Patriotismul nu
poate fi decât irațional, atunci când contăm pe dragostea de țară și popor, ori
de neam și pământul strămoșesc, sau de tot ceea ce e românesc ca fiind izvorul
patriotismului, iar patriotismul însuși este considerat un sentiment.
Dacă ne întreabă
cineva de ce nutrim sentimentul acesta de patriotism, i-am răspunde la fel cum
un flăcău îndrăgostit lulea răspunde la întrebarea de ce o iubește tocmai pe
fata aceea anume. Chiar dacă fata este mai puțin atrăgătoare, el ne va
mărturisi că o iubește pentru că e cea mai frumoasă de pe planeta Pământ. În
plus, este și cea mai deșteaptă, cea mai cuminte și cea mai devreme acasă
dintre toate fetele din Lume. Chiar dacă ea nu este. Iar noi ne-am gândi de
două ori, înainte să îl contrazicem.
Ce este rațional în observația de mai sus, inclusiv în comparația dragostei
de țară cu dragostea de fată, este că ea, dragostea, se justifică în sine. Nu are
nevoie de argumente raționale pentru a se justifica. Nici măcar de argumente
imaginare. Ori imposibile.
Și asta, pe bună dreptate. Cum ar fi ca doar țările cele mai frumoase, cele
mai mănoase, cele mai bogate să fie iubite și doar cetățenii lor să fie
patrioți? Ar fi cu totul aiurea, nu-i așa?
Nu aiurea este, însă, reversul situației. Tot așa cum un flăcău îi cumpără
podoabe iubitei, chiar dacă ea e frumoasă doar în imaginația lui, făcând-o
astfel prezentabilă în lumea extra-imaginară, reală, și un iubitor de țară va
depune eforturi pentru a-și face țara frumoasă. Chiar dacă ea nu este așa de la
natură. Sau de la Dumnezeu. Cam așa cum fac japonezii cu insulele lor
neprimitoare și scuturate de cutremure, pe care le înfrumuțesează cu munca lor.
Inclusiv cu cireșii în floare.
Prin introducerea unui asemenea demers intrăm însă cu discuția în zona
patriotismului rațional. Pentru că există și un asemenea patriotism. Fără el,
nimeni n-ar mai pune muncă, suflet și, de multe ori, chiar viață la temelia
propășirii patriei sale.
Deci, este irațional, dar acceptabil și explicabil, să iubești o țară. Nu
are de ce să fie justificabilă o asemenea iubire de țară, prin evocarea vreunor
atribute de atractivitate a acelei țări. Fără de care, se inferează, țara aia
nu ar avea pentru ce să fie îndrăgită. Nu este normal ca iubitorul de țară să
își explice dragostea și, mai mult decât atât, să inventeze atribute ireale
pentru țara sa. Pe ideea că, dacă ar iubi o țară mai puțin atractivă, ar fi un
idiot și s-ar face de râs.
Aceste observații sunt valabile și pentru România și publicul său. Cine
iubește România, ca membru al publicului, nu are nevoie de nicio justificare
pentru asta. Nici că România e mai euro-atlantică sau mai euro-asiatică, nici
că e mai bogată sau mai mare decât statele din vecinătate, nici că are o
istorie multimilenară, nici că poporul ei este preponderent creștin ortodox,
nici că a câștigat războaie în trecut, nici că are inventatori de stilouri sau
de aeronave, nici că a dat savanți, sportivi și artiști, nici nimic. România
este de îndrăgit doar pentru că este.
Și este de îndrăgit nu numai de urmașii geto-daco-tracilor, care au viețuit
pe aici acum câteva mii de ani, ori doar numai de românii verzi ortodocși.
România este de îndrăgit de oricine s-a născut aici ori și-a ales-o ca țară. La
fel ca oricare altă țară de pe această planetă.
Motivele pentru care iubim România sunt irelevante, deoarece ele sunt
iraționale. Nu contează. Iar cine ne forțează să le explicăm, dacă nu o face
prin metode psihanalitice, pentru a deduce substanța rezonabilă a sentimentului
sau stării emoționale de patriotism, pe care îl nutirm, nu este diferit de cel
ce se ia de flăcăul care iubește o fată mai puțin atractivă, că de ce o face!
Adică, este la fel de ticălos. De parșiv și de intrigant. Și de ostil României
și celor ce o iubesc.
Ca să adaug o notă personală la aceste gânduri, eu aș iubi la fel de mult
țara mea și dacă ar avea o istorie de doar 27 de ani. Sau dacă niciunul dintre
numele care au pus România pe harta Lumii nu ar fi genetic din aceeași rădăcină
cu mine. Dacă aceste mari nume, ca și marii voievozi, nu s-ar trage din Traian
și Decebal. Sau, dacă eu nu m-aș trage din cei doi, linia mea genealogică fiind
posibil să fie cotită dinspre cumani, avari sau chiar dinspre mai recenții
vizitatori și, apoi, locuitori ai acestor pământuri.
Cum ar fi să vină cineva să mă acuze că aș fi mai puțin patriot dacă eu nu
mă extaziez la gândul că Mihai Voievod Viteazu a unit niște provincii feudale
de pe aceste meleaguri, pentru un an, acum o jumătate de mileniu? Ori că limba
română este de origine mai latină decât limbile populațiilor din jurul țării
mele, ceea ce arată că vorbitorii ei au fost aici de mai devreme decât
vorbitorii celorlalte limbi din zonă? Și ce dacă? Aș fi iubit mai puțin țara
mea decât o iubesc, i-aș fi dedicat mai puțin suflet decât i-am dedicat, dacă
românii mei s-ar fi format ca popor nu acum două mii de ani ci doar acum
douăzeci și șapte de ani? Categori nu!
De fapt, eu aș fi extaziat dacă aș vedea că publicul românesc ar începe să
se formeze ca popor zilele astea. Deși asta e o speranță irațională. Dar care
nu mă face mai puțin patriot.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu