Este în firea
omului să vadă și să audă cu precădere ceea ce l-ar încânta să vadă și să audă,
să înțeleagă doar ceea ce este confortabil să înțeleagă și să creadă exclusiv
ceea ce îi face bine să creadă. Desigur, oamenii deschiși la minte văd și aud
orice, fără să filtreze ceea ce văd și aud după preferințe prestabilite.
Iar cercetătorii,
atât cei științifici, cât și cei ezoterici, caută să vadă și să audă dincolo de
simțuri, prin diferite metode de investigare extrasenzoriale. Instrumentale sau
mentale. Așa cum și gânditorii se străduiesc să înțeleagă mai multe, încluzând
chiar și ceea ce i-ar scoate din confortul propriei înțelegeri despre sine,
despre lume și despre orice.
Doar credincioșii vor crede întotdeauna exclusiv ceea ce le-ar face bine să
creadă. Chiar și atunci când vine vorba despre răsplată sau despre pedeapsă. În
lumea asta ori în lumea de apoi.
Plecând de la aceste observații de bun simț, putem să mergem pe un drum al
comentariilor despre domnia legii.
Când zicem legea, ne gândim și la legea divină, la instrucțiunile primare
sau chiar primordiale, date de Dumnezeu creației sale macro și micro
universale, alături de poruncile date oamenilor, dar și la legile, regulile,
normele pe care oamenii le-au instituit între oameni.
Să discutăm ipoteza că ajungem la o răscruce, unde drumul se bifurcă. Cei
care acceptă domnia legii o iau într-o parte, cei ce se răzvrătesc și
nesocotesc, ori chiar încalcă legea, o iau pe alt drum.
Doar că, în afara legilor omenești, cele scrise și promulgate, această
răscruce nu este identificată ca atare de toată lumea. Cei care văd și aud doar
ceea ce vor ei să vadă și să audă, cei care nu se omoară cu înțelesul
adevărului, cei care cred doar ceea ce le convine să creadă ne vor spune că
această răscruce este moartea însăși. Că cei care fac rău o vor lua pe drumul
pedepsei după moarte, ajungând în Iad. Adică, răscrucea asta ar fi faimosul
Purgatoriu biblic. De unde, cei care fac bine în viață o vor lua pe drumul spre
Rai.
Dar sunt mulți oameni care ar vrea să se uite mai bine înainte de a spune
unde este această răscruce. Deoarece ipoteza ca răscrucea asta să fie în timpul
vieții noastre nu este o ipoteză lipsită de merite.
Am putea specula, la fel de bine ca și în speculația despre moartea ca
răscruce, că de fiecare dată când facem bine o luăm pe un alt drum în viață. Tot
așa cum ni se întâmplă și de fiecare dată când facem rău să o luăm pe alt drum
în viață. Asta, independent de faptul că se răspândește în afara noastră vestea
că am făcut bine ori rău și, evident, independent de recompensa ori de pedeapsa
pe care o primim de pe urma faptei noastre. Bune sau rele.
Nu avem de unde să știm cu siguranță cum este cu răscrucea morții. Cu
Purgatoriul. Putem să îi ascultăm pe prooroci, pe inițiați, pe sfinții dintre
noi. Putem să îi ascultăm pe părinții spirituali, păstrători ai tainelor
divine, încredințate lor din generație de clerici în generație de clerici. Dar
vedem cu ochiul liber că nu este o unitate reală de opinii pe subiectul acesta.
Ba, mai mult, îl avem de vreun an-doi pe însuși urmașul Sfântului Petru în
scaunul papal care inferează că Dumnezeu, iubitor de oameni fiind, nu ar fi
putut zidi Purgatoriul, deci nici Iadul, atâta timp cât a zidit Lumea Lui și a
noastră cu cărămizile iubirii. Deci, nu e nimic cert. Sigur. Decât în măsura în care suntem gata să
credem. Fără să cercetăm.
Iar când cercetăm, despre moarte și, mai ales, despre după moarte nu avem
date. De niciun fel.
Avem însă date statistice despre răscrucile de bine sau de rău din timpul
vieții noastre. Putem număra de câte ori, atunci când am încălcat o lege a
fizicii, a biologiei, a cosmosului, am și fost imediat pedepsiți. Și de câte
ori am scăpat nepedepsiți. Mai putem număra de câte ori viața noastră a
luat-o pe un alt drum, în urma respectării unei norme, unei legități sociale
sau economice, ori în urma încălcării ei. Dacă, statistic, ne iese că în opt
cazuri din zece am fost sancționați ori răsplătiți de așa-zisa soartă, atunci
putem concluziona, pentru noi înșine, că este practic sigură prezența
răscrucilor de drum în orice moment al vieții noastre, când facem bine sau când
facem rău. Dacă măsurătoarea statistică nu ne spune asta, atunci înseamnă că
investigația statistică este neconcludentă.
Mai putem însă găsi unele indicii și în religie. De exemplu, în faimosul
pasaj biblic din Evanghelia după Matei, cel cu fericirile, aflăm că recompensa cu Regatul Ceresc este instantanee (Matei,
5.3 și 5.10), pe când celelalte recompense sunt în viitor. Nu neapărat după
moarte, dar în viitor (Matei, 5.4 – 5.9). Să notăm cu atenție că Matei ne lasă
o „fericire” specială pentru cei cu respect neabătut față de lege: Matei, 5.10: „Fericiți cei prigoniți pentru
dreptate, căci a lor este împărăția cerurilor”.
Desigur, chiar și așa sumară, o asemenea discuție naște dileme.
De exemplu, nu știm dacă recompensa pentru binele și pedeapsa pentru răul
făcut sunt naturale, fac parte din legile naturii, din instrucțiunile
primordiale ale Creatorului, ori sunt intermediate de ceva anume? Cum ar fi de
un judecător, de un evaluator inefabil? Avem dilema asta deoarece nu
întotdeauna când facem bine suntem recompensați automat. Și mai și scăpăm
uneori fără să fim pedepsiți, atunci când facem rău. În același mod în care nici acceptarea
domniei legii omenești, nici încălcarea legii nu duc automat la recompense ori
pedepse, ci doar intermediat, atunci când ceilalți oameni află că am făcut noi un bine ori ceva
rău. Și ne judecă. După care ne răsplătesc sau ne condamnă. Sau le rămânem
indiferenți.
Dar dilema care îmi place mie cel mai mult este: oare noi chiar știm care
sunt toate legile primordiale, pentru a le respecta și a beneficia de pe urma
respectării lor, precum și pentru a ne abține de la a le încălca? Sau multe
dintre drumurile desfundate, dificile, chiar periculoase pe care o ia uneori
viața noastră s-au deschis tocmai pentru că am ignorat existența vreunei legi
naturale nespuse, necercetate și, deci, necunoscute?
Așa cum ignorarea existenței altor legi naturale încă nedescoperite, încă
neînțelese, sau chiar nerelevate poate însemna una sau mai multe oportunități
pierdute de a face bine ceea ce facem. Cu noi, cu viața noastră.
O armonie intre bine si rau.
RăspundețiȘtergererent a car Bucuresti
Succes!
Ștergere