Afacerea Bechtel a fost
prețul pe care România a trebuit să îl plătească pentru a intra în NATO,
descoperă cineva și ne spune și nouă pe Facebook. Altcineva, tot pe Facebook,
ne dezvăluie că protestele împotriva afacerii Roșia Montană sunt finanțate și
instrumentate de miliardarul evreu maghiar Soros și cine participă la ele,
chiar dacă este sincer, face jocul ungurilor de la Budapesta. Apoi, vine cineva
tot pe Facebook și avertizează că o eventuală împotrivire populară la afacerea
de exploatare a gazelor de șist se face exclusiv în favoarea rușilor de la
Moscova, ceea ce echivalează cu o trădare națională.
Desigur, pe Facebook,
care este o rețea de socializare deosebit de atractivă pentru românii conectați
la internet, poate oricine să spună orice. Iar cei ce citesc sau află despre ce
a spus unul sau altul, mai ales sub formă de dezvăluiri, pot, la rândul lor, să
înțeleagă și să creadă ce vor fiecare dintre ei.
Este evident că multă lume din țară și din străinătate s-a băgat în aceste
trei afaceri menținate mai sus și în altele de aceiași factură. De fapt, cu cât
afacerile sunt mai încâlcite și cu cât guvernul care le gestionează este mai
prost guvernant, cu atât se strâng mai mulți profitori de pe urma acestor
afaceri, fie că ei sunt instrumentali în determinarea cursului pe care îl iau
ele, fie că nu. Ca să nu mai vorbim de cazul în care guvernul este corupt de-a
binelea, iar miniștrii săi sunt doar niște marionete care dau din gură și din
mâini, mai ales din cea cu semnătura, în funcție de ordinele pe care le primesc
de la corupători sau de la șefii lor corupți.
Aceste intruziuni mai profunde sau mai superficiale nu pot da, însă,
caracterul adevărat al afacerilor respective. Adică, nu este adevărat că orice
afacere este automat coruptă, deși se dovedește că unul sau mai mulți
guvernanți ce răspund de ea sunt corupți. Sau, nu este adevărat că orice
afacere este exclusiv în interesul unor puteri străine, deși asemenea puteri
își manifestă un interes în afacerea respectivă, fie în favoarea ori fie în
defavoarea ei, sau doar sunt bănuite că ar avea astfel de interese.
Pentru a vedea ce este cu o afacere ca cele de mai sus, trebuie să vedem cărui
domeniu ori cărei probleme se adresează ea.
De exemplu, afacerea Bechtel s-a adresat domeniului comunicațiilor rutiere
strategice, iar problema este că, după 95 de ani de la marea unire,
Transilvania nu este încă conectată rutier cu vechiul regat al României pe alte
drumuri de piatră sau de fier decât cele înguste și strangulate existente
dinainte de 1918, cu excepția Transfăgărășanului, desigur. Poate chiar mai importantă
este problema că Muntenia și Moldova nu sunt încă legate rutier de Occident,
deși România face parte din Uniunea Europeană de câțiva ani buni.
Tot de exemplu, afacerea Roșia Montană se adresează domeniului strategic al
depozitelor de aur și alte metale rare din subsolul României și, măcar
declarativ, încearcă să rezolve problema unor venituri suplimentare la bugetul
de stat. Cât despre gazele de șist, ele aparțin domeniului strategic al
energiei, iar problema pe care ar putea ele să o rezolve este independența
energetică a României.
În aceste condiții, am putea numi toate cele trei exemple afaceri
strategice. Fiind definite astfel, este greu să mai spunem că ele sunt doar
afaceri de partid sau de casă ale guvernanților zilei, din care să își tragă și
ei oarece foloase materiale sau politice. Asta nu înseamnă că guvernanții nu au
încercat, nu încearcă sau nu vor încerca să tragă maximum de câștiguri de toate
felurile din aceste afaceri.
La fel, nu putem să mai spunem că străinii, fie ei occientali sau
orientali, ar fi singurii beneficiari ai acestor afaceri, sau singurii care ar
profita de pe urma desfășurării sau blocării lor. Desigur, străinii profită
întotdeauna de români, din cauza proastei noastre guvernări, dar asta nu este
definitoriu pentru afacerile strategice, ci pentru întreaga societate
românească și istoria ei.
Afacerea Bechtel, care s-a epuziat deja, este cel mai complet exemplu de
interese legitime naționale, de corupție și de imixtiuni externe în problemele
strategice românești. Chiar dacă nu avem toate datele și documentele prin care
această afacere poate fi descrisă exhaustiv, sunt suficient de multe informații
făcute publice ca să ajungem la o concluzie informată despre ce s-a întâmplat
aici.
Nu o să glosăm acum pe tema importanței strategice a legării rutiere a
României de Occident, ori a legării provinciilor sale istorice una de alta. Trebuie
însă să menționăm că, dacă românii nu au înțeles această importanță, alții au
înțeles-o și fac tot posibilul ca legătura asta să nu se realizeze. Și, asta,
nu pentru că ar avea ceva cu noi, românii, în sensul că ar vrea să ne vadă
dezbinați și geografic, nu numai moral. Adevărul este că străpungerea lanțului
Munților Carpați cu autostrăzi și căi ferate rapide aduce Occidentul mai
aproape de Republica Moldova și sudul Ucrainei, ba, chiar, de Federația Rusă.
Ceea ce contravine flagrant politicii de securitate a Moscovei, cum rezultă din
multele măsuri politice, economice, culturale, religioase și de orice altă
natură decât cea militară luate zilele acestea de Rusia pentru a ține atât
Republica Moldova cât și Ucraina cât mai departe de Uniunea Europeană, pentru
cât mai mult timp.
Cum Rusia are mai mulți prieteni în Uniunea Europeană decât are România,
atunci când guvernul a decis să abordeze problema strategică a drumurilor peste
Carpați, nu s-au găsit susținători ai proiectului în această uniune și a fost
nevoie să apelăm la americani. Nu este de mirare că americanii, care tocmai îl
aveau la conducere, ca vice-președinte, pe fostul președinte executiv la
companiei-mamă a firmei Bechtel, au folosit prilejul de a face o afacere
profitabilă din acestă nevoie strategică românească. La vremea respectivă,
profitabilitatea consta într-un preț mărit al construcției, mai mare decât cel
practicat în altă parte a Lumii. Guvernul de atunci a fost de acord să
plătească acel preț mărit. Nu are rost să discutăm acum dacă a făcut bine sau
rău. Cert este că următoarele guverne, din regimul Băsescu, au făcut tot
posibilul ca să rezilieze acest contract și au reușit, cu prețul unor
compensații exorbitante, bineînțeles. Adică, americanii și-au realizat scopul
de a face profit, iar noi, românii, am rămas cu problema comunicațiilor rutiere
strategice nerezolvată. Desigur, rușii se pot considera satisfăcuți.
Are ceva de a face această afacere cu comportamentul colonial față de
România al Occidentului, în general, și al americanilor, în particular? Are,
dar nu este definitoriu pentru afacerea propriuzisă. Afacerea Bechtel nu poate
fi un bir pe care guvernanții l-au plătit pentru intrarea României în NATO.
Chiar dacă ar fi fost definitoriu, intrarea în NATO este o realizare strategică
în sine, deci ar fi meritat și un cost mai ridicat. Numai că nu a fost cazul.
Altele au fost costurile pe care România le-a plătit pentru a fi primită în
NATO. Din păcate, între ele nu a fost și cel al unei mai bune guvernări, deși
cerința a existat, cel puțin în domeniul guvernării apărării naționale. Fără
această apartenență la NATO, ne-am fi aflat astăzi în situația Ucrainei, ca să
nu zicem a Republicii Moldova, pentru că e un stat prea mic să ne comparăm cu
ea. Dar rezilierea contractului cu câștiguri pentru americani poate fi
considerată o taxă de protecție pe care domnul Băsescu Traian a plătit-o pentru
a rămâne în funcție, în 2012.
În funcție de datele la dispoziție, putem analiza și celelalte afaceri
strategice. Doar că asta se poate întâmpla într-un alt articol.
Cu alte cuvinte, dacă am avea forța și inteligența să ducem la capăt ceea ce începem, lucrurile nu ar mai fi deturnate sau lipsite de eficiență, respectiv am beneficia din plin de pe urma lor. Nu-i ca și când întreaga țară ar fi vândută și deja nu se mai poate face nimic, toate afacerile sunt dinainte aranjate etc.
RăspundețiȘtergereEu cred că cerința colectivă e mai profundă decât cea de a avea forța și inteligența de a duce până la capăt ceea ce începem. Cred că cerința de bază este să ne pese de noi, ca nație și de Țara asta, ca loc de viețuire a nației. Dacă vom îndeplini această cerință, atunci vom găsi și forța și inteligența necesare pentru mai binele nostru colectiv. Dacă nu, nu. Adică, nu m-aș plânge că suntem slabi și proști, cât că suntem indolenți cu soarta noastră.
Ștergere