Pentru multă
vreme, în Lumea largă, demonstrațile de stradă au fost doar atât: niște demonstrații de stradă.
Prin care manifestanții își comunicau opinia față de guvernanți. De cele mai
multe ori opinia lor era defavorabilă unei politici, unui gest sau unui act de
guvernare. Pe vremea aceea, doar dacă subiectul sau scopul demonstrației era
legat de securitatea națională, cum au fost masivele și îndelungatele proteste
îndreptate împotriva războiului din Vietnam, în America, se ajungea ca
demonstrațiile de stradă să aibă o componentă de securitate națională.
Foto: yahoo.com |
Asta, până în
1989. În acel an, în vară, Piața Tiananmen, din Beijing, China, s-a umplut de
demonstranți împotiva guvernului. În rezolvarea acestui protest, în favoarea
guvernului comunist, care nu a acceptat criticile, a intervenit armata. Ceea ce
i-a dat întregului conext o componentă evidentă de securitate națională.
Ulterior, în toamna și iarna aceluiași an 1989, în Europa comunistă,
demostrațiile anti-guvernamentale au dus la căderea acelor guverne comuniste.
În mod neviolent în toate statele, cu excepția României, unde s-au produs
violențe din care au rezultat morți și răniți, atât pe timpul demostrațiilor
anti-guvern, cât, mai ales, după părăsirea puterii de către guvernanții
comuniști.
Astfel, la nivel planetar, s-a făcut proba că un guvern ar putea fi dat jos
prin demonstrații. Violente sau nu. Iar căderea guvernelor dictatoriale din
unele țări afectate de faimoasa Primăvară Arabă, din 2011, s-a înscris în acest
model. Cu excepțiile care au dus la războaie civile.
În sine, demonstrațiile antiguvernamentale nu ar trebui să fie o problemă
de securitate națională. Ci doar o problemă de securitate a guvernului, mai
ales dacă guvernul se pretinde ca fiind el însuși de importanță națională vitală.
Pretenție care crește pe măsură ce guvernul este mai nedemocratic.
Numai că schimbarea unei politici sau chiar a guvernului căruia îi aparține
politica respectivă prin ridicarea unui protest de stradă, de preferință masiv,
îndelungat și violent, a devenit o practică internațională. În sensul că actori
internaționali diferiți încurajează, susțin și chiar organizează proteste
într-un alt stat, cu scopul declarat de a impune o schimbare. De politică sau
de guvern.
Ceea ce este, fără nicio îndoială, o problemă de securitate națională
pentru statul afectat. Mai ales atunci când este evidentă implicarea unui actor
internațional în iscarea, în planificarea și în conducerea unei demonstrații
care vizează o schimbare radicală, strategică, fie de politică, fie de guvern,
ca să nu mai vorbim despre o schimbare de regim politic, putem spune că avem
ceea ce se cheamă amestec străin în treburile interne ale unui stat. Sau, măcar
ceva aproape de un amestec. Ori un atentat la suveranitatea națională. În tot
cazul, avem o problemă de securitate națională evidentă.
Doar că asemenea cazuri sunt rare. Cazurile în care este indubitabilă
intervenția unui guvern în schimbarea politicii altui guvern, prin demonstrații
de stradă. În puținele situații cunoscute, actorul internațional care a
instigat la demonstrații s-a bazat pe o anumită legitimitate. Pentru a nu fi
catalogat ca agresor. Fie a fost vorba despre o decizie a unui for
internațional, mai ales a Națiunilor Unite, de condamnare a politicii pe care
urmau să o schimbe demonstranții, fie a fost vorba despre constituirea unei
coaliții de voință, din mai multe state care și-au asumat obiectivul comun de
impunere a unei schimbări în politica statului vizat.
Ca o caracteristică definitorie a acestor situații, demonstrațiile de
stradă în favoarea schimbării au fost doar unul dintre multiplele instrumente
de securitate pe care le aveau actorii internaționali la dispoziție pentru a
impune din afară acea schimbare în statul vizat. Instrumentar ce conține, întotdeauna,
și instrumente de putere hard, cum
este puterea militară.
Ceva mai dese sunt cazurile în care demonstrațiile de stradă pentru
schimbarea unei politici sau a unui guvern nu sunt în totalitate o problemă de
securitate națională, ci doar au o componentă de natura securității naționale.
Cel mai adesea, acea componentă de securitate națională se identifică sub
forma resurselor pe care statul, prin guvernul său, trebuie să le ia de la
securitatea națională, pentru a le aloca gestionării situațiilor iscate de demonstrații.
Vorbim aici despre intensități diferite ale acestei realocări. La intensitate
minimă se situează cazurile în care sunt necesare redislocarea de forțe și
mijloace de ordine publică dintr-o locație în alta. La intensitate maximă se
situează cazurile în care este nevoie de intervenția unor forțe și mijloace
militare, luate de la alte misiuni de securitate națională pentru o durată
suficient de mare de timp.
Dar tot o componentă de securitate națională poate fi și situația în care
demonstrațiile duc la incapacitarea guvernului de a-și îndeplini funcțiile de
securitate națională. Nu mă refer la situația în care guvernul este luat
prizonier și nu mai poate guverna. Ci la situația în care prezența unor
demonstrații și, mai ales, gestionarea neconformă a demonstrațiilor de către
guvern poate duce la atitudini schimbate din partea aliaților, prietenilor și,
foarte important, neprietenilor statului respectiv. Pentru că un asemenea
guvern devine foarte repede și foarte ușor izolat internațional. Mai ales dacă
revendicările de schimbare politică ale demonstranților sunt rezonabile. Izolare
ce slăbeșe semnificativ capacitățile de aliat și de cooperare internațională de
securitate ale izolatului.
Să notăm că nu există proteste de stradă monocolore. Cum ar fi
confruntările dintre susținătorii unui singur partid politic de opoziție și
forțele guvenamentale. Întotdeauna, chiar dacă cineva anume își asumă
responsabilitatea organizării unei manifestații, se vor găsi alte grupuri care
să încerce să profite de pe urma acelei manifestații, pentru satisfacerea unei
agende proprii. De la cei care vor să confiște mesajul pentru cauza lor și până
la cei care vor să ia o sticlă de băutură din vitrina spartă cu ocazia
demonstrației devenite violentă. Iar dacă demonstrația este spontană, atunci
tentativele de câștigare a unui avantaj particular de pe urma ei se înmulțesc
exponențial.
De aceea, este firesc să ne așteptăm ca atât unele elemente ostile
securității naționale a statului gazdă a demonstrațiilor să fie prezente, cu
scopul de a identifica oportuniăți pentru sine, cât și ca structurile de
protecție să fie și mai prezente, cu scopul de a identifica prezența acelor
forțe ostile și de a le contracara acțiunea.
Peste toate acestea se așterne ceața dezinformării publice. A războiului
mediatic. Ca o formă de maximizare a profitului de pe urma unei situații de
protest popular.
Vom găsi întotdeauna și peste tot voci ale conștiinței publice
internaționale și naționale care să strige avertismente că securitatea
națională este în pericol, chiar atunci când nu este. Așa cum vom găsi alte
voci care să minimizeze importanța componentei de securitate națională a unei
demonstrații de stradă, deși ea este semnificativă.
Asta, pe lângă partizanii mediatici guvernamentali, care vor portretiza
opozanții din stradă ca pe agenți ai străinilor agresori, ca pe trădători ai
patriei, ca pe vânduți străinătății, pentru că, uite, cum pun ei în pericol
securitatea națională a țării, cu protestul lor. Așa cum vor fi și unii propagnadiști
anti-guvernamentali care vor ridiculiza guvernul pentru pretenția lui de a se
simți amenințat de demonstranții pașnici și liberi de orice influență inamică.
Desigur, cei avizați în materia securității naționale au la dispoziție
suficient de multe chei de control, pentru a înțelege care este componenta de
securitate a unei mișcări de stradă, pentru a-i măsura acelei componente
intensitatea și pentru a separa intoxicarea informativă de informația reală și
necesară înțelegerii fenomenului concret.
Dificultatea lor este să comunice cunoașterea lor publicului. Pentru că
marea parte a rațiunii existenței secretului este dată de protejarea surselor
de informare și de confidențialitatea procedurilor și metodelor de lucru pentru
procesarea informațiilor primite de la surse. Iar dificultatea apare atunci
când credibilitatea celor care comunică ca avizați este pusă la îndoială. Ei nu
pot să își recâștige acestă credibilitate prin dezvăluirea surselor și
metodelor. Ci doar prin compararea afirmațiilor pe care le emit cu realitatea
însăși.
Dificultate ce devine o imposibilitate, atunci când fenomenul este de
noutate. Când nu s-a mai întâmplat același lucru. Și nu avem nicio realitate
anterioară de comparat.
Să mai notăm că neîncrederea în agențiile, organizațiile și structurile de
securitate națională, care ar trebui să informeze corect și constant publicul
cu natura de securitate națională a unei situații de protest public, este ea
însăși o problemă de securitate națională.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu