Cândva, nu se știe exact
când, la Iași, un spectator s-a urcat pe scenă, în timpul unui spectacol de
teatru și a cerut altor spectatori să părăsească sala, pentru că piesa jucată
se dovedea nepotrivită pentru ei. S-a aflat ulterior că spectatorul de pe
scenă era profesor la un liceu din localitate, iar ceilalți, care au trebuit să
plece, erau elevii săi.
Aceasta a fost toată
știrea. Numai că o gazetă națională ce încă mai apare pe hârtie s-a hotărât să facă
din această știre un articol și l-a pus pe un domn ce semnează cu diminutiv să
îl scrie. Cum domnul respectiv nu avea nici ideile și nici cuvintele la el,
articolul a fost o relatare lungă și dezlânată a ceea ce a spus unul dintre
actorii din piesa cu întâmplarea.
Așa am aflat și noi cum gândește un actoraș de provincie, ajuns să fie
distribuit în piese în care limbajul este licențios. Adică, omul iese la
rampă cu gura plină de fecale și organe genitale și, în mintea lui, face artă.
Iar de gândit, gândește cam așa: "Este ilegal ceea ce a făcut profesorul. Cred
că el nici nu şi-a dat seama cât de grav este ceea ce face. Probabil se credea
la o serbare de şcoală, însă ceilalţi spectatori plătiseră bilet. Ori el a
creat o pauză care nu era prevăzută. Noi, actorii am putea face şi plângere la
Poliţie pe numele lui...”
Deci, nici până la data reportajului, actorașul citat nu a aflat cum este
cu teatrul. El crede că teatrul este un fel de Regim Băsescu, în care celui ce
nu-i place de altul i se permite să îl dea pe respectivul pe mâna poliției sau
procuraturii!
Când colo, teatrul este o întâmplare în care atât actorii, susținuți de
personalul artistic și tehnic, cât și spectatorii INTERACȚIONEAZĂ într-un act
artistic. Adică, fiecare spectator este parte a spectacolului și se poate
manifesta cum crede de cuviință. De aceea se permit râsete, aplauze, huiduieli,
înjurături și așa mai departe, în timpul reprezentației. Iar actorii, precum și
ceilalți spectatori, de aceea sunt acolo, ca să ia notă de acestea. Inculsiv de
îndemnul de a ieși din sală, lansat de un spectator altora, cu care venise
împreună.
Depinde de arta teatrală manifestată de artiști ca reacțiile publicului
spectator să fie favorabile și chiar apreciative. În oglindă, depinde de
proasta calitate a spectacolului manifestarea unor reacții ostile sau critice. În
niciuna dintre alternative, spectatorul nu este de capul lui. Adică, el nu vine
de acasă să „strice” actul teatral, ci doar reacționează la acesta.
Articolul rezultat în urma acestei întâmplări și al delirului verbal al
actorașului frustrat, ce i-a urmat întâmplării, este foarte simptomatic pentru
România, mai ales pentru sistemul de comuncare publică.
Foarte prost redactat, articolul ne spune doar o parte a întâmplării, iar
apoi o lungește la nesfârșit cu comentariile exclusiv ale unuia dintre părtașii
la respectiva întâmplare. Lucrul acesta pare deliberat, pentru că nimeni nu a
vrut să avem de-a face cu o simplă relatare a faptelor. Nici cu o dezbatere
despre valorile de limbaj pe care le promovează sau le apără un profesor de
liceu în orice situație, inclusiv în timpul unui spectacol de teatru. Nici
măcar cu o discuție despre cultura românească promovată sub luminile rampei. În
buna tradiție a propagandei, articolul nu este altceva decât un act
moralizator, în sensul că ar trebui să învățăm un singur lucru din el.
Și anume, că nu este bine să întrerupem un spectacol de teatru, pentru că
este ilegal acest lucru și ne paște pușcăria.
Nu știu cum , dar de îndată ce v-am citit , gândul mi-a zburat la testamentul lui Iancu Văcărescu-1819.
RăspundețiȘtergereAproape două secole!!
"V-am dat teatru, vi-l păziţi /
Ca un lăcaş de muze; /
Cu el curînd veţi fi vestiţi /
Prin veşti departe duse.//
Cu el năravuri îndreptaţi,
/ Daţi ascuţiri la minte, /
Podoabe limbei noastre daţi /
Cu româneşti cuvinte!"//
Înainte de 89 , mergeam de multe mai multe ori la spectacol- veneau atunci, în provincie, toate marile teatre bucureștene. În sala cs era frig, iarna suflam în palmele înghețate, rămâneam cu paltoanele, actorii aveau degetele roșii, îi încălzeam noi, spectatorii, cu aplauze!
Ei ne încălzeau sufletele!
Cunoșteam subiectele multor piese, așa că înțelegeam „intervențiile„ personale- ele aveau un anume rost- la fel gestica, mimica- acel limbaj non-verbal, codificat, prin care scena și noi comunicam.
De la suflet la suflet.
Pentru că toți uram același lucru. Sistemul care ne încolțise într-un fel de închisoare cu ferestre mici, zăbrelite..
Au trecut anii, se scrie altă literatură, în piese a dat buzna pornografia- asta cere publicul, auzi la tot pasul.
Cum așa? Chiar suntem o nație de obsedați sexual, chiar trebuie să vezi trupuri dezgolite și gesturi obscene și să auzi expresii care își înroșesc obrazul de furie?
Să râzi așa, ca prostul??
Am revăzut, în urmă cu doi ani, o piesă dragă mie, nu-i spun numele, nu spun nici numele actriței, toată stima pentru ce a fost, dar, pur și simplu, a sfârtecat textul..asta cere publicul..
NU!!
Teatrul trebuie să rămână acolo unde l-au situat marii noștri actori și , slavă Domnului, avem cu ce ne mândri!
Teatrul trebuie să rămână sanctuarul nostru de lumină!
Locul către care te duci să-ți umpli sufletul!
Da, așa este, cum ziceți dumneavoastră, doamna profesoară. Păcat însă că zeul ban este mai puternic decât Dionisos, zeul patron al Teatrului, cu Thalia, muza comediei și Melpomene, muza Tragediei, la un loc.
ȘtergereAsta în lumea noastră cea minoră, pe care ne-o construim singuri, pentru că, în astral, lucrurile și zeii își păstrează propriile locuri și importanță.