Nu știu dacă ați
observat care este comportamentul specific diletantului, atunci
când abordează un subiect despre care abia a auzit. Și despre care nu știe
altceva decât această auzeală. Un asemenea diletant va începe orice discuție
despre subiectul anume prin a defini termenii, continuând cu explicarea
elementelor evidente și, apoi, cu apelul la teorie și, eventual, la
bibliografie, dacă auzeala din care a aflat el despre subiectul nostru a cuprins
și vreun autor.
Foto: fotocommunity.com |
În niciun caz,
diletantul nu va sări direct la miezul problemei. Pentru că nu are însușite
încă intrumentele de identificare a lui, a miezului. De aceea i se și zice
diletantului diletant. Deoarece nu știe și nu poate să lucreze pe subiect. Nu
știe, pentru că nu are necesarele și obligatoriile cunoștințe și nu poate
pentru că nu are însușite metodele, intrumentarul și deprinderile specifice. Deși,
așa, în general, a auzit despre ce ar fi vorba.
Dacă ar fi fost observat la școală, un asemenea comportament ar fi fost unul
constructiv. Adică, diletantul nostru ar putea afla cât de multe îi lipsesc
pentru a deveni competent în a discuta subiectul și, în consecință, ar putea să
își propună completarea cunoașterii-lipsă. Pe timpul școlarizării. Dar, ce ne
facem cu el, dacă diletantul nu mai este la școală? Ba, mai grav, dacă se
întâmplă să fie pus într-o poziție din care ar trebui să lucreze cu subiectul
nostru, ca și când i-ar fi intim-familiar?
În civilizația occidentală, există o preocupare instituționalizată pentru
ținerea diletanților departe de serviciul public. De acolo a venit și la noi
condiția rezumatului studiilor și activității unui eventual candidat. Pentru a
afla la ce se pricepe el și, în consecință, să ne dăm seama că la orice altceva
decât cele scrise acolo nu se pricepe. Sau, că are doar habar. Din auzite.
Tot în civilizația occidentală există și condiția școlii. Adică, sunt școli
care, prin simpla lor absolvire, oferă garanția că cei care au studiat acolo și
au primit o diplomă chiar se pricep la subiectele trecute în acte. Ca să nu mai
vorbim despre garanția că absolvenții știu să studieze, să citească o carte de
specialitate, să alcătuiască un raport științific, să conceapă un eseu pe un
subiect anume și multe alte metode și instrumente de lucru intelectual. Așa cum
sunt și școli care nu garantează nimic. Iar absolvenții lor sunt nevoiți să
treacă teste, examene și perioade de probă înainte de a fi acceptați ca
pricepuți în ceea ce vor să facă.
Interesant este că, de mai bine de o generație încoace, s-a descoperit că
progresul civilizației occidentale nu se mai bazează doar pe fundamentul
intelectual al școlii, oricât de prestigioasă ar fi fost ea. Având în vedere că
noutatea tehnologică și conceptuală a devenit unul dintre elementele curente
ale vieții occidentale, s-a ajuns la concluzia că un cetățean a cărui
activitate presupune și o componentă de cunoaștere, de rațiune, este practic
obligat să învețe continuu. Absolut toți angajatorii care contează pe
cantitatea și calitatea de cunoaștere a angajaților, necesară pentru a
desfășura o activitate profitabilă, conform cerințelor pieței, organizează și
această învățare continuă. Fie prin trimiterea angajaților la cursuri și
seminare, de câteva ori pe an, pe banii lor, ai angajatorilor, fie prin
organizarea la serviciu de cursuri și seminare, de fiecare dată când nivelul
de cunoaștere al angajaților trebuie ridicat, pentru a ține pasul cu noutatea.
Fie ea tehnologică sau conceptuală, cum am mai spus.
Desigur, în activitatea publică profitul este mai ezoteric. Adică, nu este
la fel de evident ca într-o întreprindere comercială. De cele mai multe ori, el
nici nu este măsurat. Singura măsură fiind satisfacția consumatorului de bunuri
și servicii produse de domeniul public. Cum sunt educația, ordinea publică,
sănătatea publică, apărarea națională, cultura națională și altele asemenea.
Iar un consumator modest și dezinteresat de calitatea bunurilor publice va
fi ușor de satisfăcut, chiar dacă bunurile publice consumate vor fi produse de
diletanți. Sau de angajați la stat care au chiulit la școală și care nu au mai
învățat nimic de atunci încoace. Pentru că nu le-a cerut nimeni. Ca să nu mai
vorbim despre șefi, care știu ei oricând și oricum mai bine orice.
Aceasta este și situația din civilizația occidentală. Bunurile publice sunt
produse de angajați la stat oarecum mai înceți la minte, ceva mai slabi la
carte și chiar mai neduși la școală decât angajații din sectorul privat. Dar,
cu siguranță, nu mai puțin decât atât cât li se cere să fie. Pentru că
societatea occidentală a dezvoltat un mecanism public de supraveghere a
guvernării. Guvernare care asta face: produce bunuri publice. Printre alte
activități specifice, desigur. Adică, vedem cum publicul occidental spune
guvernelor occidentale ce calitate ar vrea să aibă învățământul public,
administrația publică, apărarea națională, sănătatea și așa mai departe. Iar
guvernele răspund, pentru că nu au încotro. Cu șovăieli, cu întârzieri, cu
dezbateri prelungite, cu justificări că nu sunt bani, că nu e momentul, dar,
până la urmă, răspund.
Iar, atunci când, din punct de vedere calitativ, guvernanții trebuie să
crească un bun public, pentru a răspunde exigențelor consumatorului, le vor cere
cu necesitate angajaților la stat să învețe cum să facă asta. Ceea ce duce la
aceeași condiție de învățare continuă ca și în sectorul privat.
Se întâlnesc, peste tot, și cazuri de nepotism, ori de turism școlar. În
sensul că sunt unii trimiși la cursuri, mai ales dacă acele cursuri sunt în
străinătate, doar sub formă de recompensă. Pentru ceea ce sunt, în cazul
nepoților. Ori pentru ceea ce au făcut pentru organizație, în cazul turiștilor
merituoși. Doar că, pentru a ține sistemul în funcțiune, numărul acestora nu
este mai mare de unul-doi la zece profesioniști adevărați. Care învață la curs
să fie și mai buni profesioniști adevărați.
Deci, în concluzie, învățarea continuă nu este o „măsură”, o „cerință”, o
modă occidentală. Este doar o condiție impusă de piață. Fie de piața bunurilor
private, fie de cea a bunurilor publice. Numai că învățarea continuă presupune
o bază de plecare din școală. O școală bună va da o bază mult mai solidă decât
o școală slabă. Așa cum o școală falsă, care a vândut diploma fără ca
diplomatul să învețe ceva, nu poate constitui o bază de plecare pentru
învățarea continuă. De aceea îi vom vedea pe absolvenții de asemenea școli
false cum se comportă ca diletanți, atât la locul de muncă, fie el civil sau
public, fie la cursul de perfecționare. Unde va simți nevoia să își stabilească
termenii, să definească conceptele, să explice evidența și, până la sfârșitul
cursului, să nu apuce să se prindă de ce a venit la o activitate unde toate
aceste preocupări ale lui ar fi trebuit satisfăcute cu mult timp înainte de
curs.
Și tot de aceea nu veți vedea niciodată vreun șef care să parcurgă vreo
formă de învățare continuă. Pentru că el știe că nu e decât un amărât de
diletant, chiar dacă are vreo trei masterate și vreo două doctorate. Și pentru
că îi e frică să nu vadă și ceilalți cât de bine nu știe el nimic. Despre
subiectul de care răspunde la serviciu. Serviciul public. Că, la privat, nu
l-ar angaja nimeni, desigur.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu