În a doua parte a
lunii februarie 2017, a fost publicat cel de-al treilea volum, partea a doua,
din Strategia de dezvoltare a României în următorii douăzeci de ani. Autorul
fiind Academia Română. Reacțiile imediate și personalizate au fost favorabile. Câțiva
comentatori avizați au fost impresionați de statisticile publicate odată cu
documentul, statistici care arată unde suntem noi, românii, înainte de
implementarea acestei strategii. Cu oamenii din România, cu infrastructura
noastră, cu cultura, cu civilizația, cu economia. Macro și micro economia. Alți
comentatori au ajuns imediat la concluzia că o asemenea producție academică
trebuie neapărat să ajungă pe masa de lucru a comisiei prezidențiale care
elaborează, zilele acestea, „proiectul de țară”. Mai mulți formatori de opinie
online și jurnaliști activi în rețelele de socializare preferate de români au
publicat ceea ce au considerat ei că este știre din rapotul deosebit de stufos,
de 930 de pagini, al Academiei Române.
În ceea ce mă
privește, primul exercițiu pe care l-am făcut, privitor la această strategie
academică de dezvoltare națională, a fost cel de stabilire a credibilității.
Asta, deoarece simpla publicare a ei sub egida Academiei Române nu este
niciodată suficientă pentru credibilizare, în afara oricărei preluări critice.
Am eliminat din start credibilizarea prin autori. Adică, am refuzat să fac
exercițiul de a vedea cine sunt autorii și cât de credibili sunt ei că ar putea
elabora un raport coerent, în urma unei activități proprii de cercetare științifică
rezonabilă, activitate bazată pe capacitatea lor dovedită că pot face așa
ceva. Respectiv să cerceteze și să raporteze ce au aflat din cercetarea lor. De
ce? Simplu. În momentul de față, întreaga lume academică românescă este
compromisă, din punct de vedere al probității profesionale.
Nu numai că sunt enorm de multe cazurile nominale de academicieni, de
profesori universitari, de doctori în științe și de ocupanți ai funcțiilor de
decizie din lumea academică acuzați și dovediți de plagiate, de impostură
revoltătoare, de incapacitate de gândire teoretică independentă. Dar și
majoritatea dintre academicieni, dintre profesorii universitari și dintre
ocupanții funcțiilor de decizie din lumea academică se dovedesc indiferenți sau
chiar în stare de negare că prezența printre ei a impostorilor, a
plagiatorilor ar fi o problemă. Ceea ce, dacă nu îi face părtași la impostură,
la furtul intelectual, îi face toleranți la așa ceva. Situație evident
descalificantă. În proporție de masă.
Așa că, până la restabilirea unei scale a valorilor academice reale în
România, până la curățirea mediului universitar, de cercetare științifică și
chiar curățirea Academiei Române însăși de impostori, de infractori
intelectuali și de neaveniți cu pretenții de prestigiu nemeritat, eu, cel
puțin, nu pot introduce criteriul credibilității numelui în nicio întreprindere
de evaluare a credibilității unei activități de cercetare academică și de
raportare a rezultatelor ei.
Asta nu înseamnă că nu am la îndemână alte criterii și instrumente de
stabilire a credibilității acestei strategii de dezvoltare. Am așa ceva la
îndemână. Astfel, m-am uitat la următorii indicatori de credibilitate: (a)
acuratețea datelor procesate/cercetate,(b) metodologia de procesare a datelor,
(c) compararea concluziilor prin procedeul dual al reluării procesului de
cercetare științifică așa cum a fost el făcut de autori și așa cum l-aș fi
făcut eu, cu aceleași date, dar cu o altă metodologie. Fie o metodologie
personală veficată și rodată, fie cu o metodolgie consacrată în alte școli de
gândire.
În plus, m-am plasat într-o postură de peer
reviewer, în sensul că mi-am arogat, doar pentru acest exercițiu al
stabilirii credibilității, competențe similare autorilor cercetării și
raportului. Ceea ce a făcut să mă limitez doar la subiectele materiei cu care
sunt familiarizat, dacă nu sunt chiar expert în ele, din totalul materiilor și
domeniilor acoperite de Academia Română în strategia ei.
Adică, m-am uitat la educație, la cultură, la societatea cunoașterii și la
poziționarea regională și globală a României. În toate aceste subiecte, în
ultimii 15 ani, am avut contribuții teoretice personale, am dezvoltat metode
noi, verificate și am construit modele teoretice de descriere a domeniului și
de proiecție a alternativelor de dezvoltare. Asta, pe lângă studierea
producției unor școli de gândire cu valoare confirmată. Din întreaga Lume.
Concluziile mele sunt că Strategia de dezvoltare a României, producție a
Academiei Române, are o credibilitate modestă.
În domeniile verificate, s-au folosit date disparate, din surse diferite și
necorelate.
Fiecare colectiv a avut totala libertate să își organizeze munca așa cum a
crezut de cuviință. Și-a ales metodologia fără restricții, dar și fără
coordonare. Și nu au găsit niciunii de cuviință să facă transparentă această
metodologie, ca reper de credibilizare a rezultatelor muncii lor. Ca urmare, în
toate proiectele sunt vizibile confuzii metodologice între aprecierile de stare
curentă calitative și cele cantitative, între premise și oportunități, între tendințe
generale și năzuințe declarate, între ținte cantitative și obiective
calitative.
Propunerile de scenarii nu au acoperire în posibilități studiate și
măsurate, în resurse de toate naturile, în realizarea unor condiții obligatorii
pentru aplicarea prevederilor din scenarii.
În discuțiile despre instituționalizarea dezvoltării din această strategie,
nu am regăsit nici măcar unul dintre principiile și criteriile pe care le-am
folosit, împreună cu ceilalți autori, atunci când am scris și publicat lucrări
despre edificarea instituțiilor.
Desigur, aceste concluzii nu sunt definitive. Așa cum nici strategia de
dezvoltare nu este definitivă. Trebuie spus că volumul studiat este al
patrulea, în ultimii doi ani. În fiecare volum se reiau exact aceleași proiecte, pe
diferite etape de dezvoltare a lor. Ceea ce am descoperit acum, la volumul 3,
partea a doua, puteam vedea încă de la volumul întâi, publicat în 2015. Dar,
asta nu înseamnă că, pe viitor, colectivele nu vor evolua, iar munca lor nu se
va canaliza pe procedee consacrate de colectare, prelucrare a datelor și de
elaborare a predicțiilor.
Până atunci, însă, impresia generală pe care mi-a dat-o această strategie,
în domeniile pe care le-am citit, este că am avut în mâini o simplă varză. Pe
alocuri înfoiată, pe alocuri îndesată. Dar cu multe probleme. De date,
metodologice și conceptuale. Astfel încât este exclus ca din această legumă să
răsară vreodată vreun baobab. Falnic și locuibil.
Am să dau aici un mic exemplu de ceea ce am găsit, atunci când am căutat
elemente de credibilizare a strategiei. Cu câțiva ani în urmă, m-am ocupat de
un subiect intitulat civilizația apei curente în România. Așa că eram
familiarizat cu acest subiect și l-am căutat în strategia de dezvoltare. Iată
ce am găsit.
Despre apa curentă aflăm în capitolul dedicat calității vieții, starea
rurală. Unde sunt prelucrate datele Institutului Național de Statistică, care
arată că, în 2015, 78 la sută dintre comune au apă curentă (o creștere de 30 la
sută în 15 ani) și 29 la sută au și canalizare (o creștere de 15 la sută în 15
ani) (p.453).
Ce fac strategii noștri cu informația asta? Nu știm până la capitolul
dedicat societății cunoașterii, unde, la Anexa 2.4, aflăm că strategia ar propune,
într-un scenariu optimist, ca, pe termeni mediu, de zece ani, să se ajungă ca,
din toată populația României, 80 la sută să aibă apă curentă și canalizare. Iar
pe termen de douăzeci de ani, toată lumea să fie cu apă curentă și canalizare.
Ceea ce ar însemna o creștere de doar 2 la sută în zece ani pentru apa curentă,
dar o creștere de peste 50 la sută la canalizare, în aceeași perioadă. După
care, în alți zece ani, să se realizeze o creștere de 20 la sută și la apa
curentă, și la canalizare (p.722).
Pentru a se înlătura vreo confuzie sau vreo impresie de varză metodologică,
să menționăm că tema societății cunoașterii a fost abordată de cercetători în
mod holistic. Adică, s-au uitat la toate celelale colective și la munca lor,
atunci când au cercetat ei chestia asta. Așa că putem presupune că au luat
datele de la calitatea vieții rurale și le-au extrapolat la întreaga țară și în
contextul realizării unei infrastructuri de bandă largă pentru accesul la
cunoaștere prin intermediul internetului.
În exemplul ăsta, însă, prelucrarea datelor este superficială, dacă
nu deficitară de-a dreptul. Pentru a avea o oarecare coerență, privind
creșterea estimată de introducere a civilizației apei curente și canalizării, ar
trebui să presupunem, deși cercetătorii nu ne precizează așa ceva, că
localitățile urbane ar fi deja în întregime cu apă curentă și canalizare. Ceea
ce nu este adevărat. Pentru că, doar în Sectorul 2 al Capitalei se laudă
primarii cu săparea de fântâni și cu cișmele noi. Adică, aflăm din declarațiile
politice că o bună parte a populației sectorului trăiește fără apă curentă și
canalizare. Și, atunci, care ar fi totuși posibilitatea ca, în zece ani, opt
din zece români să aibă și apă curentă în casă, și canalizare pe unde să o
evacueze după ce o uzează? Nu știm. Așa cum nu știm nici pe ce date s-au bazat
autorii scenariilor anexate temei societății cunoașterii, nici care a fost
metodologia de proiectare a unui obiectiv ca acesta. Cel al civilizației apei
curente.
Să mai notăm că subiectul apei în general apare în cu totul altă parte,
respectiv la resursele naturale. Unde se discută procentul de populație fără
acces la apă de toaletă în interiorul locuințelor. Și unde sunt folosite datele
Eurostat, care arată că peste 30 la sută din români nu au așa ceva. Adică, nu
au baie, duș și toaletă în casele lor (p.47). Scenariile de dezvoltare a apei
propun ca, în 20 de ani, să se reducă populația fără apă de toaletă la 2,4 la
sută (p.52). Adică, să se atingă în România, în 2038, media europeană din 2015.
Să ne aducem însă aminte că cei de la societatea cunoașterii propuneau ca
nimeni să nu mai fie privat de apă de toaletă 20 de ani de acum înainte
(p.722).
Toate aste dorințe de mai bine, privind civilizația apei curente, ar
presupune o strategie națională, pe termen de 20 de ani, de canalizare completă
a României. Simultană cu o altă strategie, de conectare a tuturor românilor la
apa curentă. Iar aceste două strategii ar trebui puse sub umbrela unei
strategii de introducere a civilizației apei curente în mentalul colectiv
românesc.
Aceste trei strategii nu se regăsesc în strategia de dezvoltare a României.
Probabil pentru că subiectul a fost diluat în prea multe colective distincte de
cercetare, care au folosit date din surse diferite sau neprecizate, au aplicat
metodologii neclare, au efectuat proiecții fără parametrii de control și au
lansat scenarii fără justificare în resurse financiare, ori de timp, sau de
educație și civilizare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu