Populismul despre
care vorbim aici este guvernamental, deoarece a ajuns la guvernare prin alegeri
libere. Și este incipient pentru că deabia a ajuns la guvernare. În cel puțin
două locuri, în România și Statele Unite ale Americii. Amândouă prezentate și
în ordine alfabetică, și în ordine cronologică. Fiind aceste două țări la
extremitățile Lumii Euro-Atlantice, căreia îi mai spunem și Occident, putem să
ne uităm la ele, să vedem ce mai face populismul în fiecare dintre ele și să
generalizăm apoi pentru întreaga familie de state occidentale. Unde se așteaptă
să înflorească alte guvernări populiste.
Ce e populismul?
Wikipedia ne
spune că este un stil politic de acțiune prin care se mobilizează mase largi de
public înstrăinat sau îndepărtat de un sistem de guvernare care a pierdut
contactul cu poporul guvernat și lasă impresia că acționează exclusiv pentru
satisfacerea propriilor interese. Populismul nu are o ideologie a lui, ci
promovează orice idei, fie ele de dreapta, de stânga sau de centru, în orice
combinație, pe singurul criteriu să fie ce vrea acest public alienat de
guvern să audă.
Pornind de la această definiție, constatăm că populismul are succes
electoral cu atât mai mare cu cât alienarea este mai răspândită în rândul
publicului votant. Altfel, în statele în care publicul este apropiat de
guvernanți, mișcările populiste au șanse mici de succes. Acolo, însă, unde
guvernanții au lăsat impresia, prin acțiunile lor, că nu mai știu ce vor masele
și că nici nu le pasă că nu știu, populismul tinde să devină victorios. Ca în
România și în Statele Unite ale Americii.
Ce caracteristici ale populismului guvernant putem
deduce din acțiunea lui incipientă?
Populismul este întotdeauna personalizat
Nu există
populism colectiv. Trebuie să existe o singură persoană care să personifice
stilul populist de acțiune. Și este firesc să fie așa. Nu ne putem aștepta ca un
public dezamăgit de un stil de guvernare tradițional, practicat îndeobște de
toate partidele consacrate, să se îndrepte către un al treilea sau al
patrulea partid. Va trebui să fie întotdeauna un erou, o personalitate puternică,
care să promită el sau ea, cu curaj, că va încălca orice cutumă politică, orice
regulă instituită de politicienii înstrăinați de popor, cu singurul scop de a
satisface năzuințele acestui popor.
Așa au apărut, în România, domnul Liviu Dragnea și, în Statele Unite,
domnul Donald J. Trump. Este de-a dreptul irelevant faptul că domniile lor fac
parte din partidele tradiționale, din acelea pe care publicul ascultător la
cântecul de sirenă populist le dezavuează ca înstrăinate de el. Singularizându-se în spațiul public,
ei recunosc evident și respectă cu aplicație regula aceasta a personalizării oricărei mișcări
populiste.
Personificarea trebuie să fie permanentă și primordială. Adică, eroul mai
întâi și apoi partidul său. Iar, la știri, ce zice eroul este de zece ori mai important
și mai breaking news decât ce face partidul la guvernare. Iar eroul este practic obligat să zică și să facă
exclusiv ce se așteaptă de la el. Pentru că, de aceea a fost preferatul
publicului. Public ce nu poate fi dezamăgit.
Printre altele, observăm că, în discursul lor public, atât domnul Dragnea, cât și domnul
Trump se referă întotdeauna la sine. Ce gândesc ei, ce au ei de gând să facă,
ce au făcut ei personal, ce li s-a mai întâmplat și altele asemenea. Doar dacă
au timp mai mult de comunicat mai spun și despre guvernarea propriuzisă câte
ceva.
Populistul își ține întotdeauna promisiunile electorale
Arta
populistului, așa cum s-a văzut în campaniile electorale de la sfârșitul anului
trecut din România și din toamna anului trecut în Statele Unite, este de a
promite un melanj de angajamente. În care combină promisiuni precise,
punctuale, cu promisiuni vagi, ezoterice, filosofico-generalizante.
Astfel încât, încă din primele zile de guvernare, să poată demonstra cât de
angajat este el, populistul, în a servi poporul pe care îl are în centul
atenției sale. Domnul Dragnea a combinat promisiuni de măriri de pensii și
salarii cu promisiuni de a muri în picioare împotriva străinilor cei răi care
vor să distrugă România. Fără să ne spună cine sunt ăia și ce face el ca să îi
combată. Domnul Trump, adresându-se unui public mai vechi în materie de
democrație, a combinat promisiun ca interzicerea intrării în America a unor
categorii de străini, cu promisiuni ca a face America din nou măreață. Fără să
ne spună de ce nu e America măreață încă de pe acum și nici cum o să o facă din
nou măreață.
Cert este că, atunci când publicul vede cum apar măsurile punctuale promise
încă din prima săptămână de guvernare, se laudă pe sine că l-a ales pe alesul
populist și își zice că așa o să o țină populistul lui tot mandatul. Neglijând
aspectul că restul promisiunilor, cele ezoterice, nu au măsură și nici
indicatori de realizare.
Populistul guvernează numai pentru cei care l-au ales
Esența
democrației este că majoritatea decide ce e bine pentru toți. Nu ce e bine
pentru sine, indiferent de cum i-ar merge minorității. Ca să nu mai vorbim despre
faptul că este exclus ca majoritatea să decidă împotriva minorității, ceea ce
ar trasforma democrația într-o dictatură. Ei bine, pentru populist, această esență
a democrației este irelevantă.
Populistul contează pe faptul că, în mentalul colectiv, sistemul democratic
de alcătuire a statului este însăși democrația. Astfel, dacă el a primit un
mandat popular de a pune statul pe locul doi, în urma angajamentelor populiste,
el poate pune și democrația, ca principii și filosofie, tot pe locul doi, în
urma liberului său arbitru. Populist, de altfel.
Așa că populiștii de care avem noi grijă aici nu au nicio reținere de a
diviza propriul public național, de a născoci diviziuni sau linii de demarcație
artificiale între segmente de public, de a ridica steaguri de adunare a celor
care îi susțin și de a-i indica pe toți cei care nu îi susțin ca adversari.
Dacă nu chiar ca inamici.
Necunoscând această caracteristică, americanii și lumea întreagă au rămas
uimiți când au văzut că domnul Trump nu a avut nicio clipă de gând să unească
societatea americană, măcar declarativ, în momentul în care a ajuns la Casa
Albă. Societate puternic divizată în urma unei campanii electorale virulente. Nu aceeași surpriză a produs și domnul Dragnea, deoarece domnia sa vine
după o lungă listă de leaderi populiști, începută cu președintele de onoare al
propriului său partid, domnul Ion Iliescu. Leaderi care ne-au obișnuit de un
sfert de secol cu ideea divizării publicului în ai lor și împotriva lor.
Populistul nu are respect față de lege
Atâta vreme cât
el, populistul, a fost ales ca paleativ al guvernărilor înstrăinate de public,
iar aceste guvernări au guvernat pe baza legii, ba chiar au făcut legi care să
le fie favorabile și care să promoveze
un asemenea stil de guvernare, pare natural ca populistul să nu se mai încurce
cu respectarea legii. Desigur, nu vorbim aici despre săvârșirea de infracțiuni. Ci despre mentalitatea că nu o să ne încurcăm noi acum de ceea zice legea, dacă noi am
promis că facem altceva. Sau altcumva.
În cazul Dragnea, cea mai semnificativă atitudine în pofida legii a fost
formarea guvernului său. Domniei sale și susținătorilor săi i s-a părut
ridicolă și de neacceptat ideea că legea nu îi permite domnului Dragnea să facă parte dintr-un
guvern al României, atâta vreme cât are o condamnarea definitivă. Ca urmare, a
ținut morțiș să propună premieri pe care să îi prezinte publicului ca propriile
marionete. Adică, ce dacă legea zice altfel, uite că tot el conduce guvernul!
În plus, în guvernul actual a avut grijă să aducă o mulțime de demnitari
certați cu legea. Nu condamnați, că nu putea, dar persoane cu probleme de
integritate notorii.
În cazul Trump, lipsa de respect pentru lege devine îngrijorătoare. La
americani, legea este făcută și prin hotărâri judecătorești. Domnul Trump a
ajuns să vorbească în public despre un
„așa-zis” judecător, care a dat o decizie cu putere de lege, prin care i-a
anulat un ordin executiv de-al său. Ceea ce, în America, nu s-a mai văzut până
acum. Nu să se anuleze efectele unui ordin executiv. Să i se zică unui
judecător federal „așa-zis” de însuși președintele Americii. Judecător care,
ulterior, a fost amenințat de același președinte că va fi făcut responsabil
dacă Statele Unite vor suferi vreun atac din cauză că acesta a oprit aplicarea
ordinului executiv prin care cetățenii a șapte state nu mai aveau voie să intre
în America, indiferent de statutul lor.
Populistul este legea
Chiar dacă nu are
respect pentru lege, populistul nu are nicio reținere să facă legea. Fie
direct, în locul legiuitorului, fie presând legiuitorul. Fiind incipient, putem
vedea, deocamndată, doar exemple de modificare a legislației existente. Dar
putem bănui că la fel se va întâmpla și cu legislația nouă.
În cazul domnului Dragnea, exemplul cel mai notoriu este, evident,
tentativa de modificare a Codului penal și a Codului de procedură penală de
capul domniei sale, în ciuda recomandărilor contrare ale magistraților,
legiștilor și altor abilitați să se pronunțe, precum și în pofida protestelor
prezidențiale și populare.
În cazul americanului Trump, sunt mai multe exemple de ordine executive
prin care s-au anulat ori au fost modificate acte normative emise de precedenta
administrație, cu putere de lege.
Precedența loialității asupra competenței în formarea echipei guvernamenale populiste
Este firesc să
fie așa. Îți trebuie mai mulă loialitate decât competență, ca să guvernezi
populist. Cu unele diferențe între România și Statele Unite.
În Statele Unite, domnul Trump și-a putut permite să își pună loiali la
Educație, Mediu, Sănătate, unde este hotărât să impună politici dure, prin care
să fie întoarse măsurile executive luate de administrația precedentă. Dar nu a
putut face același lucru la Departamentul Apărării, de exemplu. Pentru că
guvernarea populistă este incompatibilă cu puterea militară. Mai ales a unui stat
care are peste jumătate din puterea militară a Lumii.
În România, domnul Dragnea nu a avut probleme de incompetență în niciun
domeniu. În sensul că nu și-a făcut nicio problemă să pună incompetenți cam
peste tot. Mai ales la Apărarea Națională, Educație, Interne și Justiție. Însă foarte
loiali. Apărarea Națională nefiind, ca la americani, incompatibilă cu
populismul. Din contră.
Concluzie incipientă
Nu se pune
problema de a vedea dacă guvernarea populistă va fi mai bună sau mai benefică
decât guvernările tradiționale, birocratice, alienate de public. Pentru că știm
deja că o astfel de guvernare va fi, cu siguranță, benefică segmentului de
public votant al ei. Public satisfăcut nu neapărat material, cât ideatic.
Public care este, în sfârșit, băgat în seamă!
Problema rezidă în faptul că un asemenea public este dispus să își
satisfacă bunăstarea pe seama celorlalte segmente de public, de care se separă.
Prin educație, prin cultură, prin civilizație, prin morală. Și care trăiesc un
sentiment de subatenție, dacă nu chiar de subordonare a intereselor lor
intereselor populiste.
Soluția evidentă este revenirea la fundamentele democrației. De data asta
nu prin reprezentanți corupți sau coruptibili, ci prin democrație directă, de
secolul 21. Unde se poate apela la comunicarea instant cu zeci de milioane de
conturi Twitter simultan. La mecanisme de decizie colectivă virtuală directă,
nu prin intermediari sau reprezentanți. Astfel încât să se decidă prin consens,
nu prin majoritate. Așa cum este în natura democrației reale să fie. Și astfel
încât supravegherea democratică să fie permanentă și generalizată, micșorând
până la dispariție posibilitatea scindării societății în funcție de interese adverse
sau aflate în competiție.
La extreme, în cazul Americii, acest lucru este fezabil. Ei au și educația,
și cultura, și civilizația gata edificate pentru a adopta sisteme de comunicare și de
decizie publică în rețea. Nu au făcut-o încă din două motive: (1) Rezistența
structurilor este mare, deși ele devin din ce în ce mai irelevante. (2) Pentru
prima dată în dezvoltarea socială americană, realitatea a luat-o înaintea fundamentării
teoretice. Care încă se lasă așteptată să explice ce se întâmplă cu ei și cu
Lumea largă.
La cealaltă extremă, în cazul României, ar trebui să fie și mai fezabilă o
asemenea evoluție post-structurală. Deoarece structurile democratice sunt șubrede
la noi. Prost proiectate, prost executate și prost operate. Rezistența fiind
doar rezistența la nou. La mai bine. Însă, efortul ar fi de câteva ori mai mare
decât la extremitatea americană. Deoarece ne lipsesc cunoașterea, civilizația
și cultura care i-au făcut pe americani primii în Lume, în ultima sută de ani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu