Tocmai când credeam că
le-am auzit pe toate de la domnul Băsescu Traian, de la mărturii despre cât de
bețiv sau de curvar a fost sau încă mai este, până la înțelesuri originale, de
copil prost, ale unor realități, cum sunt securitatea nucleară sau politica
monetară, trecând, desigur, printr-un noian de minciuni și răzgândiri, vineri,
16 noiembrie 2012, am avut parte de o lecție băsistă privind arta negocierii. „E cea mai mare greșeală pentru un stat să
facă anticipat declarații de poziție, pentru că se duce dezarmat. Poți să
prezinți ce se va discuta, care sunt subiectele, asta o fac toți liderii. Dar a
te duce în pielea goală e o naivitate. Probabil mergea în Caer, dar nu în
Uniunea Europeană”, ne-a lecturat domnia sa.
Deși domnul Băsescu este
vulgar prin definiție, nu credem că expresia în pielea goală trebuie luată literalmente, ci doar ca pe o metaforă
semnificând că un negociator fără haine este unul fără mâneci și, deci, nu ar
avea unde să ascundă o carte câștigătoare, cum ar fi asul din mânecă. Pentru că
domnul Băsescu nu își imaginează că cineva ar putea să câștige și altfel decât
trișând.
Teza domniei sale privind obligativitatea păstrării secretului intențiilor
unui stat înainte de o rundă de negocieri cu alte state de același calibru
este, bineînțeles, complet eronată, dacă este vorba de o colectivitate de state
democratice, care există exclusiv pentru binele și bunăstarea populației fiecăruia.
Din contră, adevărata tărie a unei poziții naționale constă în argumentul că
poporul respectiv asta vrea. Și, într-o democrație, cu poporul nu te pui
contra. Dar domnul Băsescu nu poate să recunoască o asemenea situație, chiar
dacă ar ajunge să bată cu mintea până acolo, pentru că domnia sa este exact pe
dos, tăria argumentelor domniei sale venind tocmai din opoziția fermă la voința
poporului român.
Un alt capitol al aceleiași lecții privind arta negocierii s-a referit la
specialiști. „Nu e nevoie să mergi cu
politici acolo, partea politică vă asigur că sunt capabil să o acopăr, îmi
trebuie asistență tehnică de la specialiști, de la oameni care lucrează de ani
de zile pe astfel de probleme și-i avem și la misiune, îi avem și în ministere”,
a concluzionat domnul Băsescu o intervenție mai lungă privind importanța
specialiștilor și inutilitatea demnitarilor politici de rang ministru într-o
negociere la nivelul Uniunii Europene.
Sunt nevoit să spun, imediat după ce am transcris spusele băsiste așa cum
le-am luat din pagina oficială a Președinției, că domnul președinte suspendat și
revenit greșește fundamental, fie intenționat, fie din prostie sau incultură. Spre
deosebire de ce zice domnul Băsescu că nu este nevoie de politici, toate statele
responsabile au politici privind problemele europene. Și nu orice fel de
politici, ci unele pe termen lung. Aceste politici sunt elaborate acasă, pe
îndelete și în profunzime, sunt validate de popor sau, cel puțin, de
reprezentanții acestuia și constituie fundamentul pentru mandatul de negocieri.
La o extremitate, tot o politică agreată acasă și validată de popor și
reprezentanții lui este chiar și totala supunere a nației, fără cârtire, la
deciziile altora, din afară. Doar că este o politică proastă și păbuboasă
pentru poporul respectiv. La cealaltă extremitate sunt politicile naționaliste,
care pun poporul, cu interesele și năzuințele sale, înaintea obiectivelor
europene, acestea din urmă fiind însușite doar în măsura în care reflectă acele
interese și năzuințe. Între aceste două extreme, găsim tot felul de politici,
mai bune sau mai slabe, în funcție de cât de articulat este sistemul de stat în
interiorul căruia se coc asemenea politici și de cât de coerent este poporul în
a exprima ceea ce vrea.
Din păcate, domnul Băsescu a încercat vineri să ne învețe o lecție a
dictatului, a bunului plac, a lui „lasă, că știu eu mai bine”. Și mai din
păcate, domnia sa nu numai că ne-a ținut nouă această lecție, dar a aplicat-o
și o aplică, ori de câte ori „reprezintă” România, mai ales în Uniunea
Europeană.
Aceste observații critice la spusele Băsescului nu sunt menite să umbrească
adevărata valoare a intervenției publice ce le conțin. Iar această valoare
constă în recunoașterea, în sfârșit, a importanței specialistului în luarea
deciziilor la nivel de stat.
Ultima dată când s-a mai pomenit de specialiști a fost acum cinsprezece
ani, când Guvernul CDR a ajuns să guverneze în urma unei campanii electorale în
care s-a lăudat cu 15.000 de specialiști pe care i-ar fi pregătit să ia în
primire statul și să îl guverneze exemplar. Cum lauda respectivă nu a fost
niciodată onorată, atât cei din CDR, cât și ceilalți au abandonat subiectul
specialistului, până vineri, 16 noiembrie 2012.
Domnul Băsescu are o imagine clară cum este cu specialiștii, deși nu i-a
văzut niciodată în realitate. „Mie îmi
trebuie cineva care, în cursul negocierilor, îmi trebuie o echipă pe care în
2006 n-am avut-o, din lipsă de experiență, îmi trebuie o echipă care să fie în
afara sălii, în spațiile rezervate României și când discutăm de acele ajustări
de 0,01, de 0,03, de, știu eu, să îmi poată spună repede care sunt efectele în
bugetul de stat al României. Știți, îmi trebuie o echipă de oameni cu laptop și
cu bună cunoaștere și înțelegere a ceea ce le cer”, își dezvăluie acesta
viziunea sa idilică despre specialiști. Dacă, în citatul acesta, nu ați înțeles
exact ce a vrut să zică domnul Băsescu, vina nu îmi aparține. Asta este
transcrierea oficială a vorbelor sale. Probabil că cei de la comunicarea
publică a Președinției au aplicat, în cele din urmă, principiul corect așa vorbim, așa scriem...
I-aș putea spune domnului Băsescu că, cu zece ani înainte de a dobândi
domnia sa experiența că specialiștii ar fi buni, adică în 1996, lucram de la
Bruxelles o decizie națională într-o situație ipotetică, în cadrul unui
exercițiu NATO de gestionare a unei crize, fără să avem o cameră alăturată
plină de specialiști. Asta pentru că noi, ocupanții locului României la masă,
aveam legătura în Țară cu oricine ar fi putut fundamenta o decizie, precum și
cu oricine ar fi putut lua o decizie pe baza acelei fundamentări de implicare a
României în rezolvarea situației create. Adică, nu este nevoie să iei cârdul de
specialiști cu laptopurile după tine, pe unde te duce drumul negocierilor,
pentru că suntem în secolul 21 și avem comunicații video și audio care bat în
toată lumea. Important este să știi pe cine să suni. Și mai important este să
știi cum funcționează sistemul cu specialiști și să îl folosești cum trebuie. Dar,
pe atunci, domnia sa nu avea timp de învățat chestii din ăstea prin exerciții,
că avea altceva de făcut, ca demnitar al statului român. Cum nu a învățat nimic
nici mai târziu.
Cât despre ajustări de 0,01 și impactul lor bugetar, încă din 2005
pregăteam specialiști din alte țări în folosirea instrumentelor de modelare
instantanee a diferitelor alternative de decizie, pentru a putea vedea impactul
acelor decizii în zona bugetară și nu numai. Numai că, în mod firesc, toate
acele variante trebuiau anticipate și evaluate înaine de plimbarea la Bruxelles
pentru negocieri, astfel încât negociatorul și decidentul național puteau ști
exact care alternativă îi este favorabilă României și care nu, iar acestea se
reflectau și în mandat. Este drept că nu am participat la formarea
specialiștilor români și nu știu ce instrumente au aceștia la dispoziție. Este
evident că nici domnul Băsescu nu știe, dar presupune. Ceea ce înseamnă că, de
opt ani încoace, domnia sa nu a lucrat cu specialiști, chiar dacă a avut și are
câțiva în subordine nemjolocită.
Acesta nu este un secret, faptul că specialiștii nu sunt angajați în munca
șefului. Nu numai domnul Băsescu Traian, dar și ceilalți „conducători” au fost
și sunt foarte reținuți în exploatarea cunoașterii și științei specialiștilor.
Și asta nu pentru că le-ar fi fost teamă că s-ar fi arătat mai proști decât
specialiștii, pentru că, deja, toată lumea știe că ei chiar așa sunt, de fapt.
Ci pentru că folosirea reală a specialistului înseamnă că nu mai poți lua orice
decizie îți trece prin cap, sau decizii cu rațiuni și obiective secrete ori
conspirative, ci doar acele decizii fundamentate rațional, transparent și cu impactul
anticipat. Dar cine, în România, ar vrea să fie un astfel de decident, care să
nu facă numai ceea ce vrea, ci doar ceea ce este cel mai bine pentru Țară,
pentru instituție sau pentru cine muncește el sau ea?!
Mă întreb însă unde sunt acești specialiști în spațiul public? De ce tac ei
și nu ne explică nouă unele situații controversate, cum sunt cele cu lovitura
de stat, cu „imaginea României în Europa”, cu parteneriatul strategic dintre
România și Statele Unite ale Americii, cu moneda euro, cu criza și altele, pe
care propaganda de partid de toate vopselele politice, precum și cea de stat le
tot trâmbițează prin mijloacele de propagandă în masă, în funcție de interese
și de obiectivele de prostire a poporului?
Nu știu cum se face, și de ce, dar, citindu-vă, mi-a venit în minte un film-
RăspundețiȘtergerehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Omul_care_trece_prin_zid
Poate, mai potrivit ar fi fost un film despre omul care dă cu capul în zid :)
ȘtergereÎn tot cazul, adresa pe care o sugerați în comentariu ne duce la o informație despre filmul german „Ein Mann geht durch die Wand”. A fost într-adevăr un film din copilărie rămas în memoria noastră până astăzi. Numai că informația de la adresa aceasta este incompletă, pentru că nu menționează și filmul „Garou-Garou, le passe-muraille”, cu faimosul și valorosul Bourvil. Cu toată savoarea variantei germane, v-o propun totuși pe cea franceză.
„Omul care dă cu capul în zid„ ar „lua„ sigur o nominalizare!
Ștergere