Este din ce în ce
mai evident că domnul Klaus Iohannis, președintele României, este un Donald
Trump avant la lettre. Adică, cu doi
ani înaintea americanului, domnul Iohannis și-a asumat rolul de președinte al
României fără să aibă habar despre ceea ce înseamnă acest rol.
Foto: presedincy.ro |
De ce am făcut
comparația cu președintele-ales Donald J. Trump, care urmează să își ia în
primire postul peste două zile? Pentru că americanul are tot atât de puțin
habar despre funcția pe care urmează să și-o asume, pe cât avea domnul Iohannis
cu doi ani și câteva zile în urmă, în România.
Și ne-a dus gândul la America nu numai pentru că urmează să asistăm la cea
mai costisitoare ceremonie de așezare în scaun a celui mai puternic om al
Planetei Pământ, dar și pentru că, tot astăzi, domnul Iohannis a dat semne că a
parcurs o curbă abruptă a învățării și a ajuns foarte aproape de ceea ce ar fi
fost bine să știe și să facă încă din prima zi la serviciu, în Palatul
Cotroceni.
Concret, astăzi, domnul președinte Iohannis s-a referit la reforma
sectorului de securitate națională, cu accent pe reforma serviciilor de
informații românești. Asta, în contextul în care ne-a anunțat pe noi, publicul
aborigen, de faptul că a semnat cele două decrete prezidențiale, prin care generalul
Coldea nu mai este nici în activitate, nici primul adjunct al directorului Serviciului
Român de Informații – SRI. Generalul Coldea fiind exemplul a ceea ce nu ar fi
trebuit să se întâmple niciodată într-un serviciu de informații, respectiv de
contra-informații, la nivel național. Adică, un ofițer junor, cu gradul de
maior, a fost pus de președintele de atunci al României, cel din urmă cu 12
ani, să conducă partea operativă a SRI.
Acum, domnul general Coldea a ieșit din „sistem”, prin semnătura
prezidențială. La câteva minute după această ieșire din scenă a celui mai
puternic contra-spion român, domnul președinte Klaus Iohannis a adus, pentru
prima dată, vorba despre reforma sectorului de securitate națională.
Domnia sa nu a folosit, însă aceste cuvinte. S-a referit doar la una dintre
componentele esențiale ale acestei reforme: controlul democratic al serviciilor
de informații. Nici acestui control nu i-a zis democratic, ci doar control
parlamentar. Ceea ce e o restrângere a definiției, fără îndoială. Dar, în
același timp, și o precizare a rolului determinant pe care Parlamentul îl joacă
în orice refromă. Ceea ce, cum spuneam, reprezintă un progres enorm.
Ce ne trebuie pentru a avea un control „puternic” asupra serviciilor de
informații?
Servicii care, în accepțiunea prezidențială, ar trebui înconjurate de două „linii
roșii”. Una peste care să nu treacă politicienii, ca să nu folosească aceste
servicii în chip de poliție politică, iar cealaltă peste care să nu treacă
serviciile, ca nu să facă ele politica în locul politicienilor.
Ne trebuie o majoritate parlamentară matură, a răspuns domnul Iohannis.
Majoritate care să muncească pe nu mai puțin de șase texte de legi ale
serviciilor de informații, dintr-un pachet de 12 legi ale securității
naționale, toate necesitând „modernizări”, amendamente și chiar schimbări
radicale.
În speranța că și domnul Donald J. Trump va face ca președintele nostru,
adică va parcurge o curbă la fel de abruptă a învățării meseriei de președinte,
speranță care a și determinat, de altfel, comparația dintre cei doi, să mai
menționăm că domnul Iohannis mai are încă multe de învățat. Sau, dacă le știe
deja, mai are încă să ne spună și nouă că știe că mai sunt multe de făcut, în
ceea ce privește reforma serviciilor de informații, în cadrul reformei
sectorului securității naționale.
Ca președinte al Consiliului Suprem de Apărare a Țării, președintele
Iohannis va trebui să impună o conducere executivă strategică a tuturor acestor
servicii secrete, în mod unitar, indiferent de locul unde s-ar situa ele în
structurile statului. Președintele României va trebui să își asume rolul
determinant într-o comunitate de informații complet formalizată. Ceea ce
presupune o structură specializată care să îl asiste, să îi pregătească
deciziile și misiunile pe care le va da serviciilor, precum și să supravegheze
modul de îndeplinire a acestor misiuni. Prin aceasta ajungându-se instantaneu
la dezideratul de a preveni ca indiferent cine să poată aloca misiuni vreunui
serviciu de informații. Inclusiv prevenirea ca serviciul însuși să își dea
singur misiuni, după capul și, mai ales, după interesul său.
Reforma va trebui să rezolve și problema finanțării activității de informații
prin structuri economice, comerciale, conspirate. Ezitarea abordării acestei
teme este și explicația principală pentru care nu s-a refăcut pachetul de legi
ale securității naționale, deși acesta este pe agenda de priorități de mai bine
de două decenii încoace. Desigur, se pot discuta soluții multiple și diverse.
Ba chiar divergente. Dar nu trebuie pierdut din atenție că, principial, singura
sursă de finanțare a servicilor de informații trebuie să fie bugetul de stat.
Cu introducerea și respectarea elementelor de confidențialitate necesare, bugetarea
activității de informații este principala formă de control și chiar de
supraveghere a acestor structuri.
Tot în calitatea sa de președinte al CSAT, domnul Iohannis va trebui să
decidă și, apoi, să impună regimul, extinderea și controlul acoperiților din toate
serviciile secrete românești. Păstrând, tototdată, caracteristica de adâncă
conspirativitate, ce trebuie să caracterizeze acoperirea informativă, președintele
va trebui să instituie mecanisme de control și, mai ales, de supraveghere a
activității informative cu acoperiți, astfel încât, în nicio instanță, aceasta să nu
servească interese de grup, de partid, sau chiar de „structuri”. Ca să nu mai
vorbim despre sifonarea banului public spre buzunare private prin metoda
acoperiților. Ori despre exacerbarea corupției instituționalizate, prin
plasarea acoperiților în funcții determinante pentru repartiția resurselor
financiare publice.
Acestea și alte câteva aspecte sunt de resortul președintelui României.
Acesta nu se poate baza pe maturizarea rapidă a majorității parlamentare pentru
a găsi soluții și, mai ales, pentru a impune o reformă reală, efectivă și
patriotică a sectorului de securitate națională. Cu alte cuvinte, maturitatea
demostrată de domnul Klaus Iohannis, prin abordarea frontală a acestei probleme
a reformei, de îndată ce principalul operativ, moștenit de la precedentul
președinte, a fost trecut în rezervă, trebuie imediat confirmată cu măsuri
executive. De natura și în direcțiile menționate aici.
Altfel, vom rămâne, noi publicul, cu sentimentul că, iată, președintele
știe că ne trebuie ceva ca să avem un control democratic asupra serviciilor
noastre de informații, dar nu știe exact ce, în afara chestiei cu maturizarea
majorității parlamentare. Nici de ce. Și nici cum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu