Dacă există „infracțiuni
contra securității naționale” (articolele 394 – 412 din Codul penal), este
firesc să ne așteptăm ca să existe și cel puțin un procuror care să fie
specializat în procesarea acestor infracțiuni. Adică, să existe cel puțin o
persoană care să fi citit Legea securității naționale nr. 51/1991, republicată
în 2014, să fi înțeles ce scrie acolo, mai ales în articolele 1 – 7, precum și
să fi fost pregătită să relaționeze prevederile Codului penal cu cele ale
legii, pregătire realizată prin cursuri de specialitate, prin stagii de
pregătire și prin participarea la congrese, conferințe și seminarii naționale
și internaționale, pe teme de securitate națională și, eventual, de infracțiuni
contra acestei securități.
Foto: mediafax.ro |
O asemenea
persoană ar fi știut, printre altele, următoarele informații de natură
juridică, esențiale în activitatea sa specializată: (1) Nu există un domeniu
constituțional al securității naționale. Constituția se referă doar la apărarea
națională și la ordinea publică. (2) Legea nr. 51/1991 a fost republicată în
urma modificării ei, pentru că apăruse o imposibilitate a aplicării noului cod
de procedură penală, cod care, la fel ca și Codul penal, vorbea despre
securitate națională, în condițiile în care nicio lege din România nu se
referea la așa ceva, legea aceasta vorbind, până la republicare, despre „siguranța
națională”. (3) Articolul 1 din Legea 51/1991 republicată definește ce e aia
„securitate națională”. Așa că, orice altă realitate, care nu se regăsește strict
în definiție, nu poate fi, din punct de vedere juridic, securitate națională. (4)
Articolul 4 din aceeași lege descrie toate faptele care se pot constitui în
„amenințări la adresa securității naționale”. Oricare alte fapte pe care
procurorul sau oricine altcineva ar vrea să le considere amenințări se pot
include în această categorie numai prin modificarea legii. (5) Codul penal, în
articolele 394 – 412, sancționează infracțiunile ce decurg din amenințările
stabilite prin lege. Între aceste infracțiuni apare, însă, și infracțiunea de
„comunicarea de informații false” (Art.404), în condițiile în care nu există în
lege vreo amenințare conexă.
Fără să se fi specializat în securitatea națională, orice procuror, la fel
ca orice alt magistrat sau avocat, ar trebui să știe pe de rost că nu pot
exista infracțiuni decât prin încălcarea legii. Dacă nu există vreo lege, ori
vreo prevedere de lege de încălcat, nu poate exista nici infracțiunea conexă,
chiar dacă cineva a strecurat un text în Codul penal, iar înțelepții neamului,
adunați în Parlamentul României, au votat că textul acela ar stabili o
infracțiune.
Mai mult decât atât, când vorbim despre securitatea națională și despre
infracțiunile ce pot apărea ca amenințări la adresa ei, ar trebui să ne
întrebăm de ce legiuitorul, în nemărginita sa înțelepciune, scrie că „nicio persoană nu poate fi urmărită pentru
exprimarea liberă a opiniilor sale politice și nu poate face obiectul unei
imixtiuni în viața sa particulară, în familia sa, în domiciliul sau
proprietățile sale, ori în corespondența sau comunicații, nici al unor atingeri
ale onoarei sau reputației sale, dacă nu săvârșește vreuna din faptele ce
constituie, potrivit prezentei legi, o amenințare la adresa securității
naționale” (Art.4, Legea 51/1991 republicată).
Din păcate, aflăm zilele acestea că, în România, nu există niciun procuror
sprecializat în infracțiuni contra securității naționale. Există însă cel puțin
un procuror și un șef al său, care nu au auzit încă de Legea nr. 51/1991
republicată, așa cum nu au auzit nici de principiul că nu e infracțiune o
neîncălcare a legii.
Aceștia doi, precum și câțiva alții pe lângă ei, se tot dau în public, de
vreo trei zile încoace, arătându-și mușchii penalizanți, mai ales pe aceia care
le dau putere să încadreze juridic și penal orice faptă după cum îi duce mintea
sau îi taie pofta. Așa că au anunțat cu surle și tobe cum arestează ei oamenii
și îi acuză că au comunicat informații false. Comunicare ce a dus la desecurizarea
națională a României! Fapta constând într-o filmare cu cagule, pușcoace și mașini
neînmatriculate, filmare transmisă de un post britanic de știri tabloide.
Procurorii ăștia chiar nu mai sunt controlați de nimeni? Și nu mai sunt
opriți de nimic? Nici măcar de bunul simț juridic?
Răspunsul este evident că nu. Nu are cine să îi controleze ori să îi
oprească. Mai ales în domeniul securității naționale. Domeniu
extra-constituțional, cum spuneam. Dar și ne-științific, cu toate că există și
o „academie” de „științe ale securității naționale”, precum și o puzderie de
doctorate în același domeniu inexistent științific.
Adică, în conexiunea justiție-procuratură-securitate națională se poate
face orice. Atâta vreme cât li se permite. Și li se permite orice, desigur.
... oceni haraşo !
RăspundețiȘtergere