Ca un bucureștean cu acte
în regulă ce sunt, știu ce înseamnă numerele de traseu ale câtorva autobuze,
vreo două troleibuze, precum și două dintre cele trei „magistrale” ale
metroului, dar nici unul dintre acestea de la un capăt la celălalt, ci doar pe
anumite porțiuni ale respectivelor trasee. Nu știu însă nimic despre tramvaiele
bucureștene. De aceea, când, sâmbătă, 15 iunie 2013, mi-am propus să ajung
undeva unde știam că ajunge cel puțin un tramvai, i-am scris lui Google de pe
telefonul meu „smart” cuvintele tramvai
viilor, iar Google mi-a răspuns cu mai multe site-uri ce mi-au spus că aș
putea ajunge acolo unde îmi doream cu Tramvaiul 25.
Stația Tramvaiului 25 cea mai apropiată de locul unde mă aflam era la
câteva minute de mers pe jos, așa că, protejat de un nor ce făcea mai palid obrazul
Soarelui de dupăamiază, am ajuns pe Bulevardul Timișoara, care are
particularitatea că nu știi din ce cartier bucureștean face parte. Unii spun că
ar fi din Drumul Taberei, iar alții, că din Militari. Eu cred că un trotuar
este în Drumul Taberei, iar celălalt în Militari. Nu este însă clar cum stăm cu
șina de tramvai care trece prin mijloc.
După o așteptare rezonabilă, timp în care am revăzut, pe telefon, traseul
Tramvaiului 25, a apărut și vehiculul marcat cu același număr, scârțâind din
toate încheieturile și colcăind de călători încinși de aburul propriilor
trupuri. Aș fi putut aștepta următorul tramvai, pentru că, acolo unde mă
duceam, eram așteptat permament, cu infinită răbdare. Dar aglomerația din
primul vagon mi-a trezit nostalgia tinereții comuniste, când împărțeam nu numai
platforma, dar și scara transportului în comun cu alți tovarăși constructori ai
socialismului, așa că m-am urcat.
Mi-am găsit un loc într-un colț din spatele vagonului. În interiorul
spațiului meu privat, de intimitate, se afla un domn în vârstă, cu o haină de
costum de iarnă peste o cămașă curată, cu pălărie de fetru și cu cel puțin șase
bucăți de bagaje ponosite, clădite unul peste altul, care transpira destul de
abundent. Apoi, în același spațiu mai era o domnișoară cu vârstă incertă, între
15 și 20 de ani, acoperită sumar și cu buzunarele din față ale pantalonașilor
foarte scurți de „blugi” umflate, unul cu un pachet de țingări ce nu încăpea
complet, iar celălalt, probabil, cu nedezlipitul telefon mobil. Astfel că, dacă
ar fi încercat să strecoare o foaie de hârtie în buzunarul de la spate, pantalonașii
ar fi plesnit negreșit. Și au mai apărut și trei domni tineri dar grași, tunși
ca o pedeapsă ostășească pentru săritul gardului cazărmii, destul de gălăgioși
și deciși să ajungă „în Tineretului, la festivalul de bere”.
Tramvaiul a mers încet și legănat, dar tot înainte, ceea ce era de bine. Nu
era însă la fel de bine când dădea să oprească, fie la stop, fie în stație. În
momentul în care roțile se opreau complet, convinse de frâne, restul vagonului încerca
să continue mișcarea înainte, smucindu-se în legăurile ce îl uneau cu punțile
motrice, destul de violent și foarte zgomotos, odată în sus și de două ori
lateral. Vestea bună a fost că, până când am ajuns eu la destinație, încercările
acesta de separare a vagonului de propriile sale roți s-au dovedit fără de succes.
O bună parte a traseului acestui tramvai este pe Trafic Greu, o arteră a
Bucureștilor ce traversează ceea ce odinioară era o zonă industrială. Acum, și
pe o parte și pe alta, se află doar terenuri pline de dărâmături și moloz,
astfel încât, dacă cineva ar vrea să filmeze o poveste care se petrece pe
timpul bombardamentelor americane sau germane din anii 1940, ar putea să o facă
pe gratis, fără să mai dea bani pe decoruri. Probabil, noii proprietari ai
industriilor ce prosperau odinioară pe acolo le-au achiziționat pentru
terenurile de sub ele, au mai investit ceva capital în dărâmarea clădirilor și
au profitat de vânzarea echipamentelor la fier vechi, după care a venit criza
și nimeni nu a mai vrut să construiască blocuri în locul halelor. Sau, dacă au
început deja să se construiască unele blocuri, nu a mai vrut nimeni să dea bani
pe ele. Deci, dacă vă interesează un peisaj cu ruine, cratere, moloz și praf
cât cuprinde, mergeți pe Trafic Greu și vă veți putea bucura de el.
Pe Șoseaua Viilor, pe unde o ia Tramvaiul 25 după ce se smucește de pe
Trafic Greu, parcă am intrat în Istanbul, Turcia. Sau, mai precis, chiar în
Stanbul, cum scria pe firma unei companii de turism de acolo. Într-o curte relativ
mică se afla chiar și „Autogara Internațională ...oglu”. La capătul celălalt al
respectivei șosele am ajuns unde îmi doream să ajung și m-am dat jos.
Am trecut la pas pe lângă Cimitirul Eroilor Martiri, acoperiți de marmură
albă și de uitare, și am intrat în Cimitirul Bellu. Trecând printre morminte,
unele mai fastuoase, alte mai ponosite, am ajuns la Mihai Eminescu, a cărui
trecere în eternitate este dată cu ziua de 15 iunie.
Poetul nu era singur.
Câțiva domni în vârstă și două doamne din aceiași generație cu domnii stăteau
pe acolo, la umbră. Pe mormânt erau flori și coroane, ornate cu tricolorul
românesc. Un grup de tineri liceeni, făcând poze cu telefoanele mobile, au
trecut pe aleea din apropiere. Dascălul însoțitor le-a arătat locul
Eminescului. Aha, au zis ei și ele, făcând alte poze, în direcția indicată, de la o oarecare distanță.
Stimulat de auditoriu, unul dintre domnii seniori a început să recite din
Scrisoarea a III-a, destul de aproximativ și fără intonație. Apoi, am observat că cineva pusese câteva garoafe și pe pieptul de piatră al lui Nichita Stănescu, odihnit chiar în dreptul Poetului, pe rândul următor.
Și, uite-așa, a mai trecut o dupăamiază urbană.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu