Să zicem că în familia
dumneavoastră există o mașină de care depind multe, de la confort și bunăstare,
până la dusul bunicilor la doctor și al copiilor la școală. Și alte familii au
asemenea mașini, pentru aceleași treburi și cu aceleași rezultate. Numai că,
spre deosebire de ele, mașina dumneavoastră nu merge bine.
Ba, am putea spune, merge
destul de prost. Nu depășește niciodată viteza maximă a mersului pe jos, de
multe ori merge înapoi, deși ați vrea să meargă înainte, consumă cam de
cinci-șase ori mai multă benzină decât o mașină normală, iarna este frig de
îngheață nasul iar vara te coci în ea, când vrei să o cotească la stânga ea se
smucește spre dreapta și multe alte necazuri. Nici de pornit nu pornește decât
împinsă.
Deși v-ați obișnuit cu ea așa, parcă v-ar plăcea să aveți și dumneavoastră o
mașină ca a vecinilor. Așa că, atunci când a venit cineva și v-a spus că ar
putea el să o facă să meargă mai bine, v-ați bucurat și i-ați încredințat
această sarcină. După care, omul vă prezintă un deviz estimativ al reparațiilor
și îmbunătățirilor ce trebuie efectuate ca mașina dumneavoastră să intre în
rândul lumii.
Dacă veți vedea pe acel deviz că vi se vor schimba culoarea caroseriei,
tapițeria scaunelor și învelișul volanului la mașina dumneavoastră, că veți
avea un claxon nou-nouț și o țeavă de eșapament de inox în locul celei actuale,
de tablă ordinară, ce veți zice și veți face?
Chiar fără să aveți habar de mecanică, sunt convins că veți bănui că un
consum de câteva ori mai mare decât cel normal se datorează fie motorului,
respectiv alimentării sale cu carburant, fie unor frecări foarte mari, cum sunt
cele date de roțile desumflate, fie și una și alta. Sau, poate, sunt pierderi
de carburant între rezervor și motor.
La fel, când este vorba de dificultăți în schimbarea direcției, vă duce
gândul că ar trebui să fie o problemă cu una sau mai multe dintre piesele
mecanismului de direcție. Tot așa cum mersul încet trebuie să fie din cauza
unei probleme de transmisie, cel mai probabil în cutia de viteze a mașinii.
Oricum, fără o evaluare a situației și fără identificarea problemei de
consum, direcție sau viteză, chiar dacă nu o faceți dumneavoastră personal,
pentru că nu vă pricepeți, nu veți accepta să se apuce cineva de repatații sau
de îmbunătățiri. Ca să nu mai vorbesc de ideea de a da mașina dumneavoastră pe
mâna cuiva care vine cu propuneri ce, evident, nu au cum să rezolve
simptomele de care suferă ea.
Curios lucru, însă, atunci când este vorba de Constituția României, acel plan
sau proiect verbal, complicat al funcționării statului în folosul cetățenilor,
care sunt și proprietarii lui, nimeni nu se îngrijorează că nu există, nici
până astăzi, un raport sau un studiu independent și nepartizan privind
funcționarea Constituției. Vedem cu ochiul liber că nu merge separarea
puterilor în stat, că președintele Țării poate să încurce enorm de mult
lucrurile, până la griparea completă a mecanismului statal, că justiția este
șchioapă, că se fură din avuția comună cu acte în regulă, că doar cine are chef
sau este fraier plătește taxe, că serviciile secrete au apucături de poliție
politică, că ordinea publică este subfinanțată iar Țara nu este apărată și așa
mai departe. Dar nimeni nu a venit să ne spună: iată, lucrurile acestea se
întâmplă pentru că le permite Constituția sau, la fel de grav, pentru că acest
act funamenal al României este așa de prost scris, încât fiecare îl citește și
în interpretează cum vrea el. Și, apoi, să ne arate, articol cu articol, ce
probleme sunt în actuala Constituție, de ne merge nouă așa de rău, comparativ
cu alte republici constituționale din Europa și din Lume.
În schimb, sunt enorm de mulți cei care își dau cu părerea despre modificări
în textul constituțional, pe diferite motive sau raționamente. Și mai sunt unii
care chiar se pun pe modificat, de parcă ar ști ce fac, pe când ei, săracii,
habar nu au cum se repară o constituție, ca să nu mai zic de cum se
îmbunătățește ea.
Și mai sunt și entuziasmați de demersurile lor și își strigă realizările,
așa cum cotcodăcea găina din poveste când a reușit să fete o mărgică, în
competiție fiind cu cocoșul cu doi bani.
De fapt, eu nici nu am vrut să scriu vreodată despre procesul actual de
„revizuire” a actualei Constituții, pentru că nu sunt deloc convins că acesta
este unul adevărat. Ba, din contră, cu toate comisiile și comitetele inventate
pentru pregătirea „revizuirii”, cu toate „mecanismele” de elaborare a
modificărilor, cu toate „dezbaterile publice” ale articolelor modificate în
Constituție, cu tot prestigiul mediatic al „președinților” comitetelor și
comisiilor respective, cu tot votul popular masiv pe seama căruia s-a
format actuala majoritate parlamentară, ce s-a apucat de „revizuirea” asta, eu
tot cred că acest proces este unul fals, inadecvat și incapabil să genereze
repararea actului fundamental al României, în vigoare în acest moment.
Pot să vă explic aceste observații, dacă aveți răbdare și vă interesează.
În primul rând, nici așa-zisul Forum constituțional, „coordonat” de domnul
Cristian Pârvulescu de la televizor, nici așa-zisa comisie parlamentară de
revizuire a Constituției, prezidată de domnul Crin Antonescu de la Senat, nici
alte grupuri ad-hoc sau permanente care propun, dezbat și aprobă diversele
modificări ale actualei Constituții nu prezintă și nici nu pot să prezinte
nicio garanție sau dovadă că s-ar pricepe să facă bine, corect și rațional ceea
ce fac.
Adică, dacă între cei implicați în aceste comitete și comisii sunt unii
care au mai „lucrat” la această Constituție în trecut, aceștia au făcut,
evident, o treabă proastă și nu există niciun argument să ne convingă că acum
ar face o treabă mai bună decât în 1991 sau în 2003. Dacă sunt nou veniți,
aceștia nu au avut cum să se formeze ca „părinția ai patriei” și, în
consecință, nu sunt pregătiți să nască o patrie mai bună pentru cetățenii săi
decât este asta de astăzi.
Colac peste pupăză, nu numai că s-a pornit la facerea unei noi patrii fără
să știe cineva, cu certitudine, ce este stricat sau merge prost în actuala
patrie, dar se introduc noi „prevederi” fără să știe cineva care vor fi
consecințele lor pentru cetățeni.
Apoi, mecanismul de „revizuire” în sine este unul prost, care nu are cum să
genereze o soluție bună. În mare, acest mecanism constă din „libertatea”
fiecărui cetățean român de a-și da cu părerea despre unul sau altul dintre
articolele actualei Constituții, pe unde crede el sau ea de cuviință. Unele
dintre aceste păreri sunt adunate de forumiștii constituționali și, apoi,
prezentate comisarilor constituționali de la Parlament. Aceștia iau ce primesc
de la forumiști, mai citesc eventual și vreun email de la alții care își dau cu
părerea direct Parlamentului, după care discută între ei propriile lor păreri
și propuneri de modificare a textului constituțional. După discuții, unele
dintre modificări sunt reținute, pe criterii de cine strigă mai tare, în sensul
că are glasul mai puternic, așa cum este domnul președinte de Senat și de
partid, și co-președinte de uniune politică Antonescu, sau de cine are o
majoritate în grupul de dezbateri, cum sunt useliștii parlamentari. Alte
modificări sunt abandonate.
Din toate acestea, va rezulta un text ce va fi supus aprobării Parlamentului,
sub forma unei legi de revizuire a Constituției. Vorba unuia dintre aleși, se
va aplica „principiul parlamentarismului”, adică majoritatea va decide pentru
toți. Aceasă lege va fi promulgată de președintele României, care va convoca și
referendumul pentru validarea revizuirii. În final, poporul se va pronunța prin
da sau nu asupra noului text, rezultat din acest proces.
Deja, actualul președinte al României, domnul Băsescu Traian, s-a arătat
împotriva revizuirii Constituției, înainte de a constata care sunt
modificările. Mai mult, cu ocazia unei intervenții în fața curtenilor
constituționali, petrecută luni, 10 iunie 2013, le-a dat acestora un ordin clar
să intervină în respectivul proces și să îl blocheze, pe motiv că statul ar
avea de suferit de pe urma modificărilor.
Așa că, procesul acesta de revizuire poate duce la o Constituție revizuită
aiurea, după cum s-a întâmplat să fie unul mai influent decât altul, sau poate
să nu ducă nicăieri, în sensul că s-ar putea să nu fie finalizat.
Singura noastră speranță este că avem de-a face cu un foc de paie, cu un
gest politicianist, de băgare în seamă a parlamentarilor constituanți și a
non-guvernamenalilor angajați, care să fie menținuți în atenția opiniei
publice, pe timpul gestării mărgeluței de stică, ca să poată vorbi lumea despre
ei și ca să se ocupe spațiul de dezbatere publică cu nimic, în loc să vedem ce
nenorociri ni se întâmplă, din cauza actualei guvernări din eternul Regim Băsescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu