute și înțelese. În orice domeniu al cunoașterii umane. Adică, niciun
absolvent de școală românească nu este în prezent și nu va fi în viitor capabil de inovație, de gândire și acțiune independentă, bazate pe cunoaștere.
La acest nivel românesc se situează și cei șase
experți în educație, din grupul ministerului, cei care au rezultate de excepție
în țară și, mai ales, în străintătate. Adică, atunci când ei emit expertize din
care rezultă că anumite materii au prea puține sau prea multe ore, de fapt,
ignoră cele două postulate prezentate în lecția de față, destinată educării
educatorilor.
Sau, dacă au auzit de ele, se pare că ei nu știu că
aplicarea acestor două postulate este posibilă doar într-un sistem de educație
axat pe individ. Este evident că nici nu ar putea fi altfel, din momentul în
care admitem că nimeni nu poate învăța în locul elevului. Recunoașterea ca valabilă a postulatelor ar schimba complet configurarea modului de organizare a școlii, astfel încât elevul să
poată învăța singur, ceea ce înțelege el că trebuie să învețe.
Programele cadru expertizate de cei șase sunt, de
fapt, niște planuri destinate unor mase mari de copii, în care planificatorul
trebuie să bănuiască, să ghicească, ori, în cazuri rarisime, să determine, din capul locului, care este media și care este mediana populației de copii de o
anumită vârstă, astfel încât să calibreze „planul cadru” în funcție de aceste
două coordonate.
O asemenea abordare duce, întotdeauna și cu necesitate, la scoaterea pe
margini, ori chiar în afară, a celor mai dotați și a celor mai puțin sau deloc
dotați în ale învățării. În aceste condiții, este superfluu să amintim că orice
recalibrare, în funcție de super-dotați sau de sub-dotați, va produce aberații în sistem, pentru restul masei de elevi.
Am alocat enorm de mult spațiu acestei lecții. Așa
că trebuie să îi punem capăt aici.
Concluzia este însă una foarte simplă. Dacă vrem ca
un copil, oricare, din România, să învețe ceva, orice, în învățământul de stat, noi, ca educatori
educați, va trebui să facem două lucruri. Să ținem seama de postulatele
discutate mai sus și să centrăm întregul sistem și proces pedagogic pe individ. Asta, indiferent dacă acest individ este unul mediu, unul majoritar ori minoritar, unul super-dotat sau mai rămas în urmă, în dezvoltarea sa
intelectuală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu