... sau absența comunicării de criză
Așa cum agricultorul se
uită lung și încruntat la cerul senin de luna mai, ca apoi să se bucure nespus
când cerul se învolburează și începe să ude ogorul uscat, tot așa presa
românească, fie ea scrisă, audio-vizuală sau virtuală tânjea după un subiect de
weekend prelungit cu lunea de Rusalii, ca apoi să se precipite pe vestea catastrofei
rutiere petrecute duminică seara, când un autobuz plin cu 46 de români s-a prăbușit într-o prăpastie, în
Muntenegru, aproape jumătate dintre ei pierzându-și viața sau ajungând ca viața
să le atârne de un fir de păr.
Inițial, autoritățile au
tăcut, explicând a doua zi că ei nici nu au știut de această catastrofă decât
câteva ore mai târziu. Apoi au luat măsuri în secret, pretextând ulterior că au
preferat să nu transmită date incomplete sau să dezinformeze, decât să spună ce
știu și fac ei, la un anumit moment. Abia la mai mult de o jumătate de zi de la
eveniment, au început să apară primele comunicate oficiale, care vorbeau mai
degrabă despre ce nu pot ele, oficialitățile, să spună decât despre ceea ce
voia publicul să afle.
Premierul Ponta Victor a avut ghinionul să fie mediatizat duminică
dupăamiaza cum joacă domnia sa o miuță de baschet, cam în același timp când, în
Muntenegru, autobuzul cu români plonja în gol, ceea ce i-a dus pe unii mai
citiți cu gândul la președintele american care, cu 12 ani în urmă, asculta
poezii recitate de un copil într-o sală de clasă, neperturbat, în timp ce
ajutoarele îi tot șopteau la ureche că inamicul a dat cu niște avioane pline de
americani în turnurile gemene americane din cel mai mare oraș al Statelor Unite
ale Americii. Ca să compenseze acest ghinion mediatic, domnul Ponta și-a
întrerupt mini-vacanța de Rusalii și a preluat conducerea ședinței din
dupăamiaza de luni a celulei de criză, constituită la Ministerul Afacerilor
Externe, comunicând apoi presei câteva dintre gândurile sale, la ieșirea de la
ședință. Restul zilei și al serii și l-a petrecut la telefon, intrând în dialog
cu ascultătorii pe aproape toate posturile de televiziune din România.
Domnul președinte în funcție Băsescu Traian nu s-a arătat deloc în zilele
de Rusalii, ultima veste despre domnia sa fiind că un elicopter al armatei l-ar
fi dus la Vila lui Ceaușescu de la Neptun, de pe litoralul românesc al Mării
Negre, pentru activități neprecizate publicului. Apoi, discreție totală, ca și
când nu era problema domniei sale un asemenea eveniment petrecut în
străinătate, soldat cu zeci de morți și răniți din rândul poporului pe care îl
cârmește.
Imediat ce vestea accidentului de autobuz din Muntenegru a devenit subiect național
de presă, a fost trimis la fața locului domnul Raed Arafat. Domnia sa ocupă un
binemeritat loc de frunte în simpatia publicului român, pentru că este un
secretar de stat de la Ministerul Sănătății, devenit faimos pentru capacitatea
sa organizatorică și administrativă de configurare a sistemului de urgențe
medicale în România, în concert cu pompierii și cu jandarmii. Rostul declarat
al prezenței secretarului de stat Arafat în Muntenegru a fost să verifice
condițiile și tratamentele medicale de urgență de care beneficiază accidentații
români și să ia măsuri în consecință. În mod contradictoriu, domnul doctor
Arafat a declarat că răniții noștri beneficiază acolo de condiții bune și un
tratament adecvat, după care a organizat evacuarea lor de urgență în Țară, în
următoarele 24 de ore, ca și când viața și sănătatea accidentaților erau în
pericol în Muntenegru.
Păstrându-ne în zona medicală, ministrul sănătății, domnul Eugen Nicolaescu,
care nu are pregătire medicală de niciun fel, fiind contabil la origine, a
interacționat cu presa pe subiectul sosirii în Țară și preluării răniților în
mai multe spitale bucureștene, explicând că aceste spitale beneficiază de toate
condițiile pentru întremarea și repararea accidentaților încă în viață,
inclusiv de rezervele de sânge necesar în astfel de cazuri.
Subiectul sângelui a fost unul de primă importanță, deoarece una dintre
cele mai percutante imagini de la locul accidentului a fost cea cu un șir nesfârșit
de voluntari muntenegreni, care și-au petrecut seara și noaptea de duminică
donând sânge pentru răniții români. Din rațiuni nebănuite, ulterior
asigurărilor date de ministru că sângele este suficient în spitale, un
comunicat al Ministerului Sănătății invita doritorii, în numele aceluiași
ministru, să doneze sânge pentru răniții în accidentul de autobuz din Muntenegru și să vină, a doua zi, la institutul de specialitate, pentru a dona ce sânge vor
ei să doneze.
După terminarea operației de evacuare medicală pe calea aerului, cu
mijloace militare românești, a răniților și după repatrierea, cu aceleași
mijloace, a corpurilor neînsuflețite ale răpușilor în accident, domnul doctor
Arafat s-a arătat la mai multe televiziuni, fie în studiouri, fie la telefon și
și-a adus elogii despre cât de bine i-a ieșit această premieră
medicalo-militară românească. Luat de valul succesului, domnia sa a mers până
acolo încât să afirme că doar vreo două alte state din Europa, neprecizate, ar
mai fi putut face ce a făcut domnia sa cu România. Ceea ce, evident, este fals,
deoarece absolut toate statele europene, membre ale NATO, care beneficiază de
aviație militară de transport și/sau de aviație militară pentru trupele
terestre au capabilități de evacuare medicală pe calea aerului și pot să
efectueze astfel de misiuni.
Tot la fața locului accidentului s-a deplasat și ministrul de externe
român, domnul Titus Corlățean. Prezența domniei sale acolo a fost mediatizată
de domnul premier Ponta, care a insistat să spună presei că, pentru a fi în
Muntenegru, ministrul Corlățean și-a schimbat agenda, renunțând la prezența
planificată a domniei sale la ședința Consiliului Afaceri Generale al Uniunii
Europene, unde a trimis un secretar de stat. Mult mai rezervat în declarații și
apariții mediatice, ministrul Corlățean a lăsat impresia că implicarea domniei
sale a avut un rol concret și nu a fost doar o prezență de imagine, lucru
confirmat câteva zile mai târziu, când ambasadorul român de acolo a fost
rechemat în Țară, fără explicații, dar cu sentimentul că a fost nevoie să vină
ministrul său ca să îi îndeplinească obligațiile pe care le avea la post, ca
ambasador.
Am încercat să contabilizez unele dintre aspectele de comunicare legate de
acest caz, oarecum ieșit din comun, și să le ordonez cât de cât pentru o minimă
înțelegere. Mi-a fost extrem de greu să fac acest lucru, deoarece subiectul a
fost unul siropos, mustind de diverse forme de acoperire mediatică și chiar și
de comunicate de presă emise de mai toate agențiile și persoanele implicate.
Din partea autorităților, s-a evidențiat situația creată de acestea prin
faptul că Guvernul Ponta a decretat o zi de doliu național, suprapusă peste
Ziua Drapelului, zi de sărbătoare națională, deși, din punctul de vedere al
ceremoniilor funerare, ziua respectivă era doar una de priveghi și nu de
înmormântare a celor pieriți în accident.
Din partea presei, ar fi enorm de multe lucruri de comentat, din păcate
negativ. Majoritatea lor se poate înscrie în două categorii mari: goana după
delalii nesemnificative dar cu impact emoțional scontat și dezvoltarea
teoriilor conspirației, sau a semnelor de întrebare, pornind de la faptele minore
dar neexplicate încă. Din prima categorie, aș exemplifica situația în care o
reporteriță a unui post de televiziune național a fost plasată, pe teren, în
fața casei unuia dintre cei doi șoferi ai autobuzului, pe când nu se știa dacă
acesta mai trăiește sau nu, nici dacă se afla el la volan sau nu în momentul
accidentului, cu scopul declarat pe ecran că ei, teleaștii, așteaptă să vadă
dacă vine cineva să îi dea vreo veste familiei și ce reacție va avea familia
respectivă la aflarea veștii. Din a doua categorie, ar fi de menționat faptul
că Poliția Română ar fi avut ceva legături cu una sau mai multe din firmele de
turism și de transport implicate în organizarea deplasării autobuzului, soldată
cu acest accident.
O oarecare parte a presei s-a simțit datoare ori a crezut că face un rating
mai mare dacă adoptă o poziție militantă față de subiect, pornind de la
invitarea în studiourile de televiziune a unor entuziaști, pricepuți la toate,
care au subliniat racilelele sistemului românesc de formare a șoferilor de
autobuz și au propus măsuri drastice pentru ca să nu se mai întâmple niciodată
astfel de accidente rutiere, nicăieri în lume, cu autobuze românești, și
terminând cu moderatorii și invitații care înjură guvernul pentru orice face
sau nu face și care propun, bineînțeles, demisii sau chiar schimbarea
guvernului. Tot militante au fost și pozițiile exprimate pro sau contra
suprapunerii zilei de doliu național cu Ziua Drapelului, precum și cele legate
de faptul că ar fi trebuit sau nu să fie o asemenea zi de doliu, la nivel
național, în condițiile în care accidentele rutiere soldate cu morți și răniți
fac parte din viața noastră cotidiană. Aceste aspecte arată că arta propagandei
nu numai că nu a murit, dar este într-o înflorire efervescentă, în media
românească.
În esență, putem constata că guvernanții români au de ce să fie blamați
zilnic, pentru că ei guvernează prost orice au de guvernat, fie în activități
de zi cu zi, fie în cele pe termen lung. Și ei guvernează prost în mod
deliberat, pentru că ei știu că imaginea este totul, așa cum arta lor este să
dea „semnale”, nu să lucreze pentru public.
Dilema apare în condiții de criză sau de catastrofă, când trebuie făcute,
simultan, două lucruri: să se gestioneze criza ori să se minimizeze efectele
catastrofei și, în același timp, să se comunice cu segmente diferite de public
atât despre ce fac ei, guvernanții (adică semnal și imagine) cât și despre ceea ce
este imperios necesar pentru public să știe, ca să poată participa la
gestionarea crizei și la minimizarea catastrofei.
Din descrierea de mai sus, este evident că o asemenea dilemă a persistat și
în cazul accidentului de autobuz din Muntenegru. Chiar și pentru un specialist
în comunicare este greu de decelat între comunicarea de imagine și comunicarea
de informare practicată de autoritățile române. Ca să nu mai vorbim de
oportunitatea mesajelor guvernamentale, sau timing-ul, cum ar spune englezii.
Este evident că nu există preocupare la nivelul Guvernului Ponta sau al
agențiilor specializate în gestionarea situațiilor de criză ori a evenimentelor
grave, catastrofale de a se pregăti pentru comunicarea cu publicul. Acestea nu
apelează la specialiști sau se folosesc de tot felul de diletanți care, dacă
tot își petrec timpul pe la televizor, cred că știu să facă și comunicare
specializată, așa cum un pacient crede că se pricepe la stomatologie, după ce a
fost de mai multe ori la dentist, ori un spectator crede că se pricepe să joace
pe scenă, după ce a fost de mai multe ori la teatru.
Comunicarea de criză presupune stabilirea unor obiective precise și
elaborarea unui plan de atingere a lor, cu respectarea unor principii de
comunicare prin care se asigură atât coerența și credibilitatea mesajului, cât
și eficiența acestuia. Din observația empirică a imaginii publice a cazului
accidentului de duminică, din Muntenegru, se poate deduce cu ușurință că, de pe
masa de lucru a celulei de criză, au lipsit atât obiectivele cât și planul de
comunicare publică. Sau, dacă au existat, ele au fost întocmite pentru eșaloane
mai mici decât primul ministru sau miniștrii scoși în față de acesta, care și-au
asumat rolul de comunicatori bazându-se doar pe intuiție și improvizație.
Și, probabil, la fel vor rămâne lucrurile și pe mai departe, până la
următoarea criză sau catastrofă. După care, o vom analiza și pe aceea, vom constata
din nou absența comunicătrii de criză și vom merge mai departe, pentru că, știm
bine, cel mai important principiu românesc de guvernare este „lasă, că merge și
așa!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu